Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 17-02-2009, 15:40   #1
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Default På chartertur med DY til LPA (og BGO!)

Da var det tid for en aldri så liten tripreport fra min tur i forrige med DY’s charterflight for Solia, DY 9212/9213 tur/retur Las Palmas. Det har tatt litt tid fordi jeg endelig hadde tatt noen bilder, men de må vente litt til fordi undertegnede ikke behersker teknikken godt nok. Men de skal komme…

31/1-09 DY 9212 OSL-LPA

Vi kom oss greit av gårde. Flyet ble noe forsinket ut fra OSL, uvisst av hvilken grunn, men på returen innrømmet DY at de hadde problemer med å få flyene til Kanariøyene av gårde på tid. Virket ikke som det bekymret, hvilket jeg synes er rart da DY utmerker seg litt med forsinkelser på sånn 30-40 min. Litt merkelig når andre klarer det. På slike charterflighter er det ikke vanlig meny om bord, men de fleste har forhåndsbestilt et måltid. Det tok tid før serveringen begynte, først skal man gjennom flyet med menyer (hvorfor?) og drikketralla – slikt tar tid. Flyet hadde 100 % belegg med 189 passasjerer, ikke så rart ettersom Solia solgte t/r-billetter til 595 kr dagene før avreise.

Det var første gang for meg om bord i de nye 800-flyene til DY og de var absolutt fine. Benplassen er jo ikke all verden, men ikke dårligere enn jeg hadde ventet. Knyttnevetesten ikke bestått, men det var OK allikevel. Allikevel er det en slitsom flytur å sitte 6 timer (motvind begge veier) såpass trangt.

Det som preget denne turen var den stadige av og på settingen av fasten seat belts- skiltet. Det ristet en del underveis, men ikke verre enn det ofte pleier å gjøre. Dette førte til en del problemer med toalettbesøk for en del og køene antok etter måltidet betydelig størrelse og med tilhørende problemer for trallene osv. Maten som ble servert var stort sett god, men hovedretten var pasta med kjøttboller og det skulle åpenbart være en varmrett, men min porsjon var iskald og åpenbart ikke forsøkt varmet opp. Andre fikk den lunken. Forretten var en liten salat med reker og krepsehaler (veldig god!!) og til dessert var det en slags sjokoladekjeks. Kaffe og te kom etter hvert, men det ble lovet en runde med påfyll av begge deler, men den kom aldri, dvs. kaffe ble servert to ganger t.o.m. rad 4. Crewet var hyggelige, men virket noe urutinerte, kanskje også fordi de var uvant med slikt service-konsept? Landet en halv time forsinket i LPA etter at kapteinen hadde advart mot sterk turbulens under innflyvning. Den merket vi aldri noe til.

7/2-09 DY 9213 LPA-OSL (BGO)

Returen startet kan vi si startet i innsjekkingskø. Tre DY-fly går nesten samtidig til Norge lørdager. Charterflighten for Solia, den ordinære OSL-flighten (DY 1817) og et rutefly til Bergen. Når alle disse plasseres på to skranker som står ubemannet frem til drøye to timer før avgang sier det seg selv at køene inntar astronomiske proporsjoner.

For de som kjenner flyplassen; det var innsjekking ved skranke 22-23 og herfra gikk køene helt til utgangen hvor køen svingte mot høyre og nådde overgangen til den andre delen av flyplassen. Etter hvert begynte det å bli liv i skrankene, men noen hadde hørt noe og folk flyttet seg over mot skrankene til venstre for de oppsatte, det var her innsjekkingen skulle skje. Da var det bare å kaste seg med, synes synd på noen som stod langt fremme i første køen for så å havne langt bak i neste skranke. Tror ikke det gjaldt så mange. Det ble åpnet tre skranker og når man først kom i gang gikk det noenlunde raskt. I sikkerhetskontrollen pep det på mange (ikke meg!), men folk ble stort sett bare vinket i gjennom (som i gode gamle dager).

Synes LPA er en fin flyplass med store vinduer og en flott takterrasse med flott utsikt til flyene. Må alltid en tur opp der. Utrolig mange fly til Skandinavia på lørdager. Flyet var litt forsinket inn og det tok tid før boarding begynte, deretter ble vi sluppet i gjennom men ble stående minst en halvtime å vente på å slippe inn på flyet. Ingen visste hva som skjedde der fremme. Mange fryktet teknisk feil på flyet. Men til slutt slapp vi på, men var da blitt en time forsinket og gikk helt samtidig med DY 1817 (også det en time forsinket). Lang flytid også denne gang pga motvind, kapteine var flink til å opplyse om ruten etter takeoff, vi fløy nordover vis-a-vis Madeira og ville nå fastlandet over Faro, deretter langs Portugal og Nord-Spania og over Biscaya og inn over Nantes. Deretter skulle vi fly nordvest av Paris, like i utkanten av Brussel, rett over Amsterdam og så videre oppover den jydske vestkyst mot Gardermoen. Men det kom aldri informasjon når vi passerte byene, hadde vært litt artig å vite litt hvilke storbyer vi kunne se der nede.

Veldig hyggelig crew som virket oppriktig interessert i at passasjerene skulle ha det bra. Det kunne man merke, noe jeg skulle få bekreftet senere på natten. Maten bestod igjen av tre små retter. Først spekeskinke og eggerøre (veldig godt) så kyllingbiter med potetmos (slett ikke verst – og denne gangen var hovedretten glovarm) og noen kokoskjeks til dessert som ikke var spesielt gode. Rikelig servering av rundtsykker begge veier. I tillegg var det en pakke jordbærsyltetøy med, som var fin å bruke på rundstykkene. Crewet gikk i ett, tydeligvis mye å gjøre på en slik fullstappet flight (var noen få ledige seter på returen).

Før avgang hadde vi hørt at det var kraftig snøvær på Gardermoen, men jeg hadde naivt nok ikke tenkt over muligheten for at Gardermoen ville bli stengt pga dette. Over Danmark kunne man tydelig merke at flyet la om kursen mot venstre. Heller ikke da tok jeg hintet. Like etter kom kapteinen og fortalte om et enormt snøfall på OSL og at flyplassen var stengt og neppe ville åpne før 03.00. Vi hadde derfor satt kursen for Bergen og Flesland. Et stønn gikk gjennom flyet. Jeg må si jeg synes dette var litt håpløst. Hadde jeg reist alene hadde det egentlig vært en litt eksotisk opplevelse. Men jeg reiste sammen med foreldrene mine og hadde et visst ansvar her, og forholdet dem i mellom må kunne sies i slike situasjoner å likne forholdet mellom Iran og Israel.

Og til Bergen kom vi…

Nå har det vel vis seg i ettertid at svært mange av flyene som ble omdirigert denne kvelden ankom Gardermoen utover natten. OSL ble jo åpnet like over midnatt og vi snakker da bare 30-45 minutter etter at vi måtte sette kursen mot BGO. Jeg må si at det var synd at vi ikke kom oss til OSL i løpet av natten, det ble en slitsom natt og neste morgen. Men; når det først ble slik, må jeg si at jeg er imponert over hvordan Norwegian håndterte dette. Allerede på flyet ble det opplyst at vi ville bli fraktet til Thon-hotellet ved Flesland og innkvartert der, og flyet ville gå tilbake neste morgen ved 0830-tiden, med henting på hotellet 0600 (!!).

Etter landing på Flesland var det kaos i bagasjehallen der og det var ikke passasjerene som skulle vært i Oslo som klaget mest. Rundt meg føk det bergensere som forbannet flyplassen og påstod at bagasjen fra fire fly som hadde landet var blitt plassert på samme bånd av ren ondskap og udugelighet. Litt kaos var det, men ikke så ille, merket meg mer hissig stemning her enn på OSL. Men et spørsmål til de som kjenner BGO: Høyttaleranlegget i bagasjehallen – fungerer det? Det ble gitt noen beskjeder fra det mens vi stod der og det var dønn umulig å høre hva som ble sagt, og hørselen er det ikke noe galt med?

Elendigheten tok ikke slutt ennå, for bagasjen kom endelig på et annet bånd, mne vår var slett ikke på båndet da andre fikk. Alle fikk, bortsett fra oss og to andre. Uten særlig mye å bære på stod vi og ventet på bussen som kom og tok oss til hotellet. Heldigvis var det ikke mangel på rom og alle fikk rom. Puh. Klokken var litt over ett og undertegnede hadde nå strak kurs for baren for litt drikke etter diverse strabaser. DY-crewet hadde allerede funnet sine plasser der. Dessverre hadde baren stengt (!), litt ulike forklaringer ble gitt men den mest troverdige var at bartenderen måtte re barnesenger for de nyankomne gjestene. Synd. Jeg var tørst. I stedet ble det en svært hyggelig prat med crewet som hadde fløyet oss og noen få andre passasjerer og noen fra crewet på flyet som skulle til Bergen fra LPA. Det var riktig hyggelig å sitte å prate litt med dem midt på natten. Fikk vite en del spennende flyrelaterte ting og det var deilig å slappe litt av etter en slitsom dag (sa noen ferie?). Men kom ikke bort fra at det at baren var stengt var en nedtur. Flott og imponerende innholdsrik frokost fra klokken 05 neste morgen, dette Thon-hotellet kan anbefales ut fra min knappe seks timer lange erfaring med det.

Bussen rullet opp utenfor hotellet kl. 0545 og begynte å frakte oss til Flesland. I innsjekkingen var det lite bagasje å sjekke inn, men matkuponger lå og ventet på alle (80 kr). Igjen bra av Norwegian. På servicekontoret på Flesland var bagasjen ikke registrert borte en gang og beskjeden var å prøve på OSL.

0830 ble 0915 pga crewet måtte komme frem, en nokså sliten forsamling landet like før 10 på Gardermoen. Puh. Ingenting å fortelle om fra flyturen bortsett fra at flyet hadde stått fra kvelden før og så nediset ut. Vi kjente selv at luften var isete. Men det var ikke avising før vi tok av, det var litt småscary ettersom det siste jeg så på bakken på Flesland var SK til Oslo som ble vasket godt.
litt-amatør is offline   Reply With Quote

Posting Rules