![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6223465
Fra Dagsnytt: Svindlere bestiller flybilletter for millioner av kroner med stjålne kreditkortopplysninger. Misbruk av slike opplysninger blir mer og mer vanlig. Det er nok at du har brukt kredittkortet ditt på å betale på restaurant eller handle varer på internett, og at vedkommende som tar imot kortet ditt har uærlige hensikter. For å kjøpe flybilletter på nett er det nok å oppgi opplysninger andre lett kan notere ned fra kortet ditt. Ifølge kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS har selskapet blitt forsøkt svindlet for flere millioner kroner på denne måten. Dette er et problem for alle flyselskaper, også for oss i SAS, bekrefter han. Svindelen blir lett fordi eieren av kortet, som betaler for flybilletten, ikke trenger å være med i reisefølget. Dette benyttes ofte i forbindelse med forretningsreiser, der oppdragsgiver betaler. SAS regner med å tape en milliard kroner i året dersom nettbestillingen gjøres svindelsikker. - Vi regner hele tiden på hvilket sikkerhetsnivå det skal være for å unngå svindel. Men det er viktig å ha et riktig sikkerhetsnivå, slik at det er enkelt å bruke for kundene, men at vi samtidig begrenser de økonomiske tapene våre pga svindel, sier Midteide. - Ble selv utsatt for dette i vår. Det var kjøpt flere flyreiser i Spania med kortet mitt. Det tok nesten to måneder å få pengene tilbake. Last edited by AirbusTrond; 26-09-2008 at 07:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg var selv borti en sak som jeg ikke trodde var mulig: Jeg mistet mitt Eurocard, og meldte det stjålet. Noen timer etter bestilte jeg flybillett, og oppga kredittkort nummeret (lå i profilen) for betaling. Det gikk rett igjennom. Så hadde det vært noen andre som hadde gjort dette med mitt kort, ville de kunne reise og kose seg for mine penger.
Life is Brutale Last edited by Farmer; 26-09-2008 at 08:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Når man kjøper billetter hos BA, må man vise fram kortet man kjøpte billetten med ved innsjekk.
En grei måte å unngå at svindlere faktisk får reist. Har ikke opplevd å måtte vise kortet hos andre flyselskaper. Dette kunne kanskje ha medvirket til å minske problemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det der er et økende problem, og det er SVÆRT. Det at man nå ikke trenger å sende dokumentene hjem til noen i posten, eller må møte opp i billettkontoret og hente billettene gjør flyselskapene mer utsatte for denne typen svindel enn før. Det jobbes med forskjellige løsninger både for å stanse svindlerne fra å kjøpe billetter (men noen av disse løsningene fører dessverre til at bestillingsprosessen blir svært vannskelig for de lovlydige passasjerene), og stanse svindlerne fra å komme ombord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Problemet er at svært få kort-kunder kjenner til denne løsningen, og let's face it, det er ikke akkuratt brukervennlig.
Faren er at man mister mer faktisk (lovlydig) inntekt, enn det du unngår i svindel... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jepp... Ute på reise, har ikke kodebrikke og må endre hjemreise.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er jo ikke alle kort/banker som har eller krever slik brikke i det hele tatt.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
jeg hadde faktisk aldri hørt om denne løsningen før vi diskuterte den på jobben
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
WATCH it!!!!!!!!!!!!!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
pass deg, Alex - så slår jeg deg med stokken og kaster sviskekompotten min på deg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Kjør på. Jeg har fire kredittkort fra tre ulike banker og har ingen slik brikke... Men jeg kan sykle jeg, altså.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]()
Ja, det har også jeg gjort mange ganger, men oppdaget i sommer at det godtok ikke IBERIA. Når tilbydere av tjenester ikke vil ha penger har det gått for langt.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Svindler man utsettes for som turist | robertaas | Småprat | 0 | 17-10-2012 23:05 |
Noshow på seg. 1, hva skjer med seg. 2? | Thomas | Reiseforum | 10 | 24-06-2012 23:49 |
RYG-ZAD-RYG En reise med Europas svindler | baselutvann | TripReports | 15 | 04-08-2010 22:33 |
Billige flyreiser til USA? | wiben | Flyforum | 3 | 02-04-2008 22:15 |
Østlendinger må til Møre for å komme seg til Syden | AirbusTrond | Flyforum | 4 | 20-07-2007 14:08 |