![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
http://www.nettavisen.no/reise/article2645117.ece
Ryanair annonserer med 1 krone for flyreisen. Det er den aller største reiseløgnen. Denne artikkelen tar for seg gebyrpolicyen til FR, og viser samtidig eksempler på at de billigste reisene blir dyrere enn Norwegian og SAS før man får sukk for seg...
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, det kan fort bli dyrt å reise med Ryanair. Hvis man skal ha med seg to kofferter à 25 kilo, sjekke inn på flyplassen, endre dato osv.
Nå er det en gang sånn at de færreste passasjerer gjør disse tingene. De aller aller fleste sjekker inn på nettet, og jeg vil tro at det i snitt er under et halvt kolli bagasje pr. passasjer i snitt på en Ryanair avgang. Det betyr at over halvparten av de reisende ikke sender bagasje. Jeg var en runde og så på biler igår. Eksempelvis ble Audi A5 annonsert fra 380.000 (omtrent), men med to sett hjul, og litt annet av ting og tang, så havnet man rett over 500.000, det vil si over hundre tusen over basisprisen. Sånn er det bare....
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
det er heller ikke noe problem å bestille billett hos Ryanair til 1 krone + kredittkortgebyr som også Norwegian tar, eller Debet kort hos Ryanair ikke koster noen ting tilsvarende Norwegian. Ryanair tak ikke online sjekk in gebyr på kr. 50,- på kampanjebillettene, og dermed er det null problem å få tak i billetter til 1 kroner hos Ryaniar heller.
bagasjeprisen på Ryanair har blitt satt ned til 100 per vei uansett flylengde - så hvis du skal til Alicante så er vel dette faktisk billigere enn Norwegian. og når det gjelder å endre billetter - kjøp billigste økonomiklasse på KLM/AirFrance/BA og spør om å få endre billetten - det du får til svar da er at du må kjøpe ny billett. Dere må gjerne harseleder med Ryanair og fortsette å gjøre det, men problemet med de som skriver artikler som denne er at de gjør alt de kan for at en aktør skal komme værst ut av det til alle tider selv om Ryanair sin gebyrpolitikk ikke er vesentlig værre enn Norwegian sin. Et eksempel er at vi dro til Paris med Norwegian for et par uker siden, og tenkte vi skulle legge til en ekstra bagasje - dette var ikke mulig på deres nettsider, og siden det var så lang ventetid på telefon så gadd vi ikke å vente. ente dermed opp med å betale dobbel pris på flyplassen. dette er ikke noe problem hos Ryaniar - og kan gjøres helt frem til 4 timer før avreise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() Var helt overassket da jeg satt og sammenlignet billetter til nå i Juli. SAS og Norwegian var omtrent helt like i pris.
![]() |
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg er så glad for at FR fans'en klarer å motivere seg til å forsvare FRs avgiftspolitikk og med glede fly med dem.
Jeg for min del gleder meg stort over å slippe å fly med dem! Og før noen kommer inn og modererer meg her, skal jeg med glede gi 2 gode grunner til det: 1. Den dagen ting ikke går etter planen, føler jeg meg mange ganger bedre ivaretatt av SAS/tilsvarende fullprisselskap. 2. Jeg er drittlei det avgiftshysteriet deres, og føler for å boikotte dem bare på det grunnlaget. Jeg har saktens råd til å kjøpe billett med SAS de gangene jeg skal reise. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hahahahahaha, nå tenkte jeg at nå får jeg prøve dette selv og skulle til å bestille billett med Ryanair. Kjempetilbud. "1 million seats 99 NOK one way" står det på forsiden.
Jaja tenkte jeg, det kommer jo en dusin avgifter i tillegg, vi prøver. Så jeg leter fram et fly, legger inn alle opplysninger osv. Så er det på tide å legge inn kortdata. Hmm, 50 kroner for å betale med Visa.... MEN trekk fra kortet: NOK 51!!! Billigere en annonsert ![]() Men så kommer vel check-in fee i tilleg? Må det betales når man sjekker inn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Jeg har reist mange ganger med Ryanair selv, og jeg har hatt mye besøk fra utlandet som har kommet med Ryanair. Har til dags dato aldri betalt over 1000 kroner for en billett tur/retur, selv med alle gebyrer. Jeg har flere ganger reist tur/retur for 2 kroner, inkludert alt. I mine øyne gjør noen dette mer vanskelig enn det egentlig er. OK, peak season er peak season, enten det er Ryanair, Norwegian eller SAS. Er etterspørslen stor, så er det få billige plasser. Det skulle bare mangle. Men reiser man litt annerledes, kan man få virkelig billige reiser rundt omkring i Europa. IMM
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
1. En Audi A5 til 380.000 er en komplett ferdig bil, ekstrautstyret er ikke noe du MÅ ha for at den skal virke eller at du skal få den ut av butikken. 2. På eksempelvis det andre settet hjul kan du velge nøyaktig hvilken leverandør du vil og sette alle disse opp mot hverandre. At man kanskje ikke ønsker basismodellen er en helt annen sak, men det er valgfritt. Hos Ryanair kommer du liksom ikke helt unna å måtte sjekke in... ![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Og en liten detalj på Audien er "fritt levert i Drammen" ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det meste her er fair nok, greia med FR er at du får hva du betaler for. Du blir ikke lovet en vassen sandwich, du blir ikke lovet champagne. Hva du kjøper er en reise fra A til B og det får du. FR oppfyller sine forpliktelser om det kanselleres eller diverteres, om det er utenfor FR's kontroll bruker de ikke ressurser annet enn buss til dest. De få gangene vi har teknisk flyes ny maskin inn, da blir det litt venting, men flighten går. De ganger været hindrer oss så er det ikke stort vi kan gjøre, vi er cat III men det er ikke så mange plasser vi flyr til som er det og det er jo litt kjipt, men har selv bare vært med på å diverteen gang på nesten tre år.
Når du kjøper en bussbillett får du en bussbillett, ikke limousin. Tror forøvrig alle vilkår er publisert på ryainair.com og på billetten, bare å lese før man kjøper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Dermed blir produktet et heller dårlig kjøp sammenliknet med DY, SK og BA - og får du egentlig da hva du betaler for...? (btw - spørsmålet var retorisk ![]()
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fortsatt skjønner dere ikke en ting
![]() selv bor jeg i Sandefjord og skal på Michael Jackson konsert i London 19. august. Jeg betalte kr. 200 - eller 199 kroner totalt for tur/retur inkludert alle avgifter for å være nøyaktig tur/retur med Ryanair ut på morgenen 19. august og retur 20. august utpå dagen. skulle jeg ha dratt til Oslo for å ta Norwegian for 900 kroner og betalt 700 for toget tur/retur? tror ikke det. skulle jeg flydd til via København med SAS og betalt mer enn 3000 kroner per person - tror ikke det heller. jeg hadde heller betalt 2000 per person med Ryanair for å slippe å reise til Gardermoen. det kommer helt an på hvor du bor og tilbud for tilsvarende eller tilnærmet tilsvarende hva du er villig til å betale og hva du mener er best. de som reiser med Ryanair mener tydligvis at det er å foretrekke fremfor å reise med andre selskaper - jeg skjønner det godt som ikke kan tenke meg værre enn å lande på Gardermoen når jeg kunne ha landet på Torp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er selvfølgelig en annen skål for deres som bor i Sandefjord. For oss andre som bor nærmere en annen flyplass, blir det litt enklere å reise med det som er tilgjengelig i nærheten enn å farte helt til Torp for å komme avgårde.
Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å avslutte en tur med å kjøre fra Torp til Krsand! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Her er smørbrødlista til Norwegian Kredittkortgebyr: 40.- Forhåndskjøpt bagasje Pr. koffert innenriks: 40.- hver vei Pr. koffert storby (inkl. ARN og CPH) 55.- hver vei Andre destinasjoner: 60.- hver vei Bagasjegebyr som betales etter du har kjøpt billetten på nett Pr. koffert innenriks: 80.- hver vei Pr. koffert storby (inkl. ARN og CPH) 120.- hver vei Andre destinasjoner: 120.- hver vei Setereservasjon Pr. koffert innenriks: 40.- hver vei Pr. koffert storby (inkl. ARN og CPH) 50.- hver vei Sør Europa: 60.- hver vei Afrika: 80.- hver vei Så skal en Tromsøværing til sør Europa med en familie på 4, blir regnestykket slik: 4 kofferter: 800.- Setereservasjon: 800.- Kredittkortgebyr: 40.- Totalt 1640.- Jaggu sa jeg reiseløgn.... Norwegian er like ille som Ryanair, bortsett fra dersom du kun reiser med håndbagasje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Jaja, så bryr den gjennomsnittlige Tromsøværingen på familieferie til Europa ganske lite om setereservasjon, så lenge familien sitter samlet? Det skjer jo hvis man bestiller sammen. Med noen andre flyselskaper betaler man jo for setereservasjon og bagasje uansett om man vil eller ikke...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dersom jeg har 2 barn med meg og flyene er fulle, er jeg ikke klar for å gamble på at jeg får seter sammen. Hver eneste dag på tusenvis av fulle flighter skjer det at folk ikke får sitte sammen, det vet du meget godt som jobber i bransjen.
Så dersom man ikke sikrer seg seter på forhånd vil GAen si, sorry vi er full, kan ikke flytte folk fordi hele flyet er fullt og vi har ikke 4 seter sammen. Så da blir det samme DY greiene igjen, "slappa, du trenger ikke kjøpe seter, ta det som det kommer".. Vel, mange liker ikke å reise på den måten. At folk ikke gjennomskuer hva som er fakta her, fatter jeg ikke. Når DY startet å charge for bagasje, seter og nå kredittkort, går billettprisene da ned?? Selvsagt ikke.. Dette er UTELUKKENDE ekstra revenue. DY setter prisene OPP ikke ned. Da man ikke kunne charge ekstra for fuel som man gjorde i en periode fordi folk reagerte på at man charget ett fuel surcharge når oljeprisen var i kjelleren, hva gjorde man? Jo, DY fjernet fuel tillegget og satte opp prisene til AKKURAT samme nivå som man var inkludert fueltillegget Så stikk fingern i jorda, DY gjør dette for å skvise ut mer penger av passasjerene, ikke for å få prisene ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
At FR er et greit alternativ for de som bor nær en flyplass de flyr fra er opplagt, på samme måte som de som bor i Østfold nok har ekstra mange reiser med Norwegian fra Rygge. Men det er vel strengt tatt en annen debatt enn den om prispolitikken deres som er tema for denne tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Airborne
|
![]() Quote:
![]() I tillegg tar seg vel de fleste heller bryet med å finne frem debit-kortet enn å betale for kredittkort, noe som gir lavere utgifter for Norwegian... (i og med at avgiftene gjelder for fritidsreisende, da de fleste bedriftsavtaler går utenom, som blir sagt i den andre tråden). Last edited by Keypoint; 12-06-2009 at 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Du så den ikke før du hørte den. Og da var den vekk, | Desk pilot | Flyforum | 1 | 19-12-2007 16:11 |
Heathrow T5: Den største bygningen i Storbritannia | sirpjalle | Flyforum | 1 | 04-05-2007 17:53 |
Den enes død, den annens brød | jb1 | Flyforum | 2 | 19-03-2007 12:35 |
OT: Den aller største..... | CK | Flyforum | 7 | 27-09-2005 13:35 |
Maersk Air tror på den største fremgang i Billund | Guest | Flyforum | 4 | 07-10-2004 11:33 |