![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Fra VG.no i dag
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101883 SAS-avgifter kan bli gransket Tar mer enn konkurrenten pr. billett SAS tar 130 kroner mer i avgifter for en tur fra Oslo til Bergen enn Norwegian. Forbrukerombudet antyder at de vil granske saken. Av MARTIN NILSEN FÅR KLAGER: Forbrukerombudet har mottatt flere klager på at «skatter og avgifter» er høyere hos SAS Braathens enn hos Norwegian. Foto: Hugo Bergsaker VG Nett følger: Luftfart Flere forbrukere har klaget til Forbrukerombudet på det faktum at formuleringen «skatter og avgifter» er høyere for flybilletter hos SAS Braathens enn hos Norwegian. SAS tar i alt 130 kroner mer i avgifter enn hva lillebror Norwegian tar. - SAS har forklart oss at de legger sikkerhetsavgift og drivstofftillegg inn i skatter og avgifter. Det er neppe det riktige å gjøre, og vi kommer trolig til å realitetsbehandle dette som sak, men har ennå ikke tatt den endelige avgjørelsen, sier førstekonsulent Tord Koppreitan hos Forbrukerombudet. Flyforsikringene økte etter terrorangrepene mot USA i september 2001, og drivstoffet er etter hvert blitt dyrere. Dette er rene utgifter flyselskapene har, og er ikke rene avgifter, slik security-avgift (42 kroner) og terminalavgift (37 kroner) er. Talløvelser Dette er avgifter som legges på hver billett enten alle seter er belagt eller ikke, og den prisen hver passasjer betaler for at flyene skal ledes frem av flygeledere og kunne bruke flyplassene. Flyplassene, bortsett fra Sandefjord Lufthavn Torp, eies av Avinor, som er et statlig eid aksjeselskap. KREVER MINDRE: Flyselskapet Norwegian krever mindre avgiftspenger av passasjerene på ruten mellom Oslo og Bergen enn SAS. Foto: Espen Braata Drivstoff og forsikringer er varer og tjenester flyselskapene må kjøpe, og kan dermed neppe kalles avgifter. - Forbrukeren skal vite hva han betaler for. Når noe kalles avgift, ser det ut som det er en offentlig avgift, og kan ikke skjule andre priselementer, sier Koppreitan. SAS Braathens' minikonkurrent Norwegian har i interne talløvelser sett på forskjellen i flyprisene. SAS Braathens var i går ettermiddag ikke i stand til å gi VG fyllestgjørende forklaring på hvorfor avgiftene ikke er de samme i de to selskapene, og hevder at de kun tar inn de avgiftene som Staten krever de skal ta inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
SAS Braathens tar ikke mer - det er bare det at mens DY har valgt å legge sikkerhets/fuel-tilegg inn i billettprisen, har SAS Braathens valgt det som er industristandard og lagt det i tax-boksen på billetten. For sluttprisen er det likegyldig. Om Forbrukerombudet mener at man i Norge skal avvike fra internasjonal standard, og inkludere denne typen tillegg i flyprisen, regner jeg med at SAS Braathens vil rette seg etter det. Selv om jeg tror nok at resultatet blir at når FO forstår hva det dreier seg om, at dette er vanlig standard i luftfarten, og at passasjerens sluttpris ikke blir påvirket, dropper de hele "granskningen" sin - kanskje med et oups.
WF gjør det forresten på samme måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Det virker som om FO er skikkelig på hugget og hiver seg over ethvert punkt som vedrører SAS. Synes det er veldig ryddig å legge dette ut som "YR" tax .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
|
![]()
Vil bare legge til at denne praksis også gjøres hos Coast Air (BX)......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
INdustristandard eller ej - at kalde brændstoftillæg for tax lyder ikke korrekt - og medvirker ikke til at gøre prissammenligninger nemmere - det er nok også derfor det sker.
"Ih nej det er ike os der har høje priser - det er statens skyld alt sammen med deres afgifter og skatter" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
|
![]()
når man får en nedgang i fuel-prisen er det jo lettere for SAS Braathens m.f. å fjerne dette tillegget. Det kan vel være mer fristende for de som har innbakt dette i prisen og la de ekstra kronene gå rett i bunnlinja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
SAS Braathens: kr. 315 + 216 i skatt/avgifter + 25 kr. i gebyr = 556,- Norwegian: kr. 550 + 118 i skatt/avgifter = 668,- Man kan jo få inntrykket når man ser på SAS sin måte å prise på at SAS kan skylde på statens skatter og avgifter i større grad enn tilfellet er med DY. For SAS ser det ut til at skatt/avgifter/gebyr er ca 43% av billettprisen, mens det for DY er slik at skatt/avgifter/gebyr er ca. 18%. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 122
|
![]()
Synes ikke SAS Braathens gjør noe feil, men hadde de gjort det på samme måte som Norwegian, så hadde nok den første prisen blitt endel høyere.
Men det er jo opp til flyselskapene selv hvordan de vil gjøre det..? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Storm i et vannglass...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Egentlig burde TAX-rubrikken vært enda høyere. Der burde samtlig skatter man betaler, inkludert moms/mva eller hva kaller "skatt på det å leve" i de forskjellige land, vært notert. Da ville man fått et reelt bilde av hvem det er som tjener penger på at jeg reiser med fly. Forresten, jeg jobber ikke i SAS. Ikke i Norsk Luft Shøttel heller. Men jeg synes diskusjonen her er latterlig så lenge man ikke tar med alle avgifter i tax. Jeg synes SAS kunne senke summen som går til SAS og øke summen som er avgifter til staten slik at det reflekterer det som faktisk er riktig. At NAS ikke gjør det, er NAS' problem ikke SAS'.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kan SAS + Finnair bli sant? | branserud | Flyforum | 34 | 07-01-2014 12:46 |
SAS kan bli kjøpt opp | sail4fun | Flyforum | 12 | 21-04-2007 00:09 |
SAS LN-MOH kan bli din... | G-COLE | Samlerhjørnet | 2 | 30-01-2007 08:50 |
Avgifter kan stoppe Rygge! | GF1 | Flyforum | 18 | 20-04-2006 23:36 |
Concordekrasj kan bli drapssak | Trety | Flyforum | 9 | 28-09-2005 14:32 |