![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jan 2005
Posts: 21
|
![]() Etter nærmere 10 turer til Asia med hovedsakelig SK, TG og LH har jeg ikke hatt problemer med overvekt en eneste gang. Siste gang sjekket jeg inn 46 kg pluss håndbagasje i Bkk på en LH flight, uten ett eneste spørsmål. Hver gang har jeg hatt gått over 30 kg, og som sagt har jeg ikke betalt noe ekstra for dette. Rikignok har jeg hatt sølvkort i noen av tilfellene, men likevel har jeg gått både 10 og 20 kg over grensen. Derimot har jeg ett par eksempler på det motsatte i andre selskaper. Min søster skulle på ett utvekslingsår i Australia, med BA og det ble høylytte protester på Osl når hun prøvde å sjekke inn 27 kg. Jeg fikk overtalt vedkommende som satt der, med at biletten var gyldig i 12 måneder, etc. En god veninne reiste med KLM fra Ams til Icn, og måtte betale 150 Euro for å ta med seg 27 kg totalt. Hun hadde bare en liten bag som håndbagasje, og fikk beskjed om at hun kunne løse problemet ved å ta de 7 kg med seg ombord. Hun hadde vært i Europa i nesten ett år og hadde masse bøker med seg hjem. I tilegg hadde hun fått beskjed av reisebyrået at hun kunne ta med seg 30 kg totalt, i og med at det var en ungdomsbillett Når de er så firkantet også med årsbiletter gjør det meg forbannet. De aktuelle selskapene glemmer at det faktisk finnes konkurranse i markedet, og at de mister og ødelegger kundeforhold med å opptre så firkantet og stivbeint. Heldigvis har jeg bedre erfaring med selskapene i Star Allianze, og kommer konsekvent til å velge disse på de neste reisene. Er det andre som har erfaring med overvekt på langdistanse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,360
|
![]()
BA hadde ingen problemer med mine 64 kilo fra Dubai....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Er det ikke 2x32kg som er grensen da?
Hvordan fungerer dette dersom man har connection innenriks eller innen Europa der grensen normalt er 20-30kg?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Nov 2004
Posts: 45
|
![]()
Har flydd en del ganger til og Fra Australia via Asia.
Hadde en litt lattelig episode med Chatay i Hong Kong. Dette var pa vei ned til Australia og jeg hadde tre dagers transfer i Hong Kong. Med allerede altfor masse i overvekt fra Oslo, torde jeg ikke a sjekke inn alt hva jeg hadde kjopt i hong kong. Tok derfor alt med meg som handbagasje for a fa det med. Men ble straks stoppet i security hvor de nektet meg ett skritt videre om jeg ikke sjekket inn all handbagasjen..... (det var jaevlig mye) Det endte med at jeg fant meg ett toalett og tok pa meg alle klaerene jeg hadde kjopt. Fylte norrone jakka mi med alt det elektroniske jeg hadde kjopt, og Thights sekken min skrek i sommene. Med snodig gange og gud veit hvor mange lag med klaer jeg hadde pa meg provde jeg meg pa nytt med hell. Med minst 5 lag med shortsher og div annet gikk det greit helt til jeg skulle ga gjennom metall detektoren. Gjett hvem som hadde glemt a ta ut nokler fra innerste buksa......... Som den storste selvfolge begynte jeg a kle av meg der og da, men noen fortvilte security folk geleidet meg pent inn pa ett bakrom..... de trodde at ekte norsk solvtoy ventet under neste plagg...... Morsom historie og det gikk greit! Forresten har jeg alltid hatt ett helvete med innsjekking og singapore airlines. Mulig jeg bare har uflaks, men fra Australia slo det aldri feil. De var pa kiloen noye!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Jan 2005
Posts: 21
|
![]() Det kan nok være stor forskjell hvilke som sitter i innsjekkingen. En god del av gangene har jeg reist fra Bkk, og andre flyplasser i Thailand. Thaier er som kjent ikke de vanskeligste å ha med å gjøre, og vis man kommer med ett smil pleier man å få velvilje tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke skjønner at de må betale overvekt, når det står at de kun har 20 kg fri baggasje, selvom det har gått greit noen ganger så er det dumt å basere seg på det. Men ellers tror jeg Servisair er genrelt strengere enn vi har vært på å ta inn overvekt, for det er en klage som går igjen hos kundene vi har tatt over.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
Där är jag helt enig med föregående talare. Står det 20kg så är det 20kg står det 30 så är det 30. Alla extra kilon över det är enbart en bonus. Men att räkna med att det alltid gå igenom är något som man inte bör göra.
![]() Har rest två år på rad till universitetsmässan i Stockholm för att representera universitetet. Första året med KLM via AMS. 27kg övervikt och €300 i charges. Andra gången med Swiss. Minst lika mycket men slapp igenom med det. Vet inte helt om det är bolaget eller personen som sitter i checkin man skall ha tur att bli vän med. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Har betalt overvekt fra LIN to ganger.46 kg med vinflasker var ikke helt "comme il faut" der i gården! Siden så har SAS skiftet handling agent.No problems,whatsoever!
Under min Australia-tur i 1999,så la jeg på meg 6 kg,men hverken BA,Qantas eller Lauda la merke til det. Overvekt,hva er det! ![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Aner ikke om dette er et dumt, morsomt eller ironisk spørsmål, men: vekta på en passasjer er vel i.h.h. til regelverket 75-80 kg, når man skal regne ut vekter og slikt i luftfarten. Hva da med de, (...oss
![]() ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
På større fly så brukes standardvekter på baggasje og pax. Det er regnet utifra snittvekter som man kontrollsjekker innimellom. Det betyr også at for de som er over så er det også noen som veier under. Husk at en 737 veier ca 50 tonn når den er normalt lastet, så kommer en pax som veier 100 kg over standardvekten så vil det gi minimalt utslag. (Og det tror jeg skjer ekstremt sjelden) Men derimot kommer det en gruppe med verdens feiteste folk, så må man kanskje gjøre noe. Men ennå har jeg ikke hørt om noe slikt.
![]()
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,015
|
![]() Quote:
![]() For egen del er jeg godt fornøyd med julen. Har til en forandring gått ned noen kilo i julen. De gode skiforholdene i julen må nok ta "skylden" for det.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-OSL (jun 25) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Veldig bra, Stakan...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
noen flyselskaper (f.eks. Ryanair) betaler provisjon på overvekt til handlingagentene, jeg vil tro det er et insenti til å være strenge!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Jeg tror som det blir sagt her også at det kommer an på hvem som sitter i innsjekkingen. Madammen reiste med Singapore Airlines i fjor og hadde ingen problemer med å sjekke inn 32 kg. Men det var dog fra en regionalflyplass i Norge og ikke direkte til SQ eget personale.
En annen ting er jo det at når reiser i uka til møter o.l. er det som regel kun med håndbagasje. Hvis jeg for en gangs skyld skal ha med noe ekstra baggasje, ser jeg det som en selvfølge at jeg som en god kunde kan overskride grensen som er satt uten at det skal skape noen problemer. Dette kalles faktisk kundeservice! Hvis ikke får jeg jo starte med å ta med en 20 kg tung stein og sjekke inn hver gang jeg skal fly! ![]() For et par år siden fløy jeg med KLM fra Manila til Amsterdam. Kun en avgang om dagen og innsjekking åpnet tre timer før avgang. Det var 200 mennesker i kø til Economyclass check-in. Og alle stod i kø foran 2 vekter. Der skulle bagasjen veies før man engang kunne komme så langt som til innsjekkingsskranken. Jeg reiste heldigvis på biz og der var det rød løper og ikke en vekt å se ved skranken! Når man snakker om vekten på passasjerene husker jeg godt et eksempel på en innenriksflygning på Filippinene. Der måtte passasjerene opp på en vekt sammen med sin håndbagasje. Problemet var bare at vekta kun gikk til 100 kg. Så da jeg steg opp på den stod det bare Error i displayet. Dette forstod personalet lite av, så jeg gikk opp og ned av den vekta 4 ganger før det kom en supervisor til med sorry sorry sorry sir. Og fulgte opp med spørsmålet "Can you please estimate a weight, sir?". Følte seg smart da, kan jeg love. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
|
![]() Quote:
SAS Braathens og Widerøe gjør det samme da..
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
En annen vanlig er de som påstår de har glemt sølvkortet eller gullkortet hjemme. ![]()
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]() Quote:
Australia er et interessant eksempel....fordi det er forskjell paa hvilken rute du reiser! Om din soester hadde valgt aa fly med BA til Los Angeles og Qantas videre, eller uansett selskap reist via Pacific, ville hun ha faatt 2 x 32 kg altsaa 64 kg fri baggasje. Reiser du til Australia via Asia er det 20kg maks fri baggasje.......et godt reisebyraa boer absolutt vite dette.....Aa fly via USA er litt kronglete, da en maa gjennom Toll og Immigrasjon uansett(teoretisk finnes det et alternativ - TWOV Transitt without Visa, men det har langt mere til felles med fengsel i 6 timer enn med Transitt.) For aa unngaa USA gaar det fint via Vancouver med og fremdeles 64KG.....jeg tror at passasjerene med Air Newzealand flight via Los Angeles maa gjennom toll og immigrasjon ved ankommst LAX. Lurer ogsaa paa om NZ gir 64KG paa flightene som gaar LHR-LAX-AKL mens de gir 20KG paa LHR-SIN-AKL ??? Jeg har ogsaa en erfaring i fra den andre siden av skranken, mens jeg satt paa innsjekking paa FBU lot jeg alltid allt under 30KG gaa uten betaling, og etter aa ha sjekket inn en passasjer med 28kg til Geneve uten aa forlange betaling, dro passasjeren opp sitt IATA inspektoer kort, lurte paa hvor jeg ikke hadde tatt betalt for overvekt, og det hele endte opp paa Trafikk kontoret hvor rapport ble skrevet!!! Det var ogsaa en PIA 747 som var vesentlig tyngre enn hva papirene sa i CPH, vi hadde alle slaatt av 10-15kg pr passasjer, men vi maatte sette inn de vektene vi tok betalt for.....saa det manglet ganske mange kg paa load sheet.......meget sint tlx i fra PK i CPH......
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
TWOV er vel fortsatt suspended?
Er du i transit på NZ1 eller 2 så vidt jeg husker skal du 'bare' igjennom immigration.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Thai Airways sliter med overvekt | LN-VLE | Flyforum | 1 | 03-03-2011 16:49 |
Overvekt med AirBerlin | anders320 | Reiseforum | 10 | 09-07-2010 03:21 |
Enda dyrere med overvekt på fly | FlightDeck | Flyforum | 6 | 01-12-2008 17:40 |
Interkontinentalt | Student83 | Flyforum | 15 | 23-06-2008 19:54 |
Erfaring med Aeroflot? | LN-FOC | Flyforum | 8 | 02-09-2006 11:40 |