Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2009, 00:46   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Norwegian Flypassasjerer på vent hele dagen

- Informasjonen har vært elendig, sier frustrert flypassasjer på Evenes.

Femti-seksti flypassasjerer har måttet vente hele dagen på at morgenflyet til Norwegian skulle klare å restarte instrumentene om bord.

http://www.ht.no/incoming/article262184.ece

Synes dette var litt interessant:


- Er det ikke en selvsagt sak å samarbeide med SAS når uhellet er ute?

- Såvidt jeg har forstått ønsker ikke SAS noe samarbeid om å utnytte ledig kapasitet når det oppstår spesielle situasjoner. Det har vært diskutert. Noen passasjerer har sikkert booket om på eget initiativ i dag, og de får naturligvis refundert billetten, det skulle bare mangle. Hvis noen trenger hotell i Oslo som følge av forsinkelsen, ordner vi det også, sier Skånevik.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 01:33   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

SAS og DY har intet interlinesamarbeid, så det eneste som kan gjøres er at DY gir SAS et kredittkort. Helt normal prosedyre når man jobber i et selskap uten interline. Been there, done that, cashed out!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 01:35   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Fair enough, men synes kommentaren - Såvidt jeg har forstått ønsker ikke SAS noe samarbeid var passelig interessant. Hadde DY villet kunne de interlinet up the wazoo
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 05:53   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,333
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...

Nå på NRK P1 klokken 06:30 gikk Norwegian langt i og si at de måtte se på et samarbeid med SAS i slike tilfeller i fremtiden...hvordan de følger opp dette blir spennende å se.

Last edited by EB; 29-05-2009 at 06:43.
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 07:35   #5
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Nå var jeg tilfeldigvis i terminalen hele dagen. Informasjonen kom den, men det er klart når folk ikke får den informasjonen de ønsker og høre, blir det raskt "kaos og elendig informasjon". Det samme ser man på Gardermoen hver eneste vinter. "Elendig informasjon, kaos, skulle tro de kunne bedre enn dette!"
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 07:58   #6
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Hvem har handling for Norwegian på Evenes....? Er det ikke SGS......
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:04   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,698
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Hvordan når situasjonen er - har SK sendt pax med DY i slike situasjoner?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:06   #8
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,681
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Vet ikke hvordan det er med dere, men går det mer enn 5 timer uten noe særlig utvikling så hadde jeg nok tatt saken i egne hender og booket en billett med SAS. Regningen sendes selvfølgelig til DY i etterkant og jeg ville nok følt at jeg hadde hatt en god sak. Kjedelig for de som ble rammet og dårlig/uheldig håndtert av DY.
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:23   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...
Proffe? Jeg vil kalle det uproft å legge delvis skyld over på SAS i en situasjon som DY helt og holdent har ansvaret for. Hadde DY kjøpt billetter hos SAS, så hadde pax selvfølgelig kommet seg til Oslo. Man trenger ikke noe samarbeid for å få til det.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:26   #10
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Vet ikke hvordan det er med dere, men går det mer enn 5 timer uten noe særlig utvikling så hadde jeg nok tatt saken i egne hender og booket en billett med SAS. Regningen sendes selvfølgelig til DY i etterkant og jeg ville nok følt at jeg hadde hatt en god sak. Kjedelig for de som ble rammet og dårlig/uheldig håndtert av DY.
Tror ikke du kommer så veldig langt med det. Men etter 5 timer kan du annulere reisen og få billetten refundert. Om du velger å reise med et annet selskap er en frivillig sak

Når det gjelder informasjon så må jeg si meg enig med catocontrol. Du kan gi informasjon 100 ganger til alle og enhver personlig og fremdeles få høre at det er elendig informasjon, rett og slett fordi du ikke kan si "nå er det fikset".

Et IRR-samarbeid med SAS er selvfølgelig fornuftig men det er jo ikke sikkert det alltid er like fornuftig der og da. Slike feil som i går lar seg gjerne løse forholdsvis raskt. Ingen grunn til å sende pax til konkurenten med andre ord. Men så begynner ting å balle på seg og da kommer etterpåklokskappen. Samtidig så kan det jo også tenkes at SAS ikke hadde ledig plass f.eks.?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:31   #11
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:32   #12
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...

Nå på NRK P1 klokken 06:30 gikk Norwegian langt i og si at de måtte se på et samarbeid med SAS i slike tilfeller i fremtiden...hvordan de følger opp dette blir spennende å se.
EB, dette er da ikke profft av DY? Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.

Som jcnorway skriver, etter 5 timer hadde jeg også tatt saken i egne hender, det får da være måte på tafatthet. En annen sak er jo hvor mange alternativer pax egentlig har fra Evenes, det vet jeg ikke noe om.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:44   #13
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.
En fartsmåler er da et instrument. Står nok verre til med din kunnskap enn med medias kunnskap i dette tilfelle Og media har nok bare fått beskjed av DY/SGS at det var instrumentfeil...som da også var korrekt.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:54   #14
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
EB, dette er da ikke profft av DY? Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.
Hørt om ironi?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
En fartsmåler er da et instrument. Står nok verre til med din kunnskap enn med medias kunnskap i dette tilfelle Og media har nok bare fått beskjed av DY/SGS at det var instrumentfeil...som da også var korrekt.
Fartsmålern er da minst 50 gang mer spesifikt enn "instrumenter" - og iallefall ikke det samme som at "instrumenter sviktet" i tjukk, uthevet skrift...... Media har i dette tilfelle ikke fått beskjed av DY, ut i fra teksten har de sitert en fyr som har sitti på Evenes og surka en hel dag. I stedet kunne jo avisa brukt litt mer tid på å finne den faktiske feilen, evt kontaktet DY? Man forventer seg litt mer substans i det man leser, og ikke noe halvveis løsaktig noe.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:58   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.
Er det ikke du som skal ha flyskrekk her, og la deg skremme av slikt?
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 11:23   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Da jeg jobbet for Norwegian på Flesland overførte vi passasjerer til SAS når vi selv fikk problemer (i et visst omfang).
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 12:13   #17
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
I stedet kunne jo avisa brukt litt mer tid på å finne den faktiske feilen, ..
Jøss, har avisa egne flyteknikere? Tøft!

Quote:
Man forventer seg litt mer substans i det man leser, og ikke noe halvveis løsaktig noe...
Og hva er det "man" forventer da, om man tør spørre? Tekniske håndbøker i populariserte utgaver, tilrettelagt for det avislesende publikum?
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 12:39   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
Jøss, har avisa egne flyteknikere? Tøft!

Og hva er det "man" forventer da, om man tør spørre? Tekniske håndbøker i populariserte utgaver, tilrettelagt for det avislesende publikum?
Så, så... Vi skjønner jo at det for journalistene er snakk om å litt mer detaljert informasjon om faktisk feil - ikke at journalistene skal finne feilen... For de fleste vil jeg likevel anta at informasjon som tilsier en instrumentfeil er greit nok detaljeringsgrad på informasjonen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 12:46   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Da jeg jobbet for Norwegian på Flesland overførte vi passasjerer til SAS når vi selv fikk problemer (i et visst omfang).
Men da var det, som MOW sier, på basis av et kredittkort - og ikke noen interline-avtale...(DY skrev neppe ut FIMs og annet kos... - med mindre DY hadde avtale med SK - noe jeg i grunnen tviler på)...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 14:10   #20
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Så, så... Vi skjønner jo at det for journalistene er snakk om å litt mer detaljert informasjon om faktisk feil - ikke at journalistene skal finne feilen... For de fleste vil jeg likevel anta at informasjon som tilsier en instrumentfeil er greit nok detaljeringsgrad på informasjonen.
Jeg vil ha all informasjon, de skulle gitt en grundig redegjørelse for symptomene, hva de feilsøkte, hva feilen var, hvordan de utbedret den og eventuellt hva de skal gjøre for å unngå liknende i fremmtiden. Det hadde vært utrolig gøy å lese (for meg), men dessverre så ser det ikke ut til at noe flysellskap jeg vet om har så god informasjon.

Eventuellt kunne de hatt et kamerateam som fulgte mekanikeren, og vist det live inne på TV, da hadde jo alle sett at de faktisk jobbet med problemet, og jeg hadde antagelig sittet med notatblokk og skrevet detaljer;-)
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TCS A330-300 på bakken hele dagen på OSL raider66 Småprat 3 04-03-2015 21:24
Vennligst vent bak linjen BSSW Småprat 22 14-09-2014 17:54
Vennligst vent, tårnmannen drikker te! Blubird Flyforum 10 06-04-2006 10:50
Tenker koffert hele dagen... Hurum Flyforum 1 22-02-2006 19:36


All times are GMT +2. The time now is 07:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.