Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 05-06-2009, 09:20   #1
O_K_
ScanFlyer Silver

Default Anbefalt reiseforsikring for jobbreisende

Jeg skal ha ny reiseforsikring fra høsten, ettersom Lyberg & Partnere slutter med å formidle Europeiske så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne gjøre en toalvurdering av hva som er best. Vet det er mange andre her som også reiser en del i jobb, så det kunne være interessant å høre hva dere bruker.

Det som har plaget meg mest er at det virker som mesteparten av reiseforsikringene her i Norge er lagt opp mot fritidsreiser. Det er for liten (og for sen) utbetaling av erstatning ved forsinket bagasje, og ofte ganske små forsikringssummer på bagasjen. Det har skjedd mer enn en gang at jeg har måttet kjøpe ny dress i en fremmed by, eller til og med på CPH på vei til Japan. Da har man ikke tid til å lete opp de billigste butikkene, det er rett inn på første store senter, og få tak i det man skal ha.

En dress (eller bukse og jakke, litt ettersom), og et par brukbare skjorter kommer fort på mange 1000NOK, og havner ofte innerst i garderobeskapet når man kommer hjem, ettersom man tar det første og beste man finner. Om man da må betale over halve prisen selv, pga begrensninger i reiseforsikring er det litt surt.

Etter et par dårlige opplevelser har jeg derfor alltid satset på dobbeltforsikring, Europeiske + Diners eller AmEx sin kortforsikring. Dette gir selvfølgelig ikke dobbel utbetaling, men så vidt jeg har forstått blir beløpsgrensene lagt sammen, så maksutbetalingen blir høyere.

Helst skulle jeg hatt en forsikring som dekket 5000 engang + 500 per døgn forsinket bagasje, minst 20000, kanskje opp mot 30000 i erstatning for bagasje. Og at den har brukbare villkår for innhenting av reiserute. Om noen har personlige erfaringer med innhenting av reiserute er det veldig interessant. Hva kreves f.eks. av marginer for at forsikringsselskapet skal betale innhenging?

Posting Rules