![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hello
noen som vet om det finnes slike papirer som pilotene har i SAS/Norwegian? Ser når jeg sitter i klapp at de skriver på noe å leser av fra papirer :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vil ha tak i dem jeg også
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hva i alle dager skal man med de. Står jo overhode ikke noe "spennende" på de. Eller er det bare jeg som ikke bryr meg nok?
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Slippe å notere på kjedelige hvite ark når man flyr vatsim
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Klovn
|
![]()
tenkte jeg også... det er jo bare i hovedsak flightplan, været og loadsheet/vekt og balanse + paxlist m specials til cabinen: men det er kanskje spennende når man ikke jobber med slikt til daglig eller er propell i hue? (les flynerd)
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg er jo flynerd med ikke spesielt opptatt av loadsheet'en. Det eneste er dagen før så jeg vet hvor mange vi skal ha med oss hvor lang tid vi bruker og hvem jeg skal jobbe med
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Loadsheets etc er jo ikke fryyyktelig spennende, men for all del.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det de noterer på kalles en flightplan. Her er all planlagt informasjon om flighten, som f.eks. fuelforbruk, routing osv. Denne fylles ferdig under turen og leveres inn til selskapet ved ankomst. Det finnes software som lar deg generere flightplan for FS .. for eksempel denne http://www.fsbuild.com/ Dette er ganske avansert og krever litt av deg hvis du vil sette deg ordentlig inn i det.
Ellers har man værinfo og NOTAM (NOtice To AirMen) som inneholder relevant informasjon om flyplasser og waypoints underveis. Loadsheet (vekt og balanse) får man fra gaten rett før avgang, og man overførter aktuelle vekter og balansering til flightplanen. Det finnes også software til dette hvis man være veldig avansert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
EX-BRA 1st Officer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bare litt pirk: det heter operational flightplan. Ellers en fin beskrivelse
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
www.lch78.net
|
![]()
og for å regne Loadsheet så trenger man igrunnen ikke noe mere enn en penn og kalkulator som fungerer
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ville bare spør om noen hadde de arkene! Sorry da hvis det ble noe problem i det
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det du er du er ute etter er vel noen "blanke" som du kan fylle inn selv, etter hvilken sim-tur du tenker å fly? De som er i SAS er datagenererte etter den spesifikke flyvningen (med waypoints, preliminære vekter, reg nr osv). Kanskje noen på flight support kan hjelpe til?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Moderator er også enig. Dem som ikke bryr seg nok til å ikke skjønne hvorfor noen skulle ha lyst på dette, bør kanskje spørre seg selv om de har noe å tilføre før de poster et svar som ikke har alt for stor verdi. Hva folk synes er spennende er individuellt, la nå folk like det dem liker så lenge det er lovlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
For ikke å spore av enda flere ganger her - minner om følgende: dukker det opp ting man mener er på off topic/bryter loven/fornærmer andre forumister o.l. kan man trykke "report"-knappen. Da opprettes det en egen tråd som moderatorene ser med en gang, og så kan vi ta tak i det sammen med den som rapporterer det. (Ellers har det lett for å bli mye skittkasting frem og tilbake)
![]() |
#18 | |
Flyklapper
|
![]()
Nå har han aldri definert om han er ute etter blanke planer til å bruke selv (til f.eks. flightsim) , eller brukte, gamle flightplaner.
Hvis man legger litt arbeid i å skrive et klart spørsmål, vil man også kunne få skikkelige svar. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg trodde pilotene pleide å lese aviser, jeg!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Imponerende modellfly i papir | TLS at OSL | Småprat | 1 | 13-02-2014 08:14 |
BA bytter ut papir med iPad for paxlister m.m. | Discus | Flyforum | 3 | 11-11-2011 21:23 |
Arbeid på OSL | Bluejuice | Flyforum | 35 | 11-11-2009 03:13 |