Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-12-2008, 12:51   #1
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Default Ta tog eller buss fra OSL

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/12/10/557648.html

Dette er ikke bra for turiststanden som tar taxi fra OSL.
Old 10-12-2008, 12:55   #2
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Ta tog eller buss fra OSL

Maxpris er ingen god løsning. Men TaxiDepot som vel eies av samtlige drosjeselskaper kan absolutt gjøre en bedre jobb med opplysning av paxen spesielt når det er kø om ulik prissetting.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 12:59   #3
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

I andre land får man til noe, bare se på BUD og hvordan det er der nå. Der var det Ville vesten før dem innførte makspris og egen løyve for å hente pax på flyplassen, og nå er det orden.

Hvem er det den frie konkurransen skal være bra for?
Old 10-12-2008, 13:03   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty

Nå er det jo et generelt løyvesystem i Norge, så ser ikke noe grunnlag for egen flyplassløyve. Hvem skal bestemme hva slags pris man blir flådd av, og hva man ikke blir det av? All den tid forbrukere er godtroende og ikke gjør research vil det alltid være et marked for priattaxier og "ordentlige" taxier som flår deg (les: CityTaxi).

EDIT: Jeg pleier f.eks. å gjøre et lite googlesøk for å finne ut hva en taxi skal koste til flyplasser i byer jeg besøker.

Last edited by JoeW; 10-12-2008 at 14:20.
Old 10-12-2008, 14:11   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Ett skritt frem og to tilbake... Til og med her i korrupsjonens hoeyborg soerger de lokale myndighetene for at du ikke blir flaadd til skinnet.

OSL er vel igjen naa blitt den verste flyplassen paa denne jordkloden naar det gjelder taxier
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 14:30   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Nei, det verste jeg har opplevd (dvs hørte om) var mellom Arlanda og Stockholm. En utenlandsk kollega måtte ut med 1,500 SEK mer enn oss som forsto svensk. Dette var til alt overmål snart 11 år siden. Det er vel ryddet opp i nå tror jeg.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 14:33   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

EWR (og sikkert andre steder) er de flinke. Sist gang jeg tok taxi fra EWR var det en som veiledet og leverte skriftlig pris før man satt seg inn i en drosje hvis jeg ikke husker feil. Lurer på om de drev med det samme i Toronto også (men der tok jeg bussen)

Old 10-12-2008, 14:34   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty

Absolutt en ide for taxidepot og få på plass en skriftlig pris-quoute før du setter deg ned i en taxi.
Old 10-12-2008, 14:35   #9
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Nei, det verste jeg har opplevd (dvs hørte om) var mellom Arlanda og Stockholm. En utenlandsk kollega måtte ut med 1,500 SEK mer enn oss som forsto svensk. Dette var til alt overmål snart 11 år siden. Det er vel ryddet opp i nå tror jeg.

Gått i den fella jeg også..
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 14:36   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Absolutt en ide for taxidepot og få på plass en skriftlig pris-quoute før du setter deg ned i en taxi.

......det kan vel også bidra til bedre kontrol med næringen. Hovedstadens taxisjåfører er ikke de flinkeste til å huske moms, skatt og slike ting
Old 10-12-2008, 14:39   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty

Nei, merklig det der... Betaler konsekvent med kort, så da må de jo ihvertfall lage kvittering. Jenten mener det er risikosport og betale med kort, så hennes drosjepenger går nok rett til svarteste Afrika uten moms, arb.giveravgift eller skatt.

EDIT: Og det sier jeg etter å ha tatt en jalla-taxi (Flytoget skulle faktisk betale) hvor sjåføren var på mobilen hele turen, om hvordan mans skulle lure Næringsetaten i Oslo Kommune ved å "sende en løyvesøknad i posten" og levere en personlig, om overgang til ulike taxiselskaper. Jeg kommenterte det såvidt og han svarte meg med et stort glis "Man må varra lor(lur) skal man varra taxasjafør".

Last edited by JoeW; 10-12-2008 at 14:49.
Old 10-12-2008, 14:44   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Nei, merklig det der... Betaler konsekvent med kort, så da må de jo ihvertfall lage kvittering. Jenten mener det er risikosport og betale med kort, så hennes drosjepenger går nok rett til svarteste Afrika uten moms, arb.giveravgift eller skatt.

Man vet aldri. Selv betaler jeg alltid med kort, og når de trekker dobbelt så ringer jeg bare kortselskapet og får dem til å rydde opp
Old 10-12-2008, 15:08   #13
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Nå når pengene ikke sitter så løst hos de fleste så kan en håpe på at det blir mindre trafikk hos taxiene på OSL også, etter den søte kløe kommer den sure svie, jfr, de griske eiendomsmeglerne
Old 10-12-2008, 15:43   #14
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Man vet aldri. Selv betaler jeg alltid med kort, og når de trekker dobbelt så ringer jeg bare kortselskapet og får dem til å rydde opp
Et tips jeg hørte på radio angående dette jukset i taxinæringen.

Hvis sjåføren prøver å innbille deg om at den elektroniske kortleseren plutselig ikke virker og at han MÅ ha kontant betaling så krev at han bruker manuell kortløsning. Alle drosjer skal ha det apparatet som gjør at man lager et avtrykk av kortet og dermed får et manuell betalingsbilag. Hvis sjåføren nekter eller hevder at han ikke har dette så si takk for gratisturen og forlat drosjen En slik sjåfør ringer mest sannsynlig ikke etter politiet for å si det sånn

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 15:48   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg tar kun Oslo Taxi hvis mulig, og det har stort sett sikret meg fra de mest uærlige sjelene vil jeg tro.
Old 10-12-2008, 16:00   #16
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Nja, har ikke udelt positive erfaringer med Oslo Taxi faktisk, selv om mange antar at disse er mest ærlige. Men selv er jeg fornøyd med Taxi 2 de gangene jeg har brukt dem. Har blant annet brukt deres fastpris til OSL og det har funket veldig bra!! Hadde nettopp en svært uheldig erfaring med Citytaxi forresten hvor taksameteret bare løp løpsk og jeg måtte få ham til å stoppe rimelig kjapt så jeg kunne hoppe av og vente på trikken.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 18:23   #17
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Taxi Depot har vel en eller annen avtale med OSL om å få ha monopol på taxidrift på OSL. Da kunne vel OSL stille krav til Taxi Depot om hva slags vilkår som skal gjelde for å få lov til å hente taxikunder utenfor terminalen, uten at dette blir ulovlig prissamarbeid?
Old 10-12-2008, 18:25   #18
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Maxpris er ingen god løsning. Men TaxiDepot som vel eies av samtlige drosjeselskaper kan absolutt gjøre en bedre jobb med opplysning av paxen spesielt når det er kø om ulik prissetting.
JFK er det "flat pris" inn til sentrum av "Det store Eple"

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 18:42   #19
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Taxi Depot har vel en eller annen avtale med OSL om å få ha monopol på taxidrift på OSL. Da kunne vel OSL stille krav til Taxi Depot om hva slags vilkår som skal gjelde for å få lov til å hente taxikunder utenfor terminalen, uten at dette blir ulovlig prissamarbeid?
Det er jo dette som er ulovlig. De prøvde jo. I norge er det ingen som har lov til å diktere Taxi prisene. Selskapene styrer dette helt selv. Taxi Depot organiserer bare venteplassen på OSL.
storg is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 19:06   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Det er jo dette som er ulovlig. De prøvde jo. I norge er det ingen som har lov til å diktere Taxi prisene. Selskapene styrer dette helt selv. Taxi Depot organiserer bare venteplassen på OSL.
Det var vel Taxi Depot som forsøkte å samordne prisene blandt sine eiere? Det ble altså sett på som et kartell.

Dersom OSL, som selv ikke tjener på at prisene samordnes, setter et tak for å få lov til å bruke taxiholdeplassen, så skulle jeg tro det blir litt annerledes.
Reply

Posting Rules