![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]() ![]() (Bildet ovenfor, er det eneste jeg ikke selv har tatt i denne trip-report. Bildet over er pressebilde til fritt bruk, og er copyright (C) TallinkSilja) 3 x Suite: Del 2 av 3: "M/S Silja Galaxy" i "Suite" til Åbo, Finland: (Del 1: "M/S Birka Paradise i 30 kvm. "Birka Suite") (Del 3: Radisson SAS: Arlandia med "Senior Suite") Flotte "M/S Galaxy" ble levert til Tallink i 2006, og ble fra 2. Mai 2006 satt inn på ruten mellom Tallinn og Helsingfors. Men fra 23. Juli 2008 ble skipet innlemmet i "Silja Line"-flåten i TallinkSilja, og omdøpet til "M/S Silja Galaxy" - og har siden seilt på linjen mellom Stockholm og Åbo, Finland. "M/S Silja Galaxy" er dermed litt over tre år gammel, er 212 meter i lengde, og 29 meter i bredden. Har pr. i dag en kapasitet på 2700 passasjerer, med lugarkapasitet for ca. 2200. "M/S Silja Galaxy" blir frontet som et relativt eksklusivt og innholdsrikt skip på denne linjen fra rederiet, med fem ulike restauranter (bl.a. en spennende russisk a-la-carte restaurant: "Russian a-la-carte Aleksander"), fem ulike barer m.m. Interiøret er utvilsomt flott, og det levner liten tvil om - at fartøyet fortsatt er nytt og flott; noe som også bare skulle mangle, tatt i betraktning den lave alderen på skipet. Selv synes jeg ikke skipet er altfor spennende, selv om graden av luksus og selve "finishen" er meget bra på alle de tolv dekkene. ![]() Reisen ble foretatt i en av de beste lugarer ombord, såkalt "Suite" - som ligger helt forut på Dekk: 8 og Dekk: 9. Den eneste lugarkategorien som er dyrere, er de såkallte "Executive Suite" - dette er Suiter med balkong som ligger akter på Dekk: 9. En senere trip-report fra meg, vil nok også dekke denne kategorien detaljert - selv om jeg uansett foretrekker disse vanlige "Suitene" forut. Avgang er litt utenfor Stockhom sentrum, hvor alle Silja Line og de fleste Tallink-skipene går ut fra, nemlig Värtahamnen som ligger ca. 6.5 kilometer fra sentrum - kjøretid ca. 15 min. Like i nærheten ligger også Frihamnsterminalen, hvor de resterende Tallink-skipene går ut fra. Avgang fra Stockholm og Värtahamnen er kl: 19:30, med ankomst Åbo, Finland kl: 08:00 (svensk tid) - og påfølgende avreise fra Åbo én time senere. Ankomst i Stockholm igjen, kl: 18:15. Da dette var en av de første turene utenfor selve høysesongen, var totalprisen SEK: 1,820.- for to personer i "Suite" på dette 22-timers minicruiset. Inkl. er da såkallt "spesialfrokost" (verdi, SEK: 357!), men frokosten kan kun inntas på den a-la-carte restauranten ("Grill House") som tilbyr denne spesialfrokosten, som ikke var spesiellt imponerende. Å betale nesten SEK:360.- er spinnvillt for frokost for to personer spør du meg, hadde ikke betalt dette dersom den ikke var inkludert - den var definitivt ikke noe høydepunkt etter min mening, og faller helt igjennom sammenlignet med DFDS Seaways: "Commodore-morgenmad" samt frokosten hos Birka Cruises. Minus også for at man ikke kan få servert frokosten direkte på lugaren (verken på "Suite" eller "Executive Suite"-kategorien" ombord på "M/S Silja Galaxy"). Dog pluss for at man kunne velge "american pancakes" til frokost, med ekte "maple syrup" (lønnesirup). Reisen ble foretatt: 10. August - 11. August 2009. Vi hadde spesifikt lagt inn ønske om en av de fire hjørnesuitene, da denne er en del større og luftigere enn de andre suitene i midten. Dog er minuset med disse hjørnesuitene, at man får kun ett stort panorama-skrå vindu forut (mens de i midten, har to stk - ett i oppholdsrommet og ett på soverommet). Mens man på disse hjørnesuitene, kun har ett stort skråvindu i oppholdsrommet, og et lite rundt vindu på soverommet. Ellers inneholder disse Suitene alt hva man forventer, LCD-tv (to stk. både i oppholdsrom, samt en liten LCD-tv på soverommet), fri minibar/ kjøleskap, soffagruppe, hårtørker, buksepresse, osv osv. ![]() ![]() Over: velkommen inn i "Suite"-lugarnr: 8203 på Dekk: 8 forut. ![]() Over: ganske ordinært bad, til å være i en såpass dyr lugarkategori - medfølger diverse produkter (shampoo, balsam, såpe, osv osv.). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: god utsikt forut fra det store skråvinduet i oppholdsrommet. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: medfølger ikke ekte champagne her, men i stedet skipets musserende vin (Cava) - som faktisk er en av de bedre Cava'ene jeg har drukket på en stund. Følger også med stort fruktfat, samt deilige "Marianne"-drops (disse er alltid farlig gode ja!).
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
3xSuite,Del 1: "M/S Birka Paradise" og Birka Suite: | Blackhawk | Reiseforum | 5 | 08-09-2009 20:25 |
3xSuite,Del 3: Radisson SAS Arlandia m/ "Senior Suite": | Blackhawk | Reiseforum | 4 | 08-09-2009 20:19 |