![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
I morgen er det valg, men jeg har ikke tenkt å drive politisk agitasjon her for hverken det ene eller det andre parti. Det passer seg heller ikke på en så fin "kanal" som Scanair er.
Luftfartsspørsmål er dessuten ikke blant de viktige temaer - det er nok av andre store "verdensproblemer". Men - for noen av oss som lever med luftfarten (jobb, hobby, livsstil etc) - så kunne vi vel ha interesse av å støtte de som "vil oss vel". Begrepet "sosial dumping i luftfarten", har vært omtalt her på Scanair, men er ikke blitt noe tema hos politikerne så langt. Temaet er følsomt, men burde hatt en smule oppmerksomhet, og det vil bare bli mer aktuelt fremover. Noen partier snakker om høyhastighetstog til 500 milliarder mellom Oslo-Bergen, og kanskje mellom, noen flere byer. Absolutt en utfordring for flyet her hjemme på sikt. Man snakker om å nedlegge en del mindre flyplasser. Mange av disse "Kyllingmarkene" ble bygd på 60-tallet etter initiativ av Høyremannen Kyllingmark, da landet hadde langt mindre midler. Gjelder spesielt Nord-Norge. Flyet var hos enkelte partier utpekt som "miljøversting". Så viste det seg at kun 2 % av CO2-utslippet kom fra luftfarten. Luftfarten mottar ikke, slik som skipsfart og togene, subsidier fra Staten. Tvert imot har minst et regjeringsparti anbefalt at flyseselskapene selv dekker utgifter som ikke kommer dem selv til gode. Dagens luftfartspolitikere / luftfartsmyndigheter har etablert et sikkerhetsregime (etter 11. sept) som ikke på alle måter gagner luftfarten. Det har blitt for omstendig å reise, og dette skremmer faktisk folk over til andre transportmetoder. Flygere og andre blir behandlet som terrorister. Dette siste gjelder ikke bare i Norge, og er selvfølgelig ikke noe som regjeringen alene har ansvaret for, dette er bare blitt en uheldig utvikling, som politikerne kunne påvirke bedre om de ville. Vi ønsker ikke proteksjonisme i luftfarten, dessuten er luftfarten internasjonal. MEN - myndighetene burde kunne legge bedre til rette for inntjeningen til nasjonale / skandinaviske selskaper, for å hjelpe overlevelsesevnen. Kanskje bør man se på avgiftsnivået hos Avinor, OSL og andre? Hvis ikke noe gjøres, tror jeg det blir vanskelig å drive profittabelt om noen år, i konkurranse med kreative irer og andre, med et helt annet lønnsnivå. Er det riktig at Staten har eierskap i et flyselskap, i 2009? Er det riktig at et norsk selskap kan ansette kabinansatte, der NAV dekker størstedelen av lønnsutgiftene, da disse har "status" som lærlinger. Konkurransevridende? Sånn kunne man fortsette. Vi trenger politikere som er glad i luftfarten vår her hjemme, og som bryr seg, om vi skal ha en sjanse fremover. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Russisk luftfart. | ENTO | Småprat | 1 | 09-04-2017 22:10 |
Luftfart på Twitter | Christer | Småprat | 4 | 12-01-2012 21:50 |
Luftfart og miljø | Tally-Ho | Flyforum | 18 | 06-05-2010 17:18 |
Begreper i luftfart | zico77 | Flyforum | 15 | 05-07-2007 14:04 |