Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2012, 10:54   #1
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Fly eller tog mellom OSL og BGO

Bergens Tidende har nå en nettssak på at reisetidsforskjellen mellom opprusting av Bergensbanen og nybygging av Haukelibanen på én time vil ha en kostnad på 110 milliarder kroner.

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/n-t...r-2799727.html

For 50 pluss eventuelt 110 milliarder kunne man gjort ganske mye med infrastrukturen mellom hver bys sentrum og respektive flyplasser, samt underverker med flyparken som kunne vært tatt i bruk.

Last edited by CRJ900; 20-11-2012 at 14:59. Reason: Feil påstand i opprinnelig innlegg.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 11:16   #2
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Galskap i mine øyne!
haavig is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 11:41   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
samt underverker med flyparken som kunne vært tatt i bruk.
På lik linje med at NSB eller den som drifter togene selv må stå for det rullende materialet, er det flyselskapene som selv må stå for flyene.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 12:30   #4
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Bergens Tidende har nå en nettssak på at én times kortere reisetid på Bergensbanen vil ha en kostnad på 110 milliarder kroner.
Nei, nei, nei. Det saken forteller er at foreslått høyhastighetsbane mellom Bergen og Oslo er estimert til 160 millarder, men at man for 50 milliarder kan korte ned reisetiden på Bergensbanen til omtrent en time mer enn høyhastighetsbanen vil gi. Altså at den siste timen av nedkorting til tre timers togtur i realiteten koster 110 milliarder. Det er noe helt annet.

En time kortere reisetid på Bergensbanen får man for et sted mellom 10 og 15 milliarder, og det strekket heter Ringeriksbanen.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 12:41   #5
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,515
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Nei, nei, nei. Det saken forteller er at foreslått høyhastighetsbane mellom Bergen og Oslo er estimert til 160 millarder, men at man for 50 milliarder kan korte ned reisetiden på Bergensbanen til omtrent en time mer enn høyhastighetsbanen vil gi. Altså at den siste timen av nedkorting til tre timers togtur i realiteten koster 110 milliarder. Det er noe helt annet.

En time kortere reisetid på Bergensbanen får man for et sted mellom 10 og 15 milliarder, og det strekket heter Ringeriksbanen.
Og Ringeriksbanen ble vedtatt samtidig med bygging av OSL, var vel en del av hestehandelen mellom AP og SV for å få den flyttet fra Hurum. Med en reisetid på 3-4 timer vil nok jeg foretrekke toget dersom det kan konkurere på pris.

CRJ900, er du journalist i dagbladet? dette virker så forvrengt!!!!
Futura is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 14:58   #6
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Og Ringeriksbanen ble vedtatt samtidig med bygging av OSL, var vel en del av hestehandelen mellom AP og SV for å få den flyttet fra Hurum. Med en reisetid på 3-4 timer vil nok jeg foretrekke toget dersom det kan konkurere på pris.

CRJ900, er du journalist i dagbladet? dette virker så forvrengt!!!!

Gikk litt fort der, beklager den. Retter til 50 milliarder for opprustning og 110 milliarder mer for å korte ned reisetiden med én time.

50 milliarder er uansett vilt mye penger og vil rekke i massevis for opprustning av nevnte fasiliteter og kan skaffe mye nytt flymateriell.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 15:36   #7
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
50 milliarder er uansett vilt mye penger og vil rekke i massevis for opprustning av nevnte fasiliteter og kan skaffe mye nytt flymateriell.
Hvor mye kortere reisetid gir nytt flymateriell på følgende strekninger?
Oslo-Hønefoss
Oslo-Geilo
Bergen-Geilo
Oslo-Voss
Bergen-Voss

Hvordan bidrar nytt flymateriell til å avvikle rushtrafikken fra Ringerike til Oslo?

Hvordan sikrer nytt flymateriell en effektiv godstransport mellom Østlandet og Vestlandet?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 15:37   #8
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
50 milliarder er uansett vilt mye penger og vil rekke i massevis for opprustning av nevnte fasiliteter og kan skaffe mye nytt flymateriell.
Men altså, skal Staten kjøpe fly til DY og SK? Drive eget flyselskap?

Staten kjøper nye jagerfly, det får holde!
sukram is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 15:41   #9
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Gikk litt fort der, beklager den. Retter til 50 milliarder for opprustning og 110 milliarder mer for å korte ned reisetiden med én time.
Dette høres ut som den samme misforståelsen som du presenterte i utgangspunktet. Det er altså 50 milliarder for å korte ned til ca 4 timer (fra dagens ca 7) og 160 milliarder for å korte ned med ytterligere en time, men da med helt ny trasse hele veien. Den siste timen koster effektivt 110 milliarder.

En time mindre får man som nevnt for prisen til Ringeriksbanen, som for tiden estimeres til i overkant av 10 milliarder, som også er mye penger, men som vil gi Hønefoss en god jernbaneforbindelse til Oslo.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 15:52   #10
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Dette høres ut som den samme misforståelsen som du presenterte i utgangspunktet. Det er altså 50 milliarder for å korte ned til ca 4 timer (fra dagens ca 7) og 160 milliarder for å korte ned med ytterligere en time, men da med helt ny trasse hele veien. Den siste timen koster effektivt 110 milliarder.

En time mindre får man som nevnt for prisen til Ringeriksbanen, som for tiden estimeres til i overkant av 10 milliarder, som også er mye penger, men som vil gi Hønefoss en god jernbaneforbindelse til Oslo.
For å ta det pent og rolig:

50 milliarder for å minke reisetid mellom Oslo og Bergen med tre timer er i mine øyne for dyrt. Da er det bedre samfunnsøkonomi å bruke de 50 milliardene på følgende tiltak:

Reduksjon av reisetid mellom Bergen sentrum og Flesland, med de positive effekter det vil gi for Bergen by (eksempelvis flytogideen fra Flesland via Oasen til sentrum med forlengelse til Åsane [og evt videre mot Voss]).

Reduksjon i reisetid mellom forstedene til Oslo og Oslo S.

En god jernbaneforbindelse mellom Hønefoss og Oslo S er et godt tiltak i denne sammenheng.

For å sette det på spissen: Oslo - Geilo og Bergen - Geilo har utspilt sin rolle som togdestinasjon for annet enn kanskje Skarverennet og én og annen ferie. De aller fleste som skal på hytta tar bilen.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 16:29   #11
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
50 milliarder for å minke reisetid mellom Oslo og Bergen med tre timer er i mine øyne for dyrt.
Det er jeg tilbøyelig til å kunne være enig i, om enn det fremstår mye bedre enn 160 milliarder for å minke reisetiden med fire timer.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 09:49   #12
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

På lederplass i dagens BT:
http://blogg.bt.no/preik/2012/11/21/.../#.UKyS9IZP-Jl

Stiller meg tvilende til at man skal se på Oslo - Bergen i en prioritering av Bergensbanen. Da er det smartere å se på Østlandsområdet og Vossebanen isolert. Og bruke ressursene mellom på å styrke kollektivtilbudet mellom Gardermoen og Østlandsområdet, og mellom Flesland og Bergenshalvøyen.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 18:46   #13
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 168
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Dette høres ut som den samme misforståelsen som du presenterte i utgangspunktet. Det er altså 50 milliarder for å korte ned til ca 4 timer (fra dagens ca 7) og 160 milliarder for å korte ned med ytterligere en time, men da med helt ny trasse hele veien. Den siste timen koster effektivt 110 milliarder.
Kan være en god idé å se på inntektssiden også. Med 4 timer reisetid er ikke toget konkurransedyktig med fly, mens en høyhastighetsbane på 2.5 timer kan utkonkurrere flyet. Dermed blir inntektene betydelig høyere, og man får også bedre kapasitet på Gardermoen.
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 22:49   #14
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,122
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

[QUOTE=Futura;800443]Og Ringeriksbanen ble vedtatt samtidig med bygging av OSL, var vel en del av hestehandelen mellom AP og SV for å få den flyttet fra Hurum. Med en reisetid på 3-4 timer vil nok jeg foretrekke toget dersom det kan konkurere på pris.

Samferdeselsministeren den gang var fra sogn og fjordane. En del av hestehandelen var at SV skulle støtte og legge stamveien Oslo-Bergen på E16 og bygge den 24 km lange lærdalstunellen. Mot at Ringeriksbanen skulle bygges. Siden 1992 har jernbanen ligget i en skuff. Det var det.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 07:44   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
Kan være en god idé å se på inntektssiden også. Med 4 timer reisetid er ikke toget konkurransedyktig med fly, mens en høyhastighetsbane på 2.5 timer kan utkonkurrere flyet. Dermed blir inntektene betydelig høyere, og man får også bedre kapasitet på Gardermoen.
Hvis man setter t/r pax tall til 2 mill, så må disse betale 800 kr per vei for å nedbetale 160 mrd kr.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 09:30   #16
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
Kan være en god idé å se på inntektssiden også. Med 4 timer reisetid er ikke toget konkurransedyktig med fly, mens en høyhastighetsbane på 2.5 timer kan utkonkurrere flyet. Dermed blir inntektene betydelig høyere, og man får også bedre kapasitet på Gardermoen.
Selv om man - slik høyhastighetsentusiastene gjør - ser bort ifra at det er reisetid også til togstasjonene (folk flest bor ikke i sentrum) og at norsk samferdselspolitikk umuliggjør at det bygges parkeringsplassser nok rundt togstasjonene til at et lyntog kan bli konkurransedyktig med fly uansett hvordan man snur og vender på det, så trenger ikke toget å komme ned i samme reisetid som fly for å være konkurransedyktig i enhver sammenheng, fordi det har et annet konkurransefortrinn, nemlig muligheten til å jobbe effektivt.

For fritidsreisende som har Oslo eller Bergen som endestasjon, er uansett den timen ganske uinteressant.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 18:04   #17
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: Fly eller tog mellom OSL og BGO

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hvis man setter t/r pax tall til 2 mill, så må disse betale 800 kr per vei for å nedbetale 160 mrd kr.
Og det vil ta 100 år...

Edit; ser du skrev 800 pr vei. Da blir det jo bare 50 år til den er nedbetalt.

Last edited by PSC TOS; 22-11-2012 at 22:30.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL ATC-flyradar Småprat 17 25-04-2017 20:21
Fly, tog eller bil Oslo - Stockholm? jb1 Småprat 3 03-11-2015 09:54
Fly, buss eller tog EWR-Boston? robertaas Reiseforum 11 12-08-2014 20:14
Ta tog eller buss fra OSL ENGM 911 Flyforum 22 10-12-2008 21:18
Tog i 550 km/h BGO-OSL BU595 Flyforum 33 02-02-2007 02:46


All times are GMT +2. The time now is 20:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.