Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-09-2007, 18:12   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,435
Default Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Mer info her

Til LH
20 321
4 320
6 319


Til Swiss
9 330-300
2 320

Quote:
Lufthansa now has approximately 170 new aircraft, valued at over 14 billion euros (list price), on order.
:exclamati :huh:

Den totale ordreboken skal vel nå se ca slik ut:
32x: 62
333: 14
346: 7
380: 15
E-190: 30
CRJ-900: 15
748i: 20

Itillegg går det rykter om at LH Cargo skal gå sammen med DHL og bestille 777F


Eller er det interesant å se hvordan LH nå fremstår som ett av verdens mest effektive og lønnsomme flyselskaper etter å blant annet ha fokusert driften kun frakt av passasjerer (Lufthansa mainline), cargo (Lufthansa Cargo) og vedlikehold (Lufthansa Technic), mens alt det andre INKLUDERT bakketjenester som ikke innebærer passasjer kontakt, dvs ramp og slikt har blitt solgt ut
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	lh.jpg
Views:	26
Size:	40.6 KB
ID:	4986  
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 19:22   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Lufthansa kjoerer paa.. Skjoenner ikke helt 748i og CRJ900 ordrene...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 20:17   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,435
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Quote:
Originally posted by Tommy777

Lufthansa kjoerer paa.. Skjoenner ikke helt 748i og CRJ900 ordrene...
Selv om f.eks 748i og 380 er konkurenter så er de ikke identiske og LH mener de passer bra side ved side da de også på enkelte områder utfyller hverandre. Det samme gjelder CRJ og Jungle-jet
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 20:58   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Tommy777

Lufthansa kjoerer paa.. Skjoenner ikke helt 748i og CRJ900 ordrene...
Selv om f.eks 748i og 380 er konkurenter så er de ikke identiske og LH mener de passer bra side ved side da de også på enkelte områder utfyller hverandre. Det samme gjelder CRJ og Jungle-jet
Den forklaringen kjoeper jeg (delvis) for 748, men ikke for CRJ900. Er det ikke mer fornuftig aa ha en type fly som har AKKURAT like mange seter?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 21:52   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Tommy777

Lufthansa kjoerer paa.. Skjoenner ikke helt 748i og CRJ900 ordrene...
Selv om f.eks 748i og 380 er konkurenter så er de ikke identiske og LH mener de passer bra side ved side da de også på enkelte områder utfyller hverandre. Det samme gjelder CRJ og Jungle-jet
Den forklaringen kjoeper jeg (delvis) for 748, men ikke for CRJ900. Er det ikke mer fornuftig aa ha en type fly som har AKKURAT like mange seter?
Nå har vel LH 10-12 CRJ900 allerede, og med 15 i bestilling av den så får de jo en anstendig størrelse på flåten og at det er mulig å få økonomi i driften. Men om E-190 er like romslig som E-170 så er vel mitt klare inntrykk at junglejet'ene er mye mer komfortable og "luftige" enn CRJ'ene.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 23:32   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Jeg "antar" at CRJ'n har lavere CASM, siden det er en 2x stretch. Mener jeg har sett kilder på det, men husker ikke i farten... Tom i hodet for tiden!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2007, 23:35   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Tommy777

Lufthansa kjoerer paa.. Skjoenner ikke helt 748i og CRJ900 ordrene...
Selv om f.eks 748i og 380 er konkurenter så er de ikke identiske og LH mener de passer bra side ved side da de også på enkelte områder utfyller hverandre. Det samme gjelder CRJ og Jungle-jet
Den forklaringen kjoeper jeg (delvis) for 748, men ikke for CRJ900. Er det ikke mer fornuftig aa ha en type fly som har AKKURAT like mange seter?
Nå har vel LH 10-12 CRJ900 allerede, og med 15 i bestilling av den så får de jo en anstendig størrelse på flåten og at det er mulig å få økonomi i driften. Men om E-190 er like romslig som E-170 så er vel mitt klare inntrykk at junglejet'ene er mye mer komfortable og "luftige" enn CRJ'ene.
Jepp, det er nok forklaringen
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 09:57   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Kanskje de har lært flåteplanlegging av SAS?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 10:29   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,414
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

...og kanskje er det ikke så dumt med flere typer!
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 11:04   #10
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Nei, det er en del som ikke helt har fattet forskjellen på dette med enhetsflåte eller ikke enhetsflåte. (Ikke direkte myntet på deg, Tommy777, for det aner meg at du har et visst innblikk i det.. ) Det er rett og slett to ganske så forskjellige produksjonsfilosofier.

Det typiske lavprisselskapet sitter med enhetsflåter. Har man én type fly (for eksempel 737-800 med én type setekonfigurasjon), betjener man markeder hvor man kan tjene penger med akkurat dette flyet og med den setekonfigurasjonen. Alt annet er uinteressant, rett og slett fordi man dermed vil bryte med enkelhetsprinsippet.

Et nettverksselskap har sett seg ut et ruteområde eller et marked man ønsker å betjene. og hvor man allerede har eller ønsker å opparbeide seg spisskompetanse. Detetter handler man inn fly som kan betjene dette markedet. Om dette innebærer at man har to, tre eller ti forskjellige flytyper så spiller ikke dette så stor rolle. Så lenge det er de riktige flytypene i forhold til de markedene man betjener.

Så kan man jo alltids diskutere hvilke selskaper som har lykkes med dette og hvilke som ikke har det...

Men "enhetsflåte" er ingen trylleformel i seg selv, noe Lufthansa er et levende bevis på.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 11:26   #11
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Enig i det, Nick, men her må man avveie mellom å ha en flåte som gir fleksibilitet i forhold til den servicen man skal gi, og kostnadene med det. Fx. har jeg (som riktignok ikke kan SÅ mye om det tekniske) vanskelig for å se hvorfor SAS flyr F50 på Vestlandet, samtidig som WF har Dæsjåtte 300, og SAS selv har Q400. Jeg har en gang lest (i Airliner World tror jeg) at det er noen forskjeller i lastekapasitet som gjorde at SAS også skaffet A321 ved siden av grisene, men er den forskjellen virkelig verdt den ekstra kompleksiteten?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 11:28   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Nick: Slik jeg leste Tommy777 så lurte vel han på hvorfor LH velger to tilsynelatende like maskiner mht passasjerkapasitet som CRJ900 og E-190. Det er selvsagt mulig at disse to maskinene har forskjellige egenskaper i andre dimensjoner som gjør dem egnet til ulike typer operasjoner, men ser man på pax kapasitet så er de vel nokså like.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 12:23   #13
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Man skal vel ikke se bort ifra at Lufthansa ser fordeler i å kunne forhandle med to forskjellige fabrikanter og dermed presse prisene litt ekstra. Ville det ikke være naturlig at CRJ går til Cityline, men Swiss European får ERJ f.eks.?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 12:42   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

ERJ-170 er godkjent for LCY, det er ikke CRJ900
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 12:51   #15
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

De har bestillt E190, så det blir jo interessant å se om de velger å gjøre om noen av disse til E170.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2007, 16:09   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Quote:
Originally posted by Isbamse Jeg har en gang lest (i Airliner World tror jeg) at det er noen forskjeller i lastekapasitet som gjorde at SAS også skaffet A321 ved siden av grisene, men er den forskjellen virkelig verdt den ekstra kompleksiteten?
Det var først og fremst for å feede de større langdistanseflyene (330/340 erstattet 763), dvs kapasitetsøkning på tunge ruter, LHR, FRA osv. Planen var ekspansjon med økt feed fra Mellomeuropa. Det er vesentlig forskjell på 321 og 738 i passende Euro-config.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2007, 17:55   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,435
Default Re: Lufthansa bestiller 41 nye fly til seg selv og Swiss

Swiss skal også etter følgene (gjenn) innstalere 1.klasse på de nye flyene slik at de når får 3 klasser (F, C, Y) mot dagens 2
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair overlot passasjerer til seg selv på flyplass. Rigglaug Småprat 4 19-09-2012 16:33
140 Norwegian-passasjerer overlatt til seg selv i Budapest Rigglaug Småprat 16 29-08-2012 18:41
Lufthansa og SWISS bestiller nye fly FlightDeck Flyforum 18 24-09-2010 10:56
DAT-pax overlatt til seg selv på OSL TCAS Flyforum 5 23-03-2010 15:04
Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller? MartinL Flyforum 51 30-03-2005 16:04


All times are GMT +2. The time now is 02:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.