Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-04-2005, 22:41   #1
Alf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
Default ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Jag tycker att CPH är en jättebra flygplats, modern, snygg, fräsh och bra upplägg med allt under ett och samma tak. Att slippa springa 1km mellan terminalerna som man kan behöva göra på ARN ibland (T2 -> T5 PirF). Det tar enligt LFV nästan 20 minuter (19min) http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____2133.aspx
Arlanda behöver fräshas upp! Speciellt T4 och T3. Dom ser ju ut som gamla ruckel man förväntar sig hitta i nåt avlägset hörn i norra Ryssland. Den nybyggda delen, de omgjorda A och B pirerna i T5 och framför allt PirF är ett riktigt lyft! Pir F är helt underbar, där kan man gå runt och bara njuta över hur luftigt och snyggt allting är.

Jag har mail-växlat en hel del med en viss Karin M Magnusson på LFV angående färdigbyggandet av Pir F och hela den tänkta strukturen på ARN. Pir F kommer att byggas helt klart och det gamla tornet kommer att rivas nu när dom har (uppgraderat) flygledarsystemet. Det där med att dom skulle namnge terminalerna till Nord och Syd, och att det skulle bli separat incheckning för Nord respektive Syd. Det kommer, kommer bara att ta lite mer tid tydligen.. har förövrigt fullkommligt bombat den stackars damen med en massa frågor..och fått en hel del givande svar..=)

Som många här vet så har jag varit väldigt mycket PRO ARN den senaste tiden, speciellt angående SAS nav i CPH. Mina åsikter står jag fortfarande fast vid. Jag gillar CPH som flygplats, där jag för övrigt har varit en hel del, men jag tycker ändå att ARN förtjänar mer trafik än vad dom egentligen får.
Jag får ursäkta om jag klivit på några ömma tår (PP), hoppas ni danskar har överseende med det..=) :smokin

Jag tror att SAS hub fortfarande kommer bli kvar i CPH, men man kan ju alltid hoppas..

mvh alf
Alf is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2005, 22:46   #2
paer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 187
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

T4 är väl rätt så fräsch tycker jag.
Den har ju "uppdaterats" en del på sistone med det nya Gate Direct konceptet, och kiosken, restauranten och baren har fräschats upp. Nej, tycker det finns bra mycket värre. Och även om jag aldrig varit där, men så tror jag väl att Norra Ryssland hade varit nöjda med T4!
paer is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2005, 00:20   #3
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Det finns nog inte så mycket mer att ta upp vad det gäller ämnet för stunden. Tröttsamt att i längden slänga argument i ansiktet på varandra utan att för den sakens skull uppnå något.

Nästa tillfälle att framhäva "sin" flygplats suveränitet (och slå sig för bröstet?) ges när månadsstatistiken för vederbörande flygplatser presenteras. Heja.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2005, 16:39   #4
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Quote:
Originally posted by jikswoboB
Nästa tillfälle att framhäva "sin" flygplats suveränitet (och slå sig för bröstet?) ges när månadsstatistiken för vederbörande flygplatser presenteras. Heja.
Den er klar nu

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=4015
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2005, 19:19   #5
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Vilken besvikelse! Rena antiklimax. Det där är inga siffror för någon sida att jubla över. ARN och CPH verkar lite trötta.

Jag spar min svulstiga urladdning till nästa tillfälle...
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2005, 19:38   #6
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Ja det var ikke de helt store stigninger nogen af to lufthavne kunne præstere - påske har helt sikkert stor betydning i forhold til dette, ligesom CPH i starten af marts var ramt af et stort antal aflysninger fra SAS' side.

Men dog rart at notere at CPH havde en vækst fra Marts der lå over ARN
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2005, 19:46   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Quote:
Originally posted by PP
Ja det var ikke de helt store stigninger nogen af to lufthavne kunne præstere - påske har helt sikkert stor betydning i forhold til dette, ligesom CPH i starten af marts var ramt af et stort antal aflysninger fra SAS' side.

Men dog rart at notere at CPH havde en vækst fra Marts der lå over ARN
Men OSL blir nok outsideren nok engang......watch out!
DY is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2005, 20:47   #8
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Quote:
Originally posted by DY
Quote:
Originally posted by PP
Ja det var ikke de helt store stigninger nogen af to lufthavne kunne præstere - påske har helt sikkert stor betydning i forhold til dette, ligesom CPH i starten af marts var ramt af et stort antal aflysninger fra SAS' side.

Men dog rart at notere at CPH havde en vækst fra Marts der lå over ARN
Men OSL blir nok outsideren nok engang......watch out!
...OSL er jo alligevel langt bagud passagermæssigt, så det tager jeg med sindsro
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2005, 20:49   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,429
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Hvorfor? Er ikke all økt trafikk i skandinavia velkommen? Betyr det så mye om ARN eller CPH er størst - kan man ikke uansett ha sin favoritt?
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2005, 20:59   #10
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Quote:
Originally posted by EB
Hvorfor? Er ikke all økt trafikk i skandinavia velkommen?
Jovisst.....men noe sier meg at om det var OSL som var i samme situasjon som ARN og CPH er så hadde det vært helt OK å diskutere dette.....

Kamp mellom de skandinaviske landene har det alltid vært...om enn vennskapelig i noen perioder.
DY is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2005, 21:01   #11
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,429
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Ja ja... Jeg er selv en stor fan av CPH og det er IKKE på grunn av størrelsen men tilbudet/stemningen...
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2005, 21:06   #12
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: ARN vs. CPH, hur ska det sluta?

Da har du funnet den flyplassen som du liker best pga stemningen.

Men å se på hva som kan skje med antall passasjerer på de ulike flyplassene er det ingenting galt med. Ikke så lenge jeg tror OSL får den største %økningen dette året også.
DY is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hur länge har SAS opererat ARN-BLQ Savipix Flyforum 3 27-09-2010 22:09
Eurobonus, hur funkar det? percar Reiseforum 11 08-12-2009 15:42
En illustration av hur det är att vara passagerare Savipix Flyforum 3 10-10-2007 19:26
Hur går det med lönsamheten på SAS fra CPH - BKK? ARN Flyforum 5 11-02-2006 00:38
Servering på Jetstream 32! Hur är det möjligt? airfreak Flyforum 7 09-01-2006 06:41


All times are GMT +2. The time now is 18:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.