Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2009, 22:31   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

OBB 8 Drikker du kaffe/te/pusser tennene ombord? Kanskje ikke nå lenger...

Har fulgt denne tråden på A.net som debaterer vannet som brukes ombord på fly. Det er en del som forteller rimelig ekle historier, som får meg til å vurdere å helt slutte å drikke te/kaffe som blir laget av vannet en pumper ombord i flyet.

Noen kjekke utdrag:
Quote:
Well I am a maintenance type..Although I was line avionics and that work item was left to the A@P's I can tell you that water sterilization was a most frequently "whipped" item. Meaning it was never accomplished but signed for as though it was..Add to that the potable water hose connector we had was NEVER supposed to touch ground but I saw that it did frequently..So that is why I NEVER EVER got on board coffee on an airplane..If it wasn't in a bottle I didn't get it..
Quote:
Quoting BOACCunard (Reply 28):
Coffee and tea are boiled. I don't think much nasty stuff is going to be in there.

Bunn-type coffee makers which pour the water through the coffee grounds at relatively high speed, do not boil the water. It's hot, sure, but nowhere near boiling.
Quote:
I've been involved in the water sterilization process, I know what is involved. I was never happy with the amount of sterilizing agent that was put into the tanks; far too little. The final straw was when, at a former job with a large UK based scheduled/charter airline, one of the guys told me about a problem with water pressure in the taps in one of the toilets on one of their large Airbus aircraft many years ago. Turns out when they broke down the supply line they found a dead, three foot long tape worm......
Old 30-12-2009, 22:38   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Drikker du kaffe/te/pusser tennene ombord? Kanskje ikke nå lenger...

Egentlig gammelt nytt som kommer opp fra tid til annen. Litt varierende kvalitet og praksis hos de enkelte operatører, men bottom line er at jeg personlig ikke rører annet enn kokt vann ombord ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 22:39   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Drikker du kaffe/te/pusser tennene ombord? Kanskje ikke nå lenger...

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
...bottom line er at jeg personlig ikke rører annet enn kokt vann ombord ..
Mens noen av oss koser oss med øl og vin

Old 30-12-2009, 22:39   #4
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Dvs kaffen, som egentlig aldri kokes?
Old 30-12-2009, 22:48   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Det er vel ikke verre enn alle de dårlige kaffemaskinene som står plassert rundt omkring på arbeidsplasser verden over. Eller for ikke å snakke om kaffeautomatene i diverse større kiosk-kjeder i Norge. Har du noengang sett på innsiden når de rengjøres? Ikke bra...men vi overlever det meste
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 23:17   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Dvs kaffen, som egentlig aldri kokes?
Den har ikke gjort meg syk på 25 år, så varmen tar nok knekken på det verste ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 07:45   #7
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

jeg prøver å ikke tenke på sånn. det finnes jo faktisk en grenseverdi for hvor mye muggsopp og bestanddeler av insekter næringsmidler og kan inneholde.

jeg vet at SK iallefall ikke tanker opp van fra stasjoner i feks egypt kan nevnes.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 12:21   #8
iceman
ScanFlyer Blue

iceman's Avatar

Dette er langt fra det jeg har opplevd. IATA har spesifisert krav til potable water. Disse er relativt strenge og krever blandt annet at det blir tatt prøver av vannet flere ganger årlig. Denne prøven skal tas fra fylle stussen på vannbil eller lignende. Mange flyselskap, deriblandt KLM, SK, DY, er svært nøye på at dette blir gjort. Vanntankene på flyene skal også draines ved hver nattstopp for å hindre algeoppblomstring. De handlingselskapene jeg kjenner til har også gode rutiner for å følge disse påleggene. Samme person har for eksempel ikke lov til å betjene water service og toilet service på samme vakt. Men om prosedyrene følges vet man jo selvsagt ikke.
iceman is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 12:38   #9
Utflyttet
Ute på tur

De selskapene og klassene jeg flyr deler da selvfølgelig ut en flaske sjampis til å skylle med når man skal pusse tennene.... men sånn seriøst, det hender jeg drikker te ombord, men det er vel så nærmt jeg kommer dårlig vann som evt måtte finnes.

Stort sett bruker jeg den flasken som ligger i setet, og jeg ber alltid om mer flaskevann etter hvert.

At flere her hinter til at det er en god sprik mellom prosedyrer og hva man kan oppleve er dessverre trist.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 12:56   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Hadde kaffen ombord i flyene virkelig vært spesielt skadelig, så vet jeg om en og annen norsk selger som burde hatt turistdiare mange, mange ganger....
Old 31-12-2009, 16:33   #11
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Tror det er en misoppfatning at vannet nødvendigvis må være kokt, mange mikroorganismer dør ved langt lavere temperaturer. (og stooortrives ved enda lavere temperaturer )

Har aldri hatt mageproblmer etter å ha drukket kaffe eller vasket hendene ombord. Det drikkes vel en del kaffe på 0A og 0B også, så er det godt nok for dem er det godt nok for meg.

EDIT: men man bør jo selvsagt sørge for å følge rutiner som gjør at 0A og 0B ikke blir slått ut!

Last edited by LCH; 31-12-2009 at 16:35.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2010, 03:00   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Det meste dør allerede ved fra 40 til 50 C, og det er noe som også tåler over 100 C selv under lengre perioder. Det er også mere enn nok som flyter rundt i lufta og det som man kommer bort i når man er i nærkontakt med omverdenen (dvs må gå ut av luftslottene eller hva man tilbringer tiden i )

Uansett så burde det være barnelærdom å være forsiktig med hva man drikker (og nå mener jeg ikke drikke som er naturlig "sterilisert") særlig på tog fly og andre fremmede steder.
Old 01-01-2010, 12:30   #13
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det er vel ikke verre enn alle de dårlige kaffemaskinene som står plassert rundt omkring på arbeidsplasser verden over. Eller for ikke å snakke om kaffeautomatene i diverse større kiosk-kjeder i Norge. Har du noengang sett på innsiden når de rengjøres? Ikke bra...men vi overlever det meste
Skriver under på den. Mye elendig renhold og vedlikehold på kaffeautomatene rundt omkring og jeg har aldri hørt om noen som har blitt syk av kaffe/te ombord. Men syk av kaffen fra automaten på fergen Molde-Vestnes, ja det går an
Old 01-01-2010, 18:24   #14
O_K_
ScanFlyer Silver

Jeg må nok si meg enig med de fleste her ja, kaffen er ikke farlig, selv om vannet ikke koker er det mer enn varmt nok til å drepe det aller meste. Det å bruke kranvannet på lavatory til å pusse tennene derimot, det er idioti. Det er noe jeg aldri gjør hverken på fly, båter eller om jeg måtte være i et land jeg er litt skeptisk til renholdsrutinene til.

Alger og bakterier kommer lett i alle typer stillestående tankvann, og om man ikke til enhver tid skal holde meget høye klornivåer så er eneste måten å begrense bakteriemengden på å sørge for at vannet blir byttet ut regelmessig. Dvs draining på nattstopp osv som nevnt her vil hjelpe MYE. Bakterier finnes i alt vann, det som er viktig er å holde nivåene lave nok til at man ikke blir syke.

Posting Rules