![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ved avgang på en WF-flight i dag opplevde jeg noe nytt (for meg): Flyet stilte seg pent opp på enden av en rullebanen, ga full gass men bråbremset deretter etter 5-6 sekunder. Etter 15-20 sekunders venting var det opp i luften på nytt, denne gangen som vanlig (detter var på en laaaang rullebane, så vi hadde antageligvis massevis av plass å ta av uten å måtte kjrøe tilbake til enden).
Jeg tenkte at her hadde det dukket opp en elg eller noe slikt, men vel oppe i luften fikk vi forklart at det hadde oppstått en misforståelse mellom cockpit og flygeleder om hvorvidt flyet var klarert for avgang eller ikke. (Det var annen trafikk på flyplassen, men ingen andre på rullebanen, så vidt jeg kunne se.) Hvor ofte oppstår dlike misforståelser? Og hva er det tårnet sier til flyet som utløser en slik bråstopp? Jeg opplevde ikke dette som dramatisk, men det var noen medpassasjerer som så seg spørrende rundt etter bråstoppen, som var omtrent så "hard" som en litt røff kortbane-landing i dårlig vær vinterstid... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det kan være tusen årsaker. En løsning kan være at flygerne satte i gang uten å ha fått klarering og så bråbremset for ikke å gjøre en liten feil til en stor feil. Sånt hender.
K |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() Neida, jeg er ikke blitt redd for å fly. Men skulle gjerne hørt hva som gikk over radioen siden det utløste en såpass kontant reaksjon. Snakker nordnorsk ATC nordnorsk eller må de banne på engelsk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan være de fikk warning pga flyet var ikke satt i korrekt avgangskonfigurasjon. Det har jeg opplevd på klapp hos Norwegian og SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Å starte avgangen for så å stoppe er en liten feil ja. Å gjennomføre avgangen uten klarering er en stor feil, er nok det ATCK mener her
![]() Slike missforståelser skjer ikke så ofte, men det hender. Rett fraseologi er vel i retningen av "WIF123 stop immedeately, cancel, I say again cancel takeoff", men skal innrømme at jeg ikke husker helt (er på ferie nå skjønner du.) Selv så foretrekker jeg å bruke en mer sarkastisk framgangsmåte når jeg ser flyene starter avgang uten klarering (og det ikke er noen andre fly i vegen), og sier noe i retningen av "VDA102, I see you already have started your takeoff-roll, so you are now cleared for take-off" eller "VDA102 takeoff-clearence available on request..." .... noe som også fører til en kontant bråstopp i blandt, og en veldig spak person på radioen som ber om unnskyldning ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
"Betty" har en veldig god en ang stop, eller ikke stop , http://media.libsyn.com/media/betty/...ranslation.mp3 fra ~7:55
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY3225 13/10 - avbrutt landing? | Someone | Småprat | 1 | 13-10-2014 22:49 |
Grei måte og bli avbrutt på | Toby91 | Bilder & foto | 8 | 21-06-2012 23:03 |
FlyNordic med avbrutt avgang på OSL! | Speedbird | Flyforum | 14 | 06-11-2007 17:14 |
Avbrutt landing i TRD | MD11 | Flyforum | 7 | 11-09-2007 07:52 |
CO avbrutt take off i LAS | Tommy777 | Flyforum | 1 | 19-03-2007 06:15 |