Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-03-2005, 14:18   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Ser på Hangar.no at Emirates trenger å utvide flåten med 100 nye fly!!!

Jeg klarer bare ikke å skjønne at Gulf air, Emirates, Saudi Arabian, Yemenia, Quatar airways med flere som alle (i alle fall Gulf, Emirates og Quatar) kan tjene penger og at de alle nå tar sats og snakker om ekstrem flåte utøkelse. De flyr jo til et geografisk lite område og om alle utøker flåten sin slik de sier må det vell snart være det setdet i verden med høyest kapasitet!

Hvordan i all verden klarer de å tjene penger eller å se fremover at markedet vil øke så mye. Selv om det skattemessig er meget gunstig å opperere fra disse landene kan de da ikke alle fortsette slik.

Tjener Gulf Air, Emirates og Quatar airways penger, eller er de gigantiske taps prosjekt som bare skal bringe prestisje. Disse landene kan vel ikke oprettholde denne trafikkøkningen hadde det ikke vært for transfer pax!
Old 23-03-2005, 14:32   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Felles for mange, om ikke alle, er at de faktisk ikke har noen krav om å gå med fortjeneste, om man skal tro diverse artikler og utsagnt fra lederne i de respektive selskapene.

Og Qatar skrives uten U, akkurat som Qantas.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 14:34   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Men med 100 nye fly, kanskje vi en dag kan se en rute fra skandinavia!

Har noen av disse noen gang gjort det kjent at de snuser opp her i nord?
Old 23-03-2005, 14:37   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

ehem - det heter QATAR Airways (som med Qantas, ingen U der...)

Emirates har faktisk krav på seg om å tjene penger, og de gjør det også. De har IKKE sugerrør inn i statskassen som f.eks. Gulf Air og Qatar Airways (hvis sjef faktisk sa i et intervju med Airline Business at han ikke hadde noe krav fra eierne om å tjene penger). Emirates fikk noe statsstøtte da de startet (i form av en 727 og en A300B4), men har ikke etter det fått penger av emiratene - at de lever i en veldig business-minded stat med lave skatter og lave kostnader er en annen sak.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 14:50   #5
Guest
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by MartinLangaas
Ser på Hangar.no at Emirates trenger å utvide flåten med 100 nye fly!!!

De flyr jo til et geografisk lite område ............. Hvordan i all verden klarer de å tjene penger
SQ fllyver jo også til et ekstremt lille geografisk områder - og tjer kassen på transfer pax.

Langt hen ad vejen gør EK det samme - masser og transfer pax og et ry som et selskab med god service. (For SQ's tilfælde holder ry'et ikke med det man reelt oplever men det er en anden sag!)
Guest is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:01   #6
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Vet ikke hvordan det er nå for tiden, men jeg vet om folk som bevisst valgte Emirates når de skulle fly fra Australia til Norge, fordi det var lov til å røyke ombord!
Old 23-03-2005, 15:21   #7
EK 007
ScanFlyer Silver

Quote:

Jeg klarer bare ikke å skjønne at Gulf air, Emirates, Saudi Arabian, Yemenia, Quatar airways med flere som alle (i alle fall Gulf, Emirates og Quatar) kan tjene penger og at de alle nå tar sats og snakker om ekstrem flåte utøkelse. De flyr jo til et geografisk lite område og om alle utøker flåten sin slik de sier må det vell snart være det setdet i verden med høyest kapasitet!
Du glemte Etihad, de ekspandere også noe enormt for tiden.

Og jeg er helt enig med deg, kan ikke fatte at det er plass til alle disse....
EK 007 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:25   #8
DY
ScanFlyer Dusty

Kanskje de har deltatt på samme helgeseminar som O'Leary i Ryanair som også "venter" på endel fly
DY is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:31   #9
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Statene rundt gulfen ligger bra til m.h.t transfer fra Europa og til Østen og Australia. Med enormt bra service så er det vel ikke så rart at man velger disse selskapene... Lurer på om det er de europeiske eller asiatiske selskapene som merker konkurransen mest?
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:34   #10
DY
ScanFlyer Dusty

Er som EB sier mange som har mellomlanding i disse statene på veg fra/til Østen.

Jeg har også stor tro på at vi vil se en økning på reiser til bla Dubai fremover. Venter vel bare på at det snart kommer en rute til Skandinavia. Finnair har jo klart å få til en rute fra Helsinki om jeg ikke husker feil. (Go Finnair).

Old 23-03-2005, 15:37   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Flyr Finnair til Dubai? BRA!!! Hadde vært tøfft om neste langrute fra SAS kom til Dubai - et område i utrolig vekst!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:44   #12
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB
Flyr Finnair til Dubai? BRA!!! Hadde vært tøfft om neste langrute fra SAS kom til Dubai - et område i utrolig vekst!!!
De har i allefall flydd. Ser at de har byen avmerket på destiansjonskartet sitt, men ikke inntegnet noen rute. Mener det var avgang til Dubai med Finnair da jeg var på Vantaa sist. Men det er en stund siden.
Old 23-03-2005, 16:33   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Da jeg bodde i Helsinki for noen år siden mener jeg å huske at Finnair hadde to ukentlige avganger om jeg ikke tar feil.

Men det er jo ganske rart at Finnair skal klare å få til mange langruter lønnsomt. Selvfølgelig har de mange transfer pax fra Sverige og baltikum, men at SAS overhode ikke tørr satse på markeder dobbelt så store, slik som ARN, tror jeg de snart får svi for. Det synes jo gjennom de nye langrutene som dukker opp eller er planlagt fra ARN

Tipper Stockholm blir første Skandinaviske destinasjon om Emirates eller de andre dytter ruter lengre nord. Skulle jo tro at en ekspansjon med 100 fly også krever en del nytenkning når det gjelder ruter!
Old 23-03-2005, 18:20   #14
DY
ScanFlyer Dusty

Får håpe at SAS tenker nytt nå som de får flere fly...bare dem finner noen først. Hadde håpt på en langrute til USA, men ikke EWR. Kanskje en langrute til Østen,men tviler på at SAS satser såpass påOSL. En rute til Dubai tror jeg ikek e rlangt unna, om SAS eller et anna selskap blir først får vi vente å se på. Jeg tror at om SAS er først så har dem mulighet til å "diktere" destiansjonen i Skandinavia. Kommer Emirates først bestemmer dem seg ikke sikkert for CPH og da spørs det om ikke SAS får problemer med å fylle sin egen maskin. Å være først ute tror jeg er gunstig...
Old 23-03-2005, 21:07   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg tror faktisk at Emirates nok kommer veldig snart til skandinavia. Og kommer det en OSL-DXB rute, så kan man reise med kun en mellomlanding til Sydney fra OSL. Det er en rute som jeg også tror kan ta mye fra PIA.

Emirates har tidligere vært på codeshare til ARN med SriLankan.

Her ser du også hvorfor DXB er sånn perfekt sted for transfer.
Old 23-03-2005, 21:44   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

det har jo blitt diskutert her på forumet om en eventuell potensiell rute fra Osl.
Mange mener at en slik rute er liv laga. Det viser jo seg med de Arabiske flyselskapenes ekspansjon de siste årene og ikke minst med deres fremtidlige planer, at de TØRR!!!!!!!

Hadde da vært morro om de turde komme opp hit. Med INGEN direkte konkurranse fra Osl til Asia og med ett så vell rustet rutenett mot østen, tror jeg personlig at Emirates kunne klart å fylt opp noen ukentlige avganger fra Osl. Ikke bare som transfer, men Dubai er jo også blitt ett populært reisemål.

Old 23-03-2005, 23:26   #17
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
det har jo blitt diskutert her på forumet om en eventuell potensiell rute fra Osl.
Mange mener at en slik rute er liv laga. Det viser jo seg med de Arabiske flyselskapenes ekspansjon de siste årene og ikke minst med deres fremtidlige planer, at de TØRR!!!!!!!

Hadde da vært morro om de turde komme opp hit. Med INGEN direkte konkurranse fra Osl til Asia og med ett så vell rustet rutenett mot østen, tror jeg personlig at Emirates kunne klart å fylt opp noen ukentlige avganger fra Osl. Ikke bare som transfer, men Dubai er jo også blitt ett populært reisemål.

Må si meg ening der ! Som frekvent Asia farer, ville jeg ikke ha noen motforestillinger med å ta det ene flybyttet i Dubai enn i CPH eller en annen Europeisk by... Dubai er jo osgå interessant i seg selv, og knapt nok lengre bort enn Las Palmas regnet i flytid..

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 23:43   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:

Langt hen ad vejen gør EK det samme - masser og transfer pax og et ry som et selskab med god service. (For SQ's tilfælde holder ry'et ikke med det man reelt oplever men det er en anden sag!)
Den siste tiden har jeg lest flere og flere reiserapporter som IKKE roser EK. Flyene er trange (10 i bredden på 777 sier litt), og servicen ikke så bra som tidligere. De anbefalingene som blir gitt av folk som har prøvd mange selskap fra Gulfen, er å ikke velge EK, men heller Qatar eller Gulf Air. Kanskje EK ekspanderer for fort, og lar det gå ut over kvaliteten på produktet?

Dessuten tror jeg at EK kommer til å gå på en smell etter hvert, ekspansjonen kan ikke fortsette i samme rasende tempo for alltid.
Old 23-03-2005, 23:54   #19
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
Originally posted by DY
Kanskje de har deltatt på samme helgeseminar som O'Leary i Ryanair som også "venter" på endel fly
En aldri så liten digresjon: tror det var lørdag Dagsrevyen stod på i bakgrunnen, mens jeg stod med hodet i matlagingen på kjøkkenet. Med et halvt øre på tv'n synes jeg at O'Leary sa at SAS-sjefen burde gå av og søke jobb i Ryanair...... Hva var det for no'??
Old 24-03-2005, 02:50   #20
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by LN-SSL
Quote:
Originally posted by DY
En aldri så liten digresjon: tror det var lørdag Dagsrevyen stod på i bakgrunnen, mens jeg stod med hodet i matlagingen på kjøkkenet. Med et halvt øre på tv'n synes jeg at O'Leary sa at SAS-sjefen burde gå av og søke jobb i Ryanair...... Hva var det for no'??
Innslag i NRK om Ryanair's ekspansjon. Forsøk nyhetsarkivet til NRK...
Reply

Posting Rules