![]() |
|
![]() |
#1 | |||
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Har fulgt denne tråden på A.net som debaterer vannet som brukes ombord på fly. Det er en del som forteller rimelig ekle historier, som får meg til å vurdere å helt slutte å drikke te/kaffe som blir laget av vannet en pumper ombord i flyet.
Noen kjekke utdrag: Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Egentlig gammelt nytt som kommer opp fra tid til annen. Litt varierende kvalitet og praksis hos de enkelte operatører, men bottom line er at jeg personlig ikke rører annet enn kokt vann ombord ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Dvs kaffen, som egentlig aldri kokes?
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er vel ikke verre enn alle de dårlige kaffemaskinene som står plassert rundt omkring på arbeidsplasser verden over. Eller for ikke å snakke om kaffeautomatene i diverse større kiosk-kjeder i Norge. Har du noengang sett på innsiden når de rengjøres? Ikke bra...men vi overlever det meste
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Den har ikke gjort meg syk på 25 år, så varmen tar nok knekken på det verste ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
jeg prøver å ikke tenke på sånn. det finnes jo faktisk en grenseverdi for hvor mye muggsopp og bestanddeler av insekter næringsmidler og kan inneholde.
jeg vet at SK iallefall ikke tanker opp van fra stasjoner i feks egypt kan nevnes.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er langt fra det jeg har opplevd. IATA har spesifisert krav til potable water. Disse er relativt strenge og krever blandt annet at det blir tatt prøver av vannet flere ganger årlig. Denne prøven skal tas fra fylle stussen på vannbil eller lignende. Mange flyselskap, deriblandt KLM, SK, DY, er svært nøye på at dette blir gjort. Vanntankene på flyene skal også draines ved hver nattstopp for å hindre algeoppblomstring. De handlingselskapene jeg kjenner til har også gode rutiner for å følge disse påleggene. Samme person har for eksempel ikke lov til å betjene water service og toilet service på samme vakt. Men om prosedyrene følges vet man jo selvsagt ikke.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ute på tur
|
![]()
De selskapene og klassene jeg flyr deler da selvfølgelig ut en flaske sjampis til å skylle med når man skal pusse tennene.... men sånn seriøst, det hender jeg drikker te ombord, men det er vel så nærmt jeg kommer dårlig vann som evt måtte finnes.
Stort sett bruker jeg den flasken som ligger i setet, og jeg ber alltid om mer flaskevann etter hvert. At flere her hinter til at det er en god sprik mellom prosedyrer og hva man kan oppleve er dessverre trist. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Hadde kaffen ombord i flyene virkelig vært spesielt skadelig, så vet jeg om en og annen norsk selger som burde hatt turistdiare mange, mange ganger....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Tror det er en misoppfatning at vannet nødvendigvis må være kokt, mange mikroorganismer dør ved langt lavere temperaturer. (og stooortrives ved enda lavere temperaturer
![]() Har aldri hatt mageproblmer etter å ha drukket kaffe eller vasket hendene ombord. Det drikkes vel en del kaffe på 0A og 0B også, så er det godt nok for dem er det godt nok for meg. ![]() EDIT: men man bør jo selvsagt sørge for å følge rutiner som gjør at 0A og 0B ikke blir slått ut! ![]()
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 31-12-2009 at 16:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det meste dør allerede ved fra 40 til 50 C, og det er noe som også tåler over 100 C selv under lengre perioder. Det er også mere enn nok som flyter rundt i lufta og det som man kommer bort i når man er i nærkontakt med omverdenen (dvs må gå ut av luftslottene eller hva man tilbringer tiden i
![]() Uansett så burde det være barnelærdom å være forsiktig med hva man drikker (og nå mener jeg ikke drikke som er naturlig "sterilisert") særlig på tog fly og andre fremmede steder.
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg må nok si meg enig med de fleste her ja, kaffen er ikke farlig, selv om vannet ikke koker er det mer enn varmt nok til å drepe det aller meste. Det å bruke kranvannet på lavatory til å pusse tennene derimot, det er idioti. Det er noe jeg aldri gjør hverken på fly, båter eller om jeg måtte være i et land jeg er litt skeptisk til renholdsrutinene til.
Alger og bakterier kommer lett i alle typer stillestående tankvann, og om man ikke til enhver tid skal holde meget høye klornivåer så er eneste måten å begrense bakteriemengden på å sørge for at vannet blir byttet ut regelmessig. Dvs draining på nattstopp osv som nevnt her vil hjelpe MYE. Bakterier finnes i alt vann, det som er viktig er å holde nivåene lave nok til at man ikke blir syke. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
5 Minutes of fame, og 20 kroner til kaffe, eller ikke helt | sail4fun | Småprat | 6 | 14-12-2012 20:48 |
Påsketur (ikke lenger til USA)? | Martin | Reiseforum | 53 | 08-01-2012 17:18 |
Flyselskap som ikke lenger er tilgjengelige.... | SpotOn | Flyforum | 35 | 23-10-2008 11:31 |
Ikke mye historie lenger | Concorde | Flyhistorisk forum | 1 | 05-03-2008 16:11 |