![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
http://www.vgtv.no/?id=26500
Quote:
Last edited by Novair; 04-10-2009 at 18:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
|
![]()
Hvorfor den kjedelige web-cam filmen, VG? Det hadde vært mye mer "unikt", eller i det minste litt mer spennende å faktisk sett film av det som det lå bilder av nederst i artikkelen (link her: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=580285 ). F.eks hva som sjekkes visuelt før take-off.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan vel sies også at det ikke er helt etter regelverket at fuel bilen blir sperret inne både bak og foran av bagasjeutstyr, traller og catering truck? :P og var det 1 tralle med bag på det flyet ut eller jeg som så helt feil?
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fuelbilen på OSL fungerer bare som pumpe. Den henter fuelen fra et ledningsnett under bakken. Det kan hende at reglene er annerledes enn for de tradisjonelle tankbilene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og sitte på båndet inn i flyet er vel heller ikke bra? I widerøe hadde vi en alvorlig ulykke med båndet....
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Var vel noen småting å sette finger'n på, men har sett langt verre ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Skal vi liksom bli imponert av dette?.
![]()
![]() |
#8 |
Flyklapper
|
![]()
Ja, det så ut til å være lite last, men det var masse 'dødtid' å se, så hadde neppe bydd på noe problem å få skuffet inn noen traller til ...
![]() Illustrasjonsmessig passer det imidlertid best med en lett flight. Færre inntrykk å absorbere for de som ikke kjenner prosedyrene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det var da voldsomt så mange negative reaksjoner det var på denne videoen her, da. VG har ikke akkurat satt opp et millionprosjekt for å lage en dokumentarvideo om verdens raskeste eller travleste eller verdens mest perfekte turnaround. Dette er vel simpelthen en helt vanlig turnaround på et helt vanlig fly på en helt vanlig dag på Gardermoen.
For vanlige VG-lesere er det fascinerende å se hvor mange funksjoner som er i spill ved et turnaround på et fly. Og uansett om det er en eller ti baggasjetraller som lastes av flyet om flyet er smekk fullt eller halvtomt, er det alikevel stort sett de samme prosessene som skjer i en flyturnaround. Men vis dette til den gjengen med besserweissere som frekventerer dette forumet her, og det er bare klaging med én gang... ![]() Og for øvrig: Walk-arounden blir gjort.
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Enig. Hvis dette var en reklamevideo fra SAS, så ville jeg sagt at de hadde dummet seg ut (i og med det er minst to brudd på sikkerhetsregler på videoen). Men hvis dette er laget av VG på eget initiativ, så synes jeg videosnutten er helt fin. Den er da i så fall bare lagt for underholdningens skyld, og ikke som reklame for hvor raske SAS nå har blitt til å snu flyene sine. Folk flest har lite kunnskap og forståelse for hvor mye arbeid det ligger bak en avgang. Og det er vel også derfor de ikke forstår hvorfor de ikke kan bli med når de kommer 2 minutter før avgang, og flyet står der.
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
Jeg synes det var interessant å se
![]() Hehe, hva i all verden er det han driver med, han som tar med seg to kofferter og kjører avgårde? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Synes dette var interessant, og som det sies, dette er ikke laget spesielt for oss litt mer enn normalt flyinteresserte. Kompleksiteten som følger det å sende 30 tonn metall, 10 tonn pax og bags pluss fuel er noe som imponerer de aller fleste, og det er lurt å huske at det ikke bare er vi som har moderate kunnskaper om faget som synes dette er tøft
![]() Har forøvrig flydd på klapp med kapteinen som var co-pilot her, veldig grei kar |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Browncoat
|
![]()
Det er antageligvis kofferter som skal videre med et annet fly.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kanskje kjørt SAS vs Ryanair på turnaround også?
På Bergamo var det imponerende å se flyet fysisk lande mens vi pax som skulle på hadde gått gjennom gate sto ved rullebanen og ventet. De som gikk av flyet ble jaget av og vi ble jaget på. Gate personalet skrek come on og come on og flyvertinner som skrek sit down sit down... og på'n igjen til Torp... Tok ikke tiden men det var heftig selv til Ryanair å være... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Et par forskjeller mellom Ryanair og SAS når det gjelder turnaround er at SAS har cargo og post, mens Ryanair kun har bagasje. Ryanair har i snitt 152 personer inn og 152 personer ut, mens snittet for SAS vet jeg ikke. En annen ting er SAS har computerbasert loadsheet og acars, mens på Ryanair skriver vi manuell loadsheet på gate. Det betyr en del ekstra arbeide, og ekstra tid med å gå ombord for å levere loadsheet, få dette kontrollert og komme seg ut av flyet igjen.
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
WOW
![]() Flyet lander 16 minutter før tiden. 80 pax inn, nesten halvtomt, ikke mer enn 16 kolli på igjen, 1 frakt kolli?, flyet pusher 8 min før rutetid uten walkaround! 25+16-8=Ikke 22 min, men 33 min Hos Norwegian derimot, der ser vi ofte turnarounds tall under 20 minutter, men så er jo Norwegian også best da ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
|
![]()
Videoen var vel laget for det generelle publikum for å illusterere hva som er involvert i en "turn-around". Ikke alle jobber som leser VG jobber i bransjen og da kan det sikkert være interresant å se hvordan ting blir gjort.
Til de av dere som påstår at walk-around ikke ble utført, ta en ny kikk på videoen. Piloten som dukker frem fra nesehjulsbrønnen og som slår av en prat med fueleren er da ikke så vanskelig å se? Vi kan sikkert lage et norgesmesterskap i turn-around eller sitte med blokk og blyant og finne 10 feil som gjøres i den forbindelse, men det var nok ikke hensikten med denne videoen ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dette flyet forandret verden | Desk pilot | Småprat | 1 | 04-05-2012 20:04 |
Satt i bussen mens flyet fløy over - tomt | imm | Flyforum | 6 | 26-03-2012 14:31 |
Mistet flyet mens han sto i innsjekkingskøen | sirpjalle | Flyforum | 46 | 24-10-2008 21:06 |
Denne kniven kan du ta med på flyet, mens en halvliter vann blir du fratatt. | LCH78 | Flyforum | 9 | 09-09-2008 11:15 |
Propell reversert mens flyet var i lufta..... | SpotOn | Flyforum | 1 | 11-04-2006 17:10 |