Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-06-2008, 13:05   #1
Student83
Newcomer
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 3
Norwegian Interkontinentalt

Er det noen som kan forklare meg hva interkontinentale ruter er? Vil det si alle ruter hvor man flyr ut av Europa? Vil det si at NAS si rute fra Osl og Stockholm til Dubai er interkontinental? Og hvor langt kan egentlig de nye 737-800 flyene til NAS fly? Seattle og New York er vel innen rekkevidde? Mulige satsningsområder for NAS kanskje?
Student83 is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2008, 13:09   #2
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Interkontinentalt

Det ligger jo i navnet; en rute som flyr fra ett kontinent til ett annet. OSL-RAK er også interkontinental i den forstand at den flyr fra Europa og lander i Afrika. OSL-DXB blir da også interkontinental.

Hva angår DY og ruter til USA - den som lever får se..
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2008, 13:12   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Originally Posted by Student83 View Post
Er det noen som kan forklare meg hva interkontinentale ruter er? Vil det si alle ruter hvor man flyr ut av Europa?
Intercontinentalt betyr direkte oversatt: "Mellom kontinenter", så sånn sett er alle flygninger mellom 2 kontinenter egentlig en interkontinental flygning. Personlig så mener jeg det finnes noen unntak og jeg definerer f.eks ikke en flygning til Istanbul å være interkontinental, selv om man flyr fra Europa til Asia.

Quote:
Vil det si at NAS si rute fra Osl og Stockholm til Dubai er interkontinental?
Ja

Quote:
Seattle og New York er vel innen rekkevidde? Mulige satsningsområder for NAS kanskje?
Nei og nei
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2008, 13:28   #4
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Personlig så mener jeg det finnes noen unntak og jeg definerer f.eks ikke en flygning til Istanbul å være interkontinental, selv om man flyr fra Europa til Asia.
Nei, flyplassen, og mesteparten av Istanbul, ligger i den europeiske delen av Tyrkia. Man må over brua for å komme til Asia.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2008, 13:46   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Nei, flyplassen, og mesteparten av Istanbul, ligger i den europeiske delen av Tyrkia. Man må over brua for å komme til Asia.
Ooops, dårlig eksempel fra min side. Da får jeg heller bytte ut Istanbul, men Tyrkia generelt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2008, 13:51   #6
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Nei, flyplassen, og mesteparten av Istanbul, ligger i den europeiske delen av Tyrkia. Man må over brua for å komme til Asia.
LTFJ som DY flyr til ligger vel gjerne øst for broen sammenlignet med LTBA/Ataturk som ligger vest.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2008, 14:38   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Interkontinentalt

Her i Europa skaper interkontinentalt et problem med definasjonen av et kontinent som et stort, sammenhengende landområde bare avgrenset av havområder (fra latin terra continens – sammengende land). Og hvis en tar denne definisjonen så er det bare flyturer fra Europa til Amerika, Oceania (Australia/New Zealand) og Antarktis som innebærer at de er interkontinentale - Europa, Asia og Afrika er et naturlig sammenhengende landområde (Suez-kanalen er menneskelig skapt og dessuten er det ikke et havområde). For amerikanerne er det et mer naturlig begrep derimot, med sine to store hav på begge sider.

Det er vel ikke uten grunn at de fleste av oss benytter begrepene kortdistanse, mellomdistanse og langdistanse. Hvor grensene går mellom disse er ikke absolutte.

Siden DY ble dratt inn i bildet her, så har de bare materiell i dag til å fly kort- og mellomdistanse på direkteflighter. Med tankstopp klarer de fleste selskaper i dag å fly til Langvekkistan, men spørsmålet er om de tjener penger på det.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2008, 15:05   #8
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Interkontinentalt

Sa har man begrepet transkontinentalt, dvs man krysser et kontinent. LAX-NYC er et slikt ekspempel.

Kanskje OSL-KKN også skal regnes som transkontinentalt
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2008, 16:21   #9
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Interkontinentalt

Nå trenger man vel ærlig talt ikke krysse ett kontinent for å komme seg fra Oslo til Kirkenes
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2008, 16:54   #10
Jack
ScanFlyer Blue
 
Jack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 333
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Nå trenger man vel ærlig talt ikke krysse ett kontinent for å komme seg fra Oslo til Kirkenes
Det føles sånn noen ganger......
Jack is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2008, 00:44   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Nei, flyplassen, og mesteparten av Istanbul, ligger i den europeiske delen av Tyrkia. Man må over brua for å komme til Asia.
DY flyr fra Sabina Agurken - eller hva den naa heter. Den ligger i Asia, og DY's rute kan derfor klassifiseres som interkontinental.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2008, 01:05   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
DY flyr fra Sabina Agurken - eller hva den naa heter. Den ligger i Asia, og DY's rute kan derfor klassifiseres som interkontinental.
Sabiha Gökçen heter flyplassen, og den ligger på den asiatiske delen. Sabiha Gökçen var verdens første kvinnelige kampflypilot, men i praktisk forstand kan Gökçen oversettes til gokk - den flyplassen ligger laaaangt fra Istanbul. Og det er vel grunnen til at det nesten bare er lavprisselskaper som bruker den. De fleste av selskapene flyr i tillegg derfra på natten. Lovely.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2008, 11:35   #13
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Interkontinentalt

med fare for igjen å kalle meg gammeldags, men jeg assosierer liksom ikke single aisle lavprisfly med interkontinentale flyvninger - selv om de er det rent teoretisk. ;-)
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2008, 12:00   #14
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
med fare for igjen å kalle meg gammeldags, men jeg assosierer liksom ikke single aisle lavprisfly med interkontinentale flyvninger - selv om de er det rent teoretisk. ;-)
ja da har du neppe fløyet mye interkontinentalt før 70 tallet
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2008, 12:30   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
med fare for igjen å kalle meg gammeldags, men jeg assosierer liksom ikke single aisle lavprisfly med interkontinentale flyvninger - selv om de er det rent teoretisk. ;-)
Tja, de gammeldagse husker da man fløy interkontinentalt med Vickers Viking. Den ruta (The Rhodesian) ble senere oppgradert til Vickers Viscount.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2008, 19:54   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Interkontinentalt

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
DY flyr fra Sabina Agurken - eller hva den naa heter. Den ligger i Asia, og DY's rute kan derfor klassifiseres som interkontinental.
Sabena Agurken???
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mellomlanding etter interkontinentalt anders320 Reiseforum 5 16-02-2011 12:12
Salg interkontinentalt FlightDeck Reiseforum 16 09-06-2009 23:29
Erfaring med overvekt interkontinentalt. SQ 880 Flyforum 45 09-01-2005 15:36


All times are GMT +2. The time now is 14:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.