![]() |
|
![]() |
#1 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg var en tur på jobb i Oslo i dag og så at på hjemturen var det intet billig før 2340 i kveld. Som den glade optimist jeg er ble jeg tidlig ferdig i Oslo og tankte at det var på tide å unnslippe solen og søke tilflukt i middels vær på vestlandet så snart som mulig.
På OSL får jeg beskjed på SAS sitt billett-kontor at flyet er overfullt, og at man ikke en gang får booke pax på 1705 og 1905 lengre. Snodig nok, dra opp laptoppen og gå til sas.no, og der selges det billetter av den billigste sort. Så de amerikanerne som stor forran meg i køen med en seint imkommende flight som fikk beskjed om at det ikke var seter å oppdrive før 2340 burde jo da bare blitt sendt online for å kjøpe billetter selv... -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Her kan det være 2 grunner:
1. Forskjellig alotment på internett og i eget bookingsystem 2. Doven person på billettkontoret som ikke orket å selge en billett Er det rart man drikker? ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jeg var også inne på nett for å endre billetten min i dag i 11:30 tiden, og da var 12:50, 17:05 og 19:05 alle fulle. Jeg skulle uansett endre til i morgen kl. 09:10, så det var greit for meg, men dog! Var samme saken forrige uke. Da var alle fly mellom 13:40 og 23:40 fulle når jeg skulle hjem, men hadde flaks og kom med som en av to i standbykøen på 15:00. Da var det sikkert 10 stykker i den køen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Amadeus viser fullt - sannsynligvis vil bookingdialogen bli avbrutt med beskjed om at flighten er full.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
De flyene har vært fulle i hele dag, og både i resaid og amadeus har de vært stengt for salg. Så da er det nok noe hickup på sas.no eller user error (sikker på du valgte riktig dato?) ;-)
![]() |
#6 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
caching! Av og til kan man oppleve at det ser ut til å være plass (eller være fullt) på internett, mens det i Amadeus viser en annen tilgjengelighet. Dette er et problem som alle flyselskaper tilknyttet GDS'ene opplever i større eller mindre grad. SAS har faktisk en ganske god kvalitet i forhold til mange andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det som skjedde der var nok at revenue systemet har hatt inne statistisk grunnlag som tilsier at det var fornuftig å selge x antall flere stoler enn hva flyets kapasitet har.
Dette gjør de aller fleste flyselskap, og bidrar dermed til å optimalisere inntektene. Systemene oppdateres veldig ofte, slik at det er ikke uvanlig at det åpnes opp slik som du opplevde, og agenten du snakket med hadde i sitt øyeblikksbilde helt rett i at det da ikke var flere tilgjengelige seter. Det kan også ha vært slik at oppdateringer skjedde samtidig ved at fullprispassasjerer som var booket på den avgangen du ønsket å være med reiste med et tidligere fly, og på den måten frigjorde seter. Det er dermed et stort antall muligheter som ligger her, og jeg regner med at det heller ikke stod noen igjen på avgangen du reiste med ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
I og med at dette er i ferietid, vil jeg tro at systemet legger ut også Happy billetter tett før avgang. Hadde dette vært en annen dato, med et annet trafikkmønster vill det mest sannsynlig bare ha vært C-klasse igjen. Regner med at CK kan utfylle litt mer her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS prising/revenue management-strategi | Fnate | Flyforum | 48 | 18-02-2016 19:35 |
Revenue management car rental? | Bengt | Reiseforum | 8 | 04-10-2015 07:54 |
SAS Plus - en balanseakt i revenue management | AirbusTrond | Flyforum | 48 | 21-05-2014 21:26 |
Revenue management hos American Airlines (video) | Discus | Småprat | 1 | 21-06-2012 22:42 |