Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 06-12-2009, 16:50   #1
LN-TDK
Hva skal det stå her?

LN-TDK's Avatar

Ryanair Ryanair til Paris fra TRF

Etter mye surfing på dette forumet fant jeg ut at "hatet" til Ryanair var her også. Kan ikke akkurat si at jeg var noe særlig bedre når det gjaldt min elsk om å hate dette selskapet. Hadde hørt så mange rare historier, sett så mye rart fra TRF, opplevd noen svært sære folk fra personalet i kabinen dems. Det var artig å erte Ryanair!

Så kom den dagen da, da jeg til slutt begynnte å vurdere å ta meg en tur med denne Irske fuglen. Tanken kom da jeg fikk vite at Ryanair skulle begynne ruten Torp - Paris/Beauvais og Torp - Roma/enellerannenby100kmunnaselveroma. Ideen ble litt mer reel når kjærligheten til et medmenneske ble ganske sterkt og det viste seg at denne personen hadde to uker fri i desember uten å ha planlagt noe særlig reise.

To uker fri og ingen reise?! For meg høres det ut som en helt vanlig hverdag uten den faste 08-16 jobbinga. Jeg må reise utenlands når jeg har ferie. Så da begynner jeg å tenke litt. Hva med å dra til Paris? Jeg sjekker priser på SAS, Norwegian, Ryanair. Heldige meg, tenker jeg, Ryanair har kampanje: 100kr t/r Torp - Beauvais. Det slår jo samtlige konkurrenter. Jeg forhører meg med min bedre halvdel og finner ut av at kanskje det ikke er så ille å slå til på det tilbudet?! Tenker jo selvsagt på alle gebyrer som måtte komme i tillegg: Bagasje, Prioritert ombordstigning, transport til og fra Beauvais flyplass. Totalt sett kom denne herligheten med Ryanair på kr 750kr! Slettes ikke ille altså!

Datoen er 1 desember. Sjekklisten skal gjennomgås: Pass, online check in, print av boarding kort, håndbagasje under 10kg, hold-bagasje under 15kg, fruens bagasje under 15kg. Alt går som smurt og alt er klart for reise. Vi gjennomgår transport muligheter fra Beauvais til Paris og hvordan man skal komme seg fra Paris sin metrolabyrint til Disneyland Resort og Radisson Blu (SAS) hotellet. Til slutt har man gjennomgått alt sånn at reisen skal gå så smertefritt som mulig.

Datoen er 2 desember. Dagen har kommet. Solen har ikke stått opp enda, klokken er 0630 og innsjekk åpner om 3 kvarter. På tide med en kopp kaffe og siste pakking av hygiene artikler, anti-bac CHECK! Taxien har kommet, et par sommerfugler har samlet seg i magen til hver av oss reisende. Ankommer Sandefjord Lufthavn Torp og finner "Bag Drop Paris/Beauvais". svært få mennesker så tidlig på morgenen. jeg spør min kollega bak skranken om hvor mange pax som vi skal reise sammens med. 38 pax skal fly i dag - sier hun. Jeg tenker at det er ikke rart Ryanair vil prøve ruten fra Rygge istedenfor! Bagasjen sjekkes inn og boarding kort sjekkes. Så gjennom sikkerhetskontrollen, ut til utenlandsområdet, surfe igjennom tax-free butikken og slå seg til ro ved utgang nr 11.

Flyet som skal ta oss til Paris har landet og de som betalte en ekstra sum for å bli slippet ombord flyet først får lov til å "pre-boarde". Vi bir ståendes ved utgangen i 5 min mens kabin personalet kaster søppel, tilslutt åpnes dørene og vi går ombord. Vi setter oss på første rad med litt bedre beinplass mens vi diskuterer de andre setene med mindre beinplass bak oss. Jeg tar knyttneve testen og består med glans. Det tar ikke lang tid før 38 passasjerer har funnet sin plass og dermed kan flyet gå 15 min før ordinær avgangstid. Personalet gjennomgår sin sikkerhets innstruks mens pilotene tar flyet med til Runway 36. Det går ikke mer enn 10 minutter før crew'et annonserer tilbudene ombord. Menyen virker grei og til helt vanlige priser: 5,60 EUR for en ost og skinke toast som er overraskende svær. Jeg bestiller to sånne pluss to flasker med vann og betaler med kort. Kort betalingen er av den gamle sorten. Kopi av kort nummeret og utløpsdato og så en signatur. Jeg liker den moderne versjonen bedre, men det er vel fordi jeg er av den "nye" generasjonen.

35000 ft er passert flyet har en hastighet på vel 400knop som kapteinen annonserer over høytalerene. Dette liker jeg! Kapteinen annonserer også hvor flyet har passert samt "heading", vindretning, vær i Paris, hvilken retning flyet kommer til å lande, været ved ankomststed, osv. Liker dette svært godt. Så tar det vel 5 minutter til neste annonsering og det er for skrapelodd der inntektene går til vanskeligstilte barn i England. 10 minutter går etter det da det er nok en annonsering, denne for servering nr 2. Så enda en annonsering 10 minutter etter det, dette for shopping av andre artikler ombord. Endelig stille! Så merker jeg at flyet er på vei ned fra 35000ft. Turtallet på motorene går ned og vi begynner en rolig tur ned mot Beauvais flyplass. Litt ordinær annonsering denne gang.

Vi lander! Det var en kraftig landing! Noe jeg var forberedt på siden jeg har spottet landingene til Ryanair på Torp! Kort og brutalt og heftig bremsing. Dette må da slite litt på 737-800 i lengden?! Jeg titter ut av vinduet og snakker litt høyt til meg selv. Hvor i all verden er vi? Det jeg ser ut av vinduet er et knøtt lite fly tårn, en meget liten terminal, og en svært utslitt stuer! For å sette dette i perspektiv så ser denne flyplassen ut som Torp på 90 tallet før Ryanair kom til Sandefjord.

Etter en 2 timers flytur blir vi hilset på av bakkepersonalet, før vi blir dirigert inn til ankomsthallen som igjen er utrolig liten. To bagasjebånd og et lite ankomst kontor som selger bussbilletter. Vi som har planlagt tog tur inn til Paris ventet bare på bagasjen som kom relativt fort og spaserte ut av terminalen for å lete etter taxi/shuttlebuss til Beauvais tog stasjon. Vi leter og leter og ser bare en taxi men ingen sjåfør. Så vi tusler bort til en skranke og kjøper bussbillett til Paris sentrum som kostet 14 EUR per person. Vi går ombord i bussen, jeg tar knyttneve-testen og bussen får stryk! får kanskje plass til halve knyttneven og jeg er av den smale sorten, så jeg syns synd på de som er litt større enn meg ombord!

Turen inn til Paris tar 1t40min inkludert kø, trafikklys, og trafikk generelt. Vel fremme i Paris strekker vi på beina før vi henter bagasjen og begynner vår leting etter metro'en. Etter ca et kvarters leting finner vi en stasjon, og finner ut hvor vi skal bytte t-bane til neste t-bane og til t-banen som skal ta oss med til "Chessy" stasjon ved Disneyland Paris (11,60EUR for den herligheten for to personer). Der finner vi fort en taxi og den tar oss til Radisson Blu Disneyland Resort ettellerannet. Det kostet oss ca 9 EUR og tok 10 minutter. Hotellet er knall. Rommet er stort, ca 30kvm. På rommet venter det en flaske champagne i en isbøtte og to glass, noe jeg bestillte på forhånd. Badet er nydelig! Jeg setter på vannet i badekaret, spretter champagnen og skåler med dama og sier i kor: Endelig!

Sammendrag:
Ryanair har overrasket meg! Du får riktignok det du betaler for, og med en totalsum t/r på 750kr for to så forventer jeg svært lite fra Ryanair. Du må riktig nok være forberedt før reisen, og er du det så tror jeg nok du også får en liten "åpenbaring". Jeg liker dette tross litt mas ombord. Jeg sammenligner det gjerne med en helt vanlig charter-tur til syden. Lande på en flyplass et stykke utenfor sentrum, finne transport, osv. Noe stress, noe mas, men mye hygge! Takk Ryanair, for en helt grei tur med dere og jeg flyr gjerne med dere igjen, men kan dere vær så snill å lande litt mykere?

Mvh
LN-TDK + 1

Last edited by LN-TDK; 06-12-2009 at 17:17.
LN-TDK is offline   Reply With Quote

Posting Rules