Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-05-2009, 22:56   #1
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

SAS Kaffe... Te...?

For å ikke gå OT på mat-tråden (slikt kan straffe seg...) så lager jeg heller ny tråd.

Hva vil skje med kaffen og teen, som Sas (i) Norge deler ut innenlands, når alt går over til ett AOC?

Vil hele Sas gå over til å servere dette, eller vil Sas i Norge slutte å dele ut dette? Akkurat det at de deler ut te er en av hovedgrunnene til at jeg velger SK hvis prisene er tilnærmet like mellom SK og DY.

Noen som vet noe om dette?
Old 20-05-2009, 23:04   #2
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Kaffe... Te...?

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Hva vil skje med kaffen og teen, som Sas (i) Norge deler ut innenlands, når alt går over til ett AOC?
Er det noen som helst grunn til at bytte av AOC på noe vis behøver å påvirke dette?
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 23:12   #3
mikro
A330

mikro's Avatar

Servicen vil nok fortsette som før. De serverer jo gratis frokost, kaffe og te på innenriksflygninger i Sverige og Danmark også.

mikro is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 23:16   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Ettersom servicekonseptet er det samme over hele linja, blir det neppe slutt på kaffe, te og frokost på innenlandsrutene i Norge - med mindre SAS klarer å hoste frem et annet konsept. Jeg håper virkelig at Core SAS handler om mer enn rutekutt...
Old 20-05-2009, 23:29   #5
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by mikro View Post
De serverer jo gratis frokost, kaffe og te på innenriksflygninger i Sverige og Danmark også.
Det var jeg ikke klar over, trodde det kun var i Norge det var gratis kaffe og te

Men til mitt forsvar så har jeg aldri flydd SK innenlands i verken Sverige eller Danmark...

Kanskje de kan få fingen ut og servere gratis kaffe og te på utenlandsflighter også
Så mye ekstra koster det da ikke, de fleste (hvis ikke alle) maskinene til SK har vel kaffekoker ombord
Old 20-05-2009, 23:35   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Så mye ekstra koster det da ikke, de fleste (hvis ikke alle) maskinene til SK har vel kaffekoker ombord
Du tenker vel på vannkoker BSSW - både kaffe og te er vel instant?
Old 20-05-2009, 23:41   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by mikro View Post
Servicen vil nok fortsette som før. De serverer jo gratis frokost, kaffe og te på innenriksflygninger i Sverige og Danmark også.
Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ettersom servicekonseptet er det samme over hele linja, blir det neppe slutt på kaffe, te og frokost på innenlandsrutene i Norge - med mindre SAS klarer å hoste frem et annet konsept. Jeg håper virkelig at Core SAS handler om mer enn rutekutt...
Dere er feilinformert, mine herrer.

Husk at SAS gjør sitt aller beste for å forvirre kundene deres maksimalt.

Innenriks Norge: Gratis frokost frem til kl. 0900, gratis kaffe og te hele dagen
Innenriks Sverige: Gratis frokost frem til kl. 0900, kaffe og te er ikke gratis resten av dagen
Innenriks Danmark: Gratis frokost frem til kl. 0930, kaffe og te er gratis hele dagen.

Og mellom landene er det selvsagt ingenting gratis i Economy
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 23:41   #8
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Du tenker vel på vannkoker BSSW - både kaffe og te er vel instant?
Jo, det stemmer det KGL.

Tror ikke hjernen min er helt med meg i kveld...
Old 20-05-2009, 23:59   #9
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Dere er feilinformert, mine herrer.

Husk at SAS gjør sitt aller beste for å forvirre kundene deres maksimalt.

Innenriks Norge: Gratis frokost frem til kl. 0900, gratis kaffe og te hele dagen
Innenriks Sverige: Gratis frokost frem til kl. 0900, kaffe og te er ikke gratis resten av dagen
Innenriks Danmark: Gratis frokost frem til kl. 0930, kaffe og te er gratis hele dagen.

Og mellom landene er det selvsagt ingenting gratis i Economy
Altså, inndelingen er virkelig uten enhver link til sunn fornuft. Er målet å ha like mange service-konsepter som flytyper?

Jeg skulle likt å vite hva kostnadene hadde vært for servering utenlands pluss servering av et lite måltid i størrelsesorden frokost til alle tidspunkt. Skulle gjerne ønske litt brød med pålegg selv om flyet mitt gikk 18.40. Det er små forskjeller på å fly SAS og DY idag, men med litt mat hadde jeg glatt valgt SAS dersom prisen ellers var sammenlignbar.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 00:15   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Altså, inndelingen er virkelig uten enhver link til sunn fornuft. Er målet å ha like mange service-konsepter som flytyper?

Som en del av Core SAS blir servering naa linked opp med flytype:

A319 - Gratis Te foer 09:00
A321 - Gratis Kaffee mellom 11:00 - 13:00
B737 - Gratis Bacon foer 08:45
Old 21-05-2009, 00:16   #11
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Dette er veldig sant, jeg har virkelig prøvd å se logikken i deres service-konsepter, men det er helt umulig.

Ekstra spesielt er det jo at det ikke er mange år siden det var omvendt; da var det gratis frokost og kaffe og te resten av dagen på intra-skandinavisk, men ingenting gratis på innland.

Man kunne sagt mye om servering på SAS, men en ting synes jeg er uomtvistelig. Et selskap som SAS burde servere gratis kaffe og te på ALLE flyvninger uansett om det er til Bergen eller Las Palmas. Det mener jeg virkelig. Tror også det hadde bidratt til økt salg av mat folk ville ha til kaffen. Dessuten er det noe med verdigheten til et flyselskap som SAS.

Da hadde man også sluppet at lojale SAS-kunder som har betalt i dyre dommer for billetter (på Economy) må hoste opp 20 kr for en kopp instant kaffe på en flytur f eks til Paris/London/etc.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 00:53   #12
LN-CMN
ScanFlyer Silver

Jeg har flydd SAS til LPA og de sier du skal gjerne få en kopp kaffe gratis, så det virker ikke som om at de er så gnien på den... tror det er litt opp til hvem som jobber ombord jeg

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 01:03   #13
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

..og for at gøre forvirringen komplet, så serveres på nogle korte ruter - mener det er Polen og evt. HAM gratis vand og juice fra CPH - her er det ikke BOB og det er heller ikke muligt at få kaffe eller the - kun juice og vand.

På indenrigs i DK er det lidt en overdrivelse at tale om morgenmad. Der serveres et rundstykke (hvis man selv husker at tage den med fra gaten) samt kaffe/the.

Efter min mening, så er netop serviceoplægget ombord noget at det core-SAS burde rydde op i en gang for alle.

Tænk dig en rejse fra f.eks. USA til en mindre norske by via f.eks. CPH...

1. leg - longhaul:
Gratis mad og drikke - men pax ønsker en cognac til kaffen og må betale ekstra for den.

2. leg - intrascan:
Her serveres ingenting, men det er muligt at købe f.eks. en meget utiltalende morgenmads-pose samt kaffe

3. leg - indenrigs Norge:
Velkommen ombord - her er gratis morgenmad (større og bedre end den pose pax lige har betalt for på CPH-OSL. desuden serveres gratis kaffe/the

Jeg kan godt forstår hvis kunderne bliver forvirrede og det er ganske enkelt ufatteligt at man i SAS har villet tillade at der bliver truffet sådan nogle halvfærdige og uigennemtænkte beslutninger, der får selskabet til at fremstå som om de ikke aner hvad de vil og gør.

Men desværre er det jo nok typisk SAS, at man ikke behøver at gøre tingene enkelt, hvis der er en besværlig måde at gøre det på.

Håber for både SAS og kunderne at core-SAS ændrer på det, men kan have mine tvivl - desværre.
Old 21-05-2009, 01:33   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post

Da hadde man også sluppet at lojale SAS-kunder som har betalt i dyre dommer for billetter (på Economy) må hoste opp 20 kr for en kopp instant kaffe på en flytur f eks til Paris/London/etc.
F.eks. tyske businessfolk som er vant til LH og får lyst på et glass vann. 20 kr takk !
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 02:17   #15
Chye
ScanFlyer Blue

DY har i allefall kaffekopper med pulver i bunnen, slik at en kopp er en kopp, mens hos SK så er det faktisk 1 pose = 1 kanne. Og det går sjelden mer enn 2-3 kanner, så jeg synes hele opplegget med 20kr per kopp blir litt kjipt. Dessuten har pax begynt å sette pris på det å få en kopp kaffe, før var det selvsagt, og man fikk stadig høre "20 kr for en kopp kaffe??!!". I dag hører vi mer av "Jøss, gratis? tusen takk"
Chye is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 02:41   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

He he.. Dette har vaert debattert opp, ned og i mente paa Flyertalk. Som jeg sa i denne posten tidligere i dag: Atter ett bevis på at SAS er totalt vanstyrt..

En hver person med grunnleggende markedsfoering skjoenner at dersom man forsoeker aa gjoere noe positivt, maa man gjoere det 100%, ikke gjoere det slik at man er noedt til aa vaere flygeek for aa skjoenne hvordan servicen er..

Vi ser ett bevis i denne traaden: En gullkunde paa dette forumet vet ikke hvordan standard service er i alle SAS selskaper. Eneste grunnen til at jeg vet det, er fordi folk har klaget over dette paa flyertalk, folk er forvirret og skjoenner ikke hvorfor man skal gjoere dette saa komplisert.

Tenk for en positiv opplevelse det hadde vaert dersom man kunne utnyttet det positive som nevnes her "joess, frokost, joess gratis vann/kaffe/te", "joess her krever de ikke 25 kroner for en flaske vann slik at jeg for tatt medisinen min". Da vil kundene assosiere dette med SAS som en positiv greie og ta slike positive ting med i betraktningen dersom prisene er like med konkurrentene.

Men det oedlegger naar man neste gang tar SAS ett sted der ting koster, som mellom OSL-ARN. Da tenker folk: sist gang jeg reiste med SAS var frokost gratis, naa har de kjipa inn igjen.

Og en kanne kaffe koster ikke en tier en gang, denne enkle cateringen er piss i havet o forhold til alle andre kostnader.

Men naar SAS sine ledere og mellom ledere utelukkende bestaar av bransjefolk som har raatnet fast helt uten impulser og kreativitet/evne til aa tenke smart, blir det slik.

Klart at dette alene ikke skremmer vekk mange kunder, men baller man paa verdens verste lojalitetsprogram Eurobonus og andre totalt forvirrende konsepter som skiftes hele tiden i jag etter aa spare noen oere, er det klart at SAS taper terreng paa grunn av slik inkompetanse. Kutt i Eurobonus som ikke koster SAS en krone, men faktisk gir inntekter. Skikkelig fornuftig...

Skikkelig frustrerende aa sitte aa se paa dette doeende dyret man har hatt ett livslangt forhold til og at man sitter med livsreddende medisin for aa faa skuta paa rett kurs.

Man har proevd Continental paa begynnelsen av 90 tall strategien lenge naa. Det funka ikke paa 90 tallet, det funker ikke naa. For nte gang: Det aa kutte seg til suksess FUNGERER IKKE!

Det har jeg forsoekt aa si til jeg blir blaa i trynet.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 07:37   #17
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Trodde problemet til SAS at det avr alt for mange økonomer som styrte selskapet og som satte en prislapp på alt som skjer...
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 08:03   #18
PROSESS
Newcomer

SAS er på vei ut og ned. Dette gjör meg fortvilet. Skandinaviske samarbeidsprojekter finns det ikke så mange av. Nå bryts SAS ned dag for dag. Enig, enig med Tommy.
SAS störste utfordring er ikke utenfra, men den störste trussel kommen innenfra med en ledelse hvor krise - bevisstheten er fravärende.
Kaffe & Te finns ombord, snart bare for crew.
PROSESS is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 08:49   #19
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Vent å se !
Det å få et betydelig mer strømlinjeformet produkt over hele linja er et av Core SAS sine hovedmål.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 09:55   #20
DonRuud
ScanFlyer Silver

DonRuud's Avatar

Jeg må si at du setter fingeren på noen ekstremt viktige punkter Tommy (atter en gang) og at det er noe SAS bør ta til seg. Problemet er bare det at det lite vi kan få gjort med det
DonRuud is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules