![]() |
|
![]() |
#1 |
|
![]()
Hei,
som tidligere nevnt er jeg fersk når det gjelder speilrefleks, men jeg prøver å plukke opp råd og tips her fra forumet når andre poster. Jeg var ute en tur i dag og prøvde litt forskjellige innstillinger, og her er resultatet. Tar gjerne imot tips om andre innstillinger som kan være verdt å forsøke for å få lysere og klarere bilder. Utstyret er: 400d med Canon 75-300 IS linse. De bildene jeg ble mest fornøyd med ble tatt i AV mode, F:8, med lav ISO (100 og 200) Ser i ettertid at jeg skulle kompensert lysere, men prøvde å ta hånd om litt av undereksponeringen i programmet som følger med i pakka. (ikke installert photoshop ennå). TV-mode klarer jeg ikke få klare bilder i i dette lyset iallefall. Fyr i vei! ![]() ![]() ![]() Litt mye saturation på siste? Ble kanskje litt kraftig oransje-farge med tanke på lyset.. Er vel kanskje litt støv også hvis man ser på United-bildet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg synes bildene ser fine ut, sjøl om det fint kunne vært lysere. Jeg har sjøl en tendens til å undereksponere bilder og ende opp med dem for mørke fordi jeg er livende redd for overeksponering. Overeksponerte digitalbilder er for alltid ødelagte, undereksponerte kan nesten alltid reddes med rette verktøyet.
Når det gjelder mode-valg så foretrekker jeg å bestemme meg for en hastighet jeg kan akseptere, og så la kamera bestemme blenderåpning. Når jeg ikke ønsker å eksperimentere vil jeg da med et jetfly sette hastigheten til minimum 1/320 eller noe sånt. Jagerfly, 1/800 eller 1000. Hvis jeg på den måten føler at jeg ikke får nok dybdeskarphet justerer jeg opp ISO'en. Men det er nå meg. K |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei!
Beklager at jeg ikke har svart før- har vært på jobb! Synes du har en grei metode- kan godt gå ned til 7,1 ev 6,3- duger i de fleste tilfeller det! Prøv ev med 1/3 eller 2/3 overeksponering. Det blir ikke verre enn at du retter det opp i programvaren. Det sikrer at buken blir lysere! Har du problemer med Tv- prøv å skru opp ISO til 200 (men helst ikke noe mer) og still in på ca 1/300-1/400 sek og se om kamera klarer å gi en blenderåpning du kan gå for. Det er ok å godta en blender mindre enn max åpning. Blinker blenderen- er det for mørkt. Prøv da å overeksponer som nevnt tidligere , men ikke mer enn ETT helt steg. Du kan også prøve med P- se hva kamera velger- og du kan ev justere en av verdiene Blender/lukker og det skal virke på påfølgende bilde- også går den tilbake på auto! Hold deg unna grønn firkant, for da kan du ikke kompensere for lyset, og plutselig dukker blitzen opp (kanskje):wink Rådene til atck er greie de, men jeg liker ikke å sette slike regler- og personlig bruker jeg kun Tv i veldig bra lys og f.eks for å være sikker på at jeg fryser bevegelsene (ikke alltid ønskelig det).
![]() |
#4 |
|
![]()
Takk til begge to for tips!
Hva med hvitbalanse? La det være i AWB eller prøve å bruke f.eks. Overskyet-funksjonen på dager som i går da det faktisk var overskyet ![]() En annen effekt jeg har vært uheldig med har vært å få til fartsfølelsen ved å bruke en lav TV-verdi (f.eks. 1/60) også prøve å følge flyet for å få den tåkete bakgrunnen. Men ender som regel bare med tåkete flymaskin ![]() (Holder meg unna auto-firkanten ja ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ta i raw- så kan du glemme WB- det fikses lett under redigeringen etterpå. Skjønt- jeg lar alltid WB stå på auto, har ennå til gode å justere den, men så tar jeg kun i raw. Men ingenting bør være uprøvd!
Panering- ikke bruk lengre sluttertid- konsentrer deg om å følge flyet under opptaket og ikke stopp følgebevegelsen når du trykker ned- følg litt etterpå også i ett sekund eller to!
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
JAKARTA, trenger tips og triks | A-380 | Reiseforum | 29 | 19-08-2024 09:04 |
Trenger tips til flyradio | ENGM 911 | Register- og ATC-Forum | 12 | 21-05-2011 16:50 |
Trenger tips! | dagis | Samlerhjørnet | 9 | 08-06-2010 17:43 |
Trenger noen tips om å ta flybilder. | Fredriksen | Bilder & foto | 7 | 22-07-2009 18:22 |
litt O/T trenger litt hjelp til nytt kamera | TigerBlack | Flyforum | 4 | 22-02-2005 23:31 |