![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Jeg har kikket på litt gamle bilder i det siste, og er det noen som kan si noe om hvorfor A300'n ser så annerledes ut enn de andre modellene?
Det som (for meg) ser rart ut er det store mellomrommet mellom den grå bukfargen og den blå stripen. Det ser ut som man på A300 har valgt, så samme måte som på DC-10 å avslutte den grå fargen kant-i-kant med undersiden av dørene. På 747 og f.eks. DC-8 og DC-9 er det ikke en slik "regel". Der er det hvite mellom det grå og det blå veldig smalt i forhold. A300: http://www.airliners.net/photo/Scand...320/1165797/M/ DC-10-30: http://www.airliners.net/photo/Scand...-30/1455883/L/ 747-200: http://www.airliners.net/photo/Scand...83B/1231493/L/ DC-8: http://www.airliners.net/photo/Scand...0d250f5eba6cd0 DC-9: http://www.airliners.net/photo/Scand...7d875a7c67c24e |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Hvorfor de valgte det slik den gang, er det nok ikke lett å få svar på. Men at det var slik, det husker jeg godt, og jeg stilte meg det samme spørsmålet første gang jeg så den etter levering i 1980.
Men egentlig synes jeg de var stilige slik, tror ikke den hadde vært like stilig med det grå feltet helt oppuder vinduene. Men det er nå en smakssak. Men DC-10 var malt akkurat slik som de andre, med skillet mellom det hvite og det blanke rett under vinduene, ikke i kant i kant med dørene. Bildet du viste til viser ikke dette godt nok. Se på selve dragehodet på A300, det ligner mest på det store dragehodet de brukte på 747. Se her på et bilde av LN-RCA fra FBU
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly Last edited by Fellowship; 03-07-2009 at 13:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
Var det ikke snakk om en liten "face-lift" av designet - før man fikk stripene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,570
|
![]()
Utgangspunktet var at den blå stripen følger vindusrekken.
På 10erne var under siden metal finish og det var designmessig vurdert penere at den delen gikk så høyt som den gjorde. Da A300 ble levert ble det bestemt at maskinene ikke skulle være i metal finish slik 10erne var ut fra et vedlikeholds perspektiv. Siden A300 opprinnelig var planlagt brukt intra-Skandinavisk og på hovedstads trafikk i Nord-Europa fant SAS ut at de ville ha gråmaling som også gav korrosjonsbeskyttelse for hyppige avganger og landinger , særlig vinterstid.Så vidt jeg husker var den grå lakken noe tyngre enn den hvite av denne grunn. Dette ga nok ut fra et designsynspunkt i tillegg til vekt det resultatet som vi ser. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A300 hos SAS | LN-AFG | Flyhistorisk forum | 24 | 31-08-2021 21:52 |
Nytt opplag av LN144-502 SAS DC-9 i dragehode fargene. | rhusberg | Samlerhjørnet | 0 | 14-04-2010 00:08 |
Ex SAS/Scanair A300 nostalgi | RolfL | Bilder & foto | 7 | 28-12-2008 11:10 |
SAS A300 Introduksjon | OJB | Flyhistorisk forum | 7 | 14-04-2008 06:18 |
SAS DRAGEHODE DC-9-20/30/40 FRA LIMA NOVEMBER DECALS | rhusberg | Samlerhjørnet | 23 | 07-05-2007 16:13 |