Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2009, 17:17   #1
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Har SAS sluttet med ren one-way-pricing?

Sitter og skal booke noen billetter CPH-OSL-CPH fremover. Ved kjøp av utreise og hjemreise samtidig hos SAS går prisen på hjemreisen ned nærmere 80 kroner. Jeg levde i troen om at SAS kun solgte "one-way"-billetter, og det er jo også det inntrykket man får når man søker på SAS.no - men det er kanskje slutt på dette - eller har det alltid vært slik, uten at jeg har fått det med?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 17:19   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Har SAS sluttet med ren one-way-pricing?

Hå nei du!

F.eks. Norge - Bangkok - Norge med SAS koster 15 laken som dyreste billett når du søker tur/retur. Men søker du bare Bangkok - Norge, er prisen 20 laken!

Så det med enveisprising er vel bare halvveis riktig!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 17:19   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

En-veisprising innen Europa, vel og merke. Intercont har man vel aldri drevet med slikt.
Old 13-04-2009, 17:21   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Nei men jeg har inntrykk at det ofte er det samme prinsippet som gjelder der også!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 17:24   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty

Ser jo slik ut, men jeg trodde one-way pricing ble innført hos SK i Europa for en del år siden. BA, AF, KL, LH med fler har jo aldri vært i nærheten av dette konseptet, og driver jo fortsatt med saturday-stays etc. Og for all del, om billetten koster 400 eller 500 er ingen krise - og langt unna "gamle dagers tilstander" eller tilstandene intercont.

Jaja, vi får håpe de tjener noen penger da...
Old 13-04-2009, 18:02   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Det har vært litt til og fra når det gjelder enveispriser kontra tur/retur-priser. For en tid tilbake var det noen hundrelapper dyrere å fly en vei, nå har jeg inntrykk av at det har blitt relativt jevnt på alle ruter. På enkelte strekninger er det faktisk billigere å kjøpe enveisbilletter en tur/retur-billett, f.eks. til Stockholm, det man kan spare opptil 200 kr. på enveisbilletter.
Old 13-04-2009, 20:46   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Ser jo slik ut, men jeg trodde one-way pricing ble innført hos SK i Europa for en del år siden. BA, AF, KL, LH med fler har jo aldri vært i nærheten av dette konseptet
[pirk]minus BA [/pirk]
...og jcnorway skal bevise det om ikke så lenge http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=44202

Old 13-04-2009, 20:51   #8
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Litt usikker på hva folk mener med one-way pricing... mener man enveis-billetter eller tur/retur samme dag? Hvis det er det siste, så kan jeg bekrefte at BA tilbyr tur/retur samme dag til like priser som f.eks. tur/retur med lenger opphold.

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 21:21   #9
JoeW
ScanFlyer Rusty

Det JEG tenker på, uten at det nødvendigvis er riktig, med en-veisprising er at man setter sammen to segmenter selv, som er priset enkeltvis - sumerer og betaler, i motsetning til at segment 1 og segment 2 hver for seg blir dyrere enn delprisen.
Old 13-04-2009, 21:38   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Slik jeg har skjønt det er dte blant annet på SAS DK marginalt dyrerer med en-veis, men det betyr ikke at det ikke opererer med gunstige en-veis priser
Old 13-04-2009, 22:06   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

One-way pricing er noe som Southwest begynte med her borte. Etterhvert ble konseptet adoptert av de nye selskapene, og de 'store' kom etterhvert surmulende etter. Konseptet er etterhvert blitt raffinert, som f.eks. hos AC som opererer med en lav basepris, og så kan man kjøpe seg oppover etter hva som passer en best, enten man vil ha FF-miles, forhåndsseating, bagasje osv.

Idag brukes prissystemet temmelig konsekvent, selv om AA (?) gjorde et forsøk på å droppe det i fjor.

I Europa er det litt mer blandet, men det typiske er at det tilbys one-way pricing der det er 'LCC'er' som benytter konseptet. Da SAS innførte Snowflake var det med slik prising, og SAS tilbyr det vel fortsatt i en del markeder.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 22:51   #12
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Someone har rett. SAS har enveispriser på alle ruter, med unntak av inter-kont og noen code-share i Europa (ikke på SAS-metall). Men, fra Danmark er det billigere å kjøpe én tur/retur enn to one-ways.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 08:39   #13
O_K_
ScanFlyer Silver

Prisforskjellen i enveis og tur-retur hos sas skyldes vel ofte servicegebyret som kommer en gang for hver bestilling, bestiller man da 2 separate turer får man 2 servicegebyr.

Hos Finnair er det en annen sak, er man tidlig ute får man billige enveisbilletter, men når man kommer litt nærmere avgangsdato så må man plutselig kjøpe tur/retur for å få samme pris per strekning som man kunne fått på enveisturer noen dager tidligere. Dette har skjedd meg flere ganger.
Old 16-04-2009, 12:24   #14
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Kan bekrefte at det fra Danmark er forskjeller i prisen på å fly en vei eller tur/retur. Da jeg bestilte CPH-OSL en vei i påsken like før påske var prisen CPH-OSL mer enn 350 kroner dyrere ved kjøp av enveisbillett CPH-OSL enn om man la inn OSL-CPH-OSL. Dette gjaldt både på sas.no og widerøe.no. Irriterer meg dog litt at jeg ikke sjekket sas.dk.

Det ble allikevel bare en vei på meg med SAS ettersom DY hadde "gi bort"- pris på turen ned til CPH.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 12:30   #15
LN-KRF
ScanFlyer Molded

Ofte kan det faktisk være billigere å fly en vei med f.eks SAS, å en vei med DY f.eks

Det har jeg opplevd flere ganger!

Blant annet nå da jeg skal til AMS i mai nå, så ble det billigere å fly en vei med AirBaltic enn en vei med SAS..

Så endte med en vei med Air Baltic og en vei med SAS.
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 12:38   #16
O_K_
ScanFlyer Silver

En ting jeg har opplevd er at prisen går opp når jeg logger inn på sas.no, jeg sjekket en oslo-trondheim tur, og fikk en pris, logget inn og prisen steg 80kr. Tenkte jeg hadde vært for sen med å bestille, så jeg godtok det. Så logget jeg ut og så turen til 80kr mindre igjen. Bestillte da denne, og avbestillte den andre på 24 timers reglen. 80kr er ikke så mye, men det kaoset gjorde meg litt irritert.
Old 16-04-2009, 12:43   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er 'din egen feil'. Sannsynligvis har det kun vaert ett sete igjen paa den bookingklassen, og ved aa bestille avlogget foerst bandt du opp det setet. Naar du saa bestiller paalogget maa soekemotoren opp en klasse for aa finne ledig sete.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 12:49   #18
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-KRF View Post
Ofte kan det faktisk være billigere å fly en vei med f.eks SAS, å en vei med DY f.eks

Det har jeg opplevd flere ganger!

Blant annet nå da jeg skal til AMS i mai nå, så ble det billigere å fly en vei med AirBaltic enn en vei med SAS..

Så endte med en vei med Air Baltic og en vei med SAS.
Det hørtes litt tungvint ut å reise via RIX til AMS, men sikkert grundig vurdert av deg. Flyr BT ofte til AMS fra RIX?
Old 16-04-2009, 13:24   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Det hørtes litt tungvint ut å reise via RIX til AMS, men sikkert grundig vurdert av deg. Flyr BT ofte til AMS fra RIX?
Jeg hadde et inntrykk av at LN-KRF bor i Tromsø, men det er mulig at det ikke stemmer. Om det stemmer så kan det godt tenkes at det er et godt alternativ å fly direkte TOS-RIX og deretter RIX-AMS, heller enn å fly via OSL. På vei ut er kan man (iallefall enkelte dager) være tidligere i AMS via RIX enn via OSL, mens på returen tror jeg SK har bedre forbindelse.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 14:06   #20
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg hadde et inntrykk av at LN-KRF bor i Tromsø, men det er mulig at det ikke stemmer. Om det stemmer så kan det godt tenkes at det er et godt alternativ å fly direkte TOS-RIX og deretter RIX-AMS, heller enn å fly via OSL. På vei ut er kan man (iallefall enkelte dager) være tidligere i AMS via RIX enn via OSL, mens på returen tror jeg SK har bedre forbindelse.
Det er et veldig godt poeng.
Reply

Posting Rules