![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hvor lenger kan SAS holde på sin 0,- ?
Quote:
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jeg vil fortsatt si at bagasje er gratis selv om man må betale for kolli nummer 2 på transatlantisk. På resten av rutenettet må man jo betale for det over 20kg (selv om de ofte er litt fleksible), så her lager både du og journalisten storm i et vannglass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ikke så spennende dette. Det er bare å harmonisere bagasjeregler globalt. Har aldri skjønt hvorfor det skal være ulikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Har ikke Air Canada to også?
http://www.aircanada.com/en/travelin...e/checked.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() Derimot er jeg av den mening at jeg tror dette er noe som SAS behøver. Innføringen av slike "tjenester" burde også utvides for å bidra til at SAS kan sette seil i medvind. Selskapet sliter med at kostnadene er høyere enn inntektene. Det er akutte tiltak som nå må iverksettes dersom SAS skal kunne bringe seter inn i fremtiden. Personlig tror jeg at det gremmes hardt hos SAS, over at de på et tidlig tidspunkt gikk så høyt ut i sin kommunikasjon om ”gratis” tjenester. Fallhøyden har blitt for stor til å kunne fjerne dette på en troverdig måte. Samtlige av SAS sine største konkurrenter i Skandinavia innfører/har innført denne typen gebyrer som er godt satt i markedet. At SAS har stått på sitt, har ikke gitt selskapet noen fordel i form av flere reisende eller høyere betalingsvilje hos eksisterende kunder. Selv om jeg virkelig har sansen for SAS sin 0,- kampanje, kan det ikke sies å ha den konkurranse messige fordelen som markedsføringen skulle tilsi. La meg også gjøre det klart at jeg er en pådriver for at SAS skal innføre denne typen gebyrer på lik linje som sine samarbeid partnere og konkurrenter. Det ville sett ganske annerledes ut i SAS regnskapet dersom inntjeningen pr solgte billett hadde gått opp som følge av tilleggs tjenester som sete reservasjon og bagasje. I dag klarer ikke SAS å hente inn nok ved salg av billetter. Som følge av dette er selskapet i sin dypeste krise noen gang. Jeg tror derfor at det burde tenkes nytt!
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ser fortsatt ikke problemet. Bagasje nr 2, dvs normalt det som er over 20 kg, er i prinsippet det som tilsvarer overvekt i alle andre sammenhenger unntatt over Atlanteren. SAS som alle andre som tillater 20kr eller 1 gratis kolli, kan fortsatt hevde at bagasje er gratis/inkludert i billettprisen selv om man må betale for overvekt/koffert nr 2
Og det finnes andre måter å tenke nytt på enn å bli med på de europeiske billigselskapenes gebyrhelvete, som er en av grunnene til at jeg prøver å unngå selskaper som Ryanair og Norwegian |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fantastisk at noen mener at dette er noe man behøver... Fortsatt vil jo SAS være blant de bedre på avgifter - eller mangel på avgifter.
Det neste blir vel et kraftig forsvar for norsk avgiftspolitikk også... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Derimot skriver jeg at dette kan være redningen til en selskap som neppe vil se fremtidens lys dersom ikke inntektene øker ASAP!
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er det egentlig mange som bruker å sjekke inn 2 bags på transatlantisk? Når jeg reiser på konferanser etc. pleier jeg alltid å pakke en koffert på ca 18kg. Det er jo det jeg kan ha med meg de fleste steder, det er ikke sånn at når jeg skal til USA så pakker jeg dobbelt så mye. Jeg vil vel tro at de fleste andre som reiser ar det omtrent på samme måten.
Derfor kan jeg overhodet ikke se at flysellskapene tjener noe særlig på dette her, hverken i spart bagasjevekt, eller i inntjente gebyrer. En og annen må vel kanskje betale et gebyr, men jeg tror det vil utgjøre veldig lite på en gjennomsnittlig tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Jeg tror dette er en realitet for nærmest alle selskap om få år, når man ser de potensielle inntektene.
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
T.o.m kona klarte seg med en koffert på akkurat 20 kg på tre ukers USA ferie. Det finnes nemlig vaskerier..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Folk raste mot bankgebyrene når de kom også, i dag er det en del som ser det fornuftige i at man faktisk betaler ekstra når man belaster systemet med ekstra kostnader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg tror også at en bagasje er godt nok!
Men jeg tror også at kr 0,- i gebyr/bagasje kan være en god spiker i kista for SAS. Ryanair, Norwegian, Easyjet, AirBerlin etc. gjør jo enorm skuksess med å lokke kunder på å tilby et billig sete.... men så kjøre på med avgifter på alt mellom himmelig og jord og offensivt salg i kabinen... Kunden får selv velge hva han må betale for og slipper å betale en relativt dyr billett der alt er inkludert... F.eks greit å reise med Ryanair for kr 150,- hvis man uansett ikke trenger annet enn håndbagasje. Men sikker noen her inne som vet hvor stor del av f.eks Ryanair eller Norwegian er rene bilettinntekter, og hva de tjener på alt mulig annet... Kan være et interessant regnestykke... Min spådom er at SAS/Wiederøe ender opp som et lite statelig subisdiert selskap for å opprettholde marginal regionaltrafikk, mens nye koster tar over resten med svimlende mye lavere kostnader enn det SAS vi har i dag... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det blir vel litt feil å sammenlikne med bankgebyrer, all den tid disse faktisk går motsatt vei (les: forsvinner) hos en del oppegående banker.
Ser ikke helt at SAS taper ansikt ved å ta betalt for noe som defineres som overvekt, sett i lys av selskapets 0,--kampanje... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ikke glem at verdens kanskje mest suksessrike flyselskap - Southwest Airlines - ikke tar betalt for bags.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Souttwest er flinke. For amerkinere som liker det STORT må gratis bagasje være topp.
EasyJet er også bra med kan du ta med så mye håndbagasje du vil. Men hos Southwest så hagler også gebyrene når man prøver å bestille... Man må huke av for å ikke oppgradere, og skatter og avgifter kommer ikke opp før sent i bestillingen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Og ser man også på f.eks Singapore og Lufthansa som kan sies å være blant det mest lønnsomme selskapene de siste 5 årene, så tar heller ikke de betalt for første kolliet
Quote:
Southwest begynner etterhvert å få en relativt høy kostnadsbase. Spesielt på pilot og mekanikker siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() Southwest er, som det ble vist i en annen traad forleden, etterhvert ikke noe lavkostselskap, men de er flinke til aa gi inntrykk at de er det. Men det er Southwest som har aeren for at $1000-billettene forsvant i mange markeder for aldri aa komme tilbake. Men dette handler om SAS, og jeg er redd for at de tvinges til aa standardisere sine prosedyrer etter alliansepartnerene. Er det noedvendig med over 20k? Vel - naar jeg reiser hjem til USA, har jeg med geitost, syltetoey, sjokolade osv ... det er sjelden kofferten min veier saerlig under 30 ... og jeg er ikke alene ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS fly-partnere som ikke er i Star Alliance? | Dash | Reiseforum | 5 | 03-06-2013 21:20 |
Bonusreiser med Star Alliance-partnere for EB-poeng? | Fly med oss | Reiseforum | 28 | 04-09-2012 09:22 |
Opptjening av EB poeng ved reise hos Star A partnere | LN-TIB | Reiseforum | 26 | 15-08-2012 14:54 |
SAS gjenåpner Oslo-Malaga etter press fra kundene | FlightDeck | Flyforum | 7 | 24-07-2010 19:49 |
Mye igjen før SAS kan sammenligne seg med to andre Star-partnere | LN-KGL | TripReports | 27 | 22-06-2009 02:35 |