Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2005, 18:15   #1
SQ 880
Newcomer
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 21
Default Erfaring med overvekt interkontinentalt.


Etter nærmere 10 turer til Asia med hovedsakelig SK, TG og LH har jeg
ikke hatt problemer med overvekt en eneste gang. Siste gang sjekket jeg
inn 46 kg pluss håndbagasje i Bkk på en LH flight, uten ett eneste spørsmål.
Hver gang har jeg hatt gått over 30 kg, og som sagt har jeg ikke betalt noe
ekstra for dette. Rikignok har jeg hatt sølvkort i noen av tilfellene, men likevel
har jeg gått både 10 og 20 kg over grensen.

Derimot har jeg ett par eksempler på det motsatte i andre selskaper.
Min søster skulle på ett utvekslingsår i Australia, med BA og det ble høylytte
protester på Osl når hun prøvde å sjekke inn 27 kg. Jeg fikk overtalt
vedkommende som satt der, med at biletten var gyldig i 12 måneder, etc.

En god veninne reiste med KLM fra Ams til Icn, og måtte betale 150 Euro
for å ta med seg 27 kg totalt. Hun hadde bare en liten bag som håndbagasje, og
fikk beskjed om at hun kunne løse problemet ved å ta de 7 kg med seg
ombord. Hun hadde vært i Europa i nesten ett år og hadde masse bøker med seg
hjem. I tilegg hadde hun fått beskjed av reisebyrået at hun kunne ta med seg
30 kg totalt, i og med at det var en ungdomsbillett
Når de er så firkantet også med årsbiletter gjør det meg forbannet.

De aktuelle selskapene glemmer at det faktisk finnes konkurranse i markedet,
og at de mister og ødelegger kundeforhold med å opptre så firkantet og stivbeint.
Heldigvis har jeg bedre erfaring med selskapene i Star Allianze, og kommer konsekvent
til å velge disse på de neste reisene.

Er det andre som har erfaring med overvekt på langdistanse?
SQ 880 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2005, 18:22   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,360
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

BA hadde ingen problemer med mine 64 kilo fra Dubai....
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2005, 18:52   #3
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Er det ikke 2x32kg som er grensen da?

Hvordan fungerer dette dersom man har connection innenriks eller innen Europa der grensen normalt er 20-30kg?

__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2005, 21:09   #4
stakan
Newcomer
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 45
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Har flydd en del ganger til og Fra Australia via Asia.

Hadde en litt lattelig episode med Chatay i Hong Kong.
Dette var pa vei ned til Australia og jeg hadde tre dagers transfer i Hong Kong.
Med allerede altfor masse i overvekt fra Oslo, torde jeg ikke a sjekke inn alt hva jeg hadde kjopt i hong kong. Tok derfor alt med meg som handbagasje for a fa det med.
Men ble straks stoppet i security hvor de nektet meg ett skritt videre om jeg ikke sjekket inn all handbagasjen..... (det var jaevlig mye)
Det endte med at jeg fant meg ett toalett og tok pa meg alle klaerene jeg hadde kjopt. Fylte norrone jakka mi med alt det elektroniske jeg hadde kjopt, og Thights sekken min skrek i sommene. Med snodig gange og gud veit hvor mange lag med klaer jeg hadde pa meg provde jeg meg pa nytt med hell. Med minst 5 lag med shortsher og div annet gikk det greit helt til jeg skulle ga gjennom metall detektoren.
Gjett hvem som hadde glemt a ta ut nokler fra innerste buksa.........

Som den storste selvfolge begynte jeg a kle av meg der og da, men noen fortvilte security folk geleidet meg pent inn pa ett bakrom..... de trodde at ekte norsk solvtoy ventet under neste plagg......

Morsom historie og det gikk greit!

Forresten har jeg alltid hatt ett helvete med innsjekking og singapore airlines. Mulig jeg bare har uflaks, men fra Australia slo det aldri feil. De var pa kiloen noye!!!
stakan is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2005, 21:24   #5
SQ 880
Newcomer
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 21
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.


Det kan nok være stor forskjell hvilke som sitter i innsjekkingen. En god
del av gangene har jeg reist fra Bkk, og andre flyplasser i Thailand. Thaier
er som kjent ikke de vanskeligste å ha med å gjøre, og vis man kommer med
ett smil pleier man å få velvilje tilbake.
SQ 880 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2005, 22:52   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke skjønner at de må betale overvekt, når det står at de kun har 20 kg fri baggasje, selvom det har gått greit noen ganger så er det dumt å basere seg på det. Men ellers tror jeg Servisair er genrelt strengere enn vi har vært på å ta inn overvekt, for det er en klage som går igjen hos kundene vi har tatt over.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2005, 23:30   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Där är jag helt enig med föregående talare. Står det 20kg så är det 20kg står det 30 så är det 30. Alla extra kilon över det är enbart en bonus. Men att räkna med att det alltid gå igenom är något som man inte bör göra.

Har rest två år på rad till universitetsmässan i Stockholm för att representera universitetet. Första året med KLM via AMS. 27kg övervikt och €300 i charges. Andra gången med Swiss. Minst lika mycket men slapp igenom med det. Vet inte helt om det är bolaget eller personen som sitter i checkin man skall ha tur att bli vän med.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 00:30   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Har betalt overvekt fra LIN to ganger.46 kg med vinflasker var ikke helt "comme il faut" der i gården! Siden så har SAS skiftet handling agent.No problems,whatsoever!

Under min Australia-tur i 1999,så la jeg på meg 6 kg,men hverken BA,Qantas eller Lauda la merke til det. Overvekt,hva er det!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 01:48   #9
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Aner ikke om dette er et dumt, morsomt eller ironisk spørsmål, men: vekta på en passasjer er vel i.h.h. til regelverket 75-80 kg, når man skal regne ut vekter og slikt i luftfarten. Hva da med de, (...oss ), som kommer i innsjekk og helt innlysende, by sheer appearance, viser at de/vi er laaaaaaangt over denne snittvekta? Hva gjøres med "slik" vekt, om noe? Eller er det faktisk slik at den reelle vekta av pax egentlig ikke betyr så mye som andre vekttyper, slik som fuel, bagasje m.m.?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 02:10   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

På større fly så brukes standardvekter på baggasje og pax. Det er regnet utifra snittvekter som man kontrollsjekker innimellom. Det betyr også at for de som er over så er det også noen som veier under. Husk at en 737 veier ca 50 tonn når den er normalt lastet, så kommer en pax som veier 100 kg over standardvekten så vil det gi minimalt utslag. (Og det tror jeg skjer ekstremt sjelden) Men derimot kommer det en gruppe med verdens feiteste folk, så må man kanskje gjøre noe. Men ennå har jeg ikke hørt om noe slikt.



__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 09:13   #11
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,015
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Har betalt overvekt fra LIN to ganger.46 kg med vinflasker var ikke helt "comme il faut" der i gården! Siden så har SAS skiftet handling agent.No problems,whatsoever!

Under min Australia-tur i 1999,så la jeg på meg 6 kg,men hverken BA,Qantas eller Lauda la merke til det. Overvekt,hva er det!
Skulle selskapene begynt å ta betalt for det passasjerene legger på seg for eksempel i julen, så er det nok en del som måtte betalt ekstra for å komme hjem fra juleferie. Det hadde vært noe å veid alle passasjerene som reiser ut før jul, og så veiet dem når dem skal tilbake etter juleferie, og så tatt betalt for de ekstra kiloene som er kommet på i julen.

For egen del er jeg godt fornøyd med julen. Har til en forandring gått ned noen kilo i julen. De gode skiforholdene i julen må nok ta "skylden" for det.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-OSL (jun 25)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 09:37   #12
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Veldig bra, Stakan...
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 10:00   #13
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Quote:
Originally posted by LCH
Er det ikke 2x32kg som er grensen da?

Hvordan fungerer dette dersom man har connection innenriks eller innen Europa der grensen normalt er 20-30kg?
2X32 kg SVJV bare til Junaiten (og Canada?). Selskapene tillater da naturligvis 64 kg på alle sine legs av turen, selv om siste leg er innen Europa eller innenriks. Hvordan dette fungerer hvis man kombinerer f.eks. AA og SAS aner jeg ikke, men flyr man innen en allianse fungerer det 'seamless' i så måte.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 10:16   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

noen flyselskaper (f.eks. Ryanair) betaler provisjon på overvekt til handlingagentene, jeg vil tro det er et insenti til å være strenge!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 10:23   #15
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Jeg tror som det blir sagt her også at det kommer an på hvem som sitter i innsjekkingen. Madammen reiste med Singapore Airlines i fjor og hadde ingen problemer med å sjekke inn 32 kg. Men det var dog fra en regionalflyplass i Norge og ikke direkte til SQ eget personale.

En annen ting er jo det at når reiser i uka til møter o.l. er det som regel kun med håndbagasje. Hvis jeg for en gangs skyld skal ha med noe ekstra baggasje, ser jeg det som en selvfølge at jeg som en god kunde kan overskride grensen som er satt uten at det skal skape noen problemer. Dette kalles faktisk kundeservice! Hvis ikke får jeg jo starte med å ta med en 20 kg tung stein og sjekke inn hver gang jeg skal fly!

For et par år siden fløy jeg med KLM fra Manila til Amsterdam. Kun en avgang om dagen og innsjekking åpnet tre timer før avgang. Det var 200 mennesker i kø til Economyclass check-in. Og alle stod i kø foran 2 vekter. Der skulle bagasjen veies før man engang kunne komme så langt som til innsjekkingsskranken. Jeg reiste heldigvis på biz og der var det rød løper og ikke en vekt å se ved skranken!

Når man snakker om vekten på passasjerene husker jeg godt et eksempel på en innenriksflygning på Filippinene. Der måtte passasjerene opp på en vekt sammen med sin håndbagasje. Problemet var bare at vekta kun gikk til 100 kg. Så da jeg steg opp på den stod det bare Error i displayet. Dette forstod personalet lite av, så jeg gikk opp og ned av den vekta 4 ganger før det kom en supervisor til med sorry sorry sorry sir. Og fulgte opp med spørsmålet "Can you please estimate a weight, sir?". Følte seg smart da, kan jeg love.

__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 11:43   #16
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Quote:
Originally posted by CK
noen flyselskaper (f.eks. Ryanair) betaler provisjon på overvekt til handlingagentene, jeg vil tro det er et insenti til å være strenge!

SAS Braathens og Widerøe gjør det samme da..
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 17:43   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Quote:
Originally posted by Bizflyer

En annen ting er jo det at når reiser i uka til møter o.l. er det som regel kun med håndbagasje. Hvis jeg for en gangs skyld skal ha med noe ekstra baggasje, ser jeg det som en selvfølge at jeg som en god kunde kan overskride grensen som er satt uten at det skal skape noen problemer. Dette kalles faktisk kundeservice!
Det er derfor man får ekstra når man har sølv eller gullkort hos SAS. Problemet er at det er så mange som påstår de er gode kunder. Og etter at poengsamlingen ikke eksisterer innenlands så er det umulig å ha oversikt om vedkommende snakker sant (når man flyr mye innenlands) eller bare lyver rett opp i trynet (det er mange som gjør det, og noen er det lette og se det på).

En annen vanlig er de som påstår de har glemt sølvkortet eller gullkortet hjemme.



__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 17:47   #18
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Quote:
Originally posted by LCH78

SAS Braathens og Widerøe gjør det samme da..
Ja det kan du tro er mye Faktum er at det å innkreve overvekt ofte koster mer enn det smaker for handlingagenten, det skaper kø tar opp tid og skaper misnøye, og en del passasjerer ser sitt snitt til å være ubehagelige (men da stiger selvfølgelig graden av strenghet og. )

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 17:49   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

Quote:
Originally posted by SQ 880

Derimot har jeg ett par eksempler på det motsatte i andre selskaper.
Min søster skulle på ett utvekslingsår i Australia, med BA og det ble høylytte
protester på Osl når hun prøvde å sjekke inn 27 kg. Jeg fikk overtalt
vedkommende som satt der, med at biletten var gyldig i 12 måneder, etc.

Australia er et interessant eksempel....fordi det er forskjell paa hvilken rute du reiser!

Om din soester hadde valgt aa fly med BA til Los Angeles og Qantas videre, eller uansett selskap reist via Pacific, ville hun ha faatt 2 x 32 kg altsaa 64 kg fri baggasje. Reiser du til Australia via Asia er det 20kg maks fri baggasje.......et godt reisebyraa boer absolutt vite dette.....Aa fly via USA er litt kronglete, da en maa gjennom Toll og Immigrasjon uansett(teoretisk finnes det et alternativ - TWOV Transitt without Visa, men det har langt mere til felles med fengsel i 6 timer enn med Transitt.)

For aa unngaa USA gaar det fint via Vancouver med og fremdeles 64KG.....jeg tror at passasjerene med Air Newzealand flight via Los Angeles maa gjennom toll og immigrasjon ved ankommst LAX. Lurer ogsaa paa om NZ gir 64KG paa flightene som gaar LHR-LAX-AKL mens de gir 20KG paa LHR-SIN-AKL ???

Jeg har ogsaa en erfaring i fra den andre siden av skranken, mens jeg satt paa innsjekking paa FBU lot jeg alltid allt under 30KG gaa uten betaling, og etter aa ha sjekket inn en passasjer med 28kg til Geneve uten aa forlange betaling, dro passasjeren opp sitt IATA inspektoer kort, lurte paa hvor jeg ikke hadde tatt betalt for overvekt, og det hele endte opp paa Trafikk kontoret hvor rapport ble skrevet!!!

Det var ogsaa en PIA 747 som var vesentlig tyngre enn hva papirene sa i CPH, vi hadde alle slaatt av 10-15kg pr passasjer, men vi maatte sette inn de vektene vi tok betalt for.....saa det manglet ganske mange kg paa load sheet.......meget sint tlx i fra PK i CPH......
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2005, 18:10   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Erfaring med overvekt interkontinentalt.

TWOV er vel fortsatt suspended?

Er du i transit på NZ1 eller 2 så vidt jeg husker skal du 'bare' igjennom immigration.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Thai Airways sliter med overvekt LN-VLE Flyforum 1 03-03-2011 16:49
Overvekt med AirBerlin anders320 Reiseforum 10 09-07-2010 03:21
Enda dyrere med overvekt på fly FlightDeck Flyforum 6 01-12-2008 17:40
Interkontinentalt Student83 Flyforum 15 23-06-2008 19:54
Erfaring med Aeroflot? LN-FOC Flyforum 8 02-09-2006 11:40


All times are GMT +2. The time now is 12:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.