Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-12-2009, 23:05   #1
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Noen som vet hva som har skjedd med DYs flight til LPA i dag? Flyet kom seg av gårde fra Oslo først 13.30 (skulle gått 11.00), to og en halv time forsinket. Men returen er nå helt borte...? På tekst-TV side 323 står det innstilt, mens på OSL.no er rett og slett ankomsten tatt bort, så vidt jeg kan se.

Er (tror jeg da) noen om bord som jeg skulle kontakte i morgen, og som jeg akkurat nå er glad for at jeg ikke tilbød meg å hente på OSL...
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2009, 23:07   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Dette er vel svar nok vel?

http://www.osl.no/osl/omoss/_statist...enspunktlighet
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 00:33   #3
DY_ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Kan det være at besetningen så etter landing at de vil overstige antall timer som de har lov å fly før de tok at mot OSL igjen? Slik at de må ha nattstopp/crew rest?
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 00:42   #4
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Den fløy OSL-LPA som DY1816, så fløy den som DY1817 LPA-LGW, så flyr den som DY8917 LGW-OSL i natt, med ankomst OSL 0200z i natt...

Er LN-NOL

Merkelig rute spør du meg.
Ser ut som LN-DYB er på tur til LGW nå i skrivende stund, som DY8904, så flyr den videre til LPA som DY8905 med landing der klokken 0430 i natt lokal tid, men ser ikke at den kommer i retur hverken i natt eller i morgen tidlig...:S

Merkelig...
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 00:45   #5
DyRayBan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: Osl
Posts: 142
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Pga slot-tider går de til london på vei hjem, for så å bytte besetning fra london til oslo.

Last edited by DyRayBan; 27-12-2009 at 00:46. Reason: skriveleif
DyRayBan is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 00:46   #6
Spanair
ScanFlyer Silver
 
Spanair's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

00:15 Las Palmas DY1771 Norwegian - Ny tid 11:15

Her er Trheimsmaskina... DY virker å slite litt fra holmen ikveld..
__________________
Spanair is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 00:56   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Takk for info, så de kjørte et nytt fly ned til LGW med nytt mannskap? Ble nok litt vanskelig for DY til LPA i dag, ja. Stygg forsinkelse til TRD, de trengte kanskje også nytt mannskap?
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 01:01   #8
DyRayBan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: Osl
Posts: 142
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Ryktene sier det var tre fly som måtte ha nytt crew i london fra canari holmene. Sendte kanskje ned et eget fly med disse besetningene iom flightnr 89xx ble brukt.....
DyRayBan is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 01:03   #9
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Quote:
Originally Posted by DyRayBan View Post
Ryktene sier det var tre fly som måtte ha nytt crew i london fra canari holmene. Sendte kanskje ned et eget fly med disse besetningene iom flightnr 89xx ble brukt.....
Sannsynligvis. Hørtes ut som en logisk forklaring.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 01:11   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Ser ut til å ha vært masse kaos fra Kanariøyene i dag. Er det slot-tider som også er problemet? Ser f eks at Air Europa kom inn fra LPA over en halvtime tidlig til både BGO og SVG men dro over halvannen time forsinket.

Og ser ut som at SK har en ekstremt stygg forsinkelse til SVG på godt over et halvt døgn på SK 7372. Og DY til TRD var jo heller ikke pen.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 09:39   #11
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Quote:
Originally Posted by Spanair View Post
00:15 Las Palmas DY1771 Norwegian - Ny tid 11:15

Her er Trheimsmaskina... DY virker å slite litt fra holmen ikveld..
Denne er nå kanselert.
Ser det derimot kommer en DY4772 fra Gatwick 1320.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 10:00   #12
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Nå vet jeg intet om denne DY-delay'en.
Men nå er det sånn at dersom man ikke har standbycrew liggende på Kanariøyene, så ryker dette opplegget ganske elegant ved større forsinkelser.

Jeg VET at noen selskaper ikke har back-up crew liggende på LPA / TFS, av kostnadsmessig hensyn. Vet ikke om dette gjelder DY. Noen som vet?

Har selv operert Kanariøyene i 13 år, og man vet av erfaring at slike snøperioder som vi nå er inne i GARANTERT gir delay's, og dermed har selskapet vårt crewchange der nede + back up i form av standbycrew (crewstop med hotell). På den måten tåler man mange timers delay uten at det ytterligere skaper forsinkelser hjemover.

At DY - maskinen flyr OSL - LPA - LONDON kan tyde på crewchange først på sistnevnte sted (JAR Subpart Q tjenestetidsbestemmelser muliggjør denne strekningen - uten forsinkelser!), noe som følgelig er besparende for selskapet.

I det hele tatt - Kanariøyene ligger i grensesonen for å utnytte JAR fullt ut, og tåler ikke delays, hvis man ikke har back-up crew / crewchange der nede!
Dette er noe alle selskaper må forholde seg til.

Tally-Ho

Last edited by Tally-Ho; 27-12-2009 at 10:03.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 10:08   #13
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

jeg mener da at DY har night stops på LPA, eller de pleide å ha iallefall.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 12:30   #14
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Jeg VET at noen selskaper ikke har back-up crew liggende på LPA / TFS, av kostnadsmessig hensyn. Vet ikke om dette gjelder DY. Noen som vet?
Åi, for en avsløring

Men uh, for å være litt seriøs så har Norwegian så vidt meg bekjent ikke noe stand-by crew der nede. Men det gjelder vel mange selskaper det.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 12:43   #15
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Åi, for en avsløring

Men uh, for å være litt seriøs så har Norwegian så vidt meg bekjent ikke noe stand-by crew der nede. Men det gjelder vel mange selskaper det.
----
Oppfattet du spørsmålet som "useriøst"?

Jeg tror alle charterselskaper (i alle fall Thomas Cook) har standbydekning og/eller crewchange der nede. De har lært dette "the hard way" - det nytter ikke å improvisere når man sitter der med problemene i fanget. SK og DY kjenner jeg ikke noe til, men ville tro at de har crewchange der nå, selv om de har forsøkt div. varianter.,

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 13:15   #16
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
-
Jeg tror alle charterselskaper (i alle fall Thomas Cook) har standbydekning og/eller crewchange der nede. De har lært dette "the hard way" - det nytter ikke å improvisere når man sitter der med problemene i fanget. SK og DY kjenner jeg ikke noe til, men ville tro at de har crewchange der nå, selv om de har forsøkt div. varianter.
Det kan se ut som Norwegian her hatt et tilfelle av "learning by not doing". Ofte en ganske effektiv, men litt dyr kursform. Med det volumet de etterhvert har til Kanariøyene, så bør de vel vurdere å lære litt fra charterselskapene her, som neppe har crew der kun for morroskyld.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 13:22   #17
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Etter det jeg har hørt har de crewchange der nå. Mulig de har gjort forandringer nå i julen?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 13:23   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Med alt det kaoset man hadde i Europa rundt juletider i år så skal man vel heller ikke se bort fra at de ble kluss selv om de hadde crew der nede. Eller at de minimerte klusset totalt sett ved å ta et "London-tricks".
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 14:18   #19
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----
Oppfattet du spørsmålet som "useriøst"?

Tally-Ho
Overhodet ikke, det var din utheving "jeg VET ..." som jeg syns var litt komisk, akkurat som du avslørte en stor hemlighet.

Jeg vet at også Novair har crew der nede. SK er jeg veldig usikker på men de sender med teknikere i tilfelle noe skulle skje.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2009, 14:49   #20
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Noen fligter er satt opp med crewchange.

Last edited by tiemand; 29-12-2009 at 16:07.
tiemand is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nydelig tur med SAS fra CPH til LPA EspenRR Bilder & foto 0 24-10-2014 09:53
DK 5736 fra LPA til BGO i morgen 737-405 Register- og ATC-Forum 2 12-10-2013 10:47
DY 1817, LPA-OSL på lørdag 2/2-13 TKDahl Register- og ATC-Forum 4 02-02-2013 11:16
Novair med problemer på LPA i dag (15/1-2011) Tertit54 Flyforum 6 16-01-2011 23:11
Nisseflyet fra HAU til LPA stistens Bilder & foto 1 24-12-2010 11:27


All times are GMT +2. The time now is 01:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.