![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Sep 2008
Posts: 459
|
![]()
Hi
fra et annet forum fikk jeg en fin link: Here's a short animation (0:20) showing a see-through view of how a radial engine works: http://www.youtube.com/watch?v=0T2uQYNUu6c
This is a slightly longer video (1:05) of an actual radial engine that's been cut away to reveal the internal working: http://www.youtube.com/watch?v=4hWZ40120BQ
Those of you interested in big radials might also like to see some small -- very small -- ones: http://www.craftsmanshipmuseum.com/KnappCol.htm
__________________
med vennlig flyhilsen Rob For de siste bøkene sjekk: https://www.europeanairlines.no/prod...ory/new-books/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]()
Vakkert...
![]() Finnes også små hissige stjernemotorer i rc-fly.... Hør på dette: http://www.youtube.com/watch?v=XaQbb...eature=related
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Men om så mye masse flyttes så mye rundt lengdeaksen har ikke da radial-moterer mye mer virbasjoner enn feks en rekke eller V-motor?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
Det er balansevekter på veiva. Ikke alle produsenter gjennom årene fikk dette like bra til, men godt utviklede motorer som P&W R-2800 er smooth as silk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
Apropos propeller, På et tomotors propellfly, roterer begge propeller samme vei, og hvordan påvirker det flyets bevegelse?
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
I og for seg på samme måte som en-motors fly med propell. Noen twins gjennom årene har hatt motsatt rotasjonsretning på propellene, bl.a. P-38 Lightning og DeHavilland Hornet. Må ha vært herlig å kunne "køle på" med alle disse hestekreftene og flyet bare går rett frem.
Dersom propellene svinger samme vei vil flyet svinge markert til siden (til venstre i fly hvor propellen roterer mot urviseren sett forfra) ved lav fart og høy power-setting. Motoren som sitter på den siden flyet vil svinge p.g.a. propellene kalles den kritiske motoren fordi et motorbortfall vil forårsake at assymmetrsik thrust og propellerinduserte krefter vil dra samme vei. Kan gjøre livet interessant... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
De fleste roterende stjernemotorer hadde faktisk en enkel throttle bestående av et regulerbart spjeld i luftinntaket. Det var imidlertid ikke noe kontroll av blandingsforhold i.f.m. bruk av spjeldet, så ved reduksjon av åpningen måtte blanding justeres manuelt. "Blip-switch" som jordet magneten var derfor en enklere og mer pålitelig metode for å regulere motorkraft.
God artikkel på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_engine |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A320NEO PW engines | sk931 | Flyteknisk forum | 4 | 03-08-2017 13:16 |
GE Aircraft Engines - cool reklame | LN-MOW | Flyforum | 3 | 22-09-2009 08:02 |
next-generation engines | MountainDew | Flyteknisk forum | 1 | 12-09-2008 22:28 |
Would you like engines with your flight? | LN-MOW | Flyforum | 8 | 06-04-2007 02:04 |