![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Hvorfor er jeg ikke overrasket? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ingen bombe akkurat....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Gjesp... For øvrig er meget generaliserende sitat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Har ventet på en opprydding der. En del av selskapene i "vårt nærområde" er jo flinke til å opplyse om totalpris. Dette er jo ikke så stor sak for private (holder bonusreiser utenom) som for bedrifter som f.eks. har rabattavtale som kun gjelder på billett-delen av prisen. Refusjonsmessig kan det være en fordel for private at avgiftsdelen er stor.
Når kommer det krav til at lavprisselskapene skal opplyse om totalpris for en "gjennomsnittspax" ved reklamekampanjer o.l.?
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Synes det er meget positivt at der bliver sat fokus på dette. Flyselskaberne bør ikke bilde folk ind at fuelsurcharge, wheelchair-levy osv osv er skatter og afgifter. Det er det ikke.
Disse ting er enten en del af billetprisen eller også er det ekstra gebyrer, som bør tydeliggøres. Alle obligatoriske gebyrer børn være en del af billetprisen og efter min mening burde lufthavnsskatter m.v. også være det. Jeg skal jo heller ikke betale ekstra gebyrer for husleje, køleskabsafgift, kasseafgift, emballage m.v. når jeg køber en liter mælk i supermarkedet. Hvordan flyselskabet så når frem til billetprisen er jeg helt ligeglad med. Men som det er idag, så er det faktisk et internt regnestykke de viser mig. Det eneste der er interessant for forbrugeren er totalprisen og derfor burde ALLE flyselskaber tvinges til kun at opgive en totalpris. Fuels surcharge er det mest tossede overhovedet og burde ikke være lovligt. Det SKAL være en del af billetprisen og er IKKE skatter og afgifter.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Noen av avgiftene kan aksepteres, bl.a. at man betaler ekstra for kofferter ut over handbaggasje, ekstra mat ombord etc.
Men å betale "fuel-avgift", avgift for å booke billetten på internett / kredittkortavgift o.l., er jo helt latterlig, ja nærmest kriminelt etter min mening. Her har Norwegian blitt nesten like kreative som Ryanair. Det verste er imidlertid at f.eks FR legger automatisk på en forsikring, om man da ikke går inn og aktivt fjerner den. Dette i tillegg med avgift for å sjekke inn på sin egen PC. Kostnadsbesparende? Javel..., men et eller annet sted forsvant servicekonseptet... Skjønt, de som reiser over Nordsjøen for et par tiere, eller i høyden et par hundrelapper, bryr seg vel ikke så mye om servicebiten... T-H |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Styres flyprisene fra Sicilia, eller er det bare slik at det hele likner på flyprismafia? Det må da være mulig å opprette strenge regler?
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Fuel, airporttax og andre obligatoriske afgifter/omkostninger m.v. skal iflg. min opfattelse være inkluderet i totalprisen og ikke udspecificeres. Det kræver vist at man arbejder på et flyselskab for at det er logisk....
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Booket en Ryanair bilett i går, og nå er ikke reiseforsikringen automatisk lagt inn, så dette er fjernet, men jeg måtte huke av på at jeg virkelig forstod hvor risikabelt der er å ikke forsikre meg. måtte betale kr 27,80 for en bilett til 139,-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvorfor betales det "serviceavgift" på en billett bestilt på internett??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Tidligere solgte selskapene billetter til en "veiledende" pris så fikk reisebyråer provisjon. Når selskapene gikk over til nettopriser, så måtte byråene ta seg betalt for jobben. Det var vel i den omgangen det ble "serviceavgift" hos SK m/familie. Men den avgiften er inkludert i billettprisen når de reklamerer med priser (til forskjell fra DY m.fl. som har kredittkortavgift).
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
I EU og her oppe i Norden er de aller fleste flinke til å reklamer med totalpris for obligatoriske avgifter. Om prisen inneholder "fuel, pax-avgift, securityavgift" og er spesifisert med det spiller vel liten rolle så lenge det er totalprisen som oppgis ved annonsering og ved presentasjon på nett? Borte hos deg i USofA er jo saken en annen, hvor en annonsert pris på USD99 ender på USD139.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Norske flyselskaper lurer ingen - det sier også rapporten.
Både Norwegian og SAS og Widerøe operer med ekte pris for flyreisen (Norwegians kredittkortavgift er litt i grenseland), og den prisen du får er den du skal betale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ikke helt, Finn-Erik ... 41 x 2 =
$81.86 $27.34 $109.20 ![]() . |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg synes faktisk ikke jeg vil si at jeg blir lurt av noe som helst flyselskap, enten det måtte være på den ene eller den andre måten. Før man aksepterer billetten, ser man hva den koster, og man velger så om man ønsker å kjøpe eller ikke. Jeg ser ikke dette som lureri.
Jeg synes det er greit å betale for ekstra tjenester, som mat og drikke, sende bagasje, spesialmat og hva det måtte være. En ting jeg absolutt ikke forstår er tillegg for drivstoff. Alle fly bruker drivstoff, og man skulle ikke betale ekstra for det. Hvordan kan man rettferdiggjøre dette skjønner ikke jeg. Ei heller såkalte bestillingsgebyr. Gjør man jobben selv bør det ikke koste noe. Og kredittkortgebyr er vel noe som kredittkortselskapene skal ta, ikke flyselskapene. Hvorfor ikke kredittkortselskapene går på flyselskapene og krever endringer av praksisen der, det er uforståelig for meg. IMM
Life is Brutale Last edited by imm; 03-11-2009 at 21:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ute på tur
|
![]()
Det som er hovedproblemet med dette sammensuriet er at det er så godt som komplett umulig å likestille produkter fra forskjellige levrandører og sammenligne pris. Det vil alltid bli en runde med betingelser og forutsetninger for å få til noe som kan prises på samme grunnlag.
Hvorfor er dette så viktig å kunne prise på likt grunnlag? Fordi flere selskap nå ikke markedsfører seg bare ved å fremheve sine kvaliteter, men gjør det med å kombinere konkurenter og adjektiver. Da må man og kunne forvente at man farer med like produkter. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er helt enig i at drivstofftillegg er noe tull som burde vært inkludert i grunnprisen. Når det gjelder andre "valgfrie" gebyrer kan det vel diskuteres, men myndighetspålagte avgifter må vel synliggjøres, delvis fordi selskapene øsnker å gjøre det (noen som husker klistremerkene på Statoilpumpene for noen år tilbake?), men mest fordi dette er penger som kunden har krav på å få refundert dersom man avbestiller billetten.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyselskapene lurer deg? Eller ikke? | Discus | Småprat | 13 | 22-04-2019 15:21 |
Disse flyselskapene lurer deg minst | BSSW | Flyforum | 4 | 16-05-2008 06:11 |
Flyselskapene villeder deg | snag | Flyforum | 2 | 13-11-2007 22:38 |
Slik lurer flyselskapene deg | OsloAirports | Flyforum | 2 | 26-09-2007 09:36 |
Her er flyselskapene du kan regne med tar deg frem i tide, og de som ikke er ful | sail4fun | Flyforum | 11 | 16-11-2005 12:52 |