Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2009, 16:06   #1
Utflyttet
Ute på tur

Default Sover noen i SK revenue management?

Jeg var en tur på jobb i Oslo i dag og så at på hjemturen var det intet billig før 2340 i kveld. Som den glade optimist jeg er ble jeg tidlig ferdig i Oslo og tankte at det var på tide å unnslippe solen og søke tilflukt i middels vær på vestlandet så snart som mulig.

OSL får jeg beskjed på SAS sitt billett-kontor at flyet er overfullt, og at man ikke en gang får booke pax på 1705 og 1905 lengre. Snodig nok, dra opp laptoppen og gå til sas.no, og der selges det billetter av den billigste sort.

Så de amerikanerne som stor forran meg i køen med en seint imkommende flight som fikk beskjed om at det ikke var seter å oppdrive før 2340 burde jo da bare blitt sendt online for å kjøpe billetter selv...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 16:31   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Sover noen i SK revenue management?

Her kan det være 2 grunner:

1. Forskjellig alotment på internett og i eget bookingsystem
2. Doven person på billettkontoret som ikke orket å selge en billett

Er det rart man drikker?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 16:37   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Jeg var også inne på nett for å endre billetten min i dag i 11:30 tiden, og da var 12:50, 17:05 og 19:05 alle fulle. Jeg skulle uansett endre til i morgen kl. 09:10, så det var greit for meg, men dog! Var samme saken forrige uke. Da var alle fly mellom 13:40 og 23:40 fulle når jeg skulle hjem, men hadde flaks og kom med som en av to i standbykøen på 15:00. Da var det sikkert 10 stykker i den køen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 16:58   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Amadeus viser fullt - sannsynligvis vil bookingdialogen bli avbrutt med beskjed om at flighten er full.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 17:13   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

De flyene har vært fulle i hele dag, og både i resaid og amadeus har de vært stengt for salg. Så da er det nok noe hickup på sas.no eller user error (sikker på du valgte riktig dato?) ;-)
Old 05-08-2009, 18:38   #6
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
De flyene har vært fulle i hele dag, og både i resaid og amadeus har de vært stengt for salg. Så da er det nok noe hickup på sas.no eller user error (sikker på du valgte riktig dato?) ;-)
Ja, jeg var da med på 1705-flyet hjem nå. Det var et fåtalls ledige seter på det, men det var i går så fullt det vekslet mellom schweine-dyrt på sas.no (ca 5100 NOK OSL-BGO) og ikke mulig å bestille.

-A
Old 06-08-2009, 08:12   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

caching! Av og til kan man oppleve at det ser ut til å være plass (eller være fullt) på internett, mens det i Amadeus viser en annen tilgjengelighet. Dette er et problem som alle flyselskaper tilknyttet GDS'ene opplever i større eller mindre grad. SAS har faktisk en ganske god kvalitet i forhold til mange andre.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 13:24   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

SAS Re: Sover noen i SK revenue management?

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Jeg var også inne på nett for å endre billetten min i dag i 11:30 tiden, og da var 12:50, 17:05 og 19:05 alle fulle. Jeg skulle uansett endre til i morgen kl. 09:10, så det var greit for meg, men dog! Var samme saken forrige uke. Da var alle fly mellom 13:40 og 23:40 fulle når jeg skulle hjem, men hadde flaks og kom med som en av to i standbykøen på 15:00. Da var det sikkert 10 stykker i den køen.
Men hvor er det da dejligt at høre at SAS-flyene er fulde - så må pax jo alligevel synes om at flyve med selskabet - trods alt
Old 06-08-2009, 16:42   #9
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by CK View Post
caching! Av og til kan man oppleve at det ser ut til å være plass (eller være fullt) på internett, mens det i Amadeus viser en annen tilgjengelighet. Dette er et problem som alle flyselskaper tilknyttet GDS'ene opplever i større eller mindre grad. SAS har faktisk en ganske god kvalitet i forhold til mange andre.
Av nysgjerrighet - medfører dette at man klarer å booke, og at problemet kommer fram gjennom dobbelbooking i gaten, eller blir man "sparket ut" senere i bestillingssekvensen?
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 16:46   #10
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Av nysgjerrighet - medfører dette at man klarer å booke, og at problemet kommer fram gjennom dobbelbooking i gaten, eller blir man "sparket ut" senere i bestillingssekvensen?
Jeg fikk booket og når jeg sjekket hos samme personen i billett-skranken 3 minutter etter han sa det var fullt så sa han at billetten fra websidene var god som gull, og siden jeg lå inne som EBG var vel jeg neppe første som skulle sparkes av flyet om det kom til det.

-A
Old 06-08-2009, 17:30   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Det som skjedde der var nok at revenue systemet har hatt inne statistisk grunnlag som tilsier at det var fornuftig å selge x antall flere stoler enn hva flyets kapasitet har.
Dette gjør de aller fleste flyselskap, og bidrar dermed til å optimalisere inntektene.
Systemene oppdateres veldig ofte, slik at det er ikke uvanlig at det åpnes opp slik som du opplevde, og agenten du snakket med hadde i sitt øyeblikksbilde helt rett i at det da ikke var flere tilgjengelige seter. Det kan også ha vært slik at oppdateringer skjedde samtidig ved at fullprispassasjerer som var booket på den avgangen du ønsket å være med reiste med et tidligere fly, og på den måten frigjorde seter.
Det er dermed et stort antall muligheter som ligger her, og jeg regner med at det heller ikke stod noen igjen på avgangen du reiste med ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 17:40   #12
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Det som skjedde der var nok at revenue systemet har hatt inne statistisk grunnlag som tilsier at det var fornuftig å selge x antall flere stoler enn hva flyets kapasitet har.
Dette gjør de aller fleste flyselskap, og bidrar dermed til å optimalisere inntektene.
Systemene oppdateres veldig ofte, slik at det er ikke uvanlig at det åpnes opp slik som du opplevde, og agenten du snakket med hadde i sitt øyeblikksbilde helt rett i at det da ikke var flere tilgjengelige seter. Det kan også ha vært slik at oppdateringer skjedde samtidig ved at fullprispassasjerer som var booket på den avgangen du ønsket å være med reiste med et tidligere fly, og på den måten frigjorde seter.
Det er dermed et stort antall muligheter som ligger her, og jeg regner med at det heller ikke stod noen igjen på avgangen du reiste med ?
Neida, ingen stod igjen og jeg vet at ting kan skje fort, men det som jeg reagerte på fra SAS sin side var dette med at om det er så fullt, hvorfor dukker setene opp i laveste bøtte?

-A
Old 06-08-2009, 20:17   #13
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Neida, ingen stod igjen og jeg vet at ting kan skje fort, men det som jeg reagerte på fra SAS sin side var dette med at om det er så fullt, hvorfor dukker setene opp i laveste bøtte?

-A
Statistikk og prognose som styrer dette, ut fra en sannsynlighetsvurdering over hva som vil være salgbart både på kort og lang sikt på denne avgang og dato.
I og med at dette er i ferietid, vil jeg tro at systemet legger ut også Happy billetter tett før avgang. Hadde dette vært en annen dato, med et annet trafikkmønster vill det mest sannsynlig bare ha vært C-klasse igjen.
Regner med at CK kan utfylle litt mer her.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules