![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
God formiddag alle sammen
![]() Jeg har ett lite problem, som jeg håper å få litt hjelp til. Jeg har i den siste prioden sett fordeler med RAW, å har prøve tatt noen bilder i dette formatet. Men så har det seg slik at verken PS CS2 eller ACDsee vil åpne CR2 filer (Canon RAW). Dem kommer med feilmeling at dem ikke gjenkjenner filtypen. Så eneste alternativet jeg har er å bruke Digital Photo Professional (som følger med Canon kamera). Men det som skjer når jeg har et bra produkt, og skal til å konvertere til JPEG er at JPEG bilde blir ikke skarp. Skarpheten jeg hadde i RAW, kommer ikke på JPEG. Noen som vett hvorfor? Er dette noe som skjer kun ved dette programe, eller vil samtlige bildebehandlings program "downgrade" skarpheten?.. En annen ting er som jeg sa verken PS eller ACDsee vil åpne mine RAW filer, men når jeg åpner dem i Digital Photo Professional, og så trykker "send to Photoshop" så går dem inn. Dette er jo et alternativ, men jeg synes det er tungvint å måtte gå gjennom et program for å komma til ett annet. Å når jeg først kommer til PS så finner jeg ikke convert til JPEG, det nærmste jeg kommer er TIF. Da har jeg fortalt litt om mine 2 problem, om budskapet ikke er tydlig nok send meg en PM/E-Mail, så kan jeg prøve ta det litt dypere. ![]() Håper noen ser sjans til å hjelpe. ![]() ![]()
![]() |
#2 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Du må forsåvidt innom et program når du åpner filer i Photoshop også, siden CameraRaw åpnes som et eget vindu, som igjen fryser bruk av photoshop-programmet. Akkurat nå i disse dager bruker jeg en testversjon av CS3 og det er ingen tvil om at CameraRAW er rå (...) på behandling av RAW-bilder! Ingen over og ingen ved siden - tror jeg.
Anbefaling før du gjør noe annet: Det du kan gjøre er å oppdatere CameraRAW og håpe på at du da får med støtte for RAW-filer fra akkurat din kameratype. Normalt bruker jeg DPP som følger med, men har aldri hatt problemet du skriver om med tapt skarphet i konverteringen.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Om du går in på Adobes hemsida kan du tanka ned senaste ACR-plug-in, vilken du sedan kopierar in i mappen "File formats". Du kommer få en fråga om du verkligen vill skriva över den existerande BIN-filen med samma namn. Svara; OK.
Om du vill känna dig litet säkrare, kan du ju alltid kopiera den gamla filen till Skrivbordet, innan du skriver över den. Starta sedan om CS2 och så skall det vara fixat! Ibland kan CS2 trilskas ändå och vill inte öppna RAW-filen automatiskt när du dubbel-klickar på den. Då går du bara in i "File" ----> "Open" och fortsätter därifrån. RAW regerar!! Helt överlägset! ....även om inte Adobes RAW-konverterare är den absolut bästa. ( PhaseOne är Bäääääst!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
evig optimist
|
![]()
Adobe camera raw 4.3.1 skulle vel løse problemet ditt :-) et alternativ til ACR, som jeg har i mange tidsskrifter og sett eksempler på på nettet som, er bibble pro, som skal være adobe`s overlegent, og den klart beste raw-konverter`n. Men adobe sin holder i laange baner :-)
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis du lærer deg å bruke Digital Photo Professional- kan du glemme alt annet! Det er en utrolig bra konverterer. Da jeg oppdaget det, sluttet jeg å bruke Camera Raw! Bruk PS til å justere Levels og sharpen på jpg-bildene etterpå- og det er ikke nødvendig med store justeringene heller. Du vil få meget gode resultater slik! Dessuten går alt mye raskere også med Digital Photo Professional!
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Et RAW utvalg fra IST og SAW | krølle | Bilder & foto | 4 | 03-05-2015 15:11 |
I shoot in RAW | ENGM 911 | Bilder & foto | 13 | 30-04-2013 19:12 |
RAW problem | flyBG | Bilder & foto | 9 | 26-06-2012 17:41 |
Bilde tatt i RAW format | ATC-flyradar | Flyforum | 20 | 06-06-2007 08:28 |
Virus i JPEG's ... | LN-MOW | Flyforum | 1 | 29-09-2004 06:20 |