![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det er på tide å kjøpe inn juleølet. Da snakker vi selvfølgelig om et besøk på polet og vi holder oss til de store norske bryggeriene.
Norsk juleøl er en tradisjon som strekker seg tilbake til vikingtida og hedenske tradisjoner. Gulatingsloven hadde, som kanskje mange har hørt om, ganske solide straffer for de som ikke brygget pålagt mengde til jul. Dagens juleøl har lite til felles med det vikingene drakk, men jeg synes vi skal være stolte av en tradisjon som kan spore røttene sine så langt tilbake. De som er så heldige å få drikke lokalt øl fra Stjørdal eller Voss, der tradisjonen med gårdsbrygging fortsatt lever, kan nyte et helt unikt øl. For de av oss som ikke er så heldige, blir besøk på polet. Hvilket juleøl? Jeg har ikke smakt alle, men hvorfor ikke ta et fra ditt nærmeste bryggeri (eller Ringnes på Gjelleråsen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
|
![]()
Bra tråd, håper noen har noen bra tips!
Skulle gjerne brygget selv, men har dessverre ikke plass. Hadde vært moro å prøve dog ![]() Tradisjon er viktig, tror aldri jeg har drukket så mye øl som da jeg leste islendingesagaene og kongesagaene på VGS ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vi avholdt vår tradisjonelle juløltest for en uke siden.
Av 8 forskjellige poløl gikk Aass Juleøl Premium av med seieren. ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Årets første øltips: God tur til USA | gustavf | Flyforum | 5 | 02-01-2009 18:06 |
Sent øltips: Norsk øl denne helga | gustavf | Flyforum | 68 | 18-12-2008 21:59 |
Uken øltips | Someone | Flyforum | 6 | 06-12-2008 10:35 |
Torsdag allerede? Øltips! | gustavf | Flyforum | 21 | 12-11-2008 07:49 |