Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-10-2004, 08:40   #1
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Maersk Air tror på den største fremgang i Billund

fra www.berlingske.dk


Quote:
Jysk udrejse Den benhårde kamp om jysk erhvervslivskunder mellem SAS og København på den ene side, Billund og en række flyselskaber på den anden, skræmmer ikke i det jyske. - »Udrejsetrafik for jyder kan foregå både bedre og billigere fra Billund,« siger lufthavnschef.

»Jeg tror potentialet for vækst er størst i Jylland. Jeg tror markedet for flyrejser fra København er ved at være mættet.«
En bemærkning, fremsat af adm. direktør for Maersk Air, Finn Øelund, da vi en stille eftermiddag sidder i den lyse, flotte terminal i Billund Lufthavn og skuer ud over flypladsen med fem Maersk Air-fly og en enkelt fra SAS.

Der lyder ingen protester fra lufthavnschef Jørgen Krab Jørgensen i den anledning, og heller ikke fra Cimber Airs adm. direktør Jørgen Nielsen, som allerede under kaffen har bemærket, »at indenrigstrafikken i Danmark står i stampe, så længe, der er en afgift på op til 150, - kr. for en returbillet, for eksempel til Sønderborg, Karup eller Rønne,« hvor Cimber Air også flyver.

Undtagelsen kan være SAS, som med gennemgående billetter til udlandet selv kan sætte den samlede billetpris via København. Noget som i høj grad bruges i konkurrencen med Billund, hvilket vi konstaterer ved selvsyn på SAS-flyet ud og hjem. Det er fyldt, og langt de fleste passagerer ser ud til at komme hjem fra eller være på vej til udlandet.

Vil udvikle Billund

Jørgen Nielsen kunne ellers godt være lidt tvedelt, fordi han med Cimber Air lægger masser af kræfter i at øge udlandstrafikken og også har satset en hel del på København med nye ruter i foråret til Basel, Bukarest og Kiev - og endnu en på vej til Polen. Samtidig har Cimber Air leaset to fly til SAS til otte nye ruter fra København med start 31. oktober.

Han løber imidlertid ikke fra sine jyske rødder og fastslår: »Vi vil være med til at udvikle trafikken ud af Billund. Derfor er jeg spændt på de ruter (fem), vi fra november overtager fra Maersk Air og fortsætter med Canadair-jet, blot til 50 personer, hvilket bør give langt bedre økonomi og mulighed for endnu flere daglige afgange.«

Det er heller ikke fordi Maersk Air ligger på den lade side. Udover en række charterafgange er der massiv gang i rutefly til udlandet. I Billund kan de det der med at flette fingre med hinanden. Maersk Air flyver tre gange om dagen til London helt som sig selv. Til Amsterdam er der tre daglige afgange i samarbejde (code share) med KLM, fire fra sommerfartplanen, to til Frankfurt i samarbejde med Lufthansa og tre til Paris sammen med Air France.

»Vi skal såvel i København som i Billund nu i gang med den egentlige lakmusprøve med vort nye koncept fra 31. oktober med tre forskellige klasser om bord. Forhåndsinteressen har været dejlig stor på de fleste ruter, kun et par enkelte halter fra København,« siger Finn Øelund.

Jørgen Nielsen og Cimber Air kender også samarbejdets kunst til udlandet fra Billund. Det gælder for eksempel to daglige afgange (code share) med Lufthansa til München og allerede nu er en tredje på vej. Cimber Air har selv i den ny fartplan tre daglige afgange til Oslo, to til Stockholm, tre til Aalborg, to til Bruxelles og en til Milano.

I det hele taget er ruterne til Bruxelles fra både København og Billund måske en smule overvurderet - fordi SAS her er meget stærk med indgåede firmaaftaler bl.a. med en rammeaftale med Statens Indkøbsservice.

Det skal vise sig, for også Sun-Air, i samarbejde med SN Brussel, kaster sig ud i konkurrencen til Bruxelles fra den ny fartplan. Samtidig begynder selskabet, som er trediestørste i Billund også at flyve til Helsingfors i et samarbejde med Finnair. I forvejen flyver Sun Air i et samarbejde med British Airways til Düsseldorf, Manchester, Gøteborg og Oslo. Danish Air Transport flyver til Bergen, Florø og Stavanger og endelig har Air Lithuania daglige afgange til Kauna, og Atlantic flyver til Færøerne to gange om ugen i vinter.

Dansk industri vest for Storebælt

Lufthavnschef Jørgen Krab Jørgensen noterer med tilfredshed, at udenrigstrafikken fra januar til juli er steget fra 426.348 i fjor til 509.029 passagerer i år. »Udrejsetrafik for jyder kan foregå både bedre, hurtigere og billigere fra Billund,«. Den opfattelse bekræftes af mange jyske rejsebureauer. I dag befinder to trediedele af dansk industri sig vest for Storebælt og bliver dermed et marked for rejser fra Billund til udlandet. Det harmonerer meget godt med, at 90 procent af passagertallet udgøres af udlandsrejsende.

Vi sidder i et mødelokale i den supermoderne terminal på 40.000 kvadratmeter, som sagtens kan rumme endnu flere passagerer denne tirsdag eftermiddag. Der er plads til udvidelser, men der er klar fremgang i den 40-årige gamle lufthavn. I år med ca. 1,8 mio. passagerer og kapacitet til det dobbelte, hvis de ikke alle sammen kommer på èn gang.

Til beroligelse for Københavns Lufthavns lederstab, hvis man skulle føles sig truet, fastslår Krab Jørgensen i en rapport fra august: »Lufthavnen er blevet et center for international passagerflyvning fra Vestdanmark og har befæstet sin position som landets næststørste lufthavn. Der er ingen tanker om at ændre på det forhold.«
Guest is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2004, 09:57   #2
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'Maersk Air tror på den største fremgang i Billund'

Quote:

Jørgen Nielsen kunne ellers godt være lidt tvedelt, fordi han med Cimber Air lægger masser af kræfter i at øge udlandstrafikken og også har satset en hel del på København med nye ruter i foråret til Basel, Bukarest og Kiev - og endnu en på vej til Polen. Samtidig har Cimber Air leaset to fly til SAS til otte nye ruter fra København med start 31. oktober.
Hmm - endnu en på vej i Polen. Her tales vel ikke om Wroclaw som Cimber efterhånden har fløjet par år...

Eneste mulighed for ny destination på det polske marked må være Katowice - alle andre mulige polske destinationer betjenes allerede fra CPH.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2004, 10:04   #3
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'Maersk Air tror på den største fremgang i Billund'

Quote:
»Vi skal såvel i København som i Billund nu i gang med den egentlige lakmusprøve med vort nye koncept fra 31. oktober med tre forskellige klasser om bord. Forhåndsinteressen har været dejlig stor på de fleste ruter, kun et par enkelte halter fra København,« siger Finn Øelund.
Gad vide hvilke det er der "halter" - håber lidt det er FRA fra CPH, men det kunne også være BRU - det vil kunne frigive ressourcer til nye BLL ruter.

Det virker i artiklen også lidt som at QI trækker lidt på BRU -
Quote:
Det gælder for eksempel to daglige afgange (code share) med Lufthansa til München og allerede nu er en tredje på vej.
Hvor skal flyet til denne tredie komme fra? Er QI til BRU allerede en død sild? eller kommer der endnu en QI CRJ til BLL? Hvorlænge løber den lease aftale de har med AF for LYS-LHR?
Guest is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2004, 11:09   #4
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Replying to Topic 'Maersk Air tror på den største fremgang i Billund'

CPH-BRU halter, det har DM tidligere givet udtryk for.
Mht. FRA mon ikke man vil forsøge at forbedre tiderne/frekvens så
snart man har det antal slots der skal til ! (tror ikke de giver op på denne).
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2004, 11:33   #5
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Replying to Topic 'Maersk Air tror på den største fremgang i Billund'

Ved udgangen af 2003 var der ingen nye fly i ordre.
Gætter på DM har skiftet princip til at leje/lease pga. for stor afskrivning
på ejede/købte fly.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Igen fremgang i Billund Bll spotter Flyforum 2 02-04-2008 12:31
Igen stor fremgang i Billund Bll spotter Flyforum 1 02-07-2007 08:48
Fremgang i Billund på 4,7% Bll spotter Flyforum 0 01-02-2006 12:26
Stor fremgang i Billund Bll spotter Flyforum 2 01-12-2005 21:19
Fremgang i Billund Bll spotter Flyforum 0 01-05-2005 16:39


All times are GMT +2. The time now is 12:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.