Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-05-2009, 20:18   #1
Janne87
Newcomer
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1
Spørsmål Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Hei alle!

Her kommer mitt første innlegg her på forumet, og jommen er jeg ikke
freidig nok - til å starte med ett spørsmål med ein gang!

Eg skal begynne å pendle fast (ser det ut til), mellom
bl.a. Malmø og Gøteborg (via Stockholm) og så til Oslo,Gardermoen.
Det blir da SAS fra Malmo og Gøteborg, og trolig med Norwegian
videre fra Stockholm og til Oslo.

Hvis jeg da sjekker inn på Malmø/Gøteborg som vanlig, og flyr til
Stockholm. Når jeg da lander på Stockholm, kan jeg gå på
transfer, slik at jeg sliper å gå igjennom sikkerhetskontrollen på
nytt igjen? Men får jeg da sjekket inn, på min neste fly
med norwegian fra Stockholm til Oslo?? Finnes det overhodet
noen muligheter for innsjekk slik jeg tenker på, i avganghallen/
innenfor sikkerhetssonen (disse innsjekkingsautomatene).

Så sniker jeg eg meg til eit ekstra spørsmål på slutten, når jeg
ellers har flydd - ser jeg disse flyvertinnene og pilotene går
i gjennom en eigen sikkerhetssluse eller hva dere kaller det.
Må de i gjennom det samme som oss vanlige "døde", må de også
fjerne belte osv osv. - eller er det litt andre rutiner? Har alltid
lurt på dette (med aldri turt spørre , he he).

Håper på svar!!
Janne87 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2009, 20:24   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Hei, og velkommen

Får jeg spørre hvorfor du skal fly SAS fra Malmø/Gøteborg til Stockholm, og Norwegian videre? Her vil det være mye enklere å fly SAS, så kan du sjekke inn hele veien til Oslo fra Malmø eller Gøteborg. Om du flyr Norwegian videre, må dessverre ut på "landsiden" og sjekke inn på nytt.. Dessuten flyr SAS og Norwegian fra forskjellige terminaler på Arlanda, så jeg vet faktisk ikke om det er fysisk mulig å komme seg fra SAS sine gater til Norwegian sine gater på Arlanda.

Men hvorfor fly via Stockholm? Fra Gøteborg kan man fly direkte med Widerøe, og er man i Malmø er veien kort over til København, hvor både SAS og Norwegian flyr direkte til Oslo..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2009, 20:25   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Hei, velkommen!

Stockholms-saken får noen andre svare på som er bedre kjent der borte.

Vedr. sikkerhetskontroll så er det stort sett de samme reglene som gjelder for alle som skal inn på sikker side (flysiden). Har de belte som piper så blir de sjekket de også.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 00:13   #4
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Heisan.

Bytte mellom lavprisselskap (eksempel Norwegian) og nettverk selskap (eksempel SAS) er (unnskyld utrykket), noe av det dummeste du kan finne på. Lavprisselskaper har som basis å fly fra flyplass til flyplass, med enkelte få unntak mellom to flygninger med samme selskap. Skal du mer enn det er disse selskapene ikke å foretrekke.

1. Skal du sende bagasje må du hente ut bagasjen når du mellomlander og ta med den til innsjekk på det neste selskap. På Arlanda er det forskjellige terminaler så det er veldig tungvindt.
2. Uten at jeg kjenner Arlanda så godt, så er det få lavprisselskaper som har mulighet for innsjekk innenfor sikkerhetskontrollen. Det skulle betyr jo flere skranker og økte utgifter som de sparer mest mulig på.
3. Om du blir forsinket og har en spesialpris har du ingen rettigheter på neste fly. Rekker du ikke flyet videre er billetten tapt og du må ofte kjøpe en ny. Også betale hotellovernatting selv om det må til før neste fly går. Kjøper du sammenhengende billetten hele veien hos SAS eller med samarbeide flyselskaper de har, blir billetten gratis overført til neste fly. Mat og hotell står også flyselskapet da for.

Når det gjelder de egne sikkerhetskontrollene for oss som jobber på flyplassen, flyvertene og pilotene og dere "vanlige" reisende, er det akkurat samme krav. Vi tar også av belter, sko og har det reneste strippeshowet der. Poenget med egen kontroll vil jeg tro er rett og slett dere som reiser skal bare passere en gang når dere reiser og må påberegne tid gjennom kontrollen. Vi som jobber skal gjennom kontrollen mange ganger i løpet av dagen og har ikke tid til å stå i køene. Ellers måtte alle flyselskapene øke bemanningen for å legge inn i arbeidstiden at man skal stå i kø. Og denne ekstra utgiften ville selvfølgelig bli dekket gjennom økte priser for deg som reiser. Du ville sikkert heller ikke synes det var artig at flyet ditt ble forsinket for at piloten sto i sikkerhetskø.
mo is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 00:25   #5
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Quote:
Originally Posted by Janne87 View Post

Så sniker jeg eg meg til eit ekstra spørsmål på slutten, når jeg
ellers har flydd - ser jeg disse flyvertinnene og pilotene går
i gjennom en eigen sikkerhetssluse eller hva dere kaller det.
Må de i gjennom det samme som oss vanlige "døde", må de også
fjerne belte osv osv. - eller er det litt andre rutiner? Har alltid
lurt på dette (med aldri turt spørre , he he).
Ansatt/crew slusen er identisk med den vanlige slusen som passasjerene går igjennom. Samme sikkerhetskrav gjelder for crew, med noen unntak.
Uniformene og uniforseffektene (belte, knapper etc) er som regel laget av material som normalt sett ikke skal gi utslag i sikkerhetskontrollen, men piper det så må alt metall av.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 01:27   #6
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Dødelige blir jo også av og til sluset gjennom crewsjekken når det er ledig der og for lang kø i normalkontrollen
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 10:43   #7
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Airside så er det ikke mulig å bevege seg mellom terminalene på ARN (med mindre du går ut, men det er ikke aktuelt for PAX) - derimot går det landside busser mellom alle terminaler, så akkurat den biten er forholdsvis lite tungvindt. T4->T2 er heller ikke lange distansen å gå om man har litt tid til overs.
Det jeg kan si, er at det å fly via Arlanda på vei fra Malmö til Oslo høres i min bok (unnskyld uttrykket) helidiotisk ut. Kjapp togtur til Kastrup, som fra Malmö sentrum er kortere enn bussen til Sturup og du har et hav av flyvninger med SAS og Norwegian å velge mellom rett opp til Oslo.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 11:20   #8
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Hvis jeg skulle reise fra Gøteborg til Oslo ville jeg ikke tatt omveien via Stockholm men heller hoppet på dirtekteruten til Widerøe. 5 daglige avganger hver vei på ukedager.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 11:27   #9
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
Hvis jeg skulle reise fra Gøteborg til Oslo ville jeg ikke tatt omveien via Stockholm men heller hoppet på dirtekteruten til Widerøe. 5 daglige avganger hver vei på ukedager.
Jepp, og jeg tror det ville blitt billigere også enn å fly via stockholm. Dessuten er det faktisk ganske brukbart med tog / buss på strekningen, jeg har flere ganger vurdert å prøve den løsningen, men aldri kommet så langt.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 11:33   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Dessuten er det faktisk ganske brukbart med tog / buss på strekningen, jeg har flere ganger vurdert å prøve den løsningen, men aldri kommet så langt.
Så lenge kjøreledningen faller ned oftere enn det er tåke på OSL er valget enkelt spør du meg. Og buss.....ja buss er buss Det raskeste er vel faktisk bil, normalt har jeg brukt mellom 2t40 til 3t på strekningen mellom Oslo og Gøteborg, litt avhengig av trafkken
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 15-05-2009 at 13:24.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 13:21   #11
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Spørsmål om innsjekk innenfor sikk.sjekk/transferområdet

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Jepp, og jeg tror det ville blitt billigere også enn å fly via stockholm. Dessuten er det faktisk ganske brukbart med tog / buss på strekningen, jeg har flere ganger vurdert å prøve den løsningen, men aldri kommet så langt.

Njaa, er vel egentlig ingen fast "fasit" akkurat på dette området.
Jeg flyr selv ofte Gøteborg-Oslo (eller Gøteborg-St.holm-Oslo dersom
Widerøe skal ha en "liten formue" på direkteflyet med Dash8-Q300),
og prisene varierer sterkt. Tidligere i år når jeg sjekket pris, kunne
jeg ofte fly tre ganger tur-retur: Gøteborg-Stockholm-Oslo -
til prisen av en gang tur-retur: Gøteborg-Oslo direkte med Widerøe.

Men når prisen hos Widerøe på direkteruten: GOT-OSL (eller motsatt)
er kun Kr: 600.- eller deromkring, så er jo dette helt klart å foretrekke -
med mindre du ikke liker propellfly da.

Tok et prøvesøk nå, på ruten: GOT-OSL-GOT med avreise
fra GOT, Fredag 12. Juni - og tilbake fra OSL til GOT
Mandag 15. Juni. Da kommer SAS.no med totalpris
på Kr: 1,136.- på det laveste, mens Wideroe.no kommer
ut på over Kr: 4,000.- - enda man søker på økonomibill.
på Wideroe.no, er kun Economy Flex og Business som kommer
opp. Ecobill. dukker av en eller annen grunn ikke opp hos WF
selv.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LH Innsjekk, fikk beskjed om å sjekk inn på SAS apeks Småprat 13 16-07-2012 17:42
Spørsmål ang. innsjekk og vekt A346 Reiseforum 11 20-11-2009 12:07
spørsmål om innsjekk på Heathrow rampen Reiseforum 2 29-08-2008 19:59
Spørsmål om innsjekk SK907 Flyforum 6 01-06-2007 03:11
Et spørsmål ang. gjennomgående innsjekk. Martin Flyforum 4 10-11-2006 17:36


All times are GMT +2. The time now is 07:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.