![]() |
|
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, de må vel ha sett seg lei på at de ikke får inn kredittkort gebyret sitt da.
I tillegg til at de mister muligheten for auxiliary revenue gjennom salg av leibil, hotell og forsikringer gjennom sin hjemmeside. Så får vi se hvor lang tid det tar for noen her på berget er rammet, solfaktor.no selger jo reiser med fly+hotell hvor flygningen er med Ryanair. Det er forstsatt mulig å bestille det på solfaktor.
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Råtent enkelt og greit!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
He-he! "We hate Ryanair"-gjengen sover aldri!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
De gjør nok ikke det nei men jeg regner meg ikke som en av de. Akkurat bestilt en billett med de til en venn (jaja, via Ryanair.com)
Men å avbestille gyldige billetter syns jeg er råttent, uansett om det Ryanair, Norwegian eller SAS som skulle ha gjort noe sånt. Det har ikke noe med om mann liker et selskap eller ikke å gjøre |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Sant det, du kan skrive meg opp på den listen
![]() Ja ja, kan vel ikke påstå at jeg er forundret, de fonekter seg ikke nei..... ![]()
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvis de bare sier at de i fremtiden ikke vil ta imot bestillinger via andre kilder er jo det greit, det er ikke verre enn det lettJet gjør. de kan handle med hve de vil.
Om de derimot nå kasellerer billetter som allerede er betilt og betalt er det rett og slett tyveri. Fant ikke noe om det på ryanair.com., andre kilder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
screen-scraping er et problem, og AA har i disse dager en konflikt gående med Kayak.com
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Dinside.no har nå skrevet en sak om dette. Thomas Midteide i SAS kommenterer også saken.
![]() |
#14 |
N/A
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Selv om jeg ikke har sansen for måten Ryanair håndterer denne saken på, tar de opp en problemstilling.
1. Husk at andre intekter på ryanair.com, subsidierer flybilettene. Det gjør det også f.eks hos Norwegian. 2. Skal Ryanair kunne kommuniserer med kundene om endringer osv. Er det viktig at kontakt info fakttisk stemmer, og ikke er til et mellomledd. 3. Ryanair kan ikke være sikker på at kundene har fått korrekt info fra selgerne. 4. Ryanair har selv lov til å bestemme hvem som skal selge bilettene deres. Akkurat som SAS. 5. Den teknologien som brukes for å bestille biletten påfører ryanair.com unødvendig mye trafikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nu findes der jo flere typer søgemaskiner og derfor er det vigtigt at skelne mellem disse. F.eks. på wegolo.com er Wegolo mellemled på flybookingen og du er ikke i kontakt med Ryanairs hjemmeside, men den side jeg selv driver, Flyrejsen.dk, sender brugeren videre til Ryanair.com for at gennemføre bookingen.
Dermed tager vi heller ikke noget ekstra gebyr eller agerer mellemled mellem kunde og flyseskab. Det er en fair prissammenligning, hvor selskaber som Ryanair faktisk kommer unfair godt ud i prissammenligningen, da de jo tager gebyrer for alverdens ting, som andre selskaber ikke gør. Disse gebyrer (f.eks. for bagage) er svære at medtage i prissammenligningen, da vi jo ikke ved om pax skal have bagage medog derfor har vi valgt at vise den mindste pris det er muligt at betale (incl. kreditkortgebyr m.v.) Denne type søgemaskine er en såkaldt META-søger og sælger ingenting. I mange henseender bliver andre rejsesider ofte fejlkategoriseret som søgemaskiner. Medier m.v. skriver f.eks. ofte at web-rejsebureauer er søgemaskiner, hvilket ikke er helt korrekt. De sammenligner kun deres egne priser, mens Meta-søgeren sammenligner priser på tværs af hjemmesider - både rejsebureauer og flyselskaber og dermed får et langt større udvalg af priser og muligheder. Meta-søgerne har heller intet med bookingen at gøre, som sker direkte på den hjemmeside, som kunden vælger at bestille på - f.eks. Ryanair.com. At disse Meta-søgeren i nogle tilfælde benytter sig af screen-scraping (som CK skriver er et problem) er udelukkende fordi nogle flyselskaber ikke tilbyder at videregive søgeresultater på anden vis - f.eks. via API eller simple XML-resultater. Vi ville til enhver tid helst have API eller XML med de respektive flyselskaber (hvilket de fleste heldigvis tilbyder efterhånden). Der er dog nogle, som f.eks. Ryanair eller nogle af dinosaurerne som f.eks. LH, der stadig lever i stenalderen og ikke tilbyder dette. easyJet derimod er nu kommet på banen og har valgt at samarbejde med udvalgte og seriøse partnere. At AA nu ikke vil være på Kayak længere er mig en gåde, men det må de jo selv om. Meta-søgere er fremtidens online-rejsebureau (til simple bookinger) og det er langt billigere for flyselskaberne at sælge flybilletter via disse kanaler. I de fleste tilfælde får Meta-søgeren en mindre kommission for at formidle salget til flyselskabet, men det er langt mindre end hvis flyselskabet selv skulle have betalt for marketing via f.eks. Google Adwords. I andre tilfælde er der ingen kommission. Desuden er det flyselskabet der "får" kunden og senere kan henvende sig direkte til denne og bare opsamlingen af emailadressen er noget der ofte kan koste op mod DKK 10 pr. stk. via eksterne partnere. De fleste flyselskaber har heldigvis efterhånden fundet ud af at der er et stort marked for meta-søgere og at det faktisk er en forholdsvis billig måde for dem at få nye kunder på. Selvfølgelig vil Ryanair forsøge at tjene penge på hoteller m.v. og det står dem naturligvis helt frit hvem de vil sælge til eller ej. Personligt kan jeg dog undre mig - både over deres fremgangsmåde i denne sag, men også over at de ikke har set de store forretningsmuligheder på denne typer sider. De kan meget let tilbyde en XML-tilslutning, så deres hjemmeside ikke bliver belastet yderligere. Netop ved at tvinge metasøgere til at benytte screen-scraping, så er de selv medvirkende til at belaste deres systemer ekstra meget. Metasøgere slipper de ikke for - uanset hvad de prøver - der findes heldigvis teknologier, som gør at de ikke kan opdage os og dermed ikke lukke for os. naturligvis vil sådanna metoder ikke give kommission, men så er der mulighed for at sælge andre ting samt vise annoncer til brugerne.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Gotogate er lei amatørmessig behandling fra Ryanair og avslutter salget av flybilletter med selskapet.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv...44.ece?jgo=dne |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Så mye pes Ryaniar får hele tiden, syns jeg det er utrolig at de gjør det så bra som de gjør.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Huff, for en bråta av ett selskap !
Godt jeg aldri har vært ute på tur med sånt. Hadde blitt gaaal da.. Tenk skulle alle flyselskaper drive på den måten.. Du får ikke flydd en meter pga du bestilte billetten din på Berg-Hansen og ikke www.lufthansa.no Vennligt book billett på www.lufthansa.no først! Hello lixxom... ![]()
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
På forsiden av Boarding.no i dag/kveld:
Quote:
http://www.boarding.no/art.asp?id=32763
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mulig å linke ulike bestillinger?? | VirreVapp | Reiseforum | 0 | 20-05-2011 10:13 |
Primaris kanselelrer 787-bestillinger | LN-MOW | Flyforum | 0 | 06-07-2006 15:13 |
A380 bestillinger.... | LTH | Flyforum | 15 | 29-04-2005 18:12 |
Fler 777-bestillinger | LN-MOW | Flyforum | 3 | 24-03-2005 16:38 |
Dropper nett-bestillinger | Jack | Flyforum | 8 | 23-03-2005 10:50 |