![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
The SAS Group Traffic figures May 2008
SAS Group's May traffic figures · SAS Group's traffic increased by 12.5% during May and seat capacity was up by 11.3% vs 2007. · SAS Group carried 2.9 million passengers in May, up 5.8% vs 2007. · Total load factor was up 0.7 p.u. to 71.7%. Group market trends and yield development Yield for Scandinavian Airlines in April was as expected up 5% positively affected by the "Easter effect". For May 2008 the change in yield is expected to be negative by approximately 5-6% vs last year partly due to longer stage length. The imposed fuel surcharges will gradually support yield going forward, but had limited effect in May. The market is still characterized by relatively good demand and passenger growth. There are still uncertainties regarding the future macroeconomic development as well as the competitive situation. The SAS Group is currently implementing measures - Profit 2008 - to secure the result development in 2008 in light of the record high fuel prices. The measures comprises both revenue enhancing and cost measures totaling 1,1 SEK billion. The program is running according to set out plan. Intercontinental traffic increased by 15.3% in May and the load factor was up 7.5 p.u. SAS Group European traffic increased by 16.5% and load factor was down 0.7 p.u. Widerøe's traffic increased by 6.4% with increased load factor. airBaltic and Blue1's traffic increased by 24.3% and 7.4% respectively with load factors close to last year's levels. Download file This information was brought to you by Waymaker: http://www.waymaker.net http://wpy.waymaker.net/client/wayma...fn=wkr0003.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,615
|
![]()
Dette er jo bra utvikling.
Ser ut som SAS kan gå mot et bra år om det ikke blir nedkjøling av økonomien som følge av høye drivstoff priser og økte renter i hjemmemarkedet. Dersom Norges bank kommer med både en og to renteøkninger utover året vil vi nok merke en viss nedkjøling av økonomien etter hvert . Neste vinter kan bli spennende i så måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,492
|
![]()
Men nå må man også huske på at lønnsveksten mer enn oppveier den økte renten for de fleste (unntatt de med gjelp til pipa)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
I det hele tatt er den norske økonomien vanskelig å få has på. Økte oljepriser gjør at nordssjø-økonomien går så det suser, vi har lønns- og prisvekst, vi har et (fremdeles) presset arbeidsmarked, renten stiger og alle går og venter på at boligprisene skal falle.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Interessant å se at SAS Norge har hatt større vekst i både ASK og viktigst RPK en hva tillfellet er for Norwegian:
SAS Norwegian ASK 10,4% 6% RPK 10,2% 9% |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
hvis avinor-streiken er iberegnet er det jo gode tall fra SAS NO og i det store og hele fra resten av bolaget, selv om jeg tror det blir mer sorger enn gleder det nærmeste året for luftfarten her i vackra Norden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
En annen ting jeg har lagt merke til er at SAS Norges virksomhet er utrolig avhengig av de forretningsreisende (bare se hvordan påsken slo inn på tallene i år i forhold til i fjor). Hva vil skje med SAS NO hvis det kuttes i reiseutgifter hos bedrifter som ikke er i oljebransjen?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,492
|
![]()
Omtrent det samme som vil skje med DY hvis de feriereisende kutter i reisebudsjettene sine....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Er vel rimelig aapenbart at ved en kraftig prisoekning i flyprisen grunnet hoey oljepris vil det foerst og fremst gaa ut over fritidssalget, ikke forretningsreisende..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]() Quote:
![]() Spøk til side. Innsparinger på reiser hos næringsliv som følge av nedgang i konjukturer vi ha en dominoeffekt direkte på fritidsreiser. Ola og Kari Normann blir ikke fullt så ivrig med å strø rundt seg med penger i overflod og reise land å strand rundt når shappa hjemme ikke fyller opp kontoen måned for måned. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Group's October traffic figures | sail4fun | Flyforum | 21 | 10-11-2008 23:50 |
The SAS Group Traffic figures September 2008 | sail4fun | Flyforum | 15 | 08-10-2008 09:28 |
The SAS Group Traffic figures August 2008 | sail4fun | Flyforum | 1 | 06-09-2008 09:27 |
SAS Group's July traffic figures | sail4fun | Flyforum | 7 | 09-08-2008 18:08 |
SAS Group's January traffic figures | sail4fun | Flyforum | 5 | 09-02-2008 17:54 |