![]() |
|
![]() |
#1 |
Rocketeer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fantastisk tiltak.
Hvis ALLE (med gående økonomi) bare kunne oversett 100 å noen kroner i året ville det hjulpet ekstremt mye mennesker. Bra vi har Utsira under tv aksjonen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Juleflyet er en flott og hyggelig tradisjon - som heldigvis har overlevd en tøffere økonomi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Canonskytter
|
![]()
Flott tradisjon! Jeg visste ikke at de gjorde dette.
Jeg har selv vært i Estland med hjelpesendinger to ganger. Reaksjonene vi får, særlig fra barna, er helt ubeskrivelig. Det må egentlig bare oppleves. Slikt får en til å fortsette og hvis jeg hadde fått tilbud om en tur til hadde jeg svart ja før jeg hadde tenkt meg om. ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Flott tiltak! All ros til ildsjelene som drar dette i gang år etter år. Jeg mener å huske at Juleflyet opprinnelig var et Braathens-fly. Stemmer dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Jeg husker det kun som SAS-matriell.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Ser ut som det er en tradisjon som kommer fra SAS
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Flott tiltak. Dette trengs! Jeg har selv vært med på en utkjøring med en Caravelle, med en stor henger full av klær og andre ting som kommer til gode. Vi kjørte ned til et barne/ungdoms hjem i Vilnius. Jeg kan skrive under på at det var ikke gode boforhold der. Det var kaldt, møkkete og lite mat. Noen av miljøarbeiderne var sånne som aldri burde vært i det yrke..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]()
En av mine slektninger, som kom fra BU, var med i år
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
For 27 år siden startet Karsten Midtun det som skulle bli det første Juleflyet. I neste uke skal han få Kongens fortjenstmedalje for innsatsen.
http://www.ba.no/nyheter/article7116354.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Karsten Midtun har virkelig fortjent Kongens Fortjenestemedalje for sin langvarige innsats for å avhjelpe nøden. Gratulerer !
Men I Braathens S.A.F.E. var vi nok tidligere ute enn SAS. 25. desember 1984 grytidlig om morgenen tok LN SUK, en Boeing 737 200, av mot Athen og mellomlanding på vei til Addis Abbeba. Kapteiner var Lasse Pettersen og Tord Tangvik, styrmenn Atle Langlo og Baard Bogen og lastemester Jon Stokke. Retur med en gang og landing Fornebu like etter kl 0700 26. des. Turene ble gjentatt år etter år til Sudan, Kenya, Mali og Murmansk, og var populære turer å delta på. I 1986 tok SAS kaptein Kjellesvik utfordringen fra Braathens og den julen fløy en besetning en DC 9 F til Khartoum. Et velkomment bidrag, for som Røde Kors sa:" Det er nød nok til alle" Men før alt dette mener jeg det var en flyvertinne i SAS som også organiserte turer til Østeuropa. Enten med fly eller trailer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Juleflyet 2015 - SAS Julefly | Tjab | Flyforum | 6 | 17-01-2016 08:58 |
Årets siste dag og årets siste tur | CFM | Bilder & foto | 3 | 02-01-2014 00:03 |
Gustafson er årets sjef og SAS årets flyselskap i europa | Dash | Flyforum | 25 | 31-05-2013 16:42 |
ZK – Z er et lykkelig julefly (En julefortelling) | LN-MOW | Flyhistorisk forum | 3 | 21-12-2011 13:30 |
Julefly | MD11 | Flyforum | 1 | 01-12-2007 17:08 |