Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-05-2014, 14:20   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

SAS SAS Plus - en balanseakt i revenue management

Virker ikke som verken SAS, de reisende (både foran og bak) eller kabinbesetningen helt vet hva Plus skal være. Konseptet virker å være noe uklart.

Her er en som reagerer på at Plus har fått reservert en haug med seterader uten at setene blir brukt. Sikkert en vanskelig balanse dette, vanskelig å gjøre alle til lags.

http://gjest.blogg.no/1399886530_sas...er_dere_s.html

(Innlegget er ikke 100 prosent relevant i denne tråden, så flytt den gjerne om det ikke passer inn)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 14:54   #2
roger
Rakettforskar

Default Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Virker ikke som verken SAS, de reisende (både foran og bak) eller kabinbesetningen helt vet hva Plus skal være. Konseptet virker å være noe uklart.

Her er en som reagerer på at Plus har fått reservert en haug med seterader uten at setene blir brukt. Sikkert en vanskelig balanse dette, vanskelig å gjøre alle til lags.

http://gjest.blogg.no/1399886530_sas...er_dere_s.html

(Innlegget er ikke 100 prosent relevant i denne tråden, så flytt den gjerne om det ikke passer inn)
Observerte det same frå ABZ, halve flyet var Plus til < 10 passasjerar, resten sat stua saman bakerst. Første gangen eg såg slikt var jo på FR for nokre år sidan, der dei blokkerar seterader slik at folk må sitte tett. OT, men ja...
Old 12-05-2014, 15:04   #3
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Default Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Har opplevd at de har flyttet skiltene lengre frem på boarding complete da det ikke var så mange i plus, slik at de som satt trangt bak kunne sitte seg lengre frem.
econ is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 22:18   #4
Dash
ScanFlyer Molded

Default Re: SAS Plus - en balanseakt i revenue management

Plus skillet kan vel være satt der det er av balansemessige årsaker også eller? En grei måte i å hindre at flyet blir fremtungt.....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 22:23   #5
roger
Rakettforskar

Kanskje. Men det er ikkje så lengesidan det var free seating overalt. Det ligg nok noko anna bak. Er ikkje alltid mange radene som treng opnast for at livet blir litt betre.
Old 12-05-2014, 22:32   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Deja vu all over again. Det var det samme da EuroClass ble innført. Romslig foran og trangere bak. Vi hadde vel en 2:1 regel hvis jeg husker rett . det skulle være to ledige plasser på Euro fior hvert i Turist. I praksis er ikke det alltid like lett å få riktig. I tillegg hendte det jo at bookingtallene forandret seg en del de siste 24 timene etter at konfigurasjonen var 'satt' også ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 22:46   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post

Skjønner ikke helt. Konseptet trenger vel ikke være uklart selv om SAS i dette (og sikkert mange andre tilfeller) setter for mange rader til SAS Plus?
Old 12-05-2014, 23:05   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Skjønner ikke helt. Konseptet trenger vel ikke være uklart selv om SAS i dette (og sikkert mange andre tilfeller) setter for mange rader til SAS Plus?
Bedre med for mange rader til Plus, enn at det er ledig midtsete i Go og ikke for alle i Plus.
Old 13-05-2014, 00:17   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Bedre med for mange rader til Plus, enn at det er ledig midtsete i Go og ikke for alle i Plus.
Men situasjonen i bloggen (5 rader for 1 pax i plus mens resten sitter som sild i tønne) er å ta det litt langt. Slikt vil fort oppfattes som kundeforakt. Favorisering av en kundegruppe (premium klasse, gyllent kort etc.) må nødvendigvis til en viss grad komme på bekostning av resten. Blir dette for påtagelig vil folk favorisere DY som da blir det "folkelige" alternativet som ikke favoriserer biznisser i dress med gullkort betalt av jobben, på bekostning av alle andre (for å sette ting veldig på spissen) mens Kjos gliser fra øre til øre hele veien til banken etcetera etcetrera.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2014, 00:26   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Men situasjonen i bloggen (5 rader for 1 pax i plus mens resten sitter som sild i tønne) er å ta det litt langt. Slikt vil fort oppfattes som kundeforakt. Favorisering av en kundegruppe (premium klasse, gyllent kort etc.) må nødvendigvis til en viss grad komme på bekostning av resten. Blir dette for påtagelig vil folk favorisere DY som da blir det "folkelige" alternativet som ikke favoriserer biznisser i dress med gullkort betalt av jobben, på bekostning av alle andre (for å sette ting veldig på spissen) mens Kjos gliser fra øre til øre hele veien til banken etcetera etcetrera.
Alt med måte. Ikke positivt å sitte i Versailles med tunfisken sin heller. Man føler seg nok bra fjern og de som står i dokøen får et ganske unødvendig dårlig inntrykk.

Men ellers er jeg prindipielt enig med Dag.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 13-05-2014, 05:48   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hva skal de gjøre da? Flytte skillet to rader frem, og så plutselig få fire nye bookinger i siste liten, noe som gjør at man sitter som sild i tønne fremme mens det er ledige midtseter bak? Dette har jeg vært med på noen ganger. Husk at alle som "rekker et tidligere fly" sitter fremme.

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2014, 06:47   #12
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hva skal de gjøre da? Flytte skillet to rader frem, og så plutselig få fire nye bookinger i siste liten, noe som gjør at man sitter som sild i tønne fremme mens det er ledige midtseter bak? Dette har jeg vært med på noen ganger. Husk at alle som "rekker et tidligere fly" sitter fremme.
Det er då sjølvsagt ein ting. Men no snakkar vi om tilfella der det er plenty ledig framme og fullt bak. Trur alle forstår at det er rangen å skaffe ledig midtsete framme. Så når det er det, hadde det ikkje vore trivlegare for alle om skiltet vart flytta litt fram når det er mange tomme rader?
Old 13-05-2014, 06:49   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Dette er vel heller ikke unikt for SAS. Har selv opplevd det med f.eks Swiss og Lufthansa

Uansett er det en balansegang, og noen ganger bommer flyselskapene litt, som f.eks her, selv om det kanskje ikke fortjener en blogg om det?
Old 13-05-2014, 08:01   #14
OttoL
ScanFlyer Crusty

Jeg har lite til overs for bloggere, og enda mindre til overs for nettavisen. Riktignok har jeg like mye problemer med sas pluss som produkt. Hvis du bestiller pluss og havner i sete B eller E er det jaggumeg penger ut vinduet og ned i nærmeste toalett, iallefall på en av LN-TU maskinene. En kjip wrap eller vassen salat hjelper i slike tilfeller ikke på inntrykket.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2014, 08:36   #15
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette er vel heller ikke unikt for SAS. Har selv opplevd det med f.eks Swiss og Lufthansa

Uansett er det en balansegang, og noen ganger bommer flyselskapene litt, som f.eks her, selv om det kanskje ikke fortjener en blogg om det?
Heilt einig i det. Trur stikkordet ein prøver å formidle her frå dei reisandes side er fleksibilitet. Er det ledig oppe i lufta og ein kan gjere grep som ikkje påvirkar oppleving for dei som _har_ betalt samt servering, så bør det vel gå? Vel vel, vert vel litt gjentakande argument her, poenget mitt er at ein kan vise fleksibiletet når det ikkje går utover andre.

Quote:
Originally Posted by OO-VLM View Post
Jeg har lite til overs for bloggere, og enda mindre til overs for nettavisen. Riktignok har jeg like mye problemer med sas pluss som produkt. Hvis du bestiller pluss og havner i sete B eller E er det jaggumeg penger ut vinduet og ned i nærmeste toalett, iallefall på en av LN-TU maskinene. En kjip wrap eller vassen salat hjelper i slike tilfeller ikke på inntrykket.
Oh yes, den ser eg...
Old 13-05-2014, 10:24   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Og hva får du dersom du bestiller en fullflex med Norwegian i siste liten? Helt sikkert ikke et B eller E sete?
Tror det er greit å se på SAS sin Plus som et fleksibelt økonomiprodukt med et par ekstra fordeler, ikke en slags businessklasse. De fleste bestiller nok Plus for fleksibiliteten, ikke for mat, drikke og bedre(?) plass.
Prisene heller jo definitivt også mer mot økonomi enn business.

Trodde egentlig denne tråden var for å klage på at Plus fikk for mange rader, men havner du i B/E så har man visst fått for få rader.

Last edited by Dag Viking; 13-05-2014 at 10:29.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2014, 12:38   #17
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Og hva får du dersom du bestiller en fullflex med Norwegian i siste liten? Helt sikkert ikke et B eller E sete?
Tror det er greit å se på SAS sin Plus som et fleksibelt økonomiprodukt med et par ekstra fordeler, ikke en slags businessklasse. De fleste bestiller nok Plus for fleksibiliteten, ikke for mat, drikke og bedre(?) plass.
Prisene heller jo definitivt også mer mot økonomi enn business.

Trodde egentlig denne tråden var for å klage på at Plus fikk for mange rader, men havner du i B/E så har man visst fått for få rader.
Spesifiser hvor i innlegget mitt jeg sammenlignet sas pluss med DY flex. Men siden vi først er i gang så kan jeg ta utgangspunkt i følgende innlegg fra tråd-starter:
Quote:
Jeg er en av de som ikke vet hva sas plus skal være. Skal de konkurrere med KLM,BA, SWISS og Lufthansa? Eller skal de konkurrere med DY full flex?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2014, 12:47   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Spesifiser hvor i innlegget mitt jeg sammenlignet sas pluss med DY flex. Men siden vi først er i gang så kan jeg ta utgangspunkt i følgende innlegg fra tråd-starter:

Jeg er en av de som ikke vet hva sas plus skal være. Skal de konkurrere med KLM,BA, SWISS og Lufthansa? Eller skal de konkurrere med DY full flex?
Trenger vel ikke spesifisere noe som helst, siden DY er det eneste alternativet til sas på svært mange av deres ruter.

Hvorfor er det slik at sas enten konkurrerer med DY eller Europas fullservice-selskaper? Går det ikke an å konkurrere med alle, alt ut fra hvilken strekning det er snakk om?

Jeg har i alle fall ikke problemer med å skjønne konseptet, og det passer meg stort sett bra selv uten garantert ledig nabosete og treretters servering.
Old 13-05-2014, 12:59   #19
Flight Cancelled
Bonusjeger

Flight Cancelled's Avatar

Quote:
Husker en undersøkelse hvor jeg så at en god del valgte Plus på grunn av poengene og. Mange som er hekta på EuroBonus. Hadde en kamerat som var i Bergen pga jobbrelaterte saker, som hadde fått bestilt BGO-SVG-OSL-TRD på returen (da i Plus) kun for de ekstra poengene...

Og jeg må si meg litt uenig i hva du skriver. På norsk innenriks og en god del mellom de nordiskelandene er det nok en god del forretningsreisende som velger Plus på grunn av fleksibiliteten. På Europa-rutene og ikke minst IC, tror jeg det i større grad er nettopp mat/service og større sjanse for mer rom og plass som er den største grunnen for valg av Plus.

Quote:
Ja, om det er ledig i Go så har man så absolutt rett til å si at det er for få rader Plus. Det er ingenting annet enn rettferdig at de som faktisk betaler mest og reiser i Plus er de som får mest rom på flyet. Men samtidig er det en balansegang, og det blir feil å sette av 5 rader (30 seter) til Plus, når det er 1 pax i den aktuelle klassen.

Jeg har selv opplevd nedover til MAD blant annet, at kabinpersonalet har flyttet frem Plus skiltet. Var vel plus til rad 6 om jeg husker rett, hvor bakerste i Plus satt på rad 3. Da ble skiltet flyttet frem til Rad 4, slik at det fortsatt var en "skillerad", og at enkelte tresetere i Go fikk spredd seg litt ut. Gjorde ikke meg som satt i Plus noe, samtidig som at det var flere som fikk en mye mer behagelig reise.

Nå kan det selvsagt være vekt og balansering som er begrunnelsen, men det er da minimale endringer av at et par personer sitter et par rader forran, eller hva? Er jo som å ha et par no-shows eller missed connections på en flight ift balanse. Folk legger merke til slik, og slike "bagateller" kan lett være det avgjørende for hvilket flyselskap man velger. Jeg tror at SAS ville gjort lurt i å ha en fast praksis på dette, og vise godvilje på slikt.

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2014, 13:00   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Tråden er dratt ut av tråden om "gjeting av dokøen", og der virker det på meg som om både kunder foran og bak, samt kabinpersonalet, ikke helt har det klart for seg hva som gjelder.

Noen skriver klage til kundeservice og mener at gardinen skal på plass, mens andre mener at Plus er et produkt som er en økonomiklasse med noen ekstra fordeler.

Så for meg virker det å være litt forskjellige perspektiver på hva man forventer i Plus og at praksisen om bord er noe utydelig, f.eks. med hensyn til gjeting og servering.

Når det gjelder ledige seter i Plus så er det mulig at jeg forstår lite - men hadde det ikke bare vært å flyttet skiltet to seter fram etter at alle var kommet om bord (?).
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules