![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vet at det er mange dyktige fotografer her inne som sikkert kan gi gode tips her!
Jeg har veldig lyst til å ta noen gode bilder av fyrverkeriet i morgen kveld. Jeg er innehaver av en Nikon D60, 70-300mm linse, og stativ. Har forsøkt meg litt med å stiller lukkeråpning osv. Men hver gang jeg tar bilde i mørke står den åpen i nesten et halvminutt, selv om jeg stiller det inn på 8 sekunder. Noen som vet hva jeg gjør feil? Hvordan bør jeg stille inn kameraet? Jeg ser for meg at tar man bilder av fyrverkeri bør man ha veldig kort lukketid? Alle gode råd mottas med takk! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Canonskytter
|
![]()
Hvor lang avstand til fyrverkeriet? Jeg bruker vidvinkelobjektiv (17-40mm) når jeg tar bilder av mitt eget fyrverkeri. Det lønner seg å bruke vidvinkel på grunn av at du aldri vet helt nøyaktig hvor det smeller så da får du bare beskjære bildet i etterkant.
Ellers er tipset mitt til kamerainnstillinger: - Kameramodus: Manuell - Manuell fokus - Forhåndsinnstill fokusavstanden på objektivet til uendelig (med mindre det er nærmere enn 10-15m) - ISO 100 - Blender mellom f/5.6 til f/11 - Lukkertider fra 1 sekund til 30 sekunder. Alt etter hva du skal ta bilde av. Det fine med fyrverkeri er at ettersom de beveger seg så trenger man ikke tenke så mye på eksponeringa. Da blir det aldri mye lys på ett punkt som ved vanlig nattfotografering. Med vidvinkel er det bare å rette kameraet opp mot himmelen der du regner med at det kommer til å smelle og trykker på utløseren ca. halvveis i banen før det smeller. Da får du med litt av veien opp og så får du smellet med effektene som ser ut som en palme effekt osv. Du justerer selvsagt lukkertiden etter om du skal ha med en effekt eller flere. Hvis du skal ta landskapsbilde over f. eks en by er det også vidvinkel som gjelder og ISO 100 selvsagt. Jeg ville brukt så lang lukkertid som mulig og justert blenderen etterpå. Pass på så eksponeringen blir riktig i forhold til lyset fra byen. Stativ er en selvfølge. Håper dette hjalp og ha et godt nytt år! ![]() Legger ved et bilde jeg tok i fjor (tidligere i år): ![]()
You Can, Canon. Last edited by gilera; 30-12-2009 at 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Få i deg nok alkohol så blir alle bildene bra nok!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Funker der og da, sant det Concorde, men dagen derpå blir man liksom ikke helt overlykkelig av å se 150 bilder av halvmørke trær... Men det som gilera så flott oppsummerer her er lange eksponeringer - gjerne med liten blender for å få større dybdeskarphet, samt sikre deg nogen lunde rett eksponering (ta bilder i RAW så blir det enklere etterpå) og bruk BULB funksjonen mener nå jeg. Sett i gang med mellom 30 og 80mm og bruk BULB så lenge den raketten du vil ta bilde av varer. Ta lipper det å bare bli vås med 5 raketter på samme sted i samme bilde...
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Enig med Halvorsn! Bulb er absolutt best, og bruk fjernutløser! Ellers også enig med Gilera!
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Eksempel på 2 sekunders eksponering over bybelysning
med ISO 200 og f5.6 på en rakettrose ![]() ![]() Ta foto i full/brisen tilstand er ikke så ille egentlig! Dette er resultat etter en 6-pack 0.5 bokser pluss par småshots ![]() Dette er resultat etter nyttårsfeiringa i år etter gudene vet hvor mye jeg fikk i meg ![]() (1 januar 2009) Noen som er så sta at de ikke legger seg ![]() http://foto.origo.no/-/image/show/652102_oslo-natt http://skipsfoto.origo.no/-/image/sh...07_color-magic |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Takker for alle tips.
Jeg har funnet ut hvor jeg stiller iso og blender, men jeg finner ikke ut av hvordan jeg stiller lukketid. Noen som kan gi meg et tips? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kjenner ikke Nikon, men på Canon er det det andre innstillingshjulet! Mulig det kan være noe i samme duren? Litt sent svar kanskje! Men hva med å se i instruksjonsboka?
![]()
![]() |
#10 |
evig optimist
|
![]()
still inn vriknotten på "s" og vri på hjulet til ønsket lukkertid. også har jeg lyst til å oppklare noe som kunne tenkes å misforstås. Det blir nevnt iso100. Jeg vil heller si lavest mulig iso utifra kameratype. Ikke alle kameraer har lavest innstilling satt til 100, men 200. Så lavest mulig isotall. Og tråd/fjernutløser er å foretrekke, men er du lett på avtrekkerfingeren, så går det fint uten også :-)
![]() |
#11 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
Hva er det iso'en styrer, og hva utgjør forskjellen ved innstilling på iso100 eller iso1000? Takker på forhånd for svar! BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nyttig fotoordbok |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Canonskytter
|
![]()
ISO er lysfølsomhet. Altså hvor mye kameraet skal forsterke signalet fra sensoren. Problemet er da at støyen også blir forsterket.
Så høy ISO = mer følsom for lys (som gir deg kortere lukkertider), men med mer bildestøy. Lav ISO = mindre følsom for lys (som gir lengre lukkertider) og lite bildestøy. Før het det ASA. Da betydde det hvor grovkornet filmen var. Fordelen med høy ASA var at siden kornene var større så ble det mer lys på hvert korn og dermed mer lysfølsom, men med lavere oppløsning (som ble en slags støy på bildet).
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det dukket opp et begrep her som jeg ikke har vært borti før. Bulb-funksjonen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
www.lch78.net
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Åja, den kjenner jeg visst til!
![]() Takker for tips - linken er allerede lagt til blant favorittene! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
en fin innstilling på kameraet hvor du styrer eksponeringstiden selv ![]() Mange like uttrykk på forskjellige ting har jeg funnet ut med tiden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Forholdene i Oslo var ikke helt på topp denne Nyttårsaften, men fikk tatt noen OK ved å bruke stativ og sette lysmåleren til å peke på senter av det området hvor mesteparten av fyrverkeriet ble skutt opp. Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Hadde stativ som ikke var helt i vater, men som førstegangsfotograf fikk jeg dette til etter tips fra denne tråden:
![]() ![]()
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 03-01-2010 at 13:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud (2010-2019) | FlightDeck | Reiseforum | 863 | 31-07-2019 16:14 |
Trenger tips! | dagis | Samlerhjørnet | 9 | 08-06-2010 17:43 |
Bilderedigering - Lagring-Arkivering Trenger noen gode råd: | LN-DAG | Bilder & foto | 1 | 17-01-2010 17:37 |
Trenger litt tips | OMW | Bilder & foto | 4 | 24-09-2007 09:16 |