Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2009, 00:46   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Norwegian Flypassasjerer på vent hele dagen

- Informasjonen har vært elendig, sier frustrert flypassasjer på Evenes.

Femti-seksti flypassasjerer har måttet vente hele dagen på at morgenflyet til Norwegian skulle klare å restarte instrumentene om bord.

http://www.ht.no/incoming/article262184.ece

Synes dette var litt interessant:

- Er det ikke en selvsagt sak å samarbeide med SAS når uhellet er ute?

- Såvidt jeg har forstått ønsker ikke SAS noe samarbeid om å utnytte ledig kapasitet når det oppstår spesielle situasjoner. Det har vært diskutert. Noen passasjerer har sikkert booket om på eget initiativ i dag, og de får naturligvis refundert billetten, det skulle bare mangle. Hvis noen trenger hotell i Oslo som følge av forsinkelsen, ordner vi det også, sier Skånevik.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 01:33   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

SAS og DY har intet interlinesamarbeid, så det eneste som kan gjøres er at DY gir SAS et kredittkort. Helt normal prosedyre når man jobber i et selskap uten interline. Been there, done that, cashed out!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 01:35   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Fair enough, men synes kommentaren - Såvidt jeg har forstått ønsker ikke SAS noe samarbeid var passelig interessant. Hadde DY villet kunne de interlinet up the wazoo
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 05:53   #4
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...

Nå på NRK P1 klokken 06:30 gikk Norwegian langt i og si at de måtte se på et samarbeid med SAS i slike tilfeller i fremtiden...hvordan de følger opp dette blir spennende å se.

Last edited by EB; 29-05-2009 at 06:43.
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 07:35   #5
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Nå var jeg tilfeldigvis i terminalen hele dagen. Informasjonen kom den, men det er klart når folk ikke får den informasjonen de ønsker og høre, blir det raskt "kaos og elendig informasjon". Det samme ser man på Gardermoen hver eneste vinter. "Elendig informasjon, kaos, skulle tro de kunne bedre enn dette!"
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 07:58   #6
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Hvem har handling for Norwegian på Evenes....? Er det ikke SGS......

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:04   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Hvordan når situasjonen er - har SK sendt pax med DY i slike situasjoner?

Old 29-05-2009, 08:06   #8
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Vet ikke hvordan det er med dere, men går det mer enn 5 timer uten noe særlig utvikling så hadde jeg nok tatt saken i egne hender og booket en billett med SAS. Regningen sendes selvfølgelig til DY i etterkant og jeg ville nok følt at jeg hadde hatt en god sak. Kjedelig for de som ble rammet og dårlig/uheldig håndtert av DY.

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:23   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...
Proffe? Jeg vil kalle det uproft å legge delvis skyld over på SAS i en situasjon som DY helt og holdent har ansvaret for. Hadde DY kjøpt billetter hos SAS, så hadde pax selvfølgelig kommet seg til Oslo. Man trenger ikke noe samarbeid for å få til det.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:26   #10
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Vet ikke hvordan det er med dere, men går det mer enn 5 timer uten noe særlig utvikling så hadde jeg nok tatt saken i egne hender og booket en billett med SAS. Regningen sendes selvfølgelig til DY i etterkant og jeg ville nok følt at jeg hadde hatt en god sak. Kjedelig for de som ble rammet og dårlig/uheldig håndtert av DY.
Tror ikke du kommer så veldig langt med det. Men etter 5 timer kan du annulere reisen og få billetten refundert. Om du velger å reise med et annet selskap er en frivillig sak

Når det gjelder informasjon så må jeg si meg enig med catocontrol. Du kan gi informasjon 100 ganger til alle og enhver personlig og fremdeles få høre at det er elendig informasjon, rett og slett fordi du ikke kan si "nå er det fikset".

Et IRR-samarbeid med SAS er selvfølgelig fornuftig men det er jo ikke sikkert det alltid er like fornuftig der og da. Slike feil som i går lar seg gjerne løse forholdsvis raskt. Ingen grunn til å sende pax til konkurenten med andre ord. Men så begynner ting å balle på seg og da kommer etterpåklokskappen. Samtidig så kan det jo også tenkes at SAS ikke hadde ledig plass f.eks.?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:31   #11
Polaris
Free Luigi

Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.
Old 29-05-2009, 08:32   #12
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post

Nå på NRK P1 klokken 06:30 gikk Norwegian langt i og si at de måtte se på et samarbeid med SAS i slike tilfeller i fremtiden...hvordan de følger opp dette blir spennende å se.
EB, dette er da ikke profft av DY? Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.

Som jcnorway skriver, etter 5 timer hadde jeg også tatt saken i egne hender, det får da være måte på tafatthet. En annen sak er jo hvor mange alternativer pax egentlig har fra Evenes, det vet jeg ikke noe om.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:44   #13
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.
En fartsmåler er da et instrument. Står nok verre til med din kunnskap enn med medias kunnskap i dette tilfelle Og media har nok bare fått beskjed av DY/SGS at det var instrumentfeil...som da også var korrekt.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 08:54   #14
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
EB, dette er da ikke profft av DY? Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.
Hørt om ironi?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
En fartsmåler er da et instrument. Står nok verre til med din kunnskap enn med medias kunnskap i dette tilfelle Og media har nok bare fått beskjed av DY/SGS at det var instrumentfeil...som da også var korrekt.
Fartsmålern er da minst 50 gang mer spesifikt enn "instrumenter" - og iallefall ikke det samme som at "instrumenter sviktet" i tjukk, uthevet skrift...... Media har i dette tilfelle ikke fått beskjed av DY, ut i fra teksten har de sitert en fyr som har sitti på Evenes og surka en hel dag. I stedet kunne jo avisa brukt litt mer tid på å finne den faktiske feilen, evt kontaktet DY? Man forventer seg litt mer substans i det man leser, og ikke noe halvveis løsaktig noe.
Old 29-05-2009, 08:58   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Er det ikke du som skal ha flyskrekk her, og la deg skremme av slikt?
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 11:23   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Da jeg jobbet for Norwegian på Flesland overførte vi passasjerer til SAS når vi selv fikk problemer (i et visst omfang).
Old 29-05-2009, 12:13   #17
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
I stedet kunne jo avisa brukt litt mer tid på å finne den faktiske feilen, ..
Jøss, har avisa egne flyteknikere? Tøft!

Quote:
Man forventer seg litt mer substans i det man leser, og ikke noe halvveis løsaktig noe...
Og hva er det "man" forventer da, om man tør spørre? Tekniske håndbøker i populariserte utgaver, tilrettelagt for det avislesende publikum?
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 12:39   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
Jøss, har avisa egne flyteknikere? Tøft!

Og hva er det "man" forventer da, om man tør spørre? Tekniske håndbøker i populariserte utgaver, tilrettelagt for det avislesende publikum?
Så, så... Vi skjønner jo at det for journalistene er snakk om å litt mer detaljert informasjon om faktisk feil - ikke at journalistene skal finne feilen... For de fleste vil jeg likevel anta at informasjon som tilsier en instrumentfeil er greit nok detaljeringsgrad på informasjonen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 12:46   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Da jeg jobbet for Norwegian på Flesland overførte vi passasjerer til SAS når vi selv fikk problemer (i et visst omfang).
Men da var det, som MOW sier, på basis av et kredittkort - og ikke noen interline-avtale...(DY skrev neppe ut FIMs og annet kos... - med mindre DY hadde avtale med SK - noe jeg i grunnen tviler på)...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 14:10   #20
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Så, så... Vi skjønner jo at det for journalistene er snakk om å litt mer detaljert informasjon om faktisk feil - ikke at journalistene skal finne feilen... For de fleste vil jeg likevel anta at informasjon som tilsier en instrumentfeil er greit nok detaljeringsgrad på informasjonen.
Jeg vil ha all informasjon, de skulle gitt en grundig redegjørelse for symptomene, hva de feilsøkte, hva feilen var, hvordan de utbedret den og eventuellt hva de skal gjøre for å unngå liknende i fremmtiden. Det hadde vært utrolig gøy å lese (for meg), men dessverre så ser det ikke ut til at noe flysellskap jeg vet om har så god informasjon.

Eventuellt kunne de hatt et kamerateam som fulgte mekanikeren, og vist det live inne på TV, da hadde jo alle sett at de faktisk jobbet med problemet, og jeg hadde antagelig sittet med notatblokk og skrevet detaljer;-)

Posting Rules