![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() (Bildet ovenfor, er det eneste jeg ikke selv har tatt i denne trip-report. Bildet over er pressebilde til fritt bruk, og er copyright (C) TallinkSilja) 3 x Suite: Del 2 av 3: "M/S Silja Galaxy" i "Suite" til Åbo, Finland: (Del 1: "M/S Birka Paradise i 30 kvm. "Birka Suite") (Del 3: Radisson SAS: Arlandia med "Senior Suite") Flotte "M/S Galaxy" ble levert til Tallink i 2006, og ble fra 2. Mai 2006 satt inn på ruten mellom Tallinn og Helsingfors. Men fra 23. Juli 2008 ble skipet innlemmet i "Silja Line"-flåten i TallinkSilja, og omdøpet til "M/S Silja Galaxy" - og har siden seilt på linjen mellom Stockholm og Åbo, Finland. "M/S Silja Galaxy" er dermed litt over tre år gammel, er 212 meter i lengde, og 29 meter i bredden. Har pr. i dag en kapasitet på 2700 passasjerer, med lugarkapasitet for ca. 2200. "M/S Silja Galaxy" blir frontet som et relativt eksklusivt og innholdsrikt skip på denne linjen fra rederiet, med fem ulike restauranter (bl.a. en spennende russisk a-la-carte restaurant: "Russian a-la-carte Aleksander"), fem ulike barer m.m. Interiøret er utvilsomt flott, og det levner liten tvil om - at fartøyet fortsatt er nytt og flott; noe som også bare skulle mangle, tatt i betraktning den lave alderen på skipet. Selv synes jeg ikke skipet er altfor spennende, selv om graden av luksus og selve "finishen" er meget bra på alle de tolv dekkene. ![]() Reisen ble foretatt i en av de beste lugarer ombord, såkalt "Suite" - som ligger helt forut på Dekk: 8 og Dekk: 9. Den eneste lugarkategorien som er dyrere, er de såkallte "Executive Suite" - dette er Suiter med balkong som ligger akter på Dekk: 9. En senere trip-report fra meg, vil nok også dekke denne kategorien detaljert - selv om jeg uansett foretrekker disse vanlige "Suitene" forut. Avgang er litt utenfor Stockhom sentrum, hvor alle Silja Line og de fleste Tallink-skipene går ut fra, nemlig Värtahamnen som ligger ca. 6.5 kilometer fra sentrum - kjøretid ca. 15 min. Like i nærheten ligger også Frihamnsterminalen, hvor de resterende Tallink-skipene går ut fra. Avgang fra Stockholm og Värtahamnen er kl: 19:30, med ankomst Åbo, Finland kl: 08:00 (svensk tid) - og påfølgende avreise fra Åbo én time senere. Ankomst i Stockholm igjen, kl: 18:15. Da dette var en av de første turene utenfor selve høysesongen, var totalprisen SEK: 1,820.- for to personer i "Suite" på dette 22-timers minicruiset. Inkl. er da såkallt "spesialfrokost" (verdi, SEK: 357!), men frokosten kan kun inntas på den a-la-carte restauranten ("Grill House") som tilbyr denne spesialfrokosten, som ikke var spesiellt imponerende. Å betale nesten SEK:360.- er spinnvillt for frokost for to personer spør du meg, hadde ikke betalt dette dersom den ikke var inkludert - den var definitivt ikke noe høydepunkt etter min mening, og faller helt igjennom sammenlignet med DFDS Seaways: "Commodore-morgenmad" samt frokosten hos Birka Cruises. Minus også for at man ikke kan få servert frokosten direkte på lugaren (verken på "Suite" eller "Executive Suite"-kategorien" ombord på "M/S Silja Galaxy"). Dog pluss for at man kunne velge "american pancakes" til frokost, med ekte "maple syrup" (lønnesirup). Reisen ble foretatt: 10. August - 11. August 2009. Vi hadde spesifikt lagt inn ønske om en av de fire hjørnesuitene, da denne er en del større og luftigere enn de andre suitene i midten. Dog er minuset med disse hjørnesuitene, at man får kun ett stort panorama-skrå vindu forut (mens de i midten, har to stk - ett i oppholdsrommet og ett på soverommet). Mens man på disse hjørnesuitene, kun har ett stort skråvindu i oppholdsrommet, og et lite rundt vindu på soverommet. Ellers inneholder disse Suitene alt hva man forventer, LCD-tv (to stk. både i oppholdsrom, samt en liten LCD-tv på soverommet), fri minibar/ kjøleskap, soffagruppe, hårtørker, buksepresse, osv osv. ![]() ![]() Over: velkommen inn i "Suite"-lugarnr: 8203 på Dekk: 8 forut. ![]() Over: ganske ordinært bad, til å være i en såpass dyr lugarkategori - medfølger diverse produkter (shampoo, balsam, såpe, osv osv.). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: god utsikt forut fra det store skråvinduet i oppholdsrommet. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: medfølger ikke ekte champagne her, men i stedet skipets musserende vin (Cava) - som faktisk er en av de bedre Cava'ene jeg har drukket på en stund. Følger også med stort fruktfat, samt deilige "Marianne"-drops (disse er alltid farlig gode ja!).
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Så over til fellesområder og de andre interiøre bildene:
![]() Over: lugargang i den adskillte delen vi bodde i, hvor "Suite" og noen "Lyx-A" lugarer finnes på Dekk: 8 forut. ![]() Over: lugargang midtskips på Dekk: 8, med ordinære utvendige og innvendige lugarer. ![]() Over: Starlight Palace på Dekk: 6/7 (strekker seg over to dekk), akter på skipet. ![]() Over: konseptet "Happy Lobster" er heldigvis overført fra øvrige Silja fartøy, til dette tidligere Tallink-skipet. Her spise vi bl.a. en deilig lunsj, og spiste en halv hummer pr. person. "Happy Lobster" finnes ca. midtskips på Dekk: 7. ![]() Over: den russiske a-la-carte restauranten: "Aleksander" på Dekk: 7. ![]() Over: "Piano Bar" på Dekk: 7, svært flott og eksklusivt område - er nok mitt favorittområde ombord. ![]() Over: "Whisky Bar" på Dekk: 7, med morsomme "ku-setetrekk" på barstoler og sofaer. ![]() ![]() Over: trappeoppgangene er faktisk ganske så imponerende, hvis man tar seg tid til å studere kunsten og tegningene. Ofte flotte og svært så store malerier m.m. ![]() ![]() Over: allerede utenfor skipet, får man noen hint om at deler av temaet ombord er dyr. Og i mange trappeoppganger, er dette svært gjennomført. På de øverste dekkene ser man kun himmel og stjerner, og etterhvert som man går nedover - nærmer man seg tretoppene osv. helt til man kommer lenger ned og finner "landejorden" med dyr osv. Meget gjennomført og artig, her har mange rederier mye å lære! ![]() Over: "Disco Zenith" helt øverst på Dekk: 10. ![]() Over: Arkaden på Dekk: 7, heldigvis er "M/S Silja Galaxy" bygget med mange flotte panoramavinduer - slik at det aldri er noe tvil man er på sjøen. Så over til noen "bonus-bilder" fra en helt annen lugarkategori, dette er "DeLuxe"-lugar - som er kategorien mellom de mere ordinære "A og A-Premium" og "Suite". Disse finnes i ulike variasjoner på både Dekk: 8 og Dekk: 9, på siden og forut med skråvindu. Også i disse lugarene er den "såkallte" spesialfrokosten inkludert: ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Så beveger vi oss utendørs, og over til noen av de eksteriøre bildene:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så over til de skipene og trafikken vi møtte på underveis: ![]() ![]() ![]() Over: flotte "M/S Silja Europa" tar seg alltid godt ut, selv om hun har rukket å bli 16 år - er dette stadig et imponerende skip (ikke minst i størrelsen); som også går på samme linje som "M/S Silja Galaxy" men med morgenavgang i 7-tiden ut fra Stockholm. ![]() ![]() ![]() ![]() Over: Viking Line med både "M/S Isabella" og "M/S Amorella", begge skip går på ruten: Stockholm-Mariehamn(Åland)-Åbo,Finland. Begge skip er søsterfartøy til Viking Line sitt tredje skip i denne klassen ("M/S Gabriella") samt DFDS Seaways': "M/S Crown of Scandinavia". ![]() ![]() Over: NCL (Norwegian Cruise Line) med "M/S Norwegian Jewel", levert ny fra verftet i Tyskland til NCL: 25. Juni 2005. Altså ca. fire år gammel, måler ikke mindre enn 294 meter i lengde, og 32,2 meter i bredde. Kapasitet på nesten 2400 passasjerer, og har ikke mindre enn fem søsterfartøy. ![]() Over: MSC Cruises med "M/S MSC Orchestra", ett knappe to år gammelt cruiseskip - levert fra Aker Yards-verftet i Frankrike til MSC: 30. April 2007. Og innsatt i cruisetrafikk medio: Mai 2007. Skipet er 293,8 meter langt, 32,2 meter i bredde, og har kapasitet til ca. 2550 pax. ![]() Over: Tallink med "M/S Romantika", levert fra Aker Finnyard i Rauma, Finland i 2002 - og satt inn i trafikk: 21. Mai 2002 for Tallink. Skipet går i dag på ruten mellom Stockholm og Riga (fra 8. Mai. 2009). Ett syv år gammelt fartøy, som det senere vil komme en trip-report fra, i "President Suiten" ombord. ![]() ![]() Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade", levert i 1990 - så skipet runder faktisk 20 år neste år. Fortsatt flotte å se på, selv om de nå trenger en grundig oppgradering og facelift innvendig etter min mening. Både dette skipet, samt søsterskipet: "M/S Silja Symphony" (ett år nyere) - går på ruten: Stockholm-Helsingfors.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() ![]() Over: "M/S Baltic Queen", som faktisk er Tallink sitt nyeste fartøy pr. dags dato. Når dette bildet ble tatt, hadde skipet vært i drift knappe tre måneder - ble levert fra verftet til Tallink: 16. April 2009, og satt i trafikk 24. April 2009 - går på ruten: Stockholm-Mariehamn(Åland)-Tallinn. Hun måler 212 meter i lengde, 29 meter i bredde - og har en kapasitet på ca. 2800 pax og 600 biler. Søsterfartøyet er "M/S Baltic Princess" som kun er ett år eldre (levert i 2008). (Alle bilder er tatt med et enkelt kompaktkamera, Canon Digital IXUS50 - med kun 5 megapixler og 3x zoom. Gjør oppmerksom på at bildene er redigert på LCD-skjerm, bildene kan derfor oppleves som noe mørke på visse CRT-skjermer) Alle bilder er tatt av undertegnende (bortsett fra det øverste), og mine bilder kan ikke brukes videre uten tillatelse. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,305
|
![]()
Nok en strålende rapport! Helt supert!
Takk skal du ha! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,779
|
![]()
Kongerapport, "halve" slekta holder til på Åland så der har jeg vært mange ganger, hovedsakelig med Viking Lines båter. Har reist med alle Viking-båtene du har bilder av i denne posten, men "Gabriella" reiste jeg med den gang hun het "Silja Scandinavia".
Silja Europa som du har bilder av her har forøvrig en ganske spesiell histore; den ble konstruert for Viking Line, men Silja "kuppet" den like før overtakelse fordi det ene av de to rederiene som den gang utgjorde Viking Line ikke fikk banken med på finansieringen.
__________________
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 06-09-2009 at 20:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Og får og gjøre historien komplett så gikk det ene rederiet i Viking Line samarbeidet, Rederi AB Slite konkurs grunnet Europa skandalen. Her var det mye grums og jeg anbefaler og lese Viking Lines nylig utgitte jubileumsbok "Vägen Över Havet". Veldig fin bok
![]() Takker for en utmerket rapport og glimrende bilder Blackhawk, gir reiselyst ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Jeg har sagt det før og sier det igjen, nok en utrolig bra rapport som settes stor pris på. Veldig hyggelig å lese og flotte bilder.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Tusen takk skal dere ha, meget hyggelig å få slike tilbakemeldinger -
det gir lyst til å lage flere slike trip-reports!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
3xSuite,Del 1: "M/S Birka Paradise" og Birka Suite: | Blackhawk | Reiseforum | 5 | 08-09-2009 20:25 |
3xSuite,Del 3: Radisson SAS Arlandia m/ "Senior Suite": | Blackhawk | Reiseforum | 4 | 08-09-2009 20:19 |