![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Jeg så på flygradar at FR5598 hadde prøvd seg på Haugesund først, men så satt kursen for Torp:
10:50 FR5598 Alicante Ankomst på rutetid Er det været i Rogaland som er årsaken?
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
FR5598 går jo vanligvis ALC-TRF så dette er ingen bombe.!!
At flygradar viser noe annet er at FR cockpit "glemmer" å endre en transpoderkode. Her om dagen så så jeg også et FR fly på veg til HAU som egentlig skulle til Baltikum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 215
|
![]()
[QUOTE=Tertit54;424411]FR5598 går jo vanligvis ALC-TRF så dette er ingen bombe.!!
Det er ikke riktig at den vanligvis går ALC - TRF nei........ Det er helt riktig at den nevnte FR maskinen diverted til TRF SVETHO |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
Det er helt riktig som trådstarter antar. Det har vært ett skikkelig ruskevær på Karmøy i dag. Sterk vind delvis fra siden og kraftig regn i perioder, gjorde at FR 5598 divertet til Torp. FR5599 gikk ferry TRF - HAU, etter at været hadde bedret seg, og gikk videre til ALC med pax.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Merkverdig at denne tråden ble flyttet til dette forumet. Skulle ikke dårlig vær på Vestlandet høre hjemme i et annet forum, selvom ordet flygradar er nevnt?
En overivrig moderator? ![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner Last edited by GF1; 03-10-2009 at 16:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
det stemmer at Ryanair gikk til Torp istede for Haugesund i morges. Flyet kom fra Alicante.
Kraftig sidevind gjorde landingsforholdene for dårlig, og etter å ha forsøkt å lande, besluttet kapteinen å gå til Torp. Jeg vet ikke hvorfor han valgte Torp istede for Stavanger, Kristiansand, Bergen eller noe annet. Men det kan kanskje ha hatt med hvor flyet befant seg i luften da en person ble syk ombord. Ambulanse hentet nemlig en person ved landing på Torp. Det var nesten fult fly, og passasjerene ble sendt med buss til Haugesund. En lang lang lang tur. her er samme infor gjengitt i Sandefjords Blad: http://www.sb.no/article/20091003/NY...865218562/1158
__________________
Life is Brutale Last edited by imm; 05-10-2009 at 10:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
|
![]()
Jeg landet med Norwegian i Haugesund 09.20 i dag. Ruskevær, ja, men har opplevd det mye verre ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Mei, det begynte med radar og transponderdiskusjoner så det var sikkert derfor. Er lov å bidra ved å bruke "reportknappen" og gi beskjed om at tråden har fått en annen kategori enn innholdet
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Husk at FR kun benytter seg av billigste tjenester. Kanskje det isåfall er billigere for dem å diverte til TRF fremfor SVG/BGO? Siden de allerede har en avtalefestet handling på TRF? Så vidt jeg vet, så er det vel ingen rutemessig trafikk SVG/BGO med FR?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,609
|
![]()
Det er normalt at man diverter til flyplasser hvor man har representasjon sålangt det er mulig. Handlingen er ikke nødvendigvis billigere, men det er lettere å få ekspedert passasjerer og flyvemaskin med 'egen' organisasjon. På en fremmed flyplass er man sist i køen og ting tar ofte lengre tid selv om det kanskje er nærmere der man skulle ha vært.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
[QUOTE=svetho;424464]
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Sett det på spissen, så kan det faktisk være at de reisende kom raskere hjem til Haugesund ved å gå til Torp. Som flere nevner, har Ryanair nok et godt kontakt nett gjennom Torp. Det er ikke bare bare å skaffe en buss som kan kjøre nesten 200 reisende på stående fot. Jeg vil tro at Torp har rutiner for denne typen beredskap.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
LN-MOW har helt rett,
For ikke lenge siden diverted vi til nærmeste flyplass, i dette tilfellet Lyon som ikke var en destinasjon i nettverket. Der satt vi og blomstret med pax ombord til handling fikk ordnet alt nødvendig, det tok over tre timer med få blide pax ettersom de bare skulle til Grenoble. Var nervepirrende få minutter fra å gå ut på duty-time når vi omsider landet på hjemmebase utpå natta. Policy er å diverte til en destinasjon vi har "egen organisasjon" på. Vi høres |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Wizzair gikk til Oslo for noen måneder siden, og der ble det også store problemer. Pax ble sittende svært lenge ombord, og ingen ville fylle drivstoff før ny avgang. Det skapte store problemer!
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Jeg går ut fra at Ryanair først og fremst gikk til Torp fordi det var planlagt slik. Man kan ikke i den formelle flightplan legge inn Sola som diversion hvis den har samme vær/samme sannsynlighet for dårlige forhold som Haugesund. Man har planlagt med fuel til beste diversion site med akseptabelt vær.
Så sjøl om Sola kanskje hadde akseptable forhold så kan man ikke lande der "tilfeldigvis". Men selvsagt har det med hvor man har handling også. Tilsvarende vil man jo oppleve at en diversion fra på GM-Tromsø kanskje vil gå tilbake til GM. Til tross for at Kiruna mest sannsynlig har ok vær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
atck,
Riktig, du kan ikke planlegge om været ikke er varslet godt nok ved din ETA, da trenger du alternativ lenger vekk. Du kan bestemme å lande der dersom det aktuelle været viser seg og være godt nok når du kommer dit, da kan du "tilfeldigvis" lande der. Stor forskjell på planlegging og utføring i denne bransjen! Veldig ofte går vi til kommersielt alternativ, uavhengig om været er akseptabelt på plass nærmere orginal destinasjon. I dette tilfellet har det nok kun med handling å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Altså med andre ord er det ren flaks at en ender opp på rett flyplass
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 215
|
![]()
Ca 20 minutter før det landet på Torp, ringte ATC og fortalte at en FR maskin var på vei til TRF pga værforhold HAU.
Da var det bare å informere alle impliserte, og ringe FR Ops for å forhøre om hva som ville skje med pax. Der ble det sagt; grunnet ustabilt vær i HAU sender vi pax med buss. Det ble derfor bestilt 4 busser, og de var på TRF ca 50 min etter at flyet landet. Det ble sendt 3 busser, som da måtte kjøre "kystveien" grunnet ekstremvær over fjellet, etter anbefaling fra Statens Vegvesen. SVETHO |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
KGL da,
Flaks er ett ord som ikke eksisterer i luftfart, det vet du vel. Og dette med planleggings og operative minimum vet du vel om. Været kan som kjent endre seg i løpet av kort tid, du planlegger med hva som er varslet, men om varselet viste seg å være noe pessimistisk så kan du utmerket godt lande om det har bedret seg. Vi planlegger ofte å gå til plasser som har for dårlig vær til å lande når vi er i crewrommet, og veldig ofte bedres været mens vi er underveis. Det er til og med mulig å starte uten å ha væropplysninger for destinasjon, det er ikke flaks som gjør at det landes etter disse planleggingene, det er det operative været som betyr noe etter at flyvningen har startet. Kun handling som avgjorde at det ble divertet til Torp i dette tilfellet! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
15.01.18 DY183 HAU-OSL, gikk til GOT | Twin Otter | Register- og ATC-Forum | 1 | 15-01-2018 13:24 |
Ryanair åpner PMI til TRF/HAU | krølle | Flyforum | 18 | 14-12-2011 14:56 |
Ryanair diverta fra HAU til TRF. | Twin Otter | Flyforum | 19 | 20-12-2009 02:31 |
Ennda en grunn til å IKKE fly Ryanair | LN-KRF | Flyforum | 10 | 04-02-2009 16:39 |
Coastair bytter fly type på ruten HAU-TRF-HAU | dash-7 | Flyforum | 4 | 28-03-2007 23:14 |