Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-03-2005, 14:18   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Ser på Hangar.no at Emirates trenger å utvide flåten med 100 nye fly!!!

Jeg klarer bare ikke å skjønne at Gulf air, Emirates, Saudi Arabian, Yemenia, Quatar airways med flere som alle (i alle fall Gulf, Emirates og Quatar) kan tjene penger og at de alle nå tar sats og snakker om ekstrem flåte utøkelse. De flyr jo til et geografisk lite område og om alle utøker flåten sin slik de sier må det vell snart være det setdet i verden med høyest kapasitet!

Hvordan i all verden klarer de å tjene penger eller å se fremover at markedet vil øke så mye. Selv om det skattemessig er meget gunstig å opperere fra disse landene kan de da ikke alle fortsette slik.

Tjener Gulf Air, Emirates og Quatar airways penger, eller er de gigantiske taps prosjekt som bare skal bringe prestisje. Disse landene kan vel ikke oprettholde denne trafikkøkningen hadde det ikke vært for transfer pax!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 14:32   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Felles for mange, om ikke alle, er at de faktisk ikke har noen krav om å gå med fortjeneste, om man skal tro diverse artikler og utsagnt fra lederne i de respektive selskapene.

Og Qatar skrives uten U, akkurat som Qantas.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 14:34   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Men med 100 nye fly, kanskje vi en dag kan se en rute fra skandinavia!

Har noen av disse noen gang gjort det kjent at de snuser opp her i nord?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 14:37   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

ehem - det heter QATAR Airways (som med Qantas, ingen U der...)

Emirates har faktisk krav på seg om å tjene penger, og de gjør det også. De har IKKE sugerrør inn i statskassen som f.eks. Gulf Air og Qatar Airways (hvis sjef faktisk sa i et intervju med Airline Business at han ikke hadde noe krav fra eierne om å tjene penger). Emirates fikk noe statsstøtte da de startet (i form av en 727 og en A300B4), men har ikke etter det fått penger av emiratene - at de lever i en veldig business-minded stat med lave skatter og lave kostnader er en annen sak.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 14:50   #5
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Quote:
Originally posted by MartinLangaas
Ser på Hangar.no at Emirates trenger å utvide flåten med 100 nye fly!!!

De flyr jo til et geografisk lite område ............. Hvordan i all verden klarer de å tjene penger
SQ fllyver jo også til et ekstremt lille geografisk områder - og tjer kassen på transfer pax.

Langt hen ad vejen gør EK det samme - masser og transfer pax og et ry som et selskab med god service. (For SQ's tilfælde holder ry'et ikke med det man reelt oplever men det er en anden sag!)
Guest is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:01   #6
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Vet ikke hvordan det er nå for tiden, men jeg vet om folk som bevisst valgte Emirates når de skulle fly fra Australia til Norge, fordi det var lov til å røyke ombord!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:21   #7
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Quote:
Originally posted by MartinLangaas


Jeg klarer bare ikke å skjønne at Gulf air, Emirates, Saudi Arabian, Yemenia, Quatar airways med flere som alle (i alle fall Gulf, Emirates og Quatar) kan tjene penger og at de alle nå tar sats og snakker om ekstrem flåte utøkelse. De flyr jo til et geografisk lite område og om alle utøker flåten sin slik de sier må det vell snart være det setdet i verden med høyest kapasitet!
Du glemte Etihad, de ekspandere også noe enormt for tiden.

Og jeg er helt enig med deg, kan ikke fatte at det er plass til alle disse....
EK 007 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:25   #8
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Kanskje de har deltatt på samme helgeseminar som O'Leary i Ryanair som også "venter" på endel fly
DY is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:31   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Statene rundt gulfen ligger bra til m.h.t transfer fra Europa og til Østen og Australia. Med enormt bra service så er det vel ikke så rart at man velger disse selskapene... Lurer på om det er de europeiske eller asiatiske selskapene som merker konkurransen mest?
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:34   #10
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Er som EB sier mange som har mellomlanding i disse statene på veg fra/til Østen.

Jeg har også stor tro på at vi vil se en økning på reiser til bla Dubai fremover. Venter vel bare på at det snart kommer en rute til Skandinavia. Finnair har jo klart å få til en rute fra Helsinki om jeg ikke husker feil. (Go Finnair).


DY is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:37   #11
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Flyr Finnair til Dubai? BRA!!! Hadde vært tøfft om neste langrute fra SAS kom til Dubai - et område i utrolig vekst!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:44   #12
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Quote:
Originally posted by EB
Flyr Finnair til Dubai? BRA!!! Hadde vært tøfft om neste langrute fra SAS kom til Dubai - et område i utrolig vekst!!!
De har i allefall flydd. Ser at de har byen avmerket på destiansjonskartet sitt, men ikke inntegnet noen rute. Mener det var avgang til Dubai med Finnair da jeg var på Vantaa sist. Men det er en stund siden.
DY is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 16:33   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Da jeg bodde i Helsinki for noen år siden mener jeg å huske at Finnair hadde to ukentlige avganger om jeg ikke tar feil.

Men det er jo ganske rart at Finnair skal klare å få til mange langruter lønnsomt. Selvfølgelig har de mange transfer pax fra Sverige og baltikum, men at SAS overhode ikke tørr satse på markeder dobbelt så store, slik som ARN, tror jeg de snart får svi for. Det synes jo gjennom de nye langrutene som dukker opp eller er planlagt fra ARN

Tipper Stockholm blir første Skandinaviske destinasjon om Emirates eller de andre dytter ruter lengre nord. Skulle jo tro at en ekspansjon med 100 fly også krever en del nytenkning når det gjelder ruter!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 18:20   #14
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Får håpe at SAS tenker nytt nå som de får flere fly...bare dem finner noen først. Hadde håpt på en langrute til USA, men ikke EWR. Kanskje en langrute til Østen,men tviler på at SAS satser såpass påOSL. En rute til Dubai tror jeg ikek e rlangt unna, om SAS eller et anna selskap blir først får vi vente å se på. Jeg tror at om SAS er først så har dem mulighet til å "diktere" destiansjonen i Skandinavia. Kommer Emirates først bestemmer dem seg ikke sikkert for CPH og da spørs det om ikke SAS får problemer med å fylle sin egen maskin. Å være først ute tror jeg er gunstig...
DY is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 21:07   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Jeg tror faktisk at Emirates nok kommer veldig snart til skandinavia. Og kommer det en OSL-DXB rute, så kan man reise med kun en mellomlanding til Sydney fra OSL. Det er en rute som jeg også tror kan ta mye fra PIA.

Emirates har tidligere vært på codeshare til ARN med SriLankan.

Her ser du også hvorfor DXB er sånn perfekt sted for transfer.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 21:44   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

det har jo blitt diskutert her på forumet om en eventuell potensiell rute fra Osl.
Mange mener at en slik rute er liv laga. Det viser jo seg med de Arabiske flyselskapenes ekspansjon de siste årene og ikke minst med deres fremtidlige planer, at de TØRR!!!!!!!

Hadde da vært morro om de turde komme opp hit. Med INGEN direkte konkurranse fra Osl til Asia og med ett så vell rustet rutenett mot østen, tror jeg personlig at Emirates kunne klart å fylt opp noen ukentlige avganger fra Osl. Ikke bare som transfer, men Dubai er jo også blitt ett populært reisemål.



__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 23:26   #17
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Quote:
Originally posted by MartinLangaas
det har jo blitt diskutert her på forumet om en eventuell potensiell rute fra Osl.
Mange mener at en slik rute er liv laga. Det viser jo seg med de Arabiske flyselskapenes ekspansjon de siste årene og ikke minst med deres fremtidlige planer, at de TØRR!!!!!!!

Hadde da vært morro om de turde komme opp hit. Med INGEN direkte konkurranse fra Osl til Asia og med ett så vell rustet rutenett mot østen, tror jeg personlig at Emirates kunne klart å fylt opp noen ukentlige avganger fra Osl. Ikke bare som transfer, men Dubai er jo også blitt ett populært reisemål.



Må si meg ening der ! Som frekvent Asia farer, ville jeg ikke ha noen motforestillinger med å ta det ene flybyttet i Dubai enn i CPH eller en annen Europeisk by... Dubai er jo osgå interessant i seg selv, og knapt nok lengre bort enn Las Palmas regnet i flytid..
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 23:43   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Quote:

Langt hen ad vejen gør EK det samme - masser og transfer pax og et ry som et selskab med god service. (For SQ's tilfælde holder ry'et ikke med det man reelt oplever men det er en anden sag!)
Den siste tiden har jeg lest flere og flere reiserapporter som IKKE roser EK. Flyene er trange (10 i bredden på 777 sier litt), og servicen ikke så bra som tidligere. De anbefalingene som blir gitt av folk som har prøvd mange selskap fra Gulfen, er å ikke velge EK, men heller Qatar eller Gulf Air. Kanskje EK ekspanderer for fort, og lar det gå ut over kvaliteten på produktet?

Dessuten tror jeg at EK kommer til å gå på en smell etter hvert, ekspansjonen kan ikke fortsette i samme rasende tempo for alltid.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 23:54   #19
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Quote:
Originally posted by DY
Kanskje de har deltatt på samme helgeseminar som O'Leary i Ryanair som også "venter" på endel fly
En aldri så liten digresjon: tror det var lørdag Dagsrevyen stod på i bakgrunnen, mens jeg stod med hodet i matlagingen på kjøkkenet. Med et halvt øre på tv'n synes jeg at O'Leary sa at SAS-sjefen burde gå av og søke jobb i Ryanair...... Hva var det for no'??
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2005, 02:50   #20
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller?

Quote:
Originally posted by LN-SSL
Quote:
Originally posted by DY
Kanskje de har deltatt på samme helgeseminar som O'Leary i Ryanair som også "venter" på endel fly
En aldri så liten digresjon: tror det var lørdag Dagsrevyen stod på i bakgrunnen, mens jeg stod med hodet i matlagingen på kjøkkenet. Med et halvt øre på tv'n synes jeg at O'Leary sa at SAS-sjefen burde gå av og søke jobb i Ryanair...... Hva var det for no'??
Innslag i NRK om Ryanair's ekspansjon. Forsøk nyhetsarkivet til NRK...
DY is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ATR vil produsere 100 fly i året, 90 PAX modell utsatt... LN-AFG Flyforum 0 25-01-2015 11:05
DAT-pax overlatt til seg selv på OSL TCAS Flyforum 5 23-03-2010 15:04
Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss Someone Flyforum 16 21-09-2007 17:55
Er billig-pax fullverdige pax eller Trash2000 Flyforum 33 02-08-2007 09:56
Nye regler for oversendelse av pax-lister (fly til USA) LN-MOW Flyforum 3 12-07-2006 14:19


All times are GMT +2. The time now is 06:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.