![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Virker ikke som verken SAS, de reisende (både foran og bak) eller kabinbesetningen helt vet hva Plus skal være. Konseptet virker å være noe uklart.
Her er en som reagerer på at Plus har fått reservert en haug med seterader uten at setene blir brukt. Sikkert en vanskelig balanse dette, vanskelig å gjøre alle til lags. http://gjest.blogg.no/1399886530_sas...er_dere_s.html (Innlegget er ikke 100 prosent relevant i denne tråden, så flytt den gjerne om det ikke passer inn) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har opplevd at de har flyttet skiltene lengre frem på boarding complete da det ikke var så mange i plus, slik at de som satt trangt bak kunne sitte seg lengre frem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Plus skillet kan vel være satt der det er av balansemessige årsaker også eller? En grei måte i å hindre at flyet blir fremtungt.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Rakettforskar
|
![]()
Kanskje. Men det er ikkje så lengesidan det var free seating overalt. Det ligg nok noko anna bak. Er ikkje alltid mange radene som treng opnast for at livet blir litt betre.
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Deja vu all over again. Det var det samme da EuroClass ble innført. Romslig foran og trangere bak. Vi hadde vel en 2:1 regel hvis jeg husker rett . det skulle være to ledige plasser på Euro fior hvert i Turist. I praksis er ikke det alltid like lett å få riktig. I tillegg hendte det jo at bookingtallene forandret seg en del de siste 24 timene etter at konfigurasjonen var 'satt' også ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
Skjønner ikke helt. Konseptet trenger vel ikke være uklart selv om SAS i dette (og sikkert mange andre tilfeller) setter for mange rader til SAS Plus? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bedre med for mange rader til Plus, enn at det er ledig midtsete i Go og ikke for alle i Plus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Men situasjonen i bloggen (5 rader for 1 pax i plus mens resten sitter som sild i tønne) er å ta det litt langt. Slikt vil fort oppfattes som kundeforakt. Favorisering av en kundegruppe (premium klasse, gyllent kort etc.) må nødvendigvis til en viss grad komme på bekostning av resten. Blir dette for påtagelig vil folk favorisere DY som da blir det "folkelige" alternativet som ikke favoriserer biznisser i dress med gullkort betalt av jobben, på bekostning av alle andre (for å sette ting veldig på spissen) mens Kjos gliser fra øre til øre hele veien til banken etcetera etcetrera.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Men ellers er jeg prindipielt enig med Dag.
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 | |
Rakettforskar
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Dette er vel heller ikke unikt for SAS. Har selv opplevd det med f.eks Swiss og Lufthansa
Uansett er det en balansegang, og noen ganger bommer flyselskapene litt, som f.eks her, selv om det kanskje ikke fortjener en blogg om det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Jeg har lite til overs for bloggere, og enda mindre til overs for nettavisen. Riktignok har jeg like mye problemer med sas pluss som produkt. Hvis du bestiller pluss og havner i sete B eller E er det jaggumeg penger ut vinduet og ned i nærmeste toalett, iallefall på en av LN-TU maskinene. En kjip wrap eller vassen salat hjelper i slike tilfeller ikke på inntrykket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Rakettforskar
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Tror det er greit å se på SAS sin Plus som et fleksibelt økonomiprodukt med et par ekstra fordeler, ikke en slags businessklasse. De fleste bestiller nok Plus for fleksibiliteten, ikke for mat, drikke og bedre(?) plass. Prisene heller jo definitivt også mer mot økonomi enn business. Trodde egentlig denne tråden var for å klage på at Plus fikk for mange rader, men havner du i B/E så har man visst fått for få rader. Last edited by Dag Viking; 13-05-2014 at 10:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvorfor er det slik at sas enten konkurrerer med DY eller Europas fullservice-selskaper? Går det ikke an å konkurrere med alle, alt ut fra hvilken strekning det er snakk om? Jeg har i alle fall ikke problemer med å skjønne konseptet, og det passer meg stort sett bra selv uten garantert ledig nabosete og treretters servering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Bonusjeger
|
![]() Quote:
Og jeg må si meg litt uenig i hva du skriver. På norsk innenriks og en god del mellom de nordiskelandene er det nok en god del forretningsreisende som velger Plus på grunn av fleksibiliteten. På Europa-rutene og ikke minst IC, tror jeg det i større grad er nettopp mat/service og større sjanse for mer rom og plass som er den største grunnen for valg av Plus. Quote:
Jeg har selv opplevd nedover til MAD blant annet, at kabinpersonalet har flyttet frem Plus skiltet. Var vel plus til rad 6 om jeg husker rett, hvor bakerste i Plus satt på rad 3. Da ble skiltet flyttet frem til Rad 4, slik at det fortsatt var en "skillerad", og at enkelte tresetere i Go fikk spredd seg litt ut. Gjorde ikke meg som satt i Plus noe, samtidig som at det var flere som fikk en mye mer behagelig reise. Nå kan det selvsagt være vekt og balansering som er begrunnelsen, men det er da minimale endringer av at et par personer sitter et par rader forran, eller hva? Er jo som å ha et par no-shows eller missed connections på en flight ift balanse. Folk legger merke til slik, og slike "bagateller" kan lett være det avgjørende for hvilket flyselskap man velger. Jeg tror at SAS ville gjort lurt i å ha en fast praksis på dette, og vise godvilje på slikt.
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Noen skriver klage til kundeservice og mener at gardinen skal på plass, mens andre mener at Plus er et produkt som er en økonomiklasse med noen ekstra fordeler. Så for meg virker det å være litt forskjellige perspektiver på hva man forventer i Plus og at praksisen om bord er noe utydelig, f.eks. med hensyn til gjeting og servering. Når det gjelder ledige seter i Plus så er det mulig at jeg forstår lite - men hadde det ikke bare vært å flyttet skiltet to seter fram etter at alle var kommet om bord (?). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS prising/revenue management-strategi | Fnate | Flyforum | 48 | 18-02-2016 19:35 |
Revenue management car rental? | Bengt | Reiseforum | 8 | 04-10-2015 07:54 |
Revenue management hos American Airlines (video) | Discus | Småprat | 1 | 21-06-2012 22:42 |
Sover noen i SK revenue management? | Utflyttet | Flyforum | 12 | 06-08-2009 20:17 |