![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Hei.
Er det noen som kjenner til Norwegians praksis når det gjelder hvilke maskiner som går på avganger som er utsolgt? Er det vanlig å bruke -800-maskiner på ruter som er helt fulle? Er avgangen utsolgt når alle 150 seterene er fylt opp, eller 189 seter? Eller hva de har på sine 800-maskiner.. - Glenn |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
B737-300 = 148 seter/ 800 = 189 seter. 150 på Dubai. Er avgangen full så får du ikke kjøpt billett, da står det utsolgt i internettbookingen.
800 blir mer og mer vanlig også på OSL-BGO/TRD og på rutene nordover på populære tider ettersom flere maskiner kommer inn i flåten.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Til og med til Bardufoss ble det sendt en -800 i forrige uke, bl.a på grunn av enorme mengder med ski
![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
|
![]()
I utgangspunktet er det satt opp enten en -300 eller -800 og kapasiteten matcher planlagt flytype. Imidlertid samarbeider ruteplanleggerne med det som kalles 'yield management' og hvis man vurderer det slik at man har behov for flere seter på en spesiell avgang, vil man forsøke å stokke om på flåten for å få til dette. Det er ingen automatikk at det blir satt inn større fly hvis en avgang blir utsolgt, men selvfølgelig vil man forsøke å selge så mange billetter som mulig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]() Quote:
Quote:
Jepp, så at LN-NOF var på BDU i går. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Det er ikke så lett å få til noe "automatikk" på dette Glenn
![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Dersom det er en full avgang til Trondheim, så kunne man kanskje sende en 800-maskin dit. Men hva hjelper vel det, dersom den egentlig skulle gått til Bergen og videre til Kanariøyene, for dit kan man jo ikke sende en -300? Eller kanskje den skulle gått nesten full til Bergen og smekk full tilbake, mens alternativet er å sende den helt full til Trondheim og nesten tom tilbake? Dette er et stort puslespill... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Og så må man jo passe på at crew har utsjekk på aktuell flytype også. (Vet ikke omDy har fått alle sine crew sjekket ut på begge typer)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Ja, det var vel ikke helt gjennomtenkt utspill av meg.. Noe er best manuelt gitt..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Sikkert ikke umulig å ordne et datasystem som sjekker både typegodkjenning for crew og hvilket fly som skal hvor og når, og som kan endre på flåtedisponeringen alt ettersom (automatisk). Jeg ser for meg at de systemene som allerede er i bruk er halvveis der allerede, men at alt går gjennom de nevnte "yield manangers" for en endelig besluttning. Noe som kan være vel så lurt...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Det blir jo enklere når man får inn flere 738 i flåten, men med tanke på at en del av destinasjonene i forhold til range krever 738, har man jo hatt relativt begrenset mulighet til å "bare sette inn" en 738 uten videre fordi flighten er full. Dog, en full 733 er da ikke ille management-wise, den burde jo tjene greit med penger.
EDIT: Forhåpentligvis, greier du ikke tjene penger med en full maskin, greier du det aldri! Last edited by JoeW; 23-02-2009 at 23:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Er jo en litt spennende måte å se det på hvis det skal være et problem at flyene er full. Luksusproblem kaller jeg det.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Ja, jeg mener å ha hørt at det er der de fleste IT-prosjekter går galt; når systemet får styre i steden for å bli styrt...
Og TOS; jeg er stygt redd for at jeg beveger meg i retning av ditt yrke/fagområde... ![]()
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Man skal også tenkte på at enkelte ruter kanskje bookes lang tid i forveien, mens andre fylles opp tett mot avgang. Det er derfor ikke gitt at det er lurt å flytte en 800 fra en rute til en annen som ser ut til å fylles fort. Kan tenke meg at innenriksruter fylles opp på et senere tidspunkt enn utenriks / ferieruter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor blir det av N900SX på Gardermoen i kveld? | elgen | Småprat | 6 | 21-04-2016 17:12 |
Hvor blir det av OSL bildene? | findus | Bilder & foto | 9 | 26-03-2011 22:53 |
Når skiftet Braathens ifra det første til det andre skjemaet ?? | rhusberg | Flyhistorisk forum | 3 | 01-02-2010 21:24 |
CK: Hvor blir det av del 3 av FRA bildene? | Bizflyer | Flyforum | 7 | 21-10-2004 21:41 |