Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2008, 01:02   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Ser at LN-BRR har vært ute av tjeneste i juli - har den nå fått fulle SAS Norge farger?

LN-TUF har vel også fått de riktige fargene - ser at den kom tilbake fra Shannon på morgenen den 23. juli (SK9126).

Og mistet LN-TUD Braathens-fargene mellom 9. og 16. juli? Hvis ja, så er det ikke flere Braathens-farger igjen.

Da får vi vente til midten av november før de neste får oppdatert sine slitte farger på Shannon.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 01:05   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Kurt! TUD står her nuuu på gate 45, i fulle SK farger, og skinnende blank i lakken, og BRR kom tilbake for, hmm, tja, en uke eller 2 siden, fra Shannon, og er også skinnende blank i lakken nå....TUF'en står ikke her hos meg i natt, så den kan jeg ei svare for....

M
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 01:16   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Da var det slutt på den blå Braathens mager - og dermed er det bare noen få som bærer SAS Braathens dekalene igjen. Men dette varer vel heller ikke lenge, så om litt er det bare noen AVRO 146 RJer som har Braathens på seg.

Da er vel en era over!
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 01:17   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

LN-BRX da?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 01:22   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Ja sannelig Blubird, men BRX skal inn på C10 i slutten av kommende uke
Så fotografer - den vil bare fly noen dager i Braathens-farger før det er slutt.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 01:43   #6
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Dette er meget synd og høre...fikk en stor klump i halsen nå...

An era is over...... Dette er meget synd...

vi vil nok ikke se Braathensfarger mer...
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 02:42   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,719
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Med mindre noen snart finner ut at de skal ha et retro-BU-fly i stallen.......
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 03:05   #8
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Med mindre noen snart finner ut at de skal ha et retro-BU-fly i stallen.......
And the odds are.....?

Usannsynlig spør du meg, Sk har jo allerede en retro A319
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 03:09   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,719
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Ja, men det er vel eneste muligheten for at vi får se et fly i BU-farger igjen. (Og SK gjør jo mye rart innimellom.....) Men sjansene - nei de er nok små.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 06:31   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,398
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Dette er utelukkende positivt for fremtiden til SAS Norge...men historien og minnene lever videre.
EB is online now   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 09:36   #11
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Med mindre noen snart finner ut at de skal ha et retro-BU-fly i stallen.......
Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
And the odds are.....?

Usannsynlig spør du meg, Sk har jo allerede en retro A319
Det er vel omtrent like sannsynlig som at SAS skulle lakkere et fly i Linjeflyg-farger.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 12:07   #12
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Dette er utelukkende positivt for fremtiden til SAS Norge...men historien og minnene lever videre.
Virkelig?

Tenk deg tilbake til den dag da SAS kjöpte BU. Da hadde de i en marked SVG en meget sterkt grep. DY kom pa banen og i förste 2-3 arene hadde de ingen suksess i SVG. BU navnet gikk, og mange kunder gikk.
Jeg tror det er en tragisk undervurdering av SAS Management, hvor sterke BU navnet i noen regioner av landet egentlig ble. Man ga den opp, og sa ga man signal til mange kunder "please go to the shop next door".
De som lever rundt omkring Sola / Tananger vet hva jeg snakker om. Nesten hver 2. familie der har en direkt eller indirekt knytting til BU.

Du sier det er sa utelukkende positiv. Kan du kanskje si hvorfor det er sa veldig positiv for SAS? Jeg klarer rett og slett ikke a se dette. Jeg bare ser at SAS har det stadig vanskeligere i visse markeder...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 12:53   #13
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
SAS Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post

Du sier det er sa utelukkende positiv. Kan du kanskje si hvorfor det er sa veldig positiv for SAS? Jeg klarer rett og slett ikke a se dette. Jeg bare ser at SAS har det stadig vanskeligere i visse markeder...
For sas, som nå altså ikke heter braatens på noen som helst måte, må det da være positivt å reklamere for seg selv og ikke for et gammelt merkevare som ikke eksisterer lenger?

Dessuten har vi nylig hatt en sak om slitne decaler som gjør pax redde for "gamle" fly og maskinene med bu-decals så ikke nye ut lenger..

peace
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain

Last edited by DonRuud; 09-08-2008 at 12:55. Reason: kom på litt mer
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 13:13   #14
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Vet du hva er saken med merkenavn? Folk husker dem. Derfor har de en visst verdi for en selskap.

Her nede, hvor jeg bor, hadde vi en charter-selskap Condor som ble en meget sterkt merkenavn. En dag kom en fra Management og bestemmte "vi skal na hete Thomas Cook". Resultated ble at folk valgte reise-operatörer som flöy med Air Berlin bare fordi dette ble en kjent navn! "Thomas Cook vil vi ikke fly med, det kjenner vi ikke!"
Vi har en Eurowings som har forsatt egne fly fordi dette er en meget sterk og önsked merkenavn i deler av dette landet.
Ogsa en SWISS overlever som eget merkenavn fordi det tiltrekker seg passajerer, langt mere enn en Lufthansa (Suisse) vil har gjört.

Det kan vaere billigere a ha en navn for heile produktet, mens om jeg mister 40-50% av marked til en ny konkurrent, sa er dette definitiv ikke utelukkende positiv. Eller?

Snakken om lakken er bare tull. En kikk pa noen av de -600er til SAS viser at nesten alle trenger ny lakk. Bare DNX og DOR har fersk lakk. Jeg kjenner ingen som skaper rabalder fordi det "sliten SAS fly da"...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 13:19   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

De mest slitne eller funny dekaler finner en vel på SAS-fly - jeg bare nevner SAS Braatavian og ikke minst falmede "røde" engine cowlings og skitne og slitte gulvtepper.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 09-08-2008 at 13:22.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 13:25   #16
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,657
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Dere har vel litt rett, alle sammen. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om oppkjøpet og droppingen av Braathens-navnet, men nå er det forlengst historie og vi får la det bli med det. Når det først er gjort, tror jeg det er en fordel for alle at SAS-flåten blir homogen i c/s, og det ripper bare opp i vonde minner for de involverte så lenge restene flyr rundt med BU-logo. Men jeg må jo si at lokalt fikk nok DY en del nye pax da BU-navnet ble droppet...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 16:11   #17
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det kan vaere billigere a ha en navn for heile produktet, mens om jeg mister 40-50% av marked til en ny konkurrent, sa er dette definitiv ikke utelukkende positiv. Eller?
SAS skulle ha förlorat 40-50 procent av sin marknadsandel i Norge enbart pga ett namnbyte? Jag tror du överdriver varumärkets betydelse.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 17:49   #18
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
SAS skulle ha förlorat 40-50 procent av sin marknadsandel i Norge enbart pga ett namnbyte? Jag tror du överdriver varumärkets betydelse.
Han sier vel strengt tatt 40-50% i enkelte lokale markeder.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 17:51   #19
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
SAS skulle ha förlorat 40-50 procent av sin marknadsandel i Norge enbart pga ett namnbyte? Jag tror du överdriver varumärkets betydelse.
Tror vel neppe at Sas mistet 40-50%, men det er vel ikke noen her som betviler at Sas mistet noe markedsandel.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2008, 22:11   #20
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Dere har vel litt rett, alle sammen. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om oppkjøpet og droppingen av Braathens-navnet, men nå er det forlengst historie og vi får la det bli med det. Når det først er gjort, tror jeg det er en fordel for alle at SAS-flåten blir homogen i c/s, og det ripper bare opp i vonde minner for de involverte så lenge restene flyr rundt med BU-logo. Men jeg må jo si at lokalt fikk nok DY en del nye pax da BU-navnet ble droppet...
Tror du har rett. Braathens var et sterkt navn men nå er det mange år siden de fusionerte med SAS. Det får da være måte på hvor lenge mann skal holde fast i det gamle. Så lenge mann må dra med seg Braathens klarer de ikke å bygge eget merkevare og da nyter det ikke at mann har noen nostalgiske kunder som savner Braathens.

Og det at SAS har mistet markedsandeler skyldes ikke at Braathens-navnet ble droppet. Det skyldes enkelt og greit konkuransen fra Norwegian.
laurenz is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er det slutt på flyinfo ? Lennart Register- og ATC-Forum 15 23-04-2010 22:21
Når skiftet Braathens ifra det første til det andre skjemaet ?? rhusberg Flyhistorisk forum 3 01-02-2010 21:24
Da var det slutt... BU662 Flyforum 13 17-01-2009 23:23
Da var det slutt før det har begynt.... KLMfan Flyforum 6 16-12-2008 06:05
Nå er det slutt Lennart Flyforum 21 16-09-2006 13:41


All times are GMT +2. The time now is 20:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.