![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Da har Desk Pilot vært på ny tur. Turen til og fra Brasil gikk med TAP Portugal. Selskapet har med tilsynelatende hell "tatt en Finnair" og mater inn passasjerer fra hele Europa inn til hub'en deres i Lisboa før de flyr dem videre ut til noen av sine tidligere kolonier.
TAPs langdistanseflåte består av A330 og A340. Dersom man ser bort fra at TAP er veldig sløve på punktligheten, flyene deres er konsekvent et akademisk kvarter forsinket, så har de et veldig greit produkt. Bording i Lisboa skjer via busser og utendørs trapper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men det var jo GOL denne posten skulle handle om.... Selskapet har på mindre enn 10 år vokst seg til et av de største flyselskapene i Brasil og har en flåte bestående av B737NG og B737SPF (short field performance).
Billettbestilling hos Gol er fremdeles et lite helsike dersom man vil bestille fra Europa. Web-siden forteller at man kan betale med internasjonale betalingskort. Man går deretter gjennom en temmelig omstendelig bestillingsprosess, masse vinduer med info som skal fylles inn, får man til slutt ender opp med en "transaction failed"-beskjed. Dermed var det bare å innse at Cash fremdeles er King i Brasil og bære med seg godt en haug med Real over til billettkontoret på flyplassen i Rio. Men sannelig min hatt! Der hadde de fått en kort-terminal som tok Master- og Visakort. Og den funket! Når man ser bort fra billettbestillingen, så har Gol et velsmurt maskineri. Servicen ombord i flyene er standarisert. Det er ikke noe salg ombord, hverken av mat, drikke eller non-food. Også jeg da, som hadde gledet meg til å kjøpe en pils.... Istedet får man litt å bite i samt et glass juice eller brus. På lengre flygninger tar betjeningen en ekstra tur med serveringsvogna gjennom kabinen. Mange flygninger i Brasil skjer etter melkeruteprinsippet, dvs. at man har en eller flere mellomlandinger. Vi var en svipptur nede i Aracaju, der ble flyet ryddet for søppel (og avstigende passasjerer) før vi fortsatte. Ventetiden ble brukt til å kikke bort på en A320 fra TAM som fløy vinge-mot-vinge med oss på turen nordover. Dette selskapet er i ferd med å modifisere dekoren på flyene sine. Jeg synes resultatet blir ganske bra. Som oppsummering synes jeg det er greit å reise med Gol. På flygninger i Brasil er dette et av mine foretrukne selskaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Ja, TAMs nye design er bedre enn det gamle! Interessant med en rapport fra GOL - og ganske betegnende beskrivelse av betalingsprosessen, der går det nok mye i reisebyråer fortsatt. Ser ut til at de har brukt pumpe til å blåse opp det smørbrødet. Takk for rapporten, skriv gjerne mer om dine turer i Brasil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takker for rapport. Interessant aa se hvordan GOL er
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hva med en liten rapport på TAP på hjemturen også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flygradar med dekning i Brasil | Twin Otter | Register- og ATC-Forum | 6 | 24-01-2010 18:32 |
GOL 737 styrtet i Brasil | BGO | Flyforum | 46 | 10-12-2008 23:12 |
GOL kvitter seg med 20 737-700 | Blubird | Flyforum | 4 | 05-11-2006 00:36 |
På tur med Varig og GOL | Desk pilot | TripReports | 8 | 12-07-2006 19:07 |
Er det noen som har flydd med GOL? | Desk pilot | Reiseforum | 7 | 30-05-2006 16:50 |