Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2009, 10:52   #1
EspenS
Newcomer

Default Nybegynner - Rygge, ønsker tips

Hei!

Jeg synes flyspotting/fotografering virker veldig spennende, jeg har ett EOS450D, men trenger såklart ett nytt objektiv. Har prøvd å søke litt, og blir liksom ikke klokere. Duger ett Sigma 70-300 f.eks? Eller bør en koste på seg ett Canon 70-300 IS? Sorry at jeg tar opp dette temaet for n'te gang. Kom gjerne med tips.. L-glass blir for dyrt i første runde.

Uansett, litt av hovedgrunnen til at jeg poster er også fordi jeg lurer på om det i det hele tatt er vits å starte med denne hobbyen.

Jeg bor ikke så langt unna Rygge (i Sarpsborg), så dette vil jo være mitt naturlige mål på en hverdag. Hvordan er mulighetene der? Om der er noen. Der er jo tross alt litt aktivitet opp og ned, både i form av sivilt og militært. ?

Håper kanskje noen lokale kan komme med noen gode tips på dette?

Espen
EspenS is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2009, 12:11   #2
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Default Re: Nybegynner - Rygge, ønsker tips

Tamron 70-300 er et helt greit objektiv til en billig penge som man absolutt kan ta gode bilder med. Canon 70-300 IS er hakket vassere, og så har den IS som hjelper til ved lite lys, men det er fortsatt ikke spesielt lyssterkt. Likevel holder nok dette for de aller fleste. Det er vel egentlig lommeboka og hvor mye du kommer til å benytte objektivet som bør bestemme hva du velger. Muligheter for gode bruktkjøp på foto.no
A346 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2009, 18:08   #3
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Forholdsvis ensformig trafikk med noe Ryanair, litt mindre Norwegian og minst Spanair/Thomas Cook/Iberworld.
Tidvis greie fotomuligheter fra p-plassen umiddelbart syd for terminalen, avhengig av hvor flyene parkerer. Ellers er det jo et virrvarr av steder og veier å plassere seg litt lenger unna, hvis planen er å knipse flyene på finale.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2009, 19:03   #4
EspenS
Newcomer

Ja, det er vel begrenset hvor mye forskjellig som går opp og ned. Men man får i det minste trent seg litt på fotografering der..
Old 11-12-2009, 19:58   #5
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Det er jo ikke så mye annet enn 737er andre steder heller da... Selvfølgelig med unntak av Gardermoen. Er man heldig får man kanskje Bell-412, Da-20 og Sea King også på en vanlig dag, og nå og da er det jo noen F-16 innom også. Men det kan fort bli mye venting for lite utbytte ja.
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2009, 18:05   #6
Scampi
Newcomer

Scampi's Avatar

Det er en fin liten strand ved final til 30.
For å komme dit må man ta seg en tur til Råde og kjøre over E6. Stranden ligger en del meter under banehøyde, så man står rimelig lavt i forhold til flyene som kommer inn. Det hender også at MP kommer ned og sjekker hva som foregår, siden gjerdet til flystasjonen går langs stranden, men det er offentlig område og lov å ferdes der

Utover det kan man jo klatre opp på støyvollen mellom E6 og Halmstad, der får du fin høyde.
Scampi is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2009, 19:10   #7
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Eventuelt kan man stå ved jordet som går langs veien ned til stranda, så slipper man å få flyene rett over seg. Men det er på høy tid at noe blir gjort med det tåpelige fotoforbudet som er på Rygge. Under Rygge Airshow ble jeg fortalt av daværende presseoffiser (mye mulig samme kar har samme stilling enda) at spotteplattformen som ble satt opp i forbindelse med airshowet ble plassert slik at "sensitive" ting på flyplassen ikke syntes, kunne man ikke bare latt den plattformen stå der?
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2009, 20:15   #8
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Hvor mye er du villig til å gi for et objektiv?
Old 12-12-2009, 21:49   #9
EspenS
Newcomer

Mange flotte konstruktive innspill her. Det setter jeg pris på. Hvor mye jeg vil legge på bordet for ett objektiv? Tja, jeg har sett litt på Canon 70-300 IS til 4000, føler kanskje det er litt stivt i starten.

Hvordan er disse Sigma-objektivene til under 2k (70-300).. Skjønner man ikke kan forvente allverden. Men for en nybegynner kan det vel duge noen mnd? Til man finner ut hva man virkelig vil ha liksom?
Old 12-12-2009, 21:58   #10
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Leorim som forøvrig er meget fotokyndig samt en fotograf fra Aller anbefalte originalt 70-300 med IS USM. Dette tipset fulgte jeg og kjøpte brukt på Finn.no med kvittering til 2500,-. Kan anbefale det, broren min har Sigma men forskjellene er vesentlige mtp stabilisator og størrelse. Lykke til.
Old 15-12-2009, 07:18   #11
EspenS
Newcomer

Leser og leser om ulike objektiver. Det spiller sikkert ikke så altfor stor rolle som jeg tror kanskje, men uansett: hvordan er ett Canon EF 70-200mm f4L USM. Uten IS altså. Jeg vet at objektivet er bra, det jeg lurer på er om jeg virkelig trenger IS. Er dette helt håpløst for en nybegynner? IS er kanskje ikke i bruk uansett når man tar bilde av ting i bevegelse? Eller har jeg fullstendig misforstått?
Old 15-12-2009, 14:33   #12
Spanair
ScanFlyer Silver

Spanair's Avatar

Quote:
Originally Posted by EspenS View Post
Hei!

Jeg synes flyspotting/fotografering virker veldig spennende, jeg har ett EOS450D, men trenger såklart ett nytt objektiv. Har prøvd å søke litt, og blir liksom ikke klokere. Duger ett Sigma 70-300 f.eks? Eller bør en koste på seg ett Canon 70-300 IS? Sorry at jeg tar opp dette temaet for n'te gang. Kom gjerne med tips.. L-glass blir for dyrt i første runde.

Uansett, litt av hovedgrunnen til at jeg poster er også fordi jeg lurer på om det i det hele tatt er vits å starte med denne hobbyen.

Jeg bor ikke så langt unna Rygge (i Sarpsborg), så dette vil jo være mitt naturlige mål på en hverdag. Hvordan er mulighetene der? Om der er noen. Der er jo tross alt litt aktivitet opp og ned, både i form av sivilt og militært. ?

Håper kanskje noen lokale kan komme med noen gode tips på dette?

Espen
Hei EspenS

Ettersom at du ikke har drevet med spotting før så trenger du virkelig ikke å satse skjorta med et L-objektiv fra Canon. Jeg har spotta i mange år, og kjøpte meg en Sigma 70-300 i starten. Fungerer kjempefint, og er et veldig bra startobjektiv. Jeg har flere tusen bilder som er tatt med min Sigma verden over, og den brukes også den dag i dag av meg. Har ikke hatt noen problemer med den. Den kan selvfølgelig ikke sammenlignes med L-serien til Canon når det gjelder klarhet (og liker seg ikke når det begynner å bli mørkt), men den tar mer enn bra nok bilder til bl.a airliners og jetphotos.

Etter en tid kan du evt oppgradere til noe bedre, når du har funnet ut at dette er noe du virkelig har lyst til å drive på med. Blir du først bitt av basillen, så spiller det ikke all verdens rolle hva som ramler ned på Rygge eller ikke. Da blir det ofte til at man vil ha nye selskaper og nye flytyper i samlinga, og drar da litt rundt på andre plasser.

Lykke til..

Last edited by Spanair; 15-12-2009 at 14:38.
Spanair is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 15:48   #13
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Leorim som forøvrig er meget fotokyndig samt en fotograf fra Aller anbefalte originalt 70-300 med IS USM. Dette tipset fulgte jeg og kjøpte brukt på Finn.no med kvittering til 2500,-. Kan anbefale det, broren min har Sigma men forskjellene er vesentlige mtp stabilisator og størrelse. Lykke til.
As he said.

--------------------

IS er på hele tiden du trykker halvveis ned utløserknappen og når du tar bildet, helt til du i såfall skrur det av. Noen har også en egen panoreringsfunksjon som skrur av stabiliseringa i den horisontale eller vertikale aksen. (Husker ikke helt hvilken av dem).

(Slik er det i hvertfall på 70-200 f/2.8L IS USM).

Posting Rules