![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]()
Bergens Tidende har nå en nettssak på at reisetidsforskjellen mellom opprusting av Bergensbanen og nybygging av Haukelibanen på én time vil ha en kostnad på 110 milliarder kroner.
http://www.bt.no/nyheter/trafikk/n-t...r-2799727.html For 50 pluss eventuelt 110 milliarder kunne man gjort ganske mye med infrastrukturen mellom hver bys sentrum og respektive flyplasser, samt underverker med flyparken som kunne vært tatt i bruk. Last edited by CRJ900; 20-11-2012 at 14:59. Reason: Feil påstand i opprinnelig innlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]()
Galskap i mine øyne!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
På lik linje med at NSB eller den som drifter togene selv må stå for det rullende materialet, er det flyselskapene som selv må stå for flyene.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
En time kortere reisetid på Bergensbanen får man for et sted mellom 10 og 15 milliarder, og det strekket heter Ringeriksbanen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,515
|
![]() Quote:
CRJ900, er du journalist i dagbladet? dette virker så forvrengt!!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]() Quote:
Gikk litt fort der, beklager den. Retter til 50 milliarder for opprustning og 110 milliarder mer for å korte ned reisetiden med én time. 50 milliarder er uansett vilt mye penger og vil rekke i massevis for opprustning av nevnte fasiliteter og kan skaffe mye nytt flymateriell. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Oslo-Hønefoss Oslo-Geilo Bergen-Geilo Oslo-Voss Bergen-Voss Hvordan bidrar nytt flymateriell til å avvikle rushtrafikken fra Ringerike til Oslo? Hvordan sikrer nytt flymateriell en effektiv godstransport mellom Østlandet og Vestlandet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
En time mindre får man som nevnt for prisen til Ringeriksbanen, som for tiden estimeres til i overkant av 10 milliarder, som også er mye penger, men som vil gi Hønefoss en god jernbaneforbindelse til Oslo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]() Quote:
50 milliarder for å minke reisetid mellom Oslo og Bergen med tre timer er i mine øyne for dyrt. Da er det bedre samfunnsøkonomi å bruke de 50 milliardene på følgende tiltak: Reduksjon av reisetid mellom Bergen sentrum og Flesland, med de positive effekter det vil gi for Bergen by (eksempelvis flytogideen fra Flesland via Oasen til sentrum med forlengelse til Åsane [og evt videre mot Voss]). Reduksjon i reisetid mellom forstedene til Oslo og Oslo S. En god jernbaneforbindelse mellom Hønefoss og Oslo S er et godt tiltak i denne sammenheng. For å sette det på spissen: Oslo - Geilo og Bergen - Geilo har utspilt sin rolle som togdestinasjon for annet enn kanskje Skarverennet og én og annen ferie. De aller fleste som skal på hytta tar bilen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]()
På lederplass i dagens BT:
http://blogg.bt.no/preik/2012/11/21/.../#.UKyS9IZP-Jl Stiller meg tvilende til at man skal se på Oslo - Bergen i en prioritering av Bergensbanen. Da er det smartere å se på Østlandsområdet og Vossebanen isolert. Og bruke ressursene mellom på å styrke kollektivtilbudet mellom Gardermoen og Østlandsområdet, og mellom Flesland og Bergenshalvøyen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 168
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,122
|
![]()
[QUOTE=Futura;800443]Og Ringeriksbanen ble vedtatt samtidig med bygging av OSL, var vel en del av hestehandelen mellom AP og SV for å få den flyttet fra Hurum. Med en reisetid på 3-4 timer vil nok jeg foretrekke toget dersom det kan konkurere på pris.
Samferdeselsministeren den gang var fra sogn og fjordane. En del av hestehandelen var at SV skulle støtte og legge stamveien Oslo-Bergen på E16 og bygge den 24 km lange lærdalstunellen. Mot at Ringeriksbanen skulle bygges. Siden 1992 har jernbanen ligget i en skuff. Det var det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Hvis man setter t/r pax tall til 2 mill, så må disse betale 800 kr per vei for å nedbetale 160 mrd kr.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
For fritidsreisende som har Oslo eller Bergen som endestasjon, er uansett den timen ganske uinteressant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]() Quote:
Edit; ser du skrev 800 pr vei. Da blir det jo bare 50 år til den er nedbetalt. Last edited by PSC TOS; 22-11-2012 at 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL | ATC-flyradar | Småprat | 17 | 25-04-2017 20:21 |
Fly, tog eller bil Oslo - Stockholm? | jb1 | Småprat | 3 | 03-11-2015 09:54 |
Fly, buss eller tog EWR-Boston? | robertaas | Reiseforum | 11 | 12-08-2014 20:14 |
Ta tog eller buss fra OSL | ENGM 911 | Flyforum | 22 | 10-12-2008 21:18 |
Tog i 550 km/h BGO-OSL | BU595 | Flyforum | 33 | 02-02-2007 02:46 |