![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Sjekk dette :
http://www.airliners.net/open.file/764423/M/ Er ikke dette litt på kanten som han skriver i teksten. Ser ut som en Fokker av noe slag på vei ned bak A320'n. Hvordan er det med wake-turbulence osv. bak en A320 ?? Synes dette var hårreisende nære...... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Nå gjør jo zoomen sitt til at det virker ekstra nærme også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
Og et slikt fotografi forteller jo ingenting om Fokkern virkelig flyr i waken til A320n. Kanskje Fokkern fløy litt over glidebanen for å sette seg noen meter lengre inne nettopp for å unngå dette? På den måten kan feks en Cessna 172 lande like tett bak en 747, som Fokkern bak A320 på dette bildet (for å strekke strikken litt). En overshoot i dette tilfellet ville nok vært pga at A320n var på rullebanen idet Fokkern passerte begynnelsen av rullebanen, og ikke pga wake. Og en slik overshoot (eller go around) er verken "kriminelt" eller uvanlig. Spesielt ikke på travlere plasser. Edit: (Og det er jo virkelig artig å følge med på trafikkavvikling på steder hvor de kjører såpass tett. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 233
|
![]()
spørsmål til ATC folk: landings tillatelse før banen er klar?.-.-......
Merket meg at ved amerikanske flyplasser, kanskje andre også..vet ikke, så får flyene landings tillatelse allerede med fly foran seg på runway. Vet de fleste steder i norge så har jeg ikke hørt slikt. F.eks i boo så gir de ikke landing clearance før preeceeding aircraft er av banen og banen er klar. ![]() ![]() ![]() Hører i Boo de bruker å oppgi hvis det er tett mellom flya at flyet bak must wait for Late landing clearance....men de får ikke landing clearance før flyet foran er av banen. Mens der jeg har sett de gir clearance før banen er klar..ofte usa...så gir de bare en go-around hvis banen ikke er klart før setting.... hvordan er reglene på det punktet?
__________________
Airplanes - R/C airplanes - Aircraft photography - Love it! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Har vært i USA og fløyet litt selv, og har aldri fått klarering til landing før banen har vært klar...., i sør-statene iallefall. Men, det er jo nesten 20 år siden, så ting, og trafikktetthet, har vel forandra seg
![]() Et lite OT i forhold til topic: jeg har en utslitt kassett fra Oshkosh TWR under "verdens største flyshow" der i 1974. Noen som vet om det er laget noe oppdatert lydmateriell for salg fra senere show, forhåpentligvis på CD, og evt. hvor slikt kan skaffes? Temmelig heftig R/T å høre på iallefall... ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
I USA kan man få klarering til landing selv om det er fly på banen og selv om det er fly foran deg på approach/finale. Jeg har fått klareringen "Cleared to land as number 4, you are following a Citation on 10 mile finale"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Man kan i Norge gi landingsklarering...
Quote:
Altså, man kan med andre ord klarere et fly til å lande mens det er et annet fly på banen, såfremt det er rimelig sikkert at dette flyet er klar av banen når det det landende flyet passerer terskel (fotgjengerfeltet). Men man har ikke lov til å feks si "...you are number two, number one is on short final, runway 36 cleared to land." Snakker man derimot om kun småfly så har man noe som heter "Reduserte minima for avgående og landende luftfartøyer". Pkt. 8.3.1.2.1 i samme kap. sier følgende: Quote:
Kategori B = lette tomotors propellerfly med MTOW 5700 kg Noen kriterier: -rullebanen må minst være 1500 m lang -ikke mellom solnedgang og soloppgang -ikke når bremseeffekt er lavere enn GOD (mindre enn 0.40) -ikke i værforhold som hindrer fartøysjefen på et tidlig tidspunkt å bedømme trafikksituasjonen på rullebanen -ikke når det forangående luftfartøyet gjør fullstopp-landing, og det etterfølgende touch and go |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
|
![]()
Ser man på flap'en på Airbusen, ser man at den er satt for avgang og ikke for landing. Ergo er flyet på take-off run, og trolig staks ved å rotere. Vingespenn på Fokker 100 er ca 100 fot (92 for å være mer nøyaktig), og om man sier at det er to vingespenn fra flyet til landing, er det i 200 fot. Vanlig sinkrate er ca 600-700 fot i minuttet, og om man tar godt i og sier 800 fot i minuttet, er det 1/4 minutt eller 15 sekunder til Fokkeren tar bakken. Siden den flarer i tillegg, kan man legge til noen sekunder til pga redusert sinkrate de siste 20-50 føttene, og om man da sier at flyet er 18 sekunder fra touchdown er det allikevel relativt god margin for landing bak et lettende fly. Om Airbusen derimot avbryter avgangen vil Fokkeren måtte gå rundt. En trigger der er at TWR følger godt med, at Airbuspiloten kaller ut at kan avbryter avgangen, og/eller at Fokkerpiloten selv ser det og reagerer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 78
|
![]()
Og dette skjedde faktisk på Kjevik i ettermiddag. En F50 tok av fra 04 og før flyet hadde rotert fikk en liten Cessna "Cleared to land". Susset litt på dette i etterkant før jeg så denne tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
greit nok at det står at man kan kjøre det så tett om man med rimelig sikkerhet kan oppnå atskillelse. Lærte en fin ting på skolen i USA
ASSUME= ASS U ME. if you assume, you can make an ASS of YOU and ME Ikke alltid så lurt ![]() ![]() TWR: "KLM1945, Go around, i say again, go around. Aircraft on the runway" Fokker:"Doubble transmission say again..." oj ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann...! Lurte på hvor langt ned jeg måtte lese før noen pekte dette ut? God observasjon og oppsummering Jumper...
![]() Ser ingen problemer med å få "XXX you are number 4 to land following YYY... report traffic in sight... cleared to land runway ZZ..." Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]() Quote:
Derimot kan man man i Norge, men ikke i USA, få følgende beskjed fra tårnet. "LNXXX, behind B737 short final RWY 17, line up and wait behind" Men kun om flygeleder har begge i sikte. Da går man ut i fra at flyet også kan ha ham i sikte |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 91
|
![]()
Hoerte ofte Cleraed to land as no.2 behind a xxx i USA, men her i Canada er reglene litt mer ICAO, og er like de hjemme: Continue, late clearance due Aircraft on runway"
Har sett at de venter HELT til flyet nesten setter seg foer de sier cleared to land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
For å spekulere litt, kan det hende at de allerede har vært gjennom en after landing checklist og tatt opp flap, eller gjøres slikt senere? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
LN-BRK... Godt poeng og derfor er det fint å lære ved en travel flyplass der dette presiseres. Tell tre fly og kan du ikke se alle tre så må man lære å si ifra at du IKKE har traffic. Tårnet vil da ofte si at de vil kalle base turn. KDWH som jeg ofte flyr fra her i Houston har over 600 daglige aircraft movements gjennomsnittlig i året og dette er ganske routine, spesielt om helgene der skolefly er mye av trafikken.
LN-ATC... Vet ikke mye om A320 flap setting for takeoff men de A300B4'ene vi hadde for noen år siden hadde flaps 0 T/O som en mulighet... bare L/E slats deployed. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
NETTOPP. Det er bare det at ikke alle piloter, som ikke fly så ofte, vil si fra om dette. På samme måte som om de helst ikke vil være til bry om dem har flydd seg bort. Det er ikke noe skam å si at man ikke vet hva som skjer nå. Det er mye bedre å si fra, enn å lage enda mer krøll for oss tårnfolk.
![]() Late landing clearance, er late landing clearance ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
"Cleared to land behind a pair of Shorts..."
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
LN-ATC
Quote:
![]() catocontrol Quote:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Close call SK4143 TRD -BGO i dag? | jufix | Småprat | 10 | 04-05-2017 07:54 |
Close call på en strand i Tyskland | SKY-LIMITED | Småprat | 4 | 04-06-2014 10:01 |
Erfaringer med Hoya Close Close-Up-filter? | TobyAllan | Bilder & foto | 5 | 11-08-2010 18:14 |
Close call Il76, bruker HELE rullebanen! | LN-SEK | Flyforum | 2 | 18-02-2008 15:30 |
Close call ... | Farmer | Flyforum | 5 | 26-10-2007 13:33 |