Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-06-2013, 07:44   #1
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Kan SAS + Finnair bli sant?

Kan SAS +Finnair bli sant?
http://www.shareholders.dk/NewsPage.aspx?newsid=21859
Quote:
BØRSENNAIR KLAR PÅ FUSION MED SASDet statskontrollerede finske flyselskab bejler nu direkte til SAS. En fusion er under overvejelse, og et nordisk ægteskab har perspektiver, lyder det fra den nye topchefPekka Vauramo.FLYFUSION KAN BLIVE EN LÆKKERBISKENLykkes en fusion mellem Finnair og SAS med at bringe lønsomheden i vejret, så vil selskabet være en ren lækkerbisken for en stor europæisk eller en mellemøstlig spiller.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 08:29   #2
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,811
Default Re: Kan SAS +Finnair bli sant?

Quote:
Originally Posted by epn.dk
Både SAS og Finnair presses for tiden af Norwegian på både de intereuropæiske og senest de interkontinentale ruter. SAS og Finnair har to gange tidligere været tæt på en fusion, men begge gange har politikerne i de nordiske lande fået kolde fødder og trukket stikket.

For tiden er der dog en spirende politisk vilje i Finland til at reducere ejerandelen, og det kan være faktoren, der sætter gang i fusionsprocessen. I både Norge og Sverige er der politisk opbakning til at sælge ejerandelene i SAS, og det vil tvinge Danmark med.

En fusion vurderes især at kunne styrke de to selskaber på de interkontinentale ruter, som begge selskaber tjener på og kan tjene endnu mere på ved at gå sammen. SAS er hovedsageligt stærk på flyvninger vestpå, mens Finnair har succes med ruter til Asien.
http://epn.dk/brancher/transport/luf...smalun-pa-sas/
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 08:39   #3
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Kan SAS +Finnair bli sant?

Også Finansavisen har plukket opp meldingen.

Quote:
Originally Posted by Finansavisen
Han vil fusjonere med SAS
Finnair-sjefen ønsker nå en fusjon med SAS.
http://www.hegnar.no/bors/industri/article733115.ece

Hvor vellykket vil en fusjon bli? Finnairsjefen vil ha en deling av flyvingene hvor Finnair flyr øsstover og SAS vestover.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 11:14   #4
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Kan SAS +Finnair bli sant?

Ja jeg kan sagtens se SK+AY sammen....

Den oprindelige plan for SAS ved starten for mere en 60 år siden omfattede jo også Finland, så jo det er jo bare en videre førelse af den oprindelige plan.
Så skal vi bare have Icelandair og Atlantic Airways med...så har vi " the Nordic Airlines"..
Dog bliver det nok ikke i min SAS tid, men tanken er besnærende..fortsæt med den
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 11:33   #5
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Spennende tanke - jeg vil tro at det ville ha gitt mange flere one-stop-reisemål fra Norge (vel, for alle utenfor Oslo-gryten), med helårsruter BGO/SVG/TRD-HEL for rutene østover, i tillegg til CPH for rutene vestover, som allerede har et bra tilbud. Hvis AY hadde tatt unna all trafikken på BKK/PEK/PVG/NRT hadde SAS fått frigjort kapasitet til å åpne flere ruter vestover.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 11:39   #6
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Dette liker jeg. IC-messig virker dette veldig bra, men jeg er bekymret hva det gjelder INTRA-EU. Er det ikke slik at AY blør penger på sine europaruter, mens de tjener greit på IC?

AY har jo en flyflåte som passer perfekt for SK(eller omvendt), AY har snart utelukkende Airbus-maskiner som SK også har, så det vil være stordriftsfordeler mtp vedlikehold+crew her.

At AY også har inne bestilling på A350 er spennende, med dette sikrer det eventuelle nye konsernet seg moderne IC-maskiner, som igjen bidrar til ytterligere besparelser på fuel etc.

Håper det er noe hold i disse ryktene!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 11:50   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Dersom dette biir en realitet. SAS ut av Star Alliance og inn i OneWorld? Elller omvendt?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 11:59   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,893
Default Kan SAS + Finnair bli sant?

Den halte skal hjelpe den blinde?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 12:06   #9
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Dersom dette biir en realitet. SAS ut av Star Alliance og inn i OneWorld? Elller omvendt?
Det er alt for tidlig at spekulere på dette....
Men set med SAS briller, er det jo STAR ALLIANCE der gælder...
lad os nu lige se hvad diverse regeringer, EU og ikke mindst selskaberne
synes om tanken...
I de mange år, jeg har været i SAS, har SK og AY altid arbejdet fint sammen og det fortsætter de helt sikkert med.
Men jeg synes de 2 selsakber hører sammen,

hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 12:30   #10
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Spennende tanker og noe jeg tror kunne blitt bra:-)

En av utfordringene til Finnair er vel elendig utnyttelse av flåte og crew i Europa siden de ofte har lange bakkestopp ute for at tidene skal passe til Asia-feed. Ved å samkjøre med SAS kunne man sikkert få opp produktiviteten en god del.
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 13:03   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

En diskusjon som er minst like gammel som forumet - helt tilbake til røttene. Matematisk bør dette være en god match - minus og minus gir pluss - men så var det dette med teori og praksis....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 14:06   #12
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Kan en Air France-KLM lösning vara realistisk?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 14:28   #13
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Spændende tanker, spørgsmålet er, hvad ejerne af de nuværende selskaber vil sige.

Jeg gætter på, at et samlet selskab vil have hovedkvarter i Stockholm, som dagens SAS har det.

Det rigtigt interessante spørgsmål kommer mht. rutestrukturen, og ikke mindst IC-trafikken. På den vestgående er SAS den dominerende af de to selskaber, og jeg tro ikke, at Helsinkis tilkomst vil udfordre København på det punkt.

Den østgående er vist langt mere sprængfarlig. Ser jeg på dette fra SAS' side, så synes jeg det virker fristende at flytte denne trafik til enten Stockholm eller København. Stockholm fordi det alt andet lige ligger mere centralt i Norden, er en større by osv. Og netop den østgående trafik er vel det, der er interessant for SAS. København kan blive relevant, fordi SAS i forvejen har en større satsning her, og kommer du fra et sted i Europa syd for Norden, er det bedøvende ligegyldigt, om du skifter fly i København, Stockholm eller Helsinki på din vej til Tokyo. København har også feederruterne, ruter der vist er en mindre økonomisk udfordring for Finnair. Hvad der kan redde Helsinki er diverse trafikerings- og overflyvningsrettigheder.

Mit gæt er, at et samlet SAS vil fordele ruterne mellem Stockholm og København. Stockholm vil få de ruter, som i dag betjenes fra København, og København tager resten. Tilbage står Helsinki, som i SAS-sammenhæng vil minde lidt om Oslo, måske en rute mod vest og en mod øst.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 20:02   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Det naturlige ville vært at alle rutene mot asia hadde gått via Helsinki, alle mot Nord-amerika hadde gått via Oslo og så kunne Køben vært hub for alle rutene Finndinavia Airline System har mot Afrika. Lokalt i Europa må man selvsagt kun ha direkteruter for å kunne konkurrere.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 20:26   #15
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det naturlige ville vært at alle rutene mot asia hadde gått via Helsinki, alle mot Nord-amerika hadde gått via Oslo og så kunne Køben vært hub for alle rutene Finndinavia Airline System har mot Afrika. Lokalt i Europa må man selvsagt kun ha direkteruter for å kunne konkurrere.
Direkteruter er selvsagt hovedstrategien, men liker at man kan bygge frekvens med connection i CPH. Reiste OSL-FCO, FCO-CPH-OSL en helg i fjor og totalt ble tidene bedre med SAS pga muligheten i CPH. Når man har et rullebånd gående mellom CPH og OSL, ARN og evt. HEL åpner det for flere muligheter.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 20:56   #16
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det naturlige ville vært at alle rutene mot asia hadde gått via Helsinki, alle mot Nord-amerika hadde gått via Oslo og så kunne Køben vært hub for alle rutene Finndinavia Airline System har mot Afrika. Lokalt i Europa må man selvsagt kun ha direkteruter for å kunne konkurrere.
Kræver et for omfattende feedernetværk, vil jeg tro. Mange feederdestinationer kan knap og nap opretholde en daglig afgang til København, at have en daglig afgang til hver af tre hubs vil kræve en del flere passagerer. Såvidt jeg ved, så er den europæiske trafik mere omfattende hos SAS end den interkontinentale, derfor er det København der er hubben. Men den ekstra trafik som Finnair har, vil give grundlag for mere udbygning af andre hubs.

Derudover er de passagerer vel stadig ligeglad med, om de stiger om i København eller Oslo/Helsinki. Men hvis ruten fra den polske provins ender i København, og flyet til San Francisco udgår fra Oslo, så flyver man nok med Lufthansa i stedet.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 21:07   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Selvsagt best om CPH nedlegges som SAS IC-hub, og restene deles mellom OSL og ARN/HEL. Da hadde det blitt slutt på den lange omveien fra omtrent hele Skandinavia uansett om man skal til Kina, Japan eller USA. CPH har utspilt sin rolle for lenge siden, og restene kan deles mellom EK, QR, TG og DL.

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post

Derudover er de passagerer vel stadig ligeglad med, om de stiger om i København eller Oslo/Helsinki. Men hvis ruten fra den polske provins ender i København, og flyet til San Francisco udgår fra Oslo, så flyver man nok med Lufthansa i stedet.
Litt selvmotigelse her? Man er likegyldig hvor man bytter fly, men må man via OSL så flyr man heller med LH?
Vet ikke om du har sjekket kartet, men WAW-OSL-SFO er nøyaktig like langt som WAW-SFO. Dvs at hvis man skal fra den polske provins til SFO så vil alle andre mellomlandinger enn OSL føre til en omvei.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 24-06-2013 at 21:13.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 21:13   #18
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Kan SAS + Finnair bli sant?

Nå har jo SAS transferpax fra mange andre steder enn Skandinavia, det siste blir et for bombastisk utsagn
__________________
Upcoming flights:
APR ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 21:25   #19
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Litt selvmotigelse her? Man er likegyldig hvor man bytter fly, men må man via OSL så flyr man heller med LH?
Vet ikke om du har sjekket kartet, men WAW-OSL-SFO er nøyaktig like langt som WAW-SFO. Dvs at hvis man skal fra den polske provins til SFO så vil alle andre mellomlandinger enn OSL føre til en omvei.
Ja, det er jeg ikke i tvivl om, at det er, gider ikke engang tjekke det

Men det sidste kræver, at SAS opretter en feederrute fra WAW-OSL, og evt. også WAW-HEL, udover formentlig en rute WAW-CPH. Nuvel, lige den lufthavn kan sikkert bære det, men hvad med de lidt mindre lufthavne, der måske har 1-2 daglige afgange? Det er vel egentlig ikke ret effektivt at sprede hubaktiviteten, fordi for mange feederruter skal dubleres eller mere.

Så spørgsmålet bliver: Hvad er det mindste problem, at passagerne i det sydlige Norden skal over Oslo, Stockholm eller Helsinki for at komme til Europa, eller dem i det nordlige Norden skal forbi København for at komme til verdenen. Omvejene er i km og timer nogenlunde lige stor, men relativt i forhold til den samlede rejse størst for os i syd

Nuvel, skrev ikke, at København skulle være den eneste, pointen var egentlig lidt mere, at jeg tror, at Helsinki risikere at blive næsten afviklet til fordel for København og Stockholm.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2013, 21:28   #20
vstenhjem
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: MUC
Posts: 353
Default Re: Kan SAS + Finnair bli sant?

Kanskje vi kan diskutere synergieffektene av SK+AY og slippe den evige CPH vs Verden -diskusjonen? <3
vstenhjem is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS kan bli kjøpt opp sail4fun Flyforum 12 21-04-2007 00:09
SAS LN-MOH kan bli din... G-COLE Samlerhjørnet 2 30-01-2007 08:50
Aeroflot kan bli solgt Someone Flyforum 0 16-08-2006 11:41
Concordekrasj kan bli drapssak Trety Flyforum 9 28-09-2005 14:32
SAS-avgifter kan bli gransket Farmer Flyforum 11 24-12-2004 14:29


All times are GMT +2. The time now is 11:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.