Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-05-2009, 23:25   #1
posthuman
ScanFlyer Blue

posthuman's Avatar

Thomas Cook Billig t/r billett samme dag

Hei,

Kunne tenkt meg en tur til Schiphol, Heathrow etc på dagstur eller med en overnatting for å spotte.. prisene for en flybillett blir da svært dyre.. noen som har tips til hvordan man kan komme seg billig t/r med minst mulig opphold?
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 23:37   #2
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Default Re: Billig t/r billett samme dag

LHR er en forholdsvis dyr flyplass å fly til så de billigste prisene der kan være vanskelige å finne.

Og dagsturer er normalt forbeholdt foretningsreisende og priset deretter. Men er du heldig så kan du finne noe.

Tror det beste er å satse på en overnatting, og prøve på fredag-lørdag eller lørdag-søndag.

Kan tipse om at FRA også er en bra plass å spotte Og greie priser med LH ikke er de vanskeligste å finne.
Old 20-05-2009, 23:41   #3
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Hvis man planlegger god tid i forveien så bør det være mulig å finne relativt rimelige billetter med t/r samme dag eller fre-lør, lør-søn. Er du kun etter å spotte så velg et skikkelig spotterhotell (finnes vel en del alternativer på bl.a. LHR og AMS)

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 23:41   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Og dagsturer er normalt forbeholdt foretningsreisende og priset deretter. Men er du heldig så kan du finne noe.
Ser ikke helt problemstillingen. SAS har samme priser uansett hvor lenge du er borte... Du kan f.eks. fly t/r London og Amsterdam svært billig selv om du bare skal på dagstur. For øvrig er flyplasshoteller ofte ganske rimelige, i alle fall på Heathrow.
Old 20-05-2009, 23:55   #5
posthuman
ScanFlyer Blue

posthuman's Avatar

Takk for innspill..

Kunne tenkt meg en lør-søn, søn-man.. eller noe i den duren..

Bildene som jeg har sett her på forumet, så ser det ut som AMS har en fin takterrasse..

Tar ikke noe bilder, er egentlig bare for å oppleve atmosfæren. Noen fisker, andre ser på fly..
Old 20-05-2009, 23:56   #6
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ser ikke helt problemstillingen. SAS har samme priser uansett hvor lenge du er borte... Du kan f.eks. fly t/r London og Amsterdam svært billig selv om du bare skal på dagstur. For øvrig er flyplasshoteller ofte ganske rimelige, i alle fall på Heathrow.
Jo du for såvidt rett i det. Men da jeg skrev den delen av posten så tenkte jeg mer på AMS og FRA, og KL og LH selger ikke billige billetter på dagsturer akkurat (etter min erfaring ihvertfall).

Men når det kommer til LHR så er det sant at Sas har samme priser uansett hvor lenge man blir borte, men generelt så er prisene til og fra LHR forholdsvis høye. Og vi som bruker SVG har ikke så mange alternativer som det er fra OSL...

Men nå trenger hjernen min å sove...
Old 20-05-2009, 23:57   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post

Enig med FlightDeck her; kan ikke se problemstillingen når det gjelder LHR. Både SAS og BA har samme priser uansett hvor lenge du skal være borte. Det er ikke lenge siden BA hadde priser litt over tusenlappen for t/r LHR med særdeles god tilgjengelighet selv tett opp til avreise og retur samme dag. Mulig dette har endret seg litt nå, men reiser du på ukedager er BA ofte svært billig slike dager som tirsdag og onsdag. Bestiller du litt tid på forhånd, kan jeg ikke tenke meg at det er vanskelig å finne billige billetter.

Det samme gjelder SAS; jeg tror også de er enkle å finne billige billetter på dager som tirsdager og onsdager. Da hviler trafikkgrunnlaget mye på business-trafikk, og det er tyngre å fylle opp bakre del av flyet enn i helgene med weekendturister. Det er i alle fall mitt inntrykk på prisene til London.

Når det gjelder AMS er jo saken klar når det gjelder KLM og dagsturer; det er håpløst dyrt fordi de fortsatt bruker dette systemet med å være borte spesielle netter eller minst fire dager. Håpløst. SAS har jo derimot samme priser uansett og DY er jo også på plass til AMS nå.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 00:28   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Hvis du leter godt kan du finne en t/r-billett samme dag til Heathrow med British Airways fra kr 1460. Med SAS ser det ut til at du ikke kommer under kr 2109 med ut morgen og tilbake kveld fra Heathrow.

For Schiphol er det det bare KLM og SAS som kan vurderes med t/r på samme dag (DY har bare en flight pr. dag), og det er SAS som kommer billigst ut nesten alltid sammenlignet med KLM (SAS fra kr 1496 og KLM fra kr 2566).

For å få billigbiletter er det noen kjøreregler knoll&tott-på-tur benytter seg av:
  1. Planlegg i god tid
  2. Tenk motstrøm (BA er billigere OSL-LHR på morgenen enn SAS)
  3. Tenk mangekanter (t/r kan være dyrere)
  4. Begynn gjerne på wideroe.no
  5. Sjekk gjerne flyselskapenes websider direkte, de kan ha billigere spesialtilbud
  6. Finn gode billige hotelkjeder (en overnatting kan man fort tjene inn for å oppnå motstrøm - f.eks. Travelodge UK er nede i £19 pr. rom i disse dager)
  7. Tenk utradisjonelt - Air Baltic er veldig ofte billigst til London (LGW), men da får man en spennende tur innom RIX

Denne listen kan utvides i det lange og det brede, og her har jeg nesten ikke nevnt LCCene.

Last edited by LN-KGL; 21-05-2009 at 00:30.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 04:22   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Mange gode tips fra Kurt. Den billigste prisen SAS har til LHR er 1419 kroner t/r samme dag. Tilgjengeligheten er god ved litt forkjoep.

Bruker gjerne denne soekemotoren for de beste prisene: http://matrix.itasoftware.com/cvg/dispatch
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 11:56   #10
posthuman
ScanFlyer Blue

posthuman's Avatar

Takker for tips.. Utreise skjer fra Stavanger.
Old 21-05-2009, 13:48   #11
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Skal selv til AMS om noen uker frem i tid for å spotte, og tar første fly med SAS ned og DY hjem igjen. Fikk turen for ca 1500,- t/r. Utreise er på en fredag.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 15:19   #12
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by posthuman View Post
Tar ikke noe bilder, er egentlig bare for å oppleve atmosfæren. Noen fisker, andre ser på fly..
Da vil jeg ihvertfall anbefale FRA. På FRA har de turer rundt på innsiden av gjerdet, og er absolutt å anbefale.

Var innom og prøvde dette i oktober ifjor, se mer her

Link til info
Old 21-05-2009, 21:50   #13
posthuman
ScanFlyer Blue

posthuman's Avatar

Stilig med guidet omvisninger da! Det som er bra med Amsterdam er jo at det føles så nærme! I tillegg liker jeg KLM-flyene..

Utover guiding, er det bra å kikke rundt på FRA? Dette anbefales mer enn AMS?
Old 21-05-2009, 22:06   #14
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

FRA så ser du rett ut på rullebanene fra terrassen, på T2, pluss ned på flyene som står ved gate. Du ser også remote-parking derifra.

AMS så ser du mest fly parkert på gate/remote, og fly som taxer/taues forbi. Man kan se landinger hvis det landes på riktige baner, men ellers lite av det.

Terrassen på FRA koster, tror det er €4 pp, mens terrassen på AMS er gratis. Og på FRA må du gjennom sikkerhetskontroll, men tror du slipper det på AMS (husker ikke akkurat nå...)

Personlig så liker jeg FRA best, pga rullebanene er rett ut av terrassen. Men AMS er ikke noe dårlig den heller. Du må nesten velge utifra hva du selv liker.

Et tips jeg kom på her og nå... Fly SVG-AMS-FRA-AMS-SVG eller motsatt, da får du med deg begge flyplassene Eller bytte den ene ut med LHR hvis du heller vil det... Med overnatting da...

Last edited by BSSW; 21-05-2009 at 22:12.
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules