Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 30-03-2009, 18:43   #1
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

OBB 4 Første reise med Emirates A380 på business

I begynnelsen av 2009 kom jeg over et godt Emirates tilbud til Asia og ettersom en kolleha og jeg skulle til området bestemte vi oss for å gå for dette. Prisen var ca £1350 og i tillegg kjøpte i billetter fra SVG til LHR og fra BKK til KUL men fremdeles ble det en ganske bra businessklasse pris.

Så den 26/3-09 etter jobben tok vi bussen til Sola flyplass for å ta flighten over til LHR. Vår flight var SK4627 og skulle egentlig gå kl 17.50 men rett etter at vi gikk gjennom security check gikk strømmen på hele termninalen og dermed ble det vanskelig p fortsette med flytrafikken. Men heldigvis var bare strømbrudde ca 30 minutter. Vi benyttet iallefall anledningen til å ta oss en kald øl og ta oss noe mat mens vi ventet på flyet.

Ved ombordstigning ble vi sjekket inn ganske tidlig og vi fikk gå gjennom billettskranken ved gaten, Problemet var bare at da vi kom mot flyet var det fremdeles blokkert ogvi måtte stå der i 5 til 10 minutter og vente...og det er ikke behagelig når man kun har på seg en tynn skjorte. Sa da vi endelig kom ombprd i flyet var jeg stivfrossen men jeg dro med meg et teppe men en gang for å få litt varme i meg igjen. På grunn av vår slott tid ble forøvrig folk rushet ombord så fort som mulig å bedt om å ta plass så fort dom mulig for å gi plass til de som kom inn etterpå. Heldigvis kom vi avgåde på tide slik at vi kunne lande på London Heatrow etter planen men jeg har aldri sett en 737 ble fylt opp så raskt.

Vi hadde økonomiklasse biletter (sete 12A) og dermed ble det til at vi måtte kjøpe egen mat og drikke. Men vi fikk nå kost oss med rødvin samt kaffe/Baileys og varme oss på. I London måtte vi fryse på nytt forresten. Vi hentet bagasjen og gikk til Hoppa bus service men ettersom vår H3 buss ikke var der gikk vi til taxi standen. Men de var åpenbart ikke interesseer i å kjøre oss den korte turen og henviste til Hoppa bus service.

Vi tok H3 bussen til Sheraton Skyline for 4£ hver og innsjekk gikk raskt. Etter å ha lempet fra oss koffert gikk vi ned til Al Dente - the Italian restaurant der vi hadde mat og drikke. Det jeg husker best med hotellet fra sist gang var den behagelige sengen og den skuffet heller ikke denne gang. Tilgang til loungen var veldig bra og frokosten som ble servert der var enkel men veldig bra. Samtidig fikk vi en flott utsikt til en av rullebanene til Heatrow der fly lettet og landet hele tiden...det var rene flyspotter heaven med andre ord

Den 27. mars var det dermed duket for flight med Emirates. Vi tok taxi til flyplassen etter frokost (det koster £10 til terminal 1 og £12 til terminal 3) og vi var tidlig ute ettersom vi ikke hadde så mye annet å gjøre. På veien inn til Heathrow passerer man forresten en stor modell av Emirates A380

Men allerede ved innsjekk fikk vi en kalddusj ettersom flyet vårt var forsinket og dette ble opplyst både ved innsjekk og at de ringte til meg.

Men vi gikk nå til loungen unasett og ble litt overrasket over den litt anonyme lounge inngangen. Det viste seg at det var kun lobbyen som viste og resten av loungen befant seg opp et par etasjer. Vi gikk opp og fant noen gode seter og ventet i spenning. Kl 11 ble lunchen servert og det ble rullet ut kalde retter rett etter rett og de hadde også en god del varme retter på programmet. På morgenkvisten fikk vi også se Singapore Airlines A380 ble skyøvet ut fre sin gate og klargjort for take off.

Vi koste oss med champagne, hvirvin, rødvin, portvin etc alt etter hvilken mat vi smakte på.

Selve loungen til Emirates var fin den men jeg tror nok at Malysia Airlines loungen i Kuala Lumpur var hakket bedre når det gjelder fasiliteter. Men matuvalgeti Emirates loungen var bare helt fantastisk. Her var det flere kalde forretter men laks, ørret, reke, hummus etc etc. Og det var også flere varme hovedretter som schnitzel, shaepards pie, stekt laks, chicken tangine, ragatoni etc...og det var også et flott utvalg av ost og desserter.

Så endelig...ca kl 14.30 landet Emirates A380 på rullebanen rett utenfor vårt vindu og på rullebanen ser den ikke så stor ut når den er alene. Men når den kommer nærmerer ser en jo at dette er en maskin av utrolig størrelse. Den parkerte til slutt rett utenfor der vi satt så vi hadde flotte plasser til å få med oss alt som skjedde. Som vanlig er det utrolig å se all logistikken som skal til når det gjelder avlasting/pålasting av kofferter, cargo, mat etc. Litt før kl 16 var det på tide med boarding og loungen er lagt opp genialt for man går bare ut gjennom en dør fra loungen og så kommer man rett ned til gangbroene.

Fortsettelse følger...

Posting Rules