![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sitter og skal booke noen billetter CPH-OSL-CPH fremover. Ved kjøp av utreise og hjemreise samtidig hos SAS går prisen på hjemreisen ned nærmere 80 kroner. Jeg levde i troen om at SAS kun solgte "one-way"-billetter, og det er jo også det inntrykket man får når man søker på SAS.no - men det er kanskje slutt på dette - eller har det alltid vært slik, uten at jeg har fått det med?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hå nei du!
F.eks. Norge - Bangkok - Norge med SAS koster 15 laken som dyreste billett når du søker tur/retur. Men søker du bare Bangkok - Norge, er prisen 20 laken! Så det med enveisprising er vel bare halvveis riktig! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
En-veisprising innen Europa, vel og merke. Intercont har man vel aldri drevet med slikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Nei men jeg har inntrykk at det ofte er det samme prinsippet som gjelder der også!
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ser jo slik ut, men jeg trodde one-way pricing ble innført hos SK i Europa for en del år siden. BA, AF, KL, LH med fler har jo aldri vært i nærheten av dette konseptet, og driver jo fortsatt med saturday-stays etc. Og for all del, om billetten koster 400 eller 500 er ingen krise - og langt unna "gamle dagers tilstander" eller tilstandene intercont.
Jaja, vi får håpe de tjener noen penger da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Det har vært litt til og fra når det gjelder enveispriser kontra tur/retur-priser. For en tid tilbake var det noen hundrelapper dyrere å fly en vei, nå har jeg inntrykk av at det har blitt relativt jevnt på alle ruter. På enkelte strekninger er det faktisk billigere å kjøpe enveisbilletter en tur/retur-billett, f.eks. til Stockholm, det man kan spare opptil 200 kr. på enveisbilletter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() ...og jcnorway skal bevise det om ikke så lenge http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=44202
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Litt usikker på hva folk mener med one-way pricing... mener man enveis-billetter eller tur/retur samme dag? Hvis det er det siste, så kan jeg bekrefte at BA tilbyr tur/retur samme dag til like priser som f.eks. tur/retur med lenger opphold.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det JEG tenker på, uten at det nødvendigvis er riktig, med en-veisprising er at man setter sammen to segmenter selv, som er priset enkeltvis - sumerer og betaler, i motsetning til at segment 1 og segment 2 hver for seg blir dyrere enn delprisen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Slik jeg har skjønt det er dte blant annet på SAS DK marginalt dyrerer med en-veis, men det betyr ikke at det ikke opererer med gunstige en-veis priser
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
|
![]()
One-way pricing er noe som Southwest begynte med her borte. Etterhvert ble konseptet adoptert av de nye selskapene, og de 'store' kom etterhvert surmulende etter. Konseptet er etterhvert blitt raffinert, som f.eks. hos AC som opererer med en lav basepris, og så kan man kjøpe seg oppover etter hva som passer en best, enten man vil ha FF-miles, forhåndsseating, bagasje osv.
Idag brukes prissystemet temmelig konsekvent, selv om AA (?) gjorde et forsøk på å droppe det i fjor. I Europa er det litt mer blandet, men det typiske er at det tilbys one-way pricing der det er 'LCC'er' som benytter konseptet. Da SAS innførte Snowflake var det med slik prising, og SAS tilbyr det vel fortsatt i en del markeder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Someone har rett. SAS har enveispriser på alle ruter, med unntak av inter-kont og noen code-share i Europa (ikke på SAS-metall). Men, fra Danmark er det billigere å kjøpe én tur/retur enn to one-ways.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Prisforskjellen i enveis og tur-retur hos sas skyldes vel ofte servicegebyret som kommer en gang for hver bestilling, bestiller man da 2 separate turer får man 2 servicegebyr.
Hos Finnair er det en annen sak, er man tidlig ute får man billige enveisbilletter, men når man kommer litt nærmere avgangsdato så må man plutselig kjøpe tur/retur for å få samme pris per strekning som man kunne fått på enveisturer noen dager tidligere. Dette har skjedd meg flere ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Kan bekrefte at det fra Danmark er forskjeller i prisen på å fly en vei eller tur/retur. Da jeg bestilte CPH-OSL en vei i påsken like før påske var prisen CPH-OSL mer enn 350 kroner dyrere ved kjøp av enveisbillett CPH-OSL enn om man la inn OSL-CPH-OSL. Dette gjaldt både på sas.no og widerøe.no. Irriterer meg dog litt at jeg ikke sjekket sas.dk.
![]() Det ble allikevel bare en vei på meg med SAS ettersom DY hadde "gi bort"- pris på turen ned til CPH. ![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ofte kan det faktisk være billigere å fly en vei med f.eks SAS, å en vei med DY f.eks
Det har jeg opplevd flere ganger! Blant annet nå da jeg skal til AMS i mai nå, så ble det billigere å fly en vei med AirBaltic enn en vei med SAS.. Så endte med en vei med Air Baltic og en vei med SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En ting jeg har opplevd er at prisen går opp når jeg logger inn på sas.no, jeg sjekket en oslo-trondheim tur, og fikk en pris, logget inn og prisen steg 80kr. Tenkte jeg hadde vært for sen med å bestille, så jeg godtok det. Så logget jeg ut og så turen til 80kr mindre igjen. Bestillte da denne, og avbestillte den andre på 24 timers reglen. 80kr er ikke så mye, men det kaoset gjorde meg litt irritert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
|
![]()
Det er 'din egen feil'. Sannsynligvis har det kun vaert ett sete igjen paa den bookingklassen, og ved aa bestille avlogget foerst bandt du opp det setet. Naar du saa bestiller paalogget maa soekemotoren opp en klasse for aa finne ledig sete.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Eurobonusbilletter og innkreving av fueltillegg (var: Thai har sluttet med YQ?) | fluxie | Reiseforum | 6 | 03-02-2017 08:39 |
Har SAS sluttet å melde forsinkelser? | VC-10 | Småprat | 8 | 09-10-2016 19:41 |
Har Widerøe sluttet å selge billetter for TG? | Glenn | Reiseforum | 9 | 16-11-2010 11:02 |
Har Norwegian sluttet med logojets? | LN-AFG | Flyforum | 8 | 03-11-2009 23:40 |
Nowegian har sluttet å sikre drivstoffinnkjøpene. | sail4fun | Flyforum | 4 | 02-12-2007 09:50 |