![]() |
|
|
View Poll Results: Hvilket jagerfly bør Norge velge? | |||
JSF (USA) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
48 | 40.34% |
JAS Gripen (Sverige) |
47 | 39.50% |
Eurofighter (EU) |
21 | 17.65% |
SV-utveien: oppgradere gamle F-16 (og kjøpe hurtigtog for resten) |
3 | 2.52% |
Voters: 119. You may not vote on this poll |
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
EX-BRA 1st Officer
|
![]()
Ja hva mener dette forumets medlemmer om saken??
Svenske JAS Gripen eller amerikanske F-35, Joint Strike Fighter som vårt fremtidige jagerfly?? Hint savipix eller en av dere andre moderatorer: Lag en poll på dette ??? Litt moro å se hva forumets medlemmer mener og sier. Spørsmålet har jo den siste tiden dukket opp atter en gang, Eurofighter, F-35 og svenske JAS Gripen Nå har jo Eurofighter selv meldt seg ut av kampen, all den tid de mener det er fothåndsgitt at Norge vil velge Joint Strike Fighter, F-35 fra USA, pga NATO og ettervirkningene fra Marshall-hjelpen. Svenskene kommer med stadig bedre og bedre tilbud, på JAS Gripen,-flyene sine. Nå sier jo den svenske regjeringen seg også villige til å satse videre på den nye "super"-versjonen av JAS-GRIPEN om Norge sier ja til kjøp... Last edited by rotmo; 26-04-2008 at 19:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Jeg synes selv Eurofighter er det beste flyet, men innser vel at det er helt utenkelig å se disse i RNoAF farger.
Avventer til jeg vet litt mer om "nye" JAS Gripen før jeg bestemmer meg, men heller mest mot Gripen nå.
![]() |
#3 |
Browncoat
|
![]()
Her er ihvertfall min mening.
Men vil legge til en ting som jeg ikke nevnte i den posten, men som absolutt er viktig. Man må høre hva de som skal bruke maskinen har å si til dette. Pilotene (og de rundt) vil ha JSFen med det som da følger med, som opplæring og trening i USA pluss øvelser sammen med USA. De tenker da på hva som er best for deres del, mens politikerne også må tenke på hva som er best for Norge. Men selv om Norge skulle velge Gripen, så er ikke det automatisk det samme som å si at samarbeid med USA utgår. Man kan fremdeles kunne trene, ha opplæring og delta i øvelser sammen med amerikanerne, i USA. Får da flere forskjellige flytyper som flyr sammen, som alle kan nyte erfaring fra, både for Norge og USA og andre land som deltar på øvelser og lignende. Litt OT: uansett hva som blir valgt, så blir det stiligt å se den nye typen fly sammen med F-16 på flyshow ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg hadde vel også sett at det ble Eurofighter Typhoon. Mest fordi det virker som den beste løsningen på de fleste områdene, samt at jeg er europeer på min hals. F-35 virker som "overengineered", for stor og tung. Mer egnet som jagerbomber enn dogfighter.
Gripen er en vesentlig bedre maskin performancewise. Kanskje det som til syvende og sist er at maskinen stiller meget enkle krav til drift og daglig vedlikehold. Som et resultat av svenskenes filosofi om å bruke sine jagerfly fra veistrekninger rundt omkring i Sverige. I motsetning til F-35 vil nok Gripen også kunne bruke de fleste kortbaneflyplassene her i landet. Sånt bør telle ganske tungt. Et par bomber på rullebanene i Bodø og på Ørlandet, så er de norske jagerflyene mer eller mindre uskadeliggjort for en angriper.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Gripen har "firehjulsbrems". F-35 har det ikke. Ingen av dem har dragchute - meg bekjent. Muligheten til å stoppe raskt gjelder ikke bare for kortbaner, men også for lengre men glatte rullebaner, og for sikre landinger på halvlange rullebaner som Kjeller og Molde. Alle norske jagerfly siden 50-60-tallet har hatt dragchute, også F-16 som fikk det montert som en norsk spesifikasjon som Nederland, Venezuela og Tyrkia (mener jeg) senere har kjøpt. Eurofighter har dragchute.
Det blir interessant å se hvordan norske kravspesifikasjoner inkluderer vinteroperasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva bør Norge velge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg registrerer at NRK tekst tv skriver at flyene vil koste ca 20 mrd kroner.
TV2 tekst slår derimot på stortromma og skriver hele 120 mrd ![]() Pytt pytt er jo bare en forskjell på 100 mrd!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
De mener sikkert 20 mrd dollar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Svensk tv hadde i morges en dokumentar/talkshow om dette i dag på "gomorron tv" som jeg så på forresten! Link: http://svt.se/content/1/c6/31/03/07/soffa0715mandag.asx
Lim URL inn i windows media player.... Last edited by LN-AØR; 28-04-2008 at 20:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Aller helst Eurofighter, men ettersom de dessverre er ute grunnet den norske regjeringens favorisering av JSF går min stemme til Gripen. Det er den som ser overlegent best egnet ut for forsvaret, med tanke på muligheten til å bruke kortbaneflyplasser, høyere hastighet og bedre egenskaper ved dogfights. JSF blir for mye bombefly, og trenger vi det kan vi sikkert wet-lease en B-52 eller tre.
![]() I tillegg vil ikke det norske forsvaret ha full tilgang på alle systemer i JSF fordi det er deler av den som er hemmelig for andre enn amerikanerne. Såvidt jeg har forstått er flyet fra broderfolket i øst fullt tilgjengelig for norske teknikere. Beklageligvis ser jeg vel ikke noe annet enn at den norske staten kun bruker Gripen til å presse LM på pris, og at konkurransen i realiteten har vært avgjort i flere år. Eurofighter-folket forstod dette, og tok åpenlyst konsekvensen av det hele og har på den måten satt regjeringen i et ullent lys.
![]() |
#12 | ||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
brendas, jeg sluker ikke alt amerikanerne kommer med rått. Dette er storpolitikk, intet annet og jeg blir svært overrasket om det blir noe annet enn JSF - uansett hvor mye bedre de andre eventuelt måtte være. Og så langt oppgitte spesifikasjoner antyder at Gripen vil være fordelaktig, men spørsmålet er om det i det hele tatt betyr noe på den politiske agendaen.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jepp, og svenskene er ikke noe bedre/værre enn amerikanerene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Neppe, men det endrer ikke min personlige oppfatning av at avgjørelsen i praksis allerede er tatt.
Når det gjelder hvem som skryter på seg noe eller ikke, har jeg ikke så mye annet å lese de spesifikasjoner JAS og LM har gitt ut så langt, og der synes Gripen å ha et overtak i forhold til det som er viktig for Norge.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Min holdning har utelukkende en politisk bakgrunn: Ja til Gripen, nei til JSF.
Dette kanskje det eneste forsvarspolitiske temaet hvor jeg kjenner den bitte, bitte lille SV'eren i meg skrike høyt: USA har utspilt sin rolle som vår eneste grunnstein i forsvarspolitikken. Et valg av Gripen vil gi et sterkt signal til USA om akkurat dette. USA, under Bush-administrasjonen, har vist at det ikke er til å stole på og at de kun ser på sine allierte som nyttige idioter som kan brukes akkurat som de selv vil i deres egen forskrudde utenrikspolitikk. "Either you are with us, or you are against us". Har man en sånn type "venn" er det bare om å gjøre å bruke første og beste anledning til å vise at man også har andre og bedre venner. Dette er en slik anledning. Jeg vil tro at norske jagerflygere kommer til å kunne løse sine oppdrag like godt i Gripen som i en JSF. Uansett vil kampfly (som alle andre typer fly) ha så forskjellige egenskaper at man uansett aldri kommer til å finne det flyet som kan løse alle oppdrag på samme måte. De begrensningene det ene flyet har på ett område vil det ta igjen på et annet. Totalt sett tror jeg dermed at norsk suverenitet kan hevdes like godt med gripen som med JSF. (Selv om jeg selvfølgelig kan ta grundig feil) Dermed mener jeg at politikk bør være den avgjørende faktoren i avgjørelsen om hvilket kampfly Norge skal kjøpe.
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er bare journalistene som roter mellom innkjøpsprisen og de totale kostnadene. Innkjøpsprisen utgår som kjent bare en del av dette
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg mener JSF er det beste valget for Norge! Eurofighter er bedre i dogfight, men F-35 har sensorer rundt flyet som vil dektere fly som er 25 miles unna! Har ikke bruk for dogfight egenskapene. Den kan mota informasjon fra satelitt,ettertning fra bakken måldata fra andre fly og andre radarer i real time og nøytralisere finden 40 miles unna. JSF er 5 generasjon jagerfly bygget for det 21 århundre. Eurofighter har 80 og 90 talls teknologi planlagt på 70 tallet. Den har 2 motorer som koster penger å vedlikeholde. JSF har integrert våpen platform og har mindre payload men den har presise våpen systemer og siktemidler i hjelmen. Den har mulighet å ta utvendig våpenlast men vil miste litt STEALHT egenskaper. Den er 2 1/2 gang billigere en Eurofighter. JSF gir Norsk industri minst 42 milliarder Nkr i gjennkjøps avtaler og flyet koster 40 milliareder Nkr. Det er Amerikanske skattebetalere som gjør dette mulig å fremskaffe denne teknologien som dette flyet vil ha. Europerne har ikke vært så inovativ som Amerikanerne og vi klarer fremdeles ikke å løse problemene her i Europa sist var vel i det tidligere Jugoslavia. USA har hjulpet Norge flere ganger opp gjennom tidene og det må telle litt også. Svenskene var ikke fullt så behjelpelig da vi ble hær tatt av nazistene i forige krig. Wallander familen tjente nok gode penger på Tyskerne den gang. Wallander familien er inne på eier siden av SAAB kosernet. Det Norske NSM missilet er planlagt å bli integrert i F-35. F-35 er en 9 g maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
C172, har ikke du lest litt mye brosjyre nå? Spørsmålet en bør stille seg er hvor mye av dette utstyret og etterretningsmateriell vil amerikanerne holde for seg selv. Britene er riktig frustrert over hva som blir holdt tilbake overfor dem. En tid var det også snakk om å gjenopplive et av de hemmelige prosjektene til BAe (project 172) som var et overlyds V/STOL med full stealth-teknologi og ville i så fall ha erstattet F-35B Lightning II som de har på ordre.
![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Luftforsvarets representant i Washington har tilgang til alle detaljer i prosjektet og kan rapportere til Norske myndigheter uten forbehold om prosjektet. Norge, Danmark, Nederland, vil få den samme maskinen som USAF skal ha. Norske myndigheter har ikke klaget på opplysninger i prosjektet ingen ting er hold tilbake. Det er på industri og produksjons siden det er uenighet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Snadderfilming av Saab JAS 39 Gripen | Edvard | Bilder & foto | 0 | 03-06-2017 00:27 |
Topphemmelig! Norges nye jagerfly...! | Harald Oanes | Bilder & foto | 7 | 18-05-2011 10:04 |
Regjeringen har valgt norges nye jagerfly | oddi | Flyforum | 1 | 25-11-2008 10:36 |
JAS Gripen på nesen | Concorde | Flyforum | 0 | 17-11-2008 17:10 |
JAS Gripen styrtet i Sverige | Someone | Flyforum | 11 | 02-05-2007 16:01 |