![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I løpet av 2008 har det blitt diskutert opp og ned hvor mye champagne i glasset SAS skal, bør eller må ha i glasset de serverer før avgang. Mange har med store bokstaver dømt SAS nedom og hjem fordi glassene er halvfulle mens vannglassene er fulle.
Min 72 årige far som er en daglig gjest på forumet kom i går med en herlig kommentar som setter denne diskusjonen på riktig spor. "Hvilke restauranter er det som serverer breddfulle champagneglass eller vinglass? Og har ikke de mest negative av forumistene også opplevd at restauranter alltid har mer i vannglasset enn i champagne og vinglassene?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bestiller man et glass på restaurant er det da vanlig at det er ganske fullt, dog ikke breddfullt. Bestiller man en flaske er det ikke vanlig at det blir skjenket så mye i glasset om gangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nei, det er ikke vanlig å få et halvfult glass når man bestiller et glass vin eller champagne.
At 72-åringer kommer med fornuftige ressonemneter er vel heller ikke så uvanlig. Tvert imot har folk som har levd en stund en tendens til å komme med de MEST fornuftige utsagnene. Jeg har en oldefar på 90+, og få eller ingen jeg kjenner er klokere, mer fornuftig og reflektert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
...og glassene ombord er de samme som brukes til både vann, juice og champagne - vil si at det er naturlig at det er skille på hvor fullt det er med tanke på hva som er i glasset. det er jo egentlig bare en "velkomsthilsen" ikke noe som skal slukke en nordmanns tørst (kan den slukkes?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Tja - glassene til SAS er ikke av de minste - formen er langt bedre enn mange restauranter bruker. Nå er jo dette glasset også bare en forsmak på hva du skal få de neste 8-11 timene...
Men å diskutere mengden av gratis alkohol med nordmenn er ikke lett - og neppe en diskusjon jeg "vinner"... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tror ikke nordmenn flest er så usiviliserte som du prøver å fremstille det som.
Jeg har aldri opplevd å få et halvfult glass med noe som helst i en premium-kabin. SAS har jeg ikke noe erfaring med, men det høres jo litt gjerrig ut å servere halvfulle glass med champagne som velkomstdrink. Last edited by Stian; 04-01-2009 at 10:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå har jeg ikke fått med meg diskusjonen om fyllingsgrad på champagneglass og SAS sin fremtidige overlevelsesevne, men betviler vel sterkt at noen seriøst ser en veldig stor grad av korrelasjon mellom disse to faktorene.
SAS har en rekke utfordringer, og mengden champagne i glassene er nok bare en ubetydelig liten del i den sammenhengen. Men det forundrer meg ikke at de kniper inn også her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Crewet må også ta hensyn til turbulens
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ute på tur
|
![]()
Men hadde jeg betalt gode penger for å sitte i en resturant hadde jeg ikke betalt for sjampisen SAS serverer siden jeg ikke liker den, og langt viktigere, hadde en resturant serververt meg noe som helst i de plastrørene til SAS så hadde jeg lurt litt. Men så er det hele litt å sammenligne epler og fisk da.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Pä bakken för take-off?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Denne diskusjonen synes jeg er symptomatisk for det som jeg har inntrykk av foregår i SAS i disse dager - ikke å diskutere de viktige problemer SAS står overfor, men fisle med små detaljer.
![]() |
#13 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
På restaurant er det vanlig å servere champagne i høye, smale glass. Normal porsjonering av champagne i forhold til pris pr glass er 10-12 centiliter. Og da er slike glass normalt fulle. Jeg hadde blitt gretten om jeg hadde bestilt et glass champagne på restaurant og glasset bare innholdt halvparten.
Nå er det ikke slike glass SAS bruker. Men de er ikke mye store de heller. Og om det er 10-12 cl champagne i dem når de serverer dem halvfulle, tviler jeg sterkt på. Når det gjelder rødvinsserveringen til maten er det egentlig på samme viset. Og jeg er jo helt enig i at det ikke er normalt å servere breddfulle glass på restaurant. Men restauranter bruker mye større glass enn SAS. At SAS bruker mindre glass og lite vin oppi gir bare passasjerene irritasjon. Dette hadde ikke vært noe problem om de var raskere ute for å tilby påfyll, men det er der SAS svikter. På Thai er de rundt hele tiden og tilbyr påfyll. Hos SAS måtte jeg vente nesten en halvtime før de kom å tilbød påfyll. Og det var etter at jeg hadde trykket på knappen 3 ganger. På en restaurant hadde det vært mye lettere å få fatt i en servitør for å få mer vin! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så lenge flere passasjerer opplever SAS som kjipe med godsakene, så er det vel dette som er hovedproblemet. Personlig mener jeg treghet med påfyll er det største irritasjonsmomentet, enten det er på restauranter eller om bord i fly. På restaurant gjelder dette "vinpakker", der praksisen mht påflyll er skandaløst ulik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Det skal gå 7 glass på hver flaske vin og champagne, det er standard i Norge. Mao 10 cl i hvert glass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror mange her inne reiser altfor lite....siden mengden champagne i glasset er det som er viktig. Hvis dette er et problem så kjøp en billett bak gardina!
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Herlig at noen tror at det er champisen før take-off man (eller firmaet du jobber i/for) betaler for...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det i det hele tatt særlig skandinavisk å drikke Champagne? Jeg vil tro at for minimum 95% av forumistene drikkes Champagne av helt andre årsaker enn fordi det smaker godt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hvor fort drikker man egentlig champagne og/eller vin? Jeg tror jeg aldri har hatt tomt glass særlig lenge foran gardinen hos Lufthansa, British Airways, Continental eller SAS...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
12 åring reiste fra Australia til Bali | BSSW | Småprat | 2 | 23-04-2018 20:49 |
11-åring fløy alene fra Manchester til Roma! | CFN_001 | Småprat | 18 | 01-08-2012 23:43 |
Gratulerer til nok en 40-åring | EB | Flyforum | 14 | 13-01-2010 16:00 |
Det måtte jo komme | sk931 | Flyforum | 2 | 18-08-2005 12:36 |