Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2009, 10:52   #1
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Alicante-Haugesund-Torp

Jeg så på flygradar at FR5598 hadde prøvd seg på Haugesund først, men så satt kursen for Torp:

10:50 FR5598 Alicante Ankomst på rutetid

Er det været i Rogaland som er årsaken?
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 11:04   #2
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Alicante-Haugesund-Torp

FR5598 går jo vanligvis ALC-TRF så dette er ingen bombe.!!
At flygradar viser noe annet er at FR cockpit "glemmer" å endre en transpoderkode.
Her om dagen så så jeg også et FR fly på veg til HAU som egentlig skulle til Baltikum.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 11:59   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Alicante-Haugesund-Torp

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
At flygradar viser noe annet er at FR cockpit "glemmer" å endre en transpoderkode.
De setter den transponderkoden de får beskjed om. Er det feil får de beskjed av ATC.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 13:48   #4
svetho
ScanFlyer Blue
 
svetho's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 215
Default Re: Alicante-Haugesund-Torp

[QUOTE=Tertit54;424411]FR5598 går jo vanligvis ALC-TRF så dette er ingen bombe.!!

Det er ikke riktig at den vanligvis går ALC - TRF nei........

Det er helt riktig at den nevnte FR maskinen diverted til TRF

SVETHO
svetho is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 16:07   #5
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: Alicante-Haugesund-Torp

Det er helt riktig som trådstarter antar. Det har vært ett skikkelig ruskevær på Karmøy i dag. Sterk vind delvis fra siden og kraftig regn i perioder, gjorde at FR 5598 divertet til Torp. FR5599 gikk ferry TRF - HAU, etter at været hadde bedret seg, og gikk videre til ALC med pax.
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 16:11   #6
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: Alicante-Haugesund-Torp

Merkverdig at denne tråden ble flyttet til dette forumet. Skulle ikke dårlig vær på Vestlandet høre hjemme i et annet forum, selvom ordet flygradar er nevnt?

En overivrig moderator?
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner

Last edited by GF1; 03-10-2009 at 16:36.
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 16:43   #7
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Ryanair Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

det stemmer at Ryanair gikk til Torp istede for Haugesund i morges. Flyet kom fra Alicante.
Kraftig sidevind gjorde landingsforholdene for dårlig, og etter å ha forsøkt å lande, besluttet kapteinen å gå til Torp. Jeg vet ikke hvorfor han valgte Torp istede for Stavanger, Kristiansand, Bergen eller noe annet. Men det kan kanskje ha hatt med hvor flyet befant seg i luften da en person ble syk ombord. Ambulanse hentet nemlig en person ved landing på Torp.

Det var nesten fult fly, og passasjerene ble sendt med buss til Haugesund. En lang lang lang tur.

her er samme infor gjengitt i Sandefjords Blad: http://www.sb.no/article/20091003/NY...865218562/1158
__________________
Life is Brutale

Last edited by imm; 05-10-2009 at 10:18.
imm is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 19:16   #8
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: Alicante-Haugesund-Torp

Jeg landet med Norwegian i Haugesund 09.20 i dag. Ruskevær, ja, men har opplevd det mye verre ..
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 19:28   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Alicante-Haugesund-Torp

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
En overivrig moderator?
Mei, det begynte med radar og transponderdiskusjoner så det var sikkert derfor. Er lov å bidra ved å bruke "reportknappen" og gi beskjed om at tråden har fått en annen kategori enn innholdet
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 23:57   #10
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

Husk at FR kun benytter seg av billigste tjenester. Kanskje det isåfall er billigere for dem å diverte til TRF fremfor SVG/BGO? Siden de allerede har en avtalefestet handling på TRF? Så vidt jeg vet, så er det vel ingen rutemessig trafikk SVG/BGO med FR?
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 03:30   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,609
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

Det er normalt at man diverter til flyplasser hvor man har representasjon sålangt det er mulig. Handlingen er ikke nødvendigvis billigere, men det er lettere å få ekspedert passasjerer og flyvemaskin med 'egen' organisasjon. På en fremmed flyplass er man sist i køen og ting tar ofte lengre tid selv om det kanskje er nærmere der man skulle ha vært.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 19:52   #12
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Alicante-Haugesund-Torp

[QUOTE=svetho;424464]
Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
FR5598 går jo vanligvis ALC-TRF så dette er ingen bombe.!!

Det er ikke riktig at den vanligvis går ALC - TRF nei........

Det er helt riktig at den nevnte FR maskinen diverted til TRF

SVETHO
Jeg tok bare en TAFPL og så at denne skulle gå ALC-TRF denne dagen uten at jeg sjekket at det faktisk var en OPCO note på dette. Beklager men jeg synes mest synd på HAU paxen som måtte kjøre buss den lange vegen.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2009, 23:25   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

Sett det på spissen, så kan det faktisk være at de reisende kom raskere hjem til Haugesund ved å gå til Torp. Som flere nevner, har Ryanair nok et godt kontakt nett gjennom Torp. Det er ikke bare bare å skaffe en buss som kan kjøre nesten 200 reisende på stående fot. Jeg vil tro at Torp har rutiner for denne typen beredskap.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 10:07   #14
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

LN-MOW har helt rett,
For ikke lenge siden diverted vi til nærmeste flyplass, i dette tilfellet Lyon som ikke var en destinasjon i nettverket. Der satt vi og blomstret med pax ombord til handling fikk ordnet alt nødvendig, det tok over tre timer med få blide pax ettersom de bare skulle til Grenoble. Var nervepirrende få minutter fra å gå ut på duty-time når vi omsider landet på hjemmebase utpå natta. Policy er å diverte til en destinasjon vi har "egen organisasjon" på.
Vi høres
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 10:20   #15
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

Wizzair gikk til Oslo for noen måneder siden, og der ble det også store problemer. Pax ble sittende svært lenge ombord, og ingen ville fylle drivstoff før ny avgang. Det skapte store problemer!
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 10:29   #16
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

Jeg går ut fra at Ryanair først og fremst gikk til Torp fordi det var planlagt slik. Man kan ikke i den formelle flightplan legge inn Sola som diversion hvis den har samme vær/samme sannsynlighet for dårlige forhold som Haugesund. Man har planlagt med fuel til beste diversion site med akseptabelt vær.
Så sjøl om Sola kanskje hadde akseptable forhold så kan man ikke lande der "tilfeldigvis".
Men selvsagt har det med hvor man har handling også.

Tilsvarende vil man jo oppleve at en diversion fra på GM-Tromsø kanskje vil gå tilbake til GM. Til tross for at Kiruna mest sannsynlig har ok vær.
atck is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 11:33   #17
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

atck,
Riktig, du kan ikke planlegge om været ikke er varslet godt nok ved din ETA, da trenger du alternativ lenger vekk.
Du kan bestemme å lande der dersom det aktuelle været viser seg og være godt nok når du kommer dit, da kan du "tilfeldigvis" lande der.
Stor forskjell på planlegging og utføring i denne bransjen! Veldig ofte går vi til kommersielt alternativ, uavhengig om været er akseptabelt på plass nærmere orginal destinasjon.
I dette tilfellet har det nok kun med handling å gjøre.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 11:44   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Stor forskjell på planlegging og utføring i denne bransjen!
Altså med andre ord er det ren flaks at en ender opp på rett flyplass
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 11:45   #19
svetho
ScanFlyer Blue
 
svetho's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 215
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

Ca 20 minutter før det landet på Torp, ringte ATC og fortalte at en FR maskin var på vei til TRF pga værforhold HAU.
Da var det bare å informere alle impliserte, og ringe FR Ops for å forhøre om hva som ville skje med pax. Der ble det sagt; grunnet ustabilt vær i HAU sender vi pax med buss. Det ble derfor bestilt 4 busser, og de var på TRF ca 50 min etter at flyet landet.

Det ble sendt 3 busser, som da måtte kjøre "kystveien" grunnet ekstremvær over fjellet, etter anbefaling fra Statens Vegvesen.

SVETHO
svetho is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 13:06   #20
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU

KGL da,
Flaks er ett ord som ikke eksisterer i luftfart, det vet du vel. Og dette med planleggings og operative minimum vet du vel om. Været kan som kjent endre seg i løpet av kort tid, du planlegger med hva som er varslet, men om varselet viste seg å være noe pessimistisk så kan du utmerket godt lande om det har bedret seg.
Vi planlegger ofte å gå til plasser som har for dårlig vær til å lande når vi er i crewrommet, og veldig ofte bedres været mens vi er underveis. Det er til og med mulig å starte uten å ha væropplysninger for destinasjon, det er ikke flaks som gjør at det landes etter disse planleggingene, det er det operative været som betyr noe etter at flyvningen har startet.
Kun handling som avgjorde at det ble divertet til Torp i dette tilfellet!
ren flaks is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
15.01.18 DY183 HAU-OSL, gikk til GOT Twin Otter Register- og ATC-Forum 1 15-01-2018 13:24
Ryanair åpner PMI til TRF/HAU krølle Flyforum 18 14-12-2011 14:56
Ryanair diverta fra HAU til TRF. Twin Otter Flyforum 19 20-12-2009 02:31
Ennda en grunn til å IKKE fly Ryanair LN-KRF Flyforum 10 04-02-2009 16:39
Coastair bytter fly type på ruten HAU-TRF-HAU dash-7 Flyforum 4 28-03-2007 23:14


All times are GMT +2. The time now is 08:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.