Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-12-2004, 09:48   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default SAS-avgifter kan bli gransket

Fra VG.no i dag

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101883

SAS-avgifter kan bli gransket

Tar mer enn konkurrenten pr. billett

SAS tar 130 kroner mer i avgifter for en tur fra Oslo til Bergen enn Norwegian. Forbrukerombudet antyder at de vil granske saken.

Av MARTIN NILSEN



FÅR KLAGER: Forbrukerombudet har mottatt flere klager på at «skatter og avgifter» er høyere hos SAS Braathens enn hos Norwegian. Foto: Hugo Bergsaker
VG Nett følger:
Luftfart

Flere forbrukere har klaget til Forbrukerombudet på det faktum at formuleringen «skatter og avgifter» er høyere for flybilletter hos SAS Braathens enn hos Norwegian.

SAS tar i alt 130 kroner mer i avgifter enn hva lillebror Norwegian tar.

- SAS har forklart oss at de legger sikkerhetsavgift og drivstofftillegg inn i skatter og avgifter. Det er neppe det riktige å gjøre, og vi kommer trolig til å realitetsbehandle dette som sak, men har ennå ikke tatt den endelige avgjørelsen, sier førstekonsulent Tord Koppreitan hos Forbrukerombudet.

Flyforsikringene økte etter terrorangrepene mot USA i september 2001, og drivstoffet er etter hvert blitt dyrere. Dette er rene utgifter flyselskapene har, og er ikke rene avgifter, slik security-avgift (42 kroner) og terminalavgift (37 kroner) er.

Talløvelser

Dette er avgifter som legges på hver billett enten alle seter er belagt eller ikke, og den prisen hver passasjer betaler for at flyene skal ledes frem av flygeledere og kunne bruke flyplassene. Flyplassene, bortsett fra Sandefjord Lufthavn Torp, eies av Avinor, som er et statlig eid aksjeselskap.


KREVER MINDRE: Flyselskapet Norwegian krever mindre avgiftspenger av passasjerene på ruten mellom Oslo og Bergen enn SAS. Foto: Espen Braata
Drivstoff og forsikringer er varer og tjenester flyselskapene må kjøpe, og kan dermed neppe kalles avgifter.

- Forbrukeren skal vite hva han betaler for. Når noe kalles avgift, ser det ut som det er en offentlig avgift, og kan ikke skjule andre priselementer, sier Koppreitan.

SAS Braathens' minikonkurrent Norwegian har i interne talløvelser sett på forskjellen i flyprisene. SAS Braathens var i går ettermiddag ikke i stand til å gi VG fyllestgjørende forklaring på hvorfor avgiftene ikke er de samme i de to selskapene, og hevder at de kun tar inn de avgiftene som Staten krever de skal ta inn.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 09:51   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

SAS Braathens tar ikke mer - det er bare det at mens DY har valgt å legge sikkerhets/fuel-tilegg inn i billettprisen, har SAS Braathens valgt det som er industristandard og lagt det i tax-boksen på billetten. For sluttprisen er det likegyldig. Om Forbrukerombudet mener at man i Norge skal avvike fra internasjonal standard, og inkludere denne typen tillegg i flyprisen, regner jeg med at SAS Braathens vil rette seg etter det. Selv om jeg tror nok at resultatet blir at når FO forstår hva det dreier seg om, at dette er vanlig standard i luftfarten, og at passasjerens sluttpris ikke blir påvirket, dropper de hele "granskningen" sin - kanskje med et oups.

WF gjør det forresten på samme måte.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 09:54   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

Det virker som om FO er skikkelig på hugget og hiver seg over ethvert punkt som vedrører SAS. Synes det er veldig ryddig å legge dette ut som "YR" tax .
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 09:54   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

Quote:
Originally posted by Farmer SAS Braathens var i går ettermiddag ikke i stand til å gi VG fyllestgjørende forklaring på hvorfor avgiftene ikke er de samme i de to selskapene, og hevder at de kun tar inn de avgiftene som Staten krever de skal ta inn.
OUU! Det der høres jo KONSPIRATORISK ut, men jeg regner med at de har hatt dårlig tid, og ikke hatt tid til å vente på at SAS Braathens informasjonsmedarbeider har kunnet snakke med eksperter på priser, slik at de kunne forklart det jeg nettopp forklarte. Informasjonsmedarbeidere (selv dyktige folk som f.eks. Siv Meisingseth) kan ikke vite alt, og det som har med priser, avgifter etc å gjøre er kompliserte greier.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 10:57   #5
LN-BIZ
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

Vil bare legge til at denne praksis også gjøres hos Coast Air (BX)......
LN-BIZ is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 11:11   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

Quote:
Originally posted by LN-BIZ


Vil bare legge til at denne praksis også gjøres hos Coast Air (BX)......
SOM SAGT - industristandard, men DY og andre LCC'er føler jo ikke industristandard (på godt og vondt)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 11:37   #7
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

INdustristandard eller ej - at kalde brændstoftillæg for tax lyder ikke korrekt - og medvirker ikke til at gøre prissammenligninger nemmere - det er nok også derfor det sker.

"Ih nej det er ike os der har høje priser - det er statens skyld alt sammen med deres afgifter og skatter"
Guest is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 11:57   #8
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

når man får en nedgang i fuel-prisen er det jo lettere for SAS Braathens m.f. å fjerne dette tillegget. Det kan vel være mer fristende for de som har innbakt dette i prisen og la de ekstra kronene gå rett i bunnlinja.

morr is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 12:00   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

Quote:
Originally posted by jens


INdustristandard eller ej - at kalde brændstoftillæg for tax lyder ikke korrekt - og medvirker ikke til at gøre prissammenligninger nemmere - det er nok også derfor det sker.

"Ih nej det er ike os der har høje priser - det er statens skyld alt sammen med deres afgifter og skatter"
Helt enig jens. Det er kanskje industristandard og det er kanskje sluttprisen som betyr noe for folk flest, men det ser unektelig rart ut når en billett TOS-OSL f.eks. prises på følgende måte:

SAS Braathens: kr. 315 + 216 i skatt/avgifter + 25 kr. i gebyr = 556,-
Norwegian: kr. 550 + 118 i skatt/avgifter = 668,-

Man kan jo få inntrykket når man ser på SAS sin måte å prise på at SAS kan skylde på statens skatter og avgifter i større grad enn tilfellet er med DY. For SAS ser det ut til at skatt/avgifter/gebyr er ca 43% av billettprisen, mens det for DY er slik at skatt/avgifter/gebyr er ca. 18%.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 13:28   #10
NB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 122
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

Synes ikke SAS Braathens gjør noe feil, men hadde de gjort det på samme måte som Norwegian, så hadde nok den første prisen blitt endel høyere.

Men det er jo opp til flyselskapene selv hvordan de vil gjøre det..?
NB is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2004, 23:05   #11
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Replying to Topic 'SAS-avgifter kan bli gransket'

Storm i et vannglass...
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2004, 14:29   #12
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'S

Quote:
Originally posted by jens


INdustristandard eller ej - at kalde brændstoftillæg for tax lyder ikke korrekt - og medvirker ikke til at gøre prissammenligninger nemmere - det er nok også derfor det sker.

"Ih nej det er ike os der har høje priser - det er statens skyld alt sammen med deres afgifter og skatter"
Og hvorfor ikke? I Danmark betaler man jo noe inni H***** skatter på fuel.

Egentlig burde TAX-rubrikken vært enda høyere. Der burde samtlig skatter man betaler, inkludert moms/mva eller hva kaller "skatt på det å leve" i de forskjellige land, vært notert. Da ville man fått et reelt bilde av hvem det er som tjener penger på at jeg reiser med fly.

Forresten, jeg jobber ikke i SAS. Ikke i Norsk Luft Shøttel heller. Men jeg synes diskusjonen her er latterlig så lenge man ikke tar med alle avgifter i tax. Jeg synes SAS kunne senke summen som går til SAS og øke summen som er avgifter til staten slik at det reflekterer det som faktisk er riktig. At NAS ikke gjør det, er NAS' problem ikke SAS'.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kan SAS + Finnair bli sant? branserud Flyforum 34 07-01-2014 12:46
SAS kan bli kjøpt opp sail4fun Flyforum 12 21-04-2007 00:09
SAS LN-MOH kan bli din... G-COLE Samlerhjørnet 2 30-01-2007 08:50
Avgifter kan stoppe Rygge! GF1 Flyforum 18 20-04-2006 23:36
Concordekrasj kan bli drapssak Trety Flyforum 9 28-09-2005 14:32


All times are GMT +2. The time now is 11:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.