Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2009, 09:13   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
SAS SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Hvor lenger kan SAS holde på sin 0,- ?

Quote:
De største Star Alliance-selskaber indfører bagageafgift på Atlant-trafikken. SAS kan blive tvunget til at ændre "ingen gebyr"-strategien.

Det kan snart være slut for SAS at markedsføre sig under overskrifter som "Ingen gebyrer" og "Bagage 0 kr.". Selskabets største partnere i Star Alliance har indenfor de seneste måneder bebudet, at der fremover skal betales for andet stykke bagage, der indcheckes på økonomiklasse-flyvninger mellem Europa og Nordamerika v.v.

Dermed øges presset på de resterende selskaber i Star Alliance, der stadig tilbyder to stykker fribagage på atlantruterne mellem Europa og Nordamerika. Der er tale om Austrian, LOT, SAS, SWISS, TAP Portugal og Turkish Airlines.

Austrian og SWISS vil angiveligt følge efter Lufthansa inden længe, da selskaberne er under samme ejerskab. Hermed vil SAS blive isoleret fra alliancens ledende selskaber, hvis den nuværende strategi fastholdes.

Da SAS samtidig har code-share aftaler med bl.a. Air Canada, Lufthansa og United Airlines på atlant-trafikken, vil det ikke være hensigtsmæssigt at have varierende bagageregler. En ændring i bagagereglerne hos SAS kan formentlig ventes allerede i løbet af de første måneder i det nye år.
http://boarding.no/art.asp?id=39449
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 09:24   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,082
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Jeg vil fortsatt si at bagasje er gratis selv om man må betale for kolli nummer 2 på transatlantisk. På resten av rutenettet må man jo betale for det over 20kg (selv om de ofte er litt fleksible), så her lager både du og journalisten storm i et vannglass.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 09:36   #3
Molinari
ScanFlyer Silver
 
Molinari's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Ikke så spennende dette. Det er bare å harmonisere bagasjeregler globalt. Har aldri skjønt hvorfor det skal være ulikt.
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 09:38   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Har ikke Air Canada to også?
http://www.aircanada.com/en/travelin...e/checked.html
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 09:45   #5
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg vil fortsatt si at bagasje er gratis selv om man må betale for kolli nummer 2 på transatlantisk. På resten av rutenettet må man jo betale for det over 20kg (selv om de ofte er litt fleksible), så her lager både du og journalisten storm i et vannglass.
Jeg refererer bare til en artikkel Someone

Derimot er jeg av den mening at jeg tror dette er noe som SAS behøver.
Innføringen av slike "tjenester" burde også utvides for å bidra til at SAS kan sette seil i medvind.
Selskapet sliter med at kostnadene er høyere enn inntektene. Det er akutte tiltak som nå må iverksettes dersom SAS skal kunne bringe seter inn i fremtiden.

Personlig tror jeg at det gremmes hardt hos SAS, over at de på et tidlig tidspunkt gikk så høyt ut i sin kommunikasjon om ”gratis” tjenester.
Fallhøyden har blitt for stor til å kunne fjerne dette på en troverdig måte.
Samtlige av SAS sine største konkurrenter i Skandinavia innfører/har innført denne typen gebyrer som er godt satt i markedet. At SAS har stått på sitt, har ikke gitt selskapet noen fordel i form av flere reisende eller høyere betalingsvilje hos eksisterende kunder. Selv om jeg virkelig har sansen for SAS sin 0,- kampanje, kan det ikke sies å ha den konkurranse messige fordelen som markedsføringen skulle tilsi.

La meg også gjøre det klart at jeg er en pådriver for at SAS skal innføre denne typen gebyrer på lik linje som sine samarbeid partnere og konkurrenter.
Det ville sett ganske annerledes ut i SAS regnskapet dersom inntjeningen pr solgte billett hadde gått opp som følge av tilleggs tjenester som sete reservasjon og bagasje. I dag klarer ikke SAS å hente inn nok ved salg av billetter. Som følge av dette er selskapet i sin dypeste krise noen gang.
Jeg tror derfor at det burde tenkes nytt!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 09:58   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,082
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Ser fortsatt ikke problemet. Bagasje nr 2, dvs normalt det som er over 20 kg, er i prinsippet det som tilsvarer overvekt i alle andre sammenhenger unntatt over Atlanteren. SAS som alle andre som tillater 20kr eller 1 gratis kolli, kan fortsatt hevde at bagasje er gratis/inkludert i billettprisen selv om man må betale for overvekt/koffert nr 2

Og det finnes andre måter å tenke nytt på enn å bli med på de europeiske billigselskapenes gebyrhelvete, som er en av grunnene til at jeg prøver å unngå selskaper som Ryanair og Norwegian
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 10:36   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Fantastisk at noen mener at dette er noe man behøver... Fortsatt vil jo SAS være blant de bedre på avgifter - eller mangel på avgifter.

Det neste blir vel et kraftig forsvar for norsk avgiftspolitikk også...
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 11:19   #8
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Fantastisk at noen mener at dette er noe man behøver... Fortsatt vil jo SAS være blant de bedre på avgifter - eller mangel på avgifter.
Hvem sier at dette ern noe man behøver?

Derimot skriver jeg at dette kan være redningen til en selskap som neppe vil se fremtidens lys dersom ikke inntektene øker ASAP!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 11:24   #9
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Er det egentlig mange som bruker å sjekke inn 2 bags på transatlantisk? Når jeg reiser på konferanser etc. pleier jeg alltid å pakke en koffert på ca 18kg. Det er jo det jeg kan ha med meg de fleste steder, det er ikke sånn at når jeg skal til USA så pakker jeg dobbelt så mye. Jeg vil vel tro at de fleste andre som reiser ar det omtrent på samme måten.

Derfor kan jeg overhodet ikke se at flysellskapene tjener noe særlig på dette her, hverken i spart bagasjevekt, eller i inntjente gebyrer. En og annen må vel kanskje betale et gebyr, men jeg tror det vil utgjøre veldig lite på en gjennomsnittlig tur.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 11:27   #10
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Er det egentlig mange som bruker å sjekke inn 2 bags på transatlantisk? Når jeg reiser på konferanser etc. pleier jeg alltid å pakke en koffert på ca 18kg. Det er jo det jeg kan ha med meg de fleste steder, det er ikke sånn at når jeg skal til USA så pakker jeg dobbelt så mye. Jeg vil vel tro at de fleste andre som reiser ar det omtrent på samme måten.

Derfor kan jeg overhodet ikke se at flysellskapene tjener noe særlig på dette her, hverken i spart bagasjevekt, eller i inntjente gebyrer. En og annen må vel kanskje betale et gebyr, men jeg tror det vil utgjøre veldig lite på en gjennomsnittlig tur.
Hvis du leser innlegget mitt, så mener jeg at SAS burde tenke enda lenger i form av tillegstjenester som går lengt ut over å betale for bag nr 2.

Jeg tror dette er en realitet for nærmest alle selskap om få år, når man ser de potensielle inntektene.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 11:30   #11
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

T.o.m kona klarte seg med en koffert på akkurat 20 kg på tre ukers USA ferie. Det finnes nemlig vaskerier..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 11:35   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Jeg tror dette er en realitet for nærmest alle selskap om få år, når man ser de potensielle inntektene.
Ja, billigselskapene viser at folk er villig til å betale gebyrer. Det er nok kommet for å bli. SAS kan fort bli nødt til å bite i seg "0,-"-kampanjen.

Folk raste mot bankgebyrene når de kom også, i dag er det en del som ser det fornuftige i at man faktisk betaler ekstra når man belaster systemet med ekstra kostnader.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 11:47   #13
RYKogREIS
ScanFlyer Blue
 
RYKogREIS's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Jeg tror også at en bagasje er godt nok!

Men jeg tror også at kr 0,- i gebyr/bagasje kan være en god spiker i kista for SAS.

Ryanair, Norwegian, Easyjet, AirBerlin etc. gjør jo enorm skuksess med å lokke kunder på å tilby et billig sete.... men så kjøre på med avgifter på alt mellom himmelig og jord og offensivt salg i kabinen...

Kunden får selv velge hva han må betale for og slipper å betale en relativt dyr billett der alt er inkludert... F.eks greit å reise med Ryanair for kr 150,- hvis man uansett ikke trenger annet enn håndbagasje.

Men sikker noen her inne som vet hvor stor del av f.eks Ryanair eller Norwegian er rene bilettinntekter, og hva de tjener på alt mulig annet... Kan være et interessant regnestykke...

Min spådom er at SAS/Wiederøe ender opp som et lite statelig subisdiert selskap for å opprettholde marginal regionaltrafikk, mens nye koster tar over resten med svimlende mye lavere kostnader enn det SAS vi har i dag...
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 11:48   #14
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Det blir vel litt feil å sammenlikne med bankgebyrer, all den tid disse faktisk går motsatt vei (les: forsvinner) hos en del oppegående banker.
Ser ikke helt at SAS taper ansikt ved å ta betalt for noe som defineres som overvekt, sett i lys av selskapets 0,--kampanje...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 12:36   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Ikke glem at verdens kanskje mest suksessrike flyselskap - Southwest Airlines - ikke tar betalt for bags.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 12:54   #16
RYKogREIS
ScanFlyer Blue
 
RYKogREIS's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Souttwest er flinke. For amerkinere som liker det STORT må gratis bagasje være topp.

EasyJet er også bra med kan du ta med så mye håndbagasje du vil.

Men hos Southwest så hagler også gebyrene når man prøver å bestille... Man må huke av for å ikke oppgradere, og skatter og avgifter kommer ikke opp før sent i bestillingen...
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 12:59   #17
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Ikke glem at verdens kanskje mest suksessrike flyselskap - Southwest Airlines - ikke tar betalt for bags.
Ikke glem at Southwest har en kostnads plattform og inntjening som forvarer denne inkluderingen. Dersom SAS kan sammenlignes økonomisk med Southwest, ville denne diskusjonen aldri dukket opp.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 12:59   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,082
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Og ser man også på f.eks Singapore og Lufthansa som kan sies å være blant det mest lønnsomme selskapene de siste 5 årene, så tar heller ikke de betalt for første kolliet



Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Men hos Southwest så hagler også gebyrene når man prøver å bestille... Man må huke av for å ikke oppgradere, og skatter og avgifter kommer ikke opp før sent i bestillingen...
Tull. Bestilte billett gjennom Southwest.com for noen måneder siden. Ingen gebyrer og annet tull kom i tillegg og det hele var meget enkelt. At skatter og avgifter kommer i ettertid er uansett noe som gjelder alle amerikanske flyselskaper


Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Ikke glem at Southwest har en kostnads plattform og inntjening som forvarer denne inkluderingen. Dersom SAS kan sammenlignes økonomisk med Southwest, ville denne diskusjonen aldri dukket opp.
Southwest begynner etterhvert å få en relativt høy kostnadsbase. Spesielt på pilot og mekanikker siden.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 13:10   #19
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Southwest begynner etterhvert å få en relativt høy kostnadsbase. Spesielt på pilot og mekanikker siden.
Det er komplett irrelavant å sammenligne SAS og Southwest, da sistnevnte har en inntektsside som er høyere enn kostnadene.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2009, 13:24   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,470
Default Re: SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Det er komplett irrelavant å sammenligne SAS og Southwest, da sistnevnte har en inntektsside som er høyere enn kostnadene.
Merkelig argument. Dette er tross alt er maalet for enhver bedrift ..

Southwest er, som det ble vist i en annen traad forleden, etterhvert ikke noe lavkostselskap, men de er flinke til aa gi inntrykk at de er det. Men det er Southwest som har aeren for at $1000-billettene forsvant i mange markeder for aldri aa komme tilbake.

Men dette handler om SAS, og jeg er redd for at de tvinges til aa standardisere sine prosedyrer etter alliansepartnerene.

Er det noedvendig med over 20k? Vel - naar jeg reiser hjem til USA, har jeg med geitost, syltetoey, sjokolade osv ... det er sjelden kofferten min veier saerlig under 30 ... og jeg er ikke alene ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS fly-partnere som ikke er i Star Alliance? Dash Reiseforum 5 03-06-2013 21:20
Bonusreiser med Star Alliance-partnere for EB-poeng? Fly med oss Reiseforum 28 04-09-2012 09:22
Opptjening av EB poeng ved reise hos Star A partnere LN-TIB Reiseforum 26 15-08-2012 14:54
SAS gjenåpner Oslo-Malaga etter press fra kundene FlightDeck Flyforum 7 24-07-2010 19:49
Mye igjen før SAS kan sammenligne seg med to andre Star-partnere LN-KGL TripReports 27 22-06-2009 02:35


All times are GMT +2. The time now is 21:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.